Lezersvraag: nieuw interventievoertuig voor Belgische politie

Auteur: , 109 Reacties

De auto moet redelijk snel zijn, gepansterd, en mag maximaal 80.000 euro kosten. GO!

Skoda Octavia RS SRT

Het Antwerpse SRT-team (staat niet voor Dodge, maar voor Snelle Respons Team) bij onze zuiderburen gaat uitbreiden. Momenteel rijden de flikken met 3 onopvallende Skoda Octavia RS‘jes (niet deze), waarvan er eentje na een ramactie op de Ring door een Hollander ter hoogte van Borgerokko bij de schadehersteller staat.

Nu is het SRT van plan er nog twee auto’s bij te kopen. Het budget bedraagt maximaal 80.000 euro (ex BPM, want dat kennen ze in België niet), en de auto moet aan de volgende eisen voldoen:

– minimaal 240 pk
– Van 0 naar 100 kilomter per uur in acht seconden
– Snelheid met drie man aan boord en volledige uitrusting moet minstens 200 per uur bedragen.
– Het niet-beglaasd gedeelte van de auto moet beveiligd zijn tegen vuurwapens. Deze beveiliging zal getest worden tijdens schietproeven vanop een afstand van tien meter.
– Voorruit moet uit gelaagd veiligheidsglas bestaan.
– In de koffer moet een vast gemonteerde wapenkoffer voor de FN-303 ingebouwd worden.

Kom maar door met die suggesties!

Met dank aan Nathan voor de tip.

Foto: Octavia RS in inzet, screenshot uit deze video.



109 reacties

Minimaal 240pk vind ik een rare eis, kijk dan naar de verhouding met het gewicht
Cadillac seville STS kopen voor €5000, betrouwbaar, snel zat, en je houdt meer dan genoeg over voor bepantsering en de vrijdagmiddagborrel. Win win.

Maar dat zoeken ze niet denk ik…
@uselessguy: voor 5000 hou je wel een hele leuke borrel over
@uselessguy: De STS zal het best goed doen op de slechte Belgische wegen maar bij achtervolgingen in België horen ook bochten…
@dragspert: mij zul je niet horen zeggen dat ie superstrak door de bochten gaat, maar voor een amerikaan is het zeker wel te doen. Mede door de voorwielaandrijving.
@dragspert: ja….en dat kunne Amerikaanse auto’s tegenwoordig erg goed! Net zoiets als dat je nog steeds roept dat Franse/Italiaanse auto’s roesten en dat Duitse auto’s kwalitatief goed zijn.
Mercedes-Benz C350e T-Modell exclusive. 6 sec. Naar de 100, 250 KM per uur en blije ijsbeertjes.
Waarom eigenlijk geen aankoop tip?
@henkhupelschoten: drie mannen met volle bepakking en een vaste wapenkoffer in een c350e? Ik weet niet hoeveel ruimte de ‘bepakking’ inneemt, maar zonder bepakking is die auto voor drie mannen al niet ruim.
@yupyup: vast wapenkoffer
@yupyup: Hopelijk weet je dat T-modell staat voor station? Zelfs de C350e heeft achterlijk veel ruimte over (niet alleen de kofferbak maar ook dr achterste bank. Plus luchtvering en 269 pk. Anno 2015 denken we ook aan de ijsbeertjes en dus superzuinig waarom niet? Exclusive line met de ster op de kap. Niemand herkend je. Jammer rijdt de stasi alleen maar ik volvo’s en audi’s, zou eens verandering in moeten komen
@henkhupelschoten: blijkbaar hebben wij dan een ander referentiekader. Mijn baas rijdt een c350e (sedan dus) en ik rij regelmatig met hem mee naar gezamenlijke afspraken. Die auto zou ik alles behalve ruim noemen. Vandaag kregen we met moeite twee marantz receivers in de kofferbak. Door de accu komt de kofferbak een heel eind omhoog. Daarnaast heeft de auto een vrij breed dashboard waardoor er voorin qua breedte relatief weinig ruimte is, hierdoor zet je je stoel verder naar achteren waardoor het ook achterin niet overhoudt. Begrijp me niet verkeerd, het is best een fijne auto. Maar als je daar met drie grote mannen met bepakking en waarschijnlijk ook kogelvrije vesten in moet.. Dat zou ik niet zien zitten.
Dat geldt trouwens ook voor de hieronder voorgestelde v60. (Waarvan ik uit ervaring kan zeggen dat die een ruimere beleving heeft dan een c350e)

Nee ik zou dan eerder denken aan een formaatje 5 serie
@yupyup: Station is heel ander verhaal dan sedan … bodem komt bij de hybrides altijd iets omhoog, maar de station is qua ruimte achterin de 1 na grootste in het D-segment…. En 5 serie is meer richting E-klasse / A6; dat red je zeker niet voor 80K met bepantsering (die MB trouwens ook niet vermoed ik, maar toch)
@dawwg: de een na grootste in het segment? De peugeot 508, citroen c5, opel insignia en ford mondeo (om maar een paar auto’s uit het d-segment te noemen) hebben stuk voor stuk een grotere kofferbak en zijn allen tussen de 10 en 20cm langer dan de c-klasse. En geloof me, dat verschil merk je wel!

En dan hebben we het nog niet over de breedte van de c-klasse (die ik eerder al aankaartte). Maar goed, het hoeft geen welles-nietes spelletje te worden. Ik ben in ieder geval van mening dat de auto aan de krappe kant is voor het doel.
Audi RS3 Sportback?
@romeoalfa: RS3 is altijd Sportback..
@ghost: De A3 cabriolet is ook altijd een cabriolet. Maar toch heet hij A3 cabriolet. Logisch he modelnamen.
Doe alles beter wat er op dat lijstje staat en je hebt nooit last van de Belgische popo.
BMW 340i touring.
@964yellowbird: Zat ik ook aan te denken inderdaad!
“– Voorruit moet uit gelaagd veiligheidsglas bestaan.”

Heeft iedere auto dat niet sinds het jaar kruik?
Volvo s/v60 t6.
@autofanaat: exact of de v70 d5.
@volkswagena4tdi: Is die in België nog wel leverbaar? In nederland helaas niet meer.
@autofanaat:

Volvo V60 Hybrid D6 of D5, allebei goed genoeg!
Jag XE 2.5 t
Dat van die 240 pk wil overigens zeggen dat ze niet heel erg tevreden zijn over die Octavia RS, die heeft standaard namelijk 220 pk of 230 pk in de RS 230.

Of ze moeten gechipt zijn door ABT (want garantie).
@albion: ze zijn gechipt door Skoda zelf naar 250pk. Optie heet ‘police pack’
A45 AMG
@amgc63: ja erg praktisch met 3 man compleet bepakt.
Een Audi A6 3.0 BiTDI of BMW 535d X-Drive. 4wd om te zorgen dat je ook van je plaatst komt in slechte weersomstandigheden. De 5-serie en A6 zijn ruim voldoende en zijn lekker onopvallend. Gewoon op de 17″ wielen en zonder M-Sport of S-Line bumperpakketjes. Gewoon zwart non metallic.

Daarbij zijn ze flink snel en is het verbruik enigezins te doen. En met een vanafprijs vanaf ongeveer 60.000 euro heb je nog 20 mille over voor de bepantsering. Moet te doen zijn.
@gtwillem: Precies mijn gedachte. Gewoon een joekel van een diesel. Heb je ook tenminste nog een redelijke actieradius.
@gtwillem: 530d lijkt me ook goed. Verschil is minimaal in snelheid en er gaat minder kapot.
@freshlife: Nee. Enkel achterwielaandrijving zou ik niet aanraden. België heeft nog veel slechte wegen. Als het sneeuw, regent, ijzelt kom je gewoon makkelijker weg. Zeker met zoveel koppel. Ik neig ook meer naar A6 vanwege de neiging naar onderstuur op de limiet. Het is niet voor op het circuit, maar op de weg.

Daarbij, als ‘stuk gaan’ van belang is, kan ik maar een auto adviseren: de Subaru Impreza WRX STI ;-).
@gtwillem: net als op dat eiland hiernaast, een impreza/ evo
@gtwillem: maar een 530xd zou ook voldoen tov een 535xd denk ik. 4wd heeft zeker voordeel. Maar of de neiging tot onderstuur nu beter is weet ik niet. Heb het idee dat overstuur beter elektronisch te regelen is. Reed vorige week eigenlijk voor het eerst iets harder in een fwd auto, maar dan merk je toch tot je meer moeite hebt om in de bocht te blijven dan bij rwd. Maar just mho, vergelijking tussen e39 en volvo 140 met golf 2
@freshlife: verschil minimaal!? Nou nee…
@gtwillem: ik had ook gelijk 535d of xd in gedachten zeker met de Belgische prijzen. Ze kunnen die in België overigens ook erg goed mappen. Vriend van me heeft er 366pk en 762nm uit op de uitdraai. Koppel is mooi om te compenseren voor het gewicht van pantser en bepakking.
BMW M3
Ik ken er wel eentje de het voor de helft van het geld doet: http://www.autoblog.nl/nieuws/te-koop-van-wie-was-deze-gepantserde-cayenne-turbo-81894
Goed genoeg voor Belgie…
http://www.appelogen.be/wp-content/images/hummer-koets.jpg
@norge: haha supergrappig een link naar een hummer koets….. bijzondere humor…. dubbelplooien enzo
Een MTM RS3
Volkswagen Golf R Variant, want baas-boven-baas t.o.v. de Golfjes GTI uit Brussel. Daarnaast sneller daar voornoemde en de huidige Octavia RS’jes en met 4-wielaandrijving ook in de winter goed bruikbaar. Bovendien, wie verdenkt er nu een station???

Maar dan wel in sleeper mode, met gewone achterbumper, naar beneden gebogen uitlaatjes, zonder typeaanduiding, etc. Vrij naar: http://www.autoblog.nl/maken-of-kraken-bmw-m5-e39-sleeper
Een 335d Touring. Snel, ruim genoeg, BMW Protection er op en zonder M pack en badges nagenoeg niet te onderscheiden van z’n 318d broeders. Standaard X-Drive dus onder de meeste omstandigheden prima grip.
Volkswagen Golf R
@petrolhead95: Variant
@petrolhead95: Cla 45? Sneller + 4matic
@henkhupelschoten: Wel erg klein voor drie man en een koffer voor een geweer (best een groot ding is dat nog). Misschien een E500 Elegance?
@gtwillem: Vindt de Belgische groenlinks niet leuk. In België zijn die dingen wel haalbaar, zelfs met 4matic erop. Even rebadgen (of hoe spel je dat ook) en je hebt de beste stasi wagen die er is.
@henkhupelschoten: tenzij er in belgie alleen maar midgets in het srt zitten lijkt me dat niet zo’n goed idee
@jeroen13: Shooting brake
Nog een Skoda octavia rs, 4×4 is wel zo handig met dat gewicht en het
Gebruik.
@jipp: daar zitten gewoon oude springveren in. Ik weet niet of je dat wilt qua wegligging en gewicht.

Verder wordt zo’n unit ook nog gewoon van ouderwets zwaar ijzer/staal gemaakt ipv aluminium.
Passat 2.0 BiTDI BlueMotion . Relatief Zuinig (plaats hier sjoemel grap) 240PK en 4-motion dus meestal gewoon genoeg grip, kan best handig zijn. Kosten 50k en nog 30k over voor wat leuke spulletjes.
@stefanos:

Inderdaad is die VW Passat BiTDI 4MOTION met 240 pk geen slecht idee. Heeft met 500 Nm ook lekker veel koppel en is bovendien in lease-grijs velen malen anoniemer dan die Octavia RS.
@albion: Precies! zo dacht ik dus ook. En relatief goedkoop t.o.v. bijv een 530D/Audi A6 met zelfde opties. Rekeninghoudend met de spullen die nog gemonteerd dienen te worden.
@stefanos: je zou maar net olie moeten bijvullen op het moment dat je achter een stel audi-bank-overvallers moet racen. O wacht, audi-bankovervallers zullen op een gegeven moment ook wel het een en ander moeten bijvullen
@arashrsf: Precies waar ik doelde!
Leon Cupra ST is een hele mooie optie, maar niet extreem ruim. Wat kost een S60 D6 plugin in België? Lijkt mij een super optie.
@dutchdriftking: s60 plugin bestaat niet
@lebeaunl: Oeps, moet natuurlijk V60 zijn, mijn fout.
– Duits

– Premium

– Niemand ontkomt eraan, als is de auto nog zo snel, de granaat, die achterhaalt hem wel

– Zeer geschikt voor hen die een stopteken willen negeren

– 100% garantie voor uitschakeling voor vluchtende en snellere voertuigen

– Halvering proceskosten

– Ook te gebruiken om voordeuren met gevel en al te rammen (voor hen die niet opendoen)

– Straalt autoriteit uit

– Euro 3

http://www.military-today.com/tanks/leopard_2_l2.jpg
@desjonnies: Al zal die boven budget komen als je de rest wel invult zoals jij
De ballotteli mobiel onder de vopo wagens, top keuze
@desjonnies: Van het vorige model staan er toch nog een paar te verstoffen
160 kamikaze 205’s/golf II/fiat uno/polo’s. Check mightycarmods voor turbo’s. :D
Tesla P90D. Geen crimineel die nog weg komt. Lange afstanden doen deze gasten toch niet (op hoge snelheid).
@flutterby: En we hebben een winnaar, goeie keuze.
@flutterby: Veel te duur. In België zijn de subsidies gematigder. De P85D kost daar al 106.500 euro…
@gtwillem: een brandstof motor vind kort en hard rijden niet zo leuk, dus onderhoud is gigantisch. De meerprijs van de Tesla is na een jaartje terugverdiend. En elektra is vele mate goedkoper als benzine of diesel.
@flutterby: leuk voor in de stad, maar boven de 120 (snelweg dus) ben je nergens met een beetje auto
@maseratizzzzzzzz: de p90d (~17,7) is een stuk sneller als de 918 (22?) naar de 200. Ook prima buiten de stad hoor…
@flutterby: *Sneller dan, en een 918 zit met 22 seconden op de 300. Helaas!
beetje rare eisen.

eerst 240 pk willen, minimaal, en dan minstens 0-100 in 8 tellen en 200 kmu met 3 man erin.

die 240 pk is een resultaat van die andere eisen… en wat nou als je er een tegenkomt die aan alle eisen voldoet en 235 pk heeft?. .. dan kopen ze dus toch maar de duurdere auto want ’t is toch maar belastinggeld?

overheden… zucht…
@rnej:

Zoals dat gaat bij aanbestedingen zijn die waarschijnlijk zo geformuleerd omdat ze al iets in gedachten hebben. Een VW Passat BiTDi met 240 pk bijvoorbeeld… LOL
@albion: precies…

ik kan niet teveel uit de doeken doen, maar zo heb ik wel eens aanbestedingseisen gezien die totaal conflicterend waren. natuurkundig onmogelijk. bureaucratie ten top :-(
@rnej: En de mensen met hoge functies die geen eens een bougie kunnen verwisselen bedenken dat!
RS4, heeft zich immers al bewezen.
@Dan: kunnen ze meteen onderkoffermissies doen 😜
@stefanos

Inderdaad is die VW Passat BiTDI 4MOTION met 240 pk geen slecht idee. Heeft met 500 Nm ook lekker veel koppel en is bovendien in lease-grijs velen malen anoniemer dan die Octavia RS.
@albion: Oh die Octavia’s RS’en zijn anders ook verdomd anoniem. Ben er laatst door zo eentje aan de kant gezet (niet van het SRT), en had hem verdomd niet gespot, zo muisgrijs dat-ie was.
@albion:

Of gewoon een …………………..Albion

http://www.oldclassiccar.co.uk/photos-cheshire/24.jpg
Mijn standaard 206 gti. Aangezien niemand em wel kopen. 117 pk minder maar daar kan je altijd nog iets aan doen.
2e hands g klasse met een v8 of meer?
Volvo v70 R 2e generatie!
m550d
Bmw 335Xd touring. Snel zat, ruimte genoeg en diesel, dus scheelt een slok op de borrel.
Een gekietelde Ford Focus ST?
Subaru WRX STi, in het grijs, zonder spoiler. Kost hier €80k, daar rond de €50k geloof ik, nog zat over voor bepantsering en een beetje tuning
Grand Cherokee SRT8.
Ford Mondeo 2.0 ecoboost 240 pk.
Skoda Superb 2.0TSI 4×4, goedkopere uitvoering zou het net zo goed een 1.6TDI kunnen zijn. Wel genoeg plaats voor 3 man, en met 280pk ruim over de 240pk minimum. 0-100 in 5,8 seconden, incl. bepakking zal het wel onder de 8 seconden blijven
Genoeg opties en nog geld voor pantsering. 535d touring € 63.950 of 535i touring voor € 60.040. Mercedes E400 break € 61.831 benzine of E350 bluetec diesel voor € 60.137. Toch geen Volvo….. Minimaal 6 cilinder!
Wachten op de 308R hybrid, 493 pk, 4×4
@sir_smokalot: gepantserd, niet gepansterd.
“– Snelheid met drie man aan boord en volledige uitrusting moet minstens 200 per uur bedragen.”

Op wat dit slaat weet ik niet. Sinds wanneer heeft gewicht een invloed op topsnelheid?
@SimonMc: omdat je bij een zwaardere belading van het voertuig gewoon minder snel kan gaan? Moet je anders zelf maar eens proberen met wat zakken beton in je koffer. Je zal zien dat je auto het direct veel moeilijker zal krijgen.
@cadrez: Ja inderdaad, moeilijker…op snelheid komen. Topsnelheid daarentegen, blijft onveranderd. Of heb jij al eens met een volgeladen auto het maximum uit je wagen gehaald?
Tweede hands W211’jes. Diesel uiteraard. Door Benz te laten selecteren op betrouwbaarheid (lees: alleen super strak onderhouden en weinig op de teller). Avantgarde uitvoering met flippers. Zijn redelijk anoniem en liggen strak op de weg.
@vonklausenburg: wel facelift dan, mark I had teveel storingen
@arashrsf: die ja! Rijd als een zonnetje. Weet ik uit eigen ervaring (benzine, dat wel).
De Mercedes W140, S600 (wel eens spottend de “tank” genoemd). Is snel, goed bepantserd en heeft zeer veel ruimte. Ze moeten er zelfs geen nieuwe kopen: de Federale Politie en Staatsveiligheid hebben nog zeker een dozijn gepantserde W140’s in hun garages staan.
Zoals zovelen zou ik onafhankelijk voor de Subaru WRX STI gaan, maar België moet voor een lokale producent kiezen, het zal Volvo of Audi worden.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arrestatieteam#Voertuigen

En als er onvoldoende centjes zijn: doorsparen, want dit is gewoon wat je als dergelijke club nodig hebt. Period.

“Het Arrestatieteam maakt gebruik van speciale zwaar bepantserde onherkenbare politievoertuigen die tevens dienst kunnen doen als privévoertuig tijdens piketdiensten. De voertuigen, onder andere: Mercedes E, Mercedes E AMG, Mercedes Vito, BMW 5-serie, Audi A6, BMW X5, VW Passat en VW Transporter, zijn allen geselecteerd op eigenschappen die de auto standaard moet hebben zoals vermogen, ruimte en hanteerbaarheid. Dit alles met de achterliggende gedachte, dat de voertuigen zullen worden bepantserd.”
Macan S Diesel 260 pk, met een diesel genoeg Newton meters om ook wat bepantsering mee te slepen. Mogelijkheid te over om te chiptunen. Past qua ruimte waarschijnlijk net. Plus dan hebben ze iets wat ze in Nederland hadden; Pliesie met klasse. Prijzen zijn voorzover ik kon zien nog niet bekend maar zal zeker onder de prijs van een Cayenne Diesel blijven (70,000 EUR)
Maak gewoon een goede deal met Alfa Romeo. De Giulia zal het goed doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).