Skoda Octavia RS: hard gaan vanaf €35.900 euro [updated]

Auteur: , 31 Reacties

Op het Goodwood Festival of Speed heeft Skoda de Octavia RS officieel onthuld en ook direct maar de Nederlandse prijzen bekendgemaakt. De snelste Octavia ooit is te bestellen vanaf €35.900 euro.

Het genoemde prijskaartje is voor de Octavia RS diesel overigens, voorzien van een 2.0 TDI met 184 pk waarmee je een top haalt van 232 kilometer per uur en een sprint naar de 100 je 8,1 tellen kost. De 2.0 TSI met 220 pk haalt een top van 248 kilometer per uur en knalt naar 100 in 6,8 seconden. Deze benzineversie kost je vanaf €37.280 euro. Wil je een Octavia Combi RS dan moet je voor de benzine minstens €38.330 euro op tafel gooien en voor de diesel €36.950 euro. Hoewel dezelfde diesel bij andere Volkswagen Group producten goed is voor 20% bijtelling zal de Octavia RS alleen met 25% bijtelling leverbaar zijn.

Om de pk’s op de weg te brengen is de Octavia RS uitgerust met een XDS elektronisch sperdifferentieel dat in combinatie met ESC (met sportmodus) het doorslippen van de voorwielen tegengaat. Door de 12 mm verlaging en verbeterde ophanging moet de RS beter de hoek om kunnen.

17 inch lichtmetalen wielen, trapeziumvormige uitlaatpijpen en een zwarte diffuser achterop zijn standaard. Het zwart gekleurde interieur is onder andere voorzien van RS sportstoelen, een leren driespaaks RS sportstuur en sportpedalen. De RS details komen ook in de instrumenten, dorpels, bekleding en vloermatten terug. Voor de Octavia RS heeft Skoda een aantal exclusieve kleuren in de optielijsten: Steel Grey, Rallye Green en Sprint Yellow.

Standaard wordt de Octavia RS met een handgeschakelde zesbak geleverd maar uiteraard is er ook een zestraps DSG verkrijgbaar. Meer over de Octavia RS kun je hier teruglezen.

UPDATE: we hebben ook een video voor jullie.



31 reacties

Dat is een serieus leuke auto! En de prijs valt mee.
Zo’n combi blijft toch wel een prachtige wagen zeg.
Goodwood doet goede zaken.
Liever de Focus ST voor dat geld, met wat leuke opties.
@paulaner: ik zou inderdaad ook voor een uitgepakte focus st gaan. Wat rijdt dat als malle
Hier is toch iets verschrikkelijk misgegaan. Ik weet dat Skoda bepaald niet meer het budget merk van VAG is (dat is Seat) maar dit ding is duurder dan de echte Volkswagen Golf GTI. Dat kan niet kloppen! Skoda, over de hele linie moet er 3..4 duizend van die prijzen af.
@mashell: wel eens een octavia naast een golf gezet? Niet 3000,- goedkoper maar wel 6000,- groter….
220pk en dan zo’n acceleratue en top, erg indrukwekkend, vooral voor Skoda! Natuurlijk eerst maar eens zien, maar toch!
Leuke specs, maar damn wat een saai hok nog steeds.
Hier is niets meer Tsjechisch aan
laat dat merk lekker no-bullshit ..

RS my ass ..
Hmm… ik ga mijn goedkopere en snellere Megane RS er niet voor inruilen…
@kees66: Moet je wel Frans willen rijden… Nein danke :-)
@keesje1987: mwah, ondanks dat ik gezworen heb nooit Renault te gaan rijden zal ik liever in een Mégane RS stappen dan in een Octavia RS. Iets met onderdeel van VAG zijn ofzo. Ik vind ze gewoon niet mooi, de Mégane echter wel.
@keesje1987: Dat zei ik ooit. Nu weet ik inmiddels beter ;-). Zolang het maar uit Alpine komt …

Verder erg duur, Megane RS is sneller en veel beter – daar hoef ik niet eens voor proef te rijden. Maar als je de ruimte nodig hebt… zou ik het nog steeds overslaan en voor een leuke jonge snelle duitser gaan.
Shit wat een goeie prijsklasse en auto. Met de 2.0 tsi + chip kan je een F30 328i echt dood verkrachten bij een stoplicht en hij is nog eens 20k goedkoper. Boeit status en merk je niks, dan is dit echt een super aanwinst.
@bempi: Super aanwinst als je veel geld aan onderhoud wilt betalen.
En chip+tsi lijkt mij ook foute combinatie, omdat deze motoren zonder tuning al onbetrouwbaar zijn.
@bsxc2:

Als je ooit je auto hebt laten chippen dan weet je dat het meevalt.
@bempi: ik begrijp niet zo goed waarom je deze auto vergelijkt met een 328i? Ok, het is dezelfde klasse en de vermogens liggen in de buurt van elkaar, maar daar is alles mee gezegd. Buiten dat de 328i standaard meer vermogen heeft en sneller is, is hij op alle vlakken een veel betere auto, zo niet de referentie in de klasse. En dat heeft een prijskaartje, dat overigens kleiner is dan je noemt. Zeker als je rekening houdt met de afschrijving vind ik juist 37k erg veel voor de skoda.
@ecklestone:

Ik snap dat je het niet begrijpt. Ook al betaal je voor meer degelijkheid bij BMW en heeft hij iets meer vermogen ( 25 pk extra ). De 2.0 tsi versie is voor de huisvader met een lager tot midden inkomen een zeer goede keus puur budgettair gericht. En ja de afschrijving is ook meer dat weet je van te voren al, als je voor zo’n auto kiest.
Je kan liever een auto kopen met meer afschrijving en 3 / 4 jaar rijden, dan een auto kopen met minder afschrijving en 7 / 8 jaar rijden. Denk aan die huisvader.
@bempi: Nou, een huisvader met een lager en misschien zelfs modaal inkomen moet echt flink sparen om een wagen van 37k te halen hoor.
Ziet er echt top uit! Niets mis mee! Doe maar een knalrode :-)
Altijd een leuke toevoeging zo’n RS-variant, of in dit geval, zijn het leuke varianten.
Skoda doet het goed, de Octavia in het bijzonder erg goed, dan mogen daar best de extra sterke varianten, als beloning voor dienen.

Ik moet zeggen, dat ik dit keer de Octavia Hatchback mooier vind, hij oogt in het geheel iets harmoniëuzer. Van de vorige versies van de Octavia, viel de Station bij mij meer in de smaak, maar nu is dat de Hatchback.
Deze ga ik serieus overwegen. Alle logo’s er af en mijn klanten zien geen verschil. Top!
Jongens (en meisjes)…. kijk nou even goed… dit is het oude model A4 Audi (kijk maar naar de lijnen maar ook de middenconsole en steunbalken) met een Kia grille erop geplakt. Bah.
@hoflander: Dus ook een Seat?
@hoflander: je moet een bril kopen, dit is en was altijd al een zusje van de Golf Variant. Alleen de Exeo is een ouwe A4!
Exeo om precies te zijn…
Holy moly! Dat is goedkoop! De vorige Octavia RS 2.0 TDI met 170pk deed ruim 40.000 euro. Prijsdaling van 5000 euro dus. Naisss!
Mijn octavia 2.0 TDI CR 2011 140pk heeft me hier in België met kortingen slechts 20000 eur gekost, powerbox van het Duitse Speed-Buster erin, 166pk, 404 Nm (voor slechts 400 euro op de kop kunnen tikken ) en knallen maar (maw voor geen geld…)
Voor dat geld koop ik een mooie M5. De mooie, met V10 erin. Uiteraard occasion, alleen mafkezen kopen nieuw.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).