Want 1.244 pk is voor paupers.
Het lijkt erop dat über-Texaan John Hennessey peentjes zweet voor de komst van de Bugatti Chiron en zijn 1500 pk’s. Voorafgaand aan SEMA maakt het Amerikaanse bedrijf bekend dat ze het vermogen van de 1.244 pk sterke Venom GT – een Lotus Elise, maar dan harder/sneller/beter – omhoog hebben gegooid. De 7.0-liter V8 loopt voortaan op E85 FlexFuel, gecombineerd met een turbodruk die van 19 naar 26 psi ging.
Dit resulteerde in 1451 hp, ofwel 1470 Europese pk’s. Er werd qua vermogen dus een Golfje GTI bijgesmokkeld.
De ultieme ‘MURICA-bolide moet de sprint van 0 tot 96 km/u af kunnen leggen in 2,4 seconden. De top ligt op een ambitieuze 450 km/u. Hennessey is van plan om er tot eind 2016 nog een handvol te bouwen, daarna leggen ze zich toe op de Venom F5. Die volgens de immer optimistische John een Vmax van 470 km/u krijgt.
gash zegt
Hoeveel van dit soort fröbelwaggies heeft meneer John eigenlijk al weten te slijten?
ricardo zegt
@gash: Hoe fröbeliger de auto, des te minder info ze daarover geven. Ten tijde van de recordrun op 14 feb 2014 hadden ze er 16 verkocht.
gtwillem zegt
@Ricardo: In tegenstelling tot veel andere supercar fabrikanten zonder Paard of Stier op de neus, heeft Hennessey het voordeel dat het een zeer goed lopend bedrijf is. Ze hebben tuningskits voor bijna elke amerikaanse auto, maar ook Ferrari, Nissan en Lexus. En ze versturen ook nog eens al die tuningskits over de hele wereld.
Hun Venom GT project zal nog wel een tijdje lopen. Als het niet aanslaat, dan hebben ze nog voldoende inkomen uit vele andere projecten. Victor Muller, lees je mee?
casperfcb zegt
Dat is wel heel hard hoor
rob5nismo zegt
Best rap voor een opgevoerde lotus
Turbo S zegt
Met 1244 pk was ie ook niet vooruit te branden.
jordy14 zegt
Hoe komt t dat ‘bekende’ mensen nooit met deze auto besluiten te poseren op social media?
sr20det zegt
@jordy14: omdat niet bekend genoeg merk, of te veel lotus, of te onbruikbaar.
carfreakjim zegt
@jordy14: Steven tyler heeft er wel 1 maar is geloof ik niet zo een heel erge poser.
ikbenmnzus zegt
@jordy14: Kuch..http://www.autoblog.nl/steven-tyler-ontvangt-zijn-hennessey-venom-gt-spyder
Keesdeboer zegt
@jordy14: Zelf zou ik ook iets anders willen dan een samenvoegsel van auto’s voor 1mil+
roppp zegt
Dat zo’n plastic ootootje dat aankan…… Ik zou verder zeggen: “zet er een paar vleugels op en vliegen maar”.
kickass zegt
@roppp: Geloof me, er zit weinig plastic meer aan. Het ding heeft de vorm van een Lotus, maar bijna alle onderdelen zijn vervangen.
Sir_Vmax zegt
Poah das best n rappe
jasbelle zegt
Ik vraag me nog steeds af hoe die auto nou zo snel kan rijden zonder dat dat ie de banden aan gort rijdt. Deze heeft zover ik weet geen custom banden zoals de Veyron die wel heeft.
gtwillem zegt
Een verlengde, verbrede Lotus Elise met een Twin Turbo V8, dat ze daar bij Lotus zélf niet op zijn gekomen.
Toch wel: Eind jaren 90 was Lotus aan het experimenteren met de Lotus Elise GT1. Een Elise met langere wielbasis. En een grotere spoorbreedte. De Rover K-Series vierpitter werd eruit gehaald, en de Twin Turbo V8 van de Lotus Esprit V8 kwam erin. Standaard kon de versnellingsbak (uit een Renault 25…) van een Esprit V8 niet veel hebben (vandaar dat het vermogen en koppel begrensd was op 350pk/400nm). Maar de Elise GT1 had een veel sterkere Hewland zesbak erin zitten die het prima aankon. Er zijn nog altijd een paar rijdende ‘straat’ auto’s die met die V8 rondrijden.
Uiteraard was de racerij hetgeen waar de auto voor gebouwd was, maar erg succesvol was de auto niet. In het begin van zijn carriere moest hij de McLaren F1’s voor laten gaan, en aan het einde kwam Porsche met de 911 GT1 en Mercedes met de HWA CLK-GTR.
Wel opmerkelijk: Lotus verkocht de Elise GT1’s aan klantenteams, die gingen racen met de GT1 zoals ie gelverd werd. Lotus zelf had er geen vertrouwen in, haalde de Esprit V8 eruit, en monteerde er zelf een tot 6 liter uitgeboorde V8 in van de Corvette ZR-1 (een motor die Lotus zelf bouwde begin jaren 90). Dus zo is de cirkel weer rond: een verlengde, verbrede Lotus Elise met een dikke V8 uit een Corvette ZR-1 :-)
Lotus zelf dacht zeker niet na over een directe opvolger. Dat werd uiteindelijk de Exige met K-Series motor en de Motorsport Elise met Minister motor en wederom Hewland bak. Lotus zelf gaf aan dat de Elide GT1 te extreem was. Afgaand op wat Hennessey doet met exact hetzelfde idee, was de Lotus Elise GT1 niet extreem genoeg.
http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=1035&pgID=1&pID=588533
Als ik mij goed herinner is Carsport Holland (oid, met Mike Hezemans en kornuiten) verder gegaan met dit project, en hebben ze zelfs een Elise GT1 Evo ontwikkeld, alvorens ze als eerste gingen racen met een Pagani Zonda Monza…
Zit ik weer te lullen over een auto waar het helemaal niet om gaat… Dus ontopic: Snel apparaat! Heb een filmpje gezien van Richard Meaden (Evo Magazine TV) en hij was zeer onder indruk. Dus ik ook ;-).
maniaxdream zegt
@gtwillem: en die schud je zo even uit de mouw! :-) netjes! Leuk stukje!
racerx zegt
@gtwillem: Leuk verhaal, brings back memories of Need for Speed II
gtwillem zegt
@racerx: Need For Speed II!!! Die ken ik nog wel. Ik had NFS-II SE, geweldig spel, alhoewel het er nu wel erg verouderd uitziet. Maar de video’s van alle auto’s waren briljant. En in de jaren 90 waren er genoeg leuke auto’s: Lotus Esprit V8, Ford Mustang Mach III Concept, Ferrari 355 F1, Italdesign Calá, Isdera Commendatore 112i, Ferrari F50, Jaguar XJ220, Ford Indigo, Italdesign Nazca C2, Ford GT90, McLaren F1 en dus de Lotus Elise GT1. En dan waren er nog een paar ‘bonus’ auto;s. De ‘Tombstone’ was een Nascar, dan was er een soort Chevy Bel Air achtige wagen (Bomber) en een hele vage maar zeer snel FZR2000.
Met name de cheats waren hilarisch, je kon ‘pioneer’ intoetsen, en dan liep je auto sneller. En er waren ook cheats om alle auto’s en voertuigen te rijden uit het verkeer. Goede oude tijd. Gran Turismo heeft destijds de boel wel opgeschud!
racerx zegt
@gtwillem: Hahaha juist, er was zelfs een cheat om een enorme T-Rex uit dat Duitse theme park te besturen. Wat een heerlijk spel was dat!
mrB zegt
@gtwillem: En de nieuwe is nog mooier geworden ook!
FieRo zegt
@gtwillem: wanneer ga jij nou eens stukjes schrijven voor autoblog ?
Inhoudelijke informatie en geen fanboy gelul, ik houd ervan ! Duim omhoog.
rs6issnel zegt
@gtwillem: Hey @gtwillem, wilde u even zeggen dat wanneer ik een post heb doorgelezen, ik naar de reactie’s scroll om een commentje van u te vinden. Altijd geweldig.
gtwillem zegt
@rs6issnel: dankjewel, kerel! Wordt gewaardeerd! AB is een goed platform om lekker over auto’s te kletsen, en vrouwlief werd er helemaal gek van, dus het is een goede oplossing zo ;-).
clarkson zegt
En nu krijgen ze weer geen locatie om de topsnelheid te meten? Ik ben benieuwd hoe hard hij gaat in de praktijk.
sanderm3 zegt
Geef mij maar een Mosler met 1800pk
jeppie zegt
Alleen maar goed nieuws!!
3246cm252kw zegt
Nou autoblog het wordt eens tijd dat jullie met dit snoepje gaan rijden! Suc600
Dutchdriftking zegt
Dat is opzich best veel vermogen zeg maar.