Mocht je uitgekeken zijn op je Bugatti Veyron en toch meer dan 400 kilometer per uur willen rijden, dan komt het Amerikaanse Hennessey met de perfecte auto: de Venom F5.
Hennessey maakte tot nu toe vooral naam met zijn Venom GT, die eerder dit jaar de 435 km/u aantikte op de Kennedy Space Center runway. Dat is inderdaad sneller dan de Veyron Super Sport, die bleef steken op ‘slechts’ 434 km/u. Dat is allemaal kinderspel vergeleken met de Venom F5, die volgens bedenker John Hennessey met gemak richting de 470 km/u moet kunnen sprinten.
De Venom GT was al geen lieverdje, maar Hennessey laat aan TopGear weten dat zijn nieuwste creatie aerodynamisch en technisch gezien beter in elkaar steekt en natuurlijk beschikt over een flink aantal extra pk’s. De Venom GT had er 1244, zijn opvolger moet er meer dan 1400 krijgen. Hennessey kan nog geen exact getal noemen, simpelweg omdat ook hij nog niet weet hoeveel vermogen uit de 7.0-liter twin-turbo V8 te halen valt.
Hennessey wil de Venom F5 niet alleen sneller maken, maar is ook van plan er een traction control-systeem met GPS op te zetten. Op die manier moet de auto zichzelf kunnen aanpassen, zodra je op het circuit bent. Mocht dat je wel wat lijken, dan zul je nog tot 2016 moeten wachten, want dan worden de eerste F5’s afgeleverd.
48 reacties
Al met al: Doe mij maar een niet-record-houdende-auto met een opzichzelfstaand ontwerp :)
En die wordt wel serieus genomen als concurrent!
OT: Ik heb wel waardering voor John Hennessey. Als je hem hoort praten over zijn auto’s dan wordt ik altijd vrolijk, omdat hij iets voor ogen heeft en daar helemaal voor gaat.
Rationeel maakt hij misschien geen concurrent voor de supersportwagens, maar boeiend… Het zijn wel vette apparaten!
Het meest storende vind ik nog altijd de verlichting van de Pagani.
Vergeet trouwens niet de de Pagani niet op de weg mag in Amerika en de Hennessey wel…
Als ik mocht kiezen zou ik trouwens misschien wel voor de Pagani gaan trouwens. Maar wel de Zonda roadster, want de Hyuara (ofzoiets) vind ik helemaal niets…
En die verschillen van de amerikaanse normen. Die willen 36.000 waarschuwing stickers door de hele auto heen. Oranje reflectoren aan de zijkanten. Vaak is het oranje knipperlicht bij de achterlichten te klein dus hebben ze een unit nodig waar ze de hele unit laten knipperen (remlicht versterken) maar er komt nog veel meer bij kijken.
Schijnt dezelfde redenen te zijn waardoor de nissan skyline R34 niet meer ingevoerd mag/mocht? worden in de usa, maar daar weet @ej20g misschien wel wat meer van af.
Even op een rijtje; Bugatti; back up van het VAG concern met een mega budget voor ontwikkeling heeft z’n ontwerp aan moeten passen en o.a.Michelin ervan moeten overtuigen een speciale band te ontwikkelen om de topsnelheid van de Veyron aan te kunnen.
Hennesy; een ‘veredelde’ tuner (sorry, maar met het grootste respect bedoeld) ontwerpt een topsnelheidsmonster en zij hebben deze problemen welke optreden met zulke hoge snelheden allemaal niet en kunnen gewoon ongestraft een ontwerp gebruiken welke ze zelf verzinnen ?
Ik weet niet hoe Pro-Amerikaans jij bent, maar de wetten van de natuurkunde gelden net zo hard in de States als in de rest van de wereld. Ik zeg nog steeds; eerst zien, dan geloven.
De versnellingbak, DAT is het kunststuk van de Veyron. Maar die is dan ook door een externe partij ontwikkeld….
400km / u halen is niet eens zo moeilijk. 400km/u halen en minutenlang volhouden en dat desnoods dagelijks… Dat is andere koek.
Hennesey weet meer dan genoeg over snelheid maken. Nu nog bewijzen dat ze iets kunnen maken dat “bulletproof” is bij dat soort snelheden.
Iets logischer ook, aangezien de Venom ook een Lotus was..
Volgens mij heeft hij een brilletje nodig..
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQG8ZosZlXL1VW83Ondbmf82cqPiMId79ebZdVLr3dIyIFYYuqx
Dit was de 2010 Esprit concept, het valt me trouwens nu pas op hoeveel de Hoerekan die vandaag aan de MaartenMemorial deelnam hier op lijkt..
Hoe zit dat met Hennessey? Wat voor banden gooien ze bijv onder die auto en hoe houden die banden zich als je er daadwerkelijk 470 mee gaat rijden?
Dat is wel heeeeeeeeeeeeeel simpel gesteld, nog geen 25% deelt de Venom met de Exige waar hij op lijkt.
Ze delen de Tub, koplampen, achterlichten, voorruit en de ruitenwisser, dan heb je het meeste wel gehad..
Says what you’re driving?
I say Bugatti
/watch?v=U059pKpvzYo is een video met een stuk grotere turbo (GT4508R) en maar 2.8 en grote cams (290 degree). Door goeie mapping is het een het rijbare auto op de weg, 1100+ pk op de wielen.
Denk nu in kleinere turbos, kleinere cams (faster spooling) en 3.5 liter per turbo.
—
Ik vindt die puntloze wedstrijd voor topsnelheid zo saai. Had een jaar ofzo terug gelezen dat (toen) 1% van alle veyron eigenaars boven de 400 is geweest.
Deze F5 zal dan waarschijnlijk een geupdate versie zijn van de Venom, hoewel ik al aan de zijruitjes en daklijn zie dat hij daar wel verschilt van zijn voorganger. Het is wel nog maar een photoshop dus ben beniewud hoe die echt wordt. Alleen dat carbon kan ik zelfs nog beter photoshoppe btw…
Lijkt een ssort mixje van een Zenvo ST1 en een P1 maar ziet er niet verkeerd uit.
Ik las eerder vandaag dat VAG 5 miljard moet bezuinigen, iets zegt mij dan dat het niet handig is om nog meer geld in die bodemloze put te gooien.
Op elke gebouwde Veyron leggen ze 4 miljoen toe en ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. De enige die er fan van zijn, zijn kinderen die nog niet mogen rijden.
De mensen die hem kunnen betalen motten hem niet, Ferrari verkocht zijn LaffeArie in no-time uit en McLaren deed hetzelfde met de P1.
En Bugatti? Die halen die aantallen in 10 jaar nog niet..
De filmpje van de Hennessey heb ik bekeken op internet, het lijkt wel aslof de Amerikaan uit elkaar dreigt te vallen.