Herken jij dit afgefikte rode monster in Limburg? [updated]

Auteur: , 71 Reacties

Zwartgeblakerde spoilers na de klik.

Het doorgaans zo rustige Limburg werd gisteren op stelten gezet door een ongeluk. Rond 22:40 knalde een sportwagen op de A73 ter hoogte van de Swalmtunnel de vangrail in. De rode bolide vatte daarbij vlam. De brandweer moest uitrukken om de vlammenzee onder controle te brengen. Van de exoot bleef niks over, maar alle inzittenden bleven ongedeerd.

Desalniettemin was de ravage groot en is de Swalmentunnel voor opruim- en herstelwerkzaamheden in zuidelijke richting tijdelijk afgesloten. Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval loopt ook nog. Oorspronkelijk ging het gerucht dat er twee auto’s betrokken waren bij de crash, maar inmiddels is gebleken dat het gaat om een eenzijdig ongeluk. Dit wordt niet alleen bevestigd door een medewerker van Rijkswaterstaat, maar ook door de bestuurder van de auto zelf. De Corvette-rijder blijkt namelijk een bekende AB-lezer te zijn. Check hieronder de auto in betere tijden.

Z06

De beste man claimt dat de oorzaak van het ongeval een spontaan fikkie in het motorruim was. De blubberdikke V8 van zijn Z06 vatte naar verluidt vlam bij een gang van 130 kilometer per uur.

Aanvankelijk wilde de bestuurder langzaam -zonder te remmen- zijn auto op de vluchtstrook te krijgen. Toen bemerkte hij echter dat de voorbanden ineens de volledige controle verloren. De bestuurder vermoed dat door de hitte een van de banden ontploft is. Op dat moment leek het hem de veiligste oplossing om de auto tegen de vangrail aan te rijden, omdat hij niet op de rem durfde te trappen met een kapotte band. Voor zijn gevoel zou hij dan helemaal de controle verliezen. Zowel hij als de passagier zijn gelukkig zonder een schrammetje uitgestapt.

Een mogelijke oorzaak van de brand is dat de cilinderkoppen ongeveer anderhalve week geleden vervangen zijn, mogelijk is daarbij iets fout gegaan waardoor de brand is ontstaan. De bestuurder vindt het jammer dat op internet geruchten zijn ontstaan over straatracen, daar hij niet onterecht afgebrand wil worden in allerlei commentsecties. Waarvan akte.

UPDATE: op basis van informatie van Rijkswaterstaat en de bestuurder van de auto is dit bericht aangepast, met name om te reflecteren dat het een eenzijdig ongeval betreft.

Dank Rob voor de tip! Image-Credit: Weginspecteur Ron via Twitter



71 reacties

Aiaiai that hurts
@racemees1: Ja dat krijg je met straat racen :p
@Donstil: check de update ;). Er was geen sprake van een straatrace.
Thoughts and prayers, everyone. Thoughts and prayers.

Als die Corvette een vuurwapen had dan was dit allemaal niet gebeurd…
@Rick-dos: of minder deuren
@Rick-dos: als de corvette geen vuurwapen had gehad was dit niet gebeurd*
Was er niet een reaguurder die z’n 911 onlangs had verwisseld voor een rode Z06?
@silverarrow: yep, zie update.
@autoblogger: Vervelend, maar gelukkig geen gewonden. Snel op zoek naar weer een andere auto.
Walmen in Swalmen.
Ik herkende hem niet!
Zonde! Maar de vraag is wel, stel dat het wel een straatrace was geweest… was deze persoon er dan eerlijk voor uitgekomen of niet i.v.m. verzekeringskwestie ;-)
@venividivici: deze auto is niet vrijwillig tegen de vangrail gereden door de bestuurder. Zoveel is wel duidelijk. Dit is met zeer hoge snelheid gebeurt.
@kenner: dit verhaal stinkt (denk ik), brandje in de motor met 130 km/u, voorwiel ontploft en dan toch nog kunnen nadenken wat de veiligste manier is en besluiten om hem in de vangrail te zetten?

Ik zat niet achter het stuur maar als je toch aan het denken bent (kost tijd) kun je m.i. ook de tijd gebruiken om op de rem te trappen om de auto te parkeren op de vluchtstrook. Waarom zou je jezelf mogelijk letsel willen toebrengen met een knal tegen de vangrail?
@venividivici: Met de ANWB dongle had de man zijn verhaal kunnen bewijzen…

Hij zal wel flink balen dat hij niet zo’n ding in de auto had.

Temeer omdat hij dan gelijk had geweten of zijn auto nog wel in goede conditie is. Nu moet hij dat nog maar afwachten.
@moveyourmind: haha, zo’n auto hebben en dan met een ANWB dongle gaan rijden…
Dan kun je nog beter een Swift Sport rijden zonder dongle die je wel vol op z’n staart(je) kunt trappen.
Dus én fik in de motorruimte én een ontplofte voorband terwijl hij rustig met 130 km per uur aan het cruisen is…
@erce: een band kan ontploffen door de hitte van het vuur. Iets met het uitzetten van lucht enzo
@ettie: dat moet dan wel heel erg hele lucht geweest zijn uit de motor ruimte, wil dr voorband klappen.

“Beiden inzittenden zijn met de schrik vrijgekomen”.
Waarom zijn die niet ontploft?
@ettie:

nee .. dat kan dus niet ..
@ettie: iets met smelten van rubber?
@erce: Zon z06 is niet de veiligste auto neem maar van me aan dat als we met veel hogere snelheid waren gecrashed dat we er beide niet zonder problemen en zonder enkele verwondingen waren uitgestapt. Airbags waren ook niet aanwezig. Bovendien zou de schade aan het vangrail ook veel groter zijn geweest als de snelheid veel hoger was. Alles lijkt erger omdat de auto volledig is afgebrand.
@nvn1993: Jij was aan boord? “We”?? Anders is het wel erg speculatief.
@mopar: Ah las je comment verderop al. Damn…
Bij ontbreken van een afgrond kies ik ook steeds voor een vangrail om snel en veilig te stoppen.
wel een Z06 rijden en geen straatraces mee doen ..

echt .. hoe ziek kan je in je botte harses zijn ..
ik eis een rectificatie ..
Kudo’s dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om het ding in de vangrail te parkeren.
Voor ‘getuigen’ is 130 met een spooortwagen als een Corvette in het rood uiteraard een snelheid van minimaal 330 km/u , iets met beleving enzo.
@desjonnies: Ik voelde dat de auto onbestuurbaar werd. En op zon moment vol op de rem trappen maakt alles dan alleen maar erger. En dan kan je maar beter richting het vangrail gaan dan de kans accepteren dat je tegen een andere auto aan rijdt.
Blij dat hij het goed maakt. Waarom zal je zijn verhaal niet geloven? Er zijn meerdere C6’jes in vlammen op gegaan. Prima gozer trouwens, hoop dat dit allemaal goed afloopt.
Op 1limburg.nl las ik afgelopen nacht: “Getuigen vertellen hoe twee auto’s met hoge snelheden over de A73 raasden en uiteindelijk het ongeluk veroorzaakten.”

Ook vreemd om en auto bewust de vangrail in te sturen omdat “een voorwiel was ontploft”. Het voorwiel was ontploft door de brand onder de motorkap?

Volgens het verslag is dit gebeurd bij Beesel, waar de plaatselijke snelheid 120 is. Bij de Swalmertunnel is de plaatselijke snelheid 100.

In mijn ogen een vreemde verklaring door de bestuurder, ik denk dat de verzekering hier heel kritisch naar zal kijken en dat de verzekerde zijn geld niet binnen een maand op zijn rekening heeft. Het zou me zelfs niet verbazen als er helemaal niet uitgekeerd gaat worden.
@hammerman: tegenwoordig hangen de snelwegen vol met camera’s dus beelden zullen uitwijzen of het verhaal klopt of niet.
@chriscross: verzekeringtechnisch te hopen voor de berijder dat zijn verhaal klopt met de beelden…
@hammerman: tegenwoordig zeggen mensen al snel hoge snelheid dit dat zus zo. Het is een beetje dubbel als ik uit eigen ervaring spreek. Mijn auto maakt best een beetje meer geluid dan gemiddeld, als ik in m’n dorp rijd en 1x een beetje gas geef zie ik bij 30km/u al handjes van boven naar beneden wapperen van droeftoeters die geluid associëren met een hoge snelheid.
Neemt niet weg dat ik ook geregeld Tesla’s met een rotgang zie optrekken en al snel 60km/u in de dorpstraat zie halen, maar die hoort niemand aankomen, en dan zie je ook niemand op of om kijken.

Mijn conclusie: hoge snelheid kan visueel opvallen maar een verschil tussen 100 en 130 is al behoorlijk groot. Als een Corvette dan buldert dan lijkt het al snel enorm! Ik geloof dus niet zo snel omstanders, dat zijn altijd sensatiebakken.
@ghost: misschien heeft het ‘handje wapperen’ te maken met de hoeveelheid geluid en niet met de gereden snelheid…
@hammerman: voor een nagenoeg standaard uitlaat van een Audi S1?! Zelfs als je een chromosoom mist weet je nog dat het niet absurd is. Zeker niet het type ik monteer een open uitlaat van voor tot achter…maar goed ik merk sowieso aan jouw reacties onder dit bericht, dat je veels te snel conclusies trekt en aannames maakt.

“Ik lees op 1limburg dat..” – je gelooft een verhaal van 2 compleet vreemde mensen boven het verhaal van de eigenaar die hier, in mijn indruk, een zeer heftige ervaring meemaakt, en dan nog de moeite neemt dat toe te lichten, man man man, Shame on you zou Rob Geus zeggen.
@ghost: “Omstanders zijn altijd sensatie bakken” over iemand gesproken die snel conclusies trekt….
@generaalalfa: algemene ervaring..spreekt voor zich..kan je feilloos van op aan.
@ghost: dat jij een bijna standaard uitlaat die niet veel harder klinkt hebt heb je er niet bij verteld. Ik ging uit van die ‘lawaaipapagaaien’ die er op kicken om zoveel mogelijk geluid uit de uitlaat te persen.

Ik denk dat mijn reacties over dit ongeval nogal meevallen. Ik heb twee artikels gelezen, op 1limburg.nl en hier. Twee verschillende versies en dat roept bij mij terecht vraagtekens op. En mijn reactie op het bewust insturen in de vangrail kwam door de eerste versie van het artikel op Autoblog. Dat is inmiddels aangepast en geeft nu een plausibele verklaring. De reactie van de eigenaar kwam ook na mijn bericht, anders had ik hierover geen commentaar geleverd.

Eigenlijk zou dat verfoeide kastje die verzekeraars zo graag in de auto’s hebben niet zo gek zijn. Is er veel minder reden voor discussie.

Ik hoop dat de eigenaar ons op de hoogte houdt van de afloop, ben ik wel benieuwd naar.
@hammerman: deels met je eens, kon jij niet weten en achteraf kan je niet aanpassen, prima.

Echter dat kastje van verzekeraars zal niet altijd helpen. Ik ben van mening dat overal 30 of 50 of 100, voor welke weg van toepassing, niet altijd de oplossing is. Het kastje registreerd niet of je bumperkleeft, hoe hard je door dr bocht gaat, of wanneer je motor affikt, daarbij ben ik zelf altijd erg blij met wat extra vermogen om bij gevaarlijke situaties (snel) weg te kunnen rijden. Ik vraag mii dan ook oprecht af of dat kastje een bijdrage levert of juist averechts werkt.
@ghost: “Zelfs als je een chromosoom mist weet je nog dat het niet absurd is”

Als je doelt op mongolen; die hebben een chromosoom extra.
@SimonMc: ik doel nergens op, ik schrijf gewoon een metafoor op.
@ghost: ik heb dezelfde ervaring toen ik nog een r33 gtr had met blits nur spec uitlaat (was zo geimporteerd). Als ik voorzichtig een drempeltje over ging en daarna ff gas gaf om weer op 50 km/uur uit te komen genereerde dat nogal wat lawaai. Mensen denken direct dat er een malloot met 100 voorbij komt knallen. Ik heb vaak genoeg discussies gehad met het verzuurde deel van de bevolking. Erg gezellige mensen zijn dat…
@towi1989: linkse boomknuffelaars idd!
@ghost: jij rijdt een Honda Civic met DTM einddemper ? Dan ben je pas een droeftoeter
@kenner: klopt maar dat ben ik dus niet. Als je een keer je ogen open zou doen en zou lezen, zie je wat ik rij, want dat heb ik een paar berichten hierboven al vermeld, droeftoeter!
@hammerman: jij zou wel nsber geweest willen zijn?

Misschien komt er binnenkort een oorlog dan kan je je aanmelden
@ff40: doe eens even normaal, idioot!
De auto vloog in brand tijdens een snelheid van ongeveer 130 kilometer per uur, doordat ongeveer gelijk een band ontplofte lukte het niet om hem rustig op de vluchtstrook neer te zetten. Ik stuurde wel richting de vluchtstrook maar door de band het had begeven raakte ik de vangrail verkeerd en raakte ik in een slip. Wij zijn beide zonder een schrammetje uitgestapt en neem maar van mij aan dat als we stuk hard hadden gereden dan 130 dat dit zeker niet het geval was geweest.
Op het begin stond alleen de motor in de fik en was de auto volledig herkenbaar maar doordat het vuur langzaam zich over de hele auto verspreidde is er nu niks meer en lijkt de crash een stuk heftiger dan dat het was. Als ik daadwerkelijk aan het straatracen was had ik het nu niet meer na kunnen vertellen.
Ik ga niet ontkennen dat er nooit hard met die auto gereden werd maar in dit geval was de crash oprecht te wijten aan het feit dat de boel in de fik vloog en als de band het niet had begeven dan had ik de auto zeker weten rustig op de vluchtstrook kunnen stoppen en was hij verder ook gewoon afgebrand maar alles lijkt nu heel spectaculair omdat ik het vangrail geraakt had. De auto heeft net een koprevisie gehad en ik heb zon gevoel dat er iets niet helemaal goed is gebeurd maar dat gaat allemaal nog even onderzocht worden.
@nvn1993: ach joh, vanaf onze zolderkamers weten we allemaal zogenaamd precies wat er gebeurd is. Welcome to the internet! Dank voor de uiteenzetting!
@n0zem: Het zit hem ook in enkele nieuwssites. Ik heb zelfs al een artikel gelezen waarin stond dat ik op hoge snelheid tegen een andere auto aangereden ben en dat er met 180 km per uur naast elkaar reden op een tweebaans weg. Er waren ook een stuk of 7 getuigen die hadden gezien dat de auto spontaan in brand vloog. En zonder grappen, de vlammen zag ik zelfs in mijn achteruitkijkspiegel. De auto veranderde in letterlijk een seconde in een rijdende vuurbal en door het vuur klapte een van de banden.
@nvn1993:

Kan maar 1 ding zijn dan .. defecte brandstofleiding ..
yep .. dat weet ik vanuit mijn luie stoel ..
@nvn1993: fake news is aan de orde van de dag. Onschuldigen worden kapotgemaakt en corrupten worden de hemel in geprezen. Zolang je betaalt kun je ieders mening (want dat is journalistiek tegenwoordig) vormen.
@nvn1993: en nu maar hopen dat de verzekeringsmaatschappij jou gelooft en niet die ‘getuigen’. Sterkte met de afhandeling en dat het geen strijd wordt met de verzekeringsmaatschappij, kan dan lang gaan duren.
@nvn1993: Helder verhaal, klote dat het je overkomen is! Even afwachten wat er uit dat onderzoek komt dan. Kon me jou alleen herinneren van een Continental GT overigens ;)
@nvn1993: ik denk dat ‘even onderzocht worden’ valt onder ‘understatement van de dag’.

Desalniettemin wens ik je sterkte en succes met de afhandeling van dit alles. Wat hij hebt meegemaakt is voor de meeste petrol heads zo’n beetje het ultieme wat je niet wil meemaken. Met 130 km/u een auto, met de vlammen uit het vooronder en een band kapot via de vangrail tot stilstand brengen is ook niet niks. Zal wel ff flink shaken zijn geweest nadat de adrenaline levels weer naar normale waardes waren gezakt.
@nvn1993: kloten voor je jammer van de vette. Maar uiteindelijk is het “maar” een auto en kun je blij zijn dat jullie allebei ongedeerd zijn. Succes met het vervolg.
@nvn1993: sterkte man. Gelukkig met de schrik vrij gekomen. Zonde van de auto, maar dat is gelukkig vervangbaar.
@nvn1993: Sterkte. Blij te lezen dat er geen fysieke schade aan jullie als inzittenden was. Hoop dat de verdere afwikkeling soepel verloopt, en we snel weer een dikke bak hier van je voorbij zien komen.
@nvn1993: voor alle helderziende reaguurders hier: het onderzoek is afgerond en er is geen sprake van een straatrace.
@nvn1993:

onderzoek doen naar op welk punt de brandstofleiding eraf knalde heeft niet zoveel zin als de foto,s zo zie ..
@nvn1993: erg klote man. Zeker omdat je hem pas net hebt. Ik wens je het beste met de nasleep van dit gebeuren.
@nvn1993: Man. Balen. Zo zonde dat je niet eens zo lang hebt kunnen genieten van zo’n gave wagen. Een erg mooie, pornorode Corvette Z06. Wat een apparaat!

Ook balen dat er gelijk van alles en nog wat aan rariteiten erover geroeptoeterd ed word.

Maar natuurlijk is het allerbelangrijkste, je kan het gelukkig nog navertellen! Jij en je bijrijder zijn nog onder ons, ondanks de heftigheid van dit alles! Uiteindelijk is de Corvette vervangbaar, jij en je bijrijder zijn dat niet.

Veel succes met de afhandeling, hopelijk verloopt alles voorspoedig. Zodat je snel weer kan genieten van een vervanger van de ‘Vette!
Ik wordt een beetje moe van de vooroordelen hier op autoblog en de zgn specialisten die vanuit de stoel thuis wel eens even zullen zeggen hoe het zit.
Ik stel voor die goede man te geloven totdat het tegendeel misschien bewezen zou worden door onderzoek. Gelukkig is iedereen ongedeerd.
@gokartmozart: “Ik wordt een beetje moe van de vooroordelen hier op autoblog”

Waarom lees je dan deze vooroordelen? Om uiteindelijk ook een vooroordeel te hebben wat anderen er van vinden?


“Ik stel voor die goede man te geloven totdat het tegendeel misschien bewezen zou worden door onderzoek.”

Waarom zou ik deze goede man geloven? Is het dan überhaupt niet beter om te wachten met geloven/veroordelen totdat het feit wettig en overtuigend is vastgesteld. Dan pas kan ik de man geloven of de beste stuurlui aan de wal hebben toch gelijk.
@erik2907: iedereen heeft gelijk Erik , zoek maar eens op: Epistomologisch relativisme en vooroordelen. Ik kom hier voor het autonieuws en de mooie in diepte verhalen over auto’s die de huisredacteuren schrijven : mischien moet ik inderdaad maar eens afscheid gaan nemen van deze rubriek en me gaan verdiepen in een frikandel.
@gokartmozart: er is teveel informatie op Autoblog, vandaar de vooroordelen:

Vooroordelen zijn een menselijk hulpmiddel om een grote stroom aan informatie in pakketten op te slaan in het geheugen. Het is onmogelijk om alle informatie die tot iemand komt individueel te verwerken, daarom worden groepen vaak aan één kenmerk gekoppeld.

Doe mij maar een kroket :-)!
CHEMTRAILS! Dit is het werk van de Illuminati!
Bestuurder kan en mag zeggen wat hij wil, dit wordt toch grondig onderzocht.
Wel grappig dat je hier ineens corvette experts heb , die wel even gaan vertellen dat het geen veilige auto is , dit soort gedoe kan je met elke auto veroorzaken , en ga geen dingen suggereren als je de feiten niet weet .
Straatrace ???? Heel vreemd , ik reed achter de Corvette toen hij plots vlam vatte en in een seconde in een vuurbal veranderde ! Ben zeer blij dat de 2 inzittenden ,springlevend uit het brandende wrak konden springen . Hoop dat niemand ooit zoiets zelf mag meemaken want het zag er rampzalig uit . Petje af voor de stuurkunsten van de bestuurder om af te remmen via de vangrail ipv medeweggebruikers nog meer in gevaar te brengen 🙏🏻. Moest zelf ook behoorlijk snel afremmen en reageren terwijl mn vrouw en ik echt het hart in de keel hadden zitten .godzijdank zijn jullie er ongedeerd vanaf gekomen 🍀. Heel veel sterkte ✌🏻

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).