• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes: “Onze F1-motor kent geen grenzen”

Auteur: jaapiyo, gepost 20 mei 2018 om 11:58 – 33 Reacties

PU


Bij Mercedes staat PU niet voor Power Unit maar voor Power Unlimited.

Even was daar de twijfel aan het begin van dit seizoen. Na vier jaar dominantie leek Mercedes eindelijk kwetsbaar. Zelfs over de onoverwinnelijk geachte motor hadden sommigen opeens twijfels. Tuurlijk, het ding was nog steeds goed, maar had Ferrari nu officieel de sterkste motor van het veld?

In principe was dat geen gekke gedachtengang. Er bestaat immers niet voor niets een wet van de remmende voorsprong. Mercedes sloeg in 2014 een homerun met hun PU106A, de eerste nieuwe krachtbron voor het hybride tijdperk in de F1. Onder andere dankzij het concept met de ‘gespleten turbo’ stak de driepuntige ster de concurrentie de loef af. Omdat er aanvankelijk ook nog een (softe) engine freeze gold, stonden de andere merken min of meer machteloos.

Dit was echter een onhoudbare situatie. In de tussentijd hebben Ferrari, Renault en Honda de tijd en de kans gehad het gat te dichten. En jagen op de nummer één is altijd makkelijker dan aan de top blijven. Immers weten de achtervolgers zeker dat er nog meer te halen valt, terwijl de topper zich op onontgonnen terrein begeeft. Kan Mercedes nog wel meer pk’s halen uit hun krachtbron, of zitten daar grenzen aan? Autosport sprak met Mercedes’ motorchef Andy Cowell over dit vraagstuk:

I think that comes down to your belief and understanding of whether there is a limit. I personally don’t believe there is a limit. I think you can always find gains. Every week I have the pleasure to sit in our performance and innovation meeting and listen to bright engineers come up with ways of getting a little bit more efficiency out of the various systems and then enjoying the competition in the factory to turn those ideas in proven experiments, and then prove that they are reliable enough.

Kortom, Cowell ziet geen grens en is van plan gewoon door te blijven gaan met extra pk’s uit dat blok te pompen. Overigens is hij ervan overtuigd dat de andere fabrikanten hetzelfde zullen doen, dus wat dat betreft moet Mercedes ook wel. Op naar de 1.500 pk?

Ook interessant!

  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Mercedes boort Amerikanen dikke V8 motor door de neus

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Mercedes, motor, Racing

Vorig bericht: « Herken jij dit afgefikte rode monster in Limburg? [updated]
Volgend bericht: Verloren gewaande Porsche van James Dean gevonden »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicolasr zegt

    20 mei 2018 om 12:25

    Maar het klinkt nog steeds ruk. 1500pk of niet.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 mei 2018 om 12:43

      @nicolasr: ik denk dat hier de grootste manco te vinden is in de beperking van het maximum toerental. ‘Vroegâh’ joegen de fabrikanten de formule 1 motoren richting de 18, 19 duizend toeren per minuut en daar blijven ze met die hybride V6 motoren ver vandaan. Ik denk dat wanneer de FIA die restrictie weer verder oprekt (of zelfs vrijgeeft) er voor de liefhebbers weer veel meer te genieten zal zijn.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        20 mei 2018 om 12:51

        @RRRobert:ik dacht dat het maximale toerental weer wel die kant opging want nu is het 15.000rpm maar de meeste schakelen al bij 12.000 om de motor en bak te sparen

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          20 mei 2018 om 13:01

          @rob5nismo: ik heb die cijfers niet paraat, maar ik neem ze direct voor waarheid aan. Doodzonde in ieder geval, dat dit het resultaat is van de restricties op het aantal motoren wat een team mag inzetten.

          Login om te reageren
        • ahs1979 zegt

          20 mei 2018 om 13:07

          @rob5nismo: voornamelijk doen ze dat omdat door de turbo de optimale combi van pk/ verbruik zwaar voor de redline ligt. Nu ze het Max aantal toeren verhogen wil dat zeker niet zeggen dat men daar ook gebruik van gaat maken.

          Login om te reageren
          • rob5nismo zegt

            20 mei 2018 om 13:12

            @ahs1979: voor het geluid scheelt het al de helft denk ik maar de FIA moet ook de benzine restrictie eraf halen

            Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          20 mei 2018 om 13:11

          @rob5nismo: Gaat eerder om de liters brandstof die bij hogere toerentallen gebruikt worden. De fuelflow meter registreert dan meer liters en dan krijg je een straf..

          Login om te reageren
          • rob5nismo zegt

            20 mei 2018 om 13:13

            @theveenmeister: dat moet ook weg stomme regel dat heeft niks meer met racen te maken

            Login om te reageren
            • TheVeenmeister zegt

              20 mei 2018 om 13:47

              @rob5nismo: Helemaal eens!

              Login om te reageren
      • arjontje zegt

        20 mei 2018 om 12:53

        @rrrobert: toeren restrictie is niet het probleem. De motoren draaien namelijk 3000 toeren minder dan mag.
        Het grootste probleem is de brandstof restrictie.

        Login om te reageren
      • hape zegt

        20 mei 2018 om 14:12

        @rrrobert:
        In de hoogtij dagen van de atmosferische V8 werd 20k tpm aangeraakt in de race.
        Jammer dat die ontwikkeling gestopt is.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          20 mei 2018 om 14:42

          @hape: 19K was de limiet, niet 20K. Maar de V10s tikte ookal de 19K aan in 2002; dat was pas echt genieten …

          Login om te reageren
          • clubbtraxx zegt

            20 mei 2018 om 17:56

            @dawwg: In 2006 was het legaal en draaide de cosworth ruim 20.000 tpm

            Login om te reageren
          • sollie1984 zegt

            20 mei 2018 om 23:39

            @dawwg: De V10 van BMW draaide in quali trim zelfs 22k!

            Login om te reageren
      • 560pk zegt

        20 mei 2018 om 18:59

        @RRRobert: eens! Vrijgeven dat toerental. Kan een team tenminste weer eens een gokje wagen met een overtake knop. Ploft ‘ie, dan ploft ‘ie!

        Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    20 mei 2018 om 12:27

    Goedemiddag augurk!

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      20 mei 2018 om 12:27

      @drdre1: eh… @nicolasr

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      20 mei 2018 om 12:34

      @drdre1: *komkommer

      Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      20 mei 2018 om 15:25

      @drdre1: Hoi gnoe!

      Login om te reageren
  3. Benny_Weisz zegt

    20 mei 2018 om 13:02

    Wat is hier zo bijzonder aan?
    Drag racers uit de Top Fuell klasse halen uit een 3.0 V8 motor +/- 8.000 pk’s…

    Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      20 mei 2018 om 13:07

      @bennyweisz: voor ongeveer 4 seconden

      Login om te reageren
      • realhustler zegt

        20 mei 2018 om 14:08

        @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Op ethanol, en geen limiet aan fuel flow, en geen koelsysteem want ze draaien maar heel kort, en dan wordt de boel opnieuw opgebouwd, tussen iedere run gaat hij bijna helemaal uit elkaar

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          20 mei 2018 om 15:15

          @realhustler: of hij draait gelijk in de soep…

          Login om te reageren
    • karaya zegt

      20 mei 2018 om 13:08

      @bennyweisz: appels en peren

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 mei 2018 om 13:28

      @bennyweisz:

      De top fuels zijn 10 liter Hemi V8’en met een enorme supercharger. Waar haal je die 3.0 vandaan?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 mei 2018 om 13:33

        @carmasterr: linkerduim

        Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      20 mei 2018 om 13:35

      @bennyweisz: ik zie die dingen niet echt meerdere races, kwalificaties en trainingen achter elkaar doen met dezelfde onderdelen op vol vermogen

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 mei 2018 om 14:45

      @bennyweisz: LOL; 3.0L V8s in Drag Racers, hoe dan ?!?!!

      Login om te reageren
      • turbotoll zegt

        20 mei 2018 om 15:20

        @dawwg: Max in NHRA Top Fuel: 500CI = 8,2l. De laatste keer dat ze het vermogen gemeten hebben is ±2 jaar geleden bij Don Shumacher: 11000pk.

        http://www.hotrod.com/articles/don-schumacher-racing-dynos-11000hp-in-top-fuel-hemi-with-new-engine-torque-sensor/

        Zo’n motor gaat echter maar 3,5 – 4,0s mee, en dan is zelden nog alles heel dus ja: appels en peren.

        Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      20 mei 2018 om 15:16

      @bennyweisz: Beste reactie van de dag! Chapeau!???

      Login om te reageren
      • Benny_Weisz zegt

        20 mei 2018 om 15:56

        @skinnybmw:
        Eindelijk iemand die snapt hoe sarcasme werkt!…;-)

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      21 mei 2018 om 23:44

      @bennyweisz: wat is daar zo bijzonder aan? Sommige scheppen hebben tien duizenden pk’s.

      Login om te reageren
  4. bmwalpina zegt

    21 mei 2018 om 01:10

    Kleine correctie op de ondertitel; bij Mercedes staat PU meestal voor een ‘Firmenwagen’ (bij de Duitse kentekens)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North