Het aantal verkeersdoden zal blijven toenemen

Auteur: , 43 Reacties

Met deze pakkende titel slaagt Veilig Verkeer Nederland directeur Felix Cohen er weer eens in om onze aandacht te pakken.

blub-blub

Hij baseert deze uitspraak grotendeels op informatie die we al eerder de revue hebben laten passeren op deze site. Zo steeg in 2015 voor het eerst sind 1972 het aantal verkeersdoden in Nederland ten opzichte van het voorgaande jaar van 570 naar 621 sterfgevallen.

Cohen beschouwt de smartphone als de bron van al het kwaad en zit er nog steeds op te broeden om een ‘Big Brother app’ verplicht gesteld te krijgen die je telefoon uitschakeld als je je voortbeweegt met meer dan 30 kilometer per uur. Een stukje betutteling en inbreuk op de privacy van 1984-achtige proporties. Cohen beschouwt dit echter als noodzaak omdat de boete van 220 Euro die je kan krijgen voor het gebruik van de telefoon achter het stuur lang niet iedereen afschrikt, ook omdat de politie in zijn ogen te weinig doet om de wetten te handhaven.

“De politie doet veel te weinig aan handhaving op dat gebied. Ik weet ook wel dat ze steeds meer taken op hun bordje krijgen, maar als er keuzes gemaakt moeten worden, zijn het de alcohol- en fietslichtcontroles die het eerst sneuvelen.”

Maar heeft Cohen ook nog nieuwe doelwitten die geëlimineerd moeten worden om het verkeer veiliger te maken? Jawel, namelijk ‘de ouderen’ en Pokémon-spelers. Cohen claimt dat hij ’s nachts nachtmerries heeft over bejaarde Pokémon-spelers. Hoewel hij aangeeft het fijn te vinden dat ouderen tegenwoordig langer mobiel blijven, vindt hij dat de prijs die hiervoor betaald wordt te hoog is. Ook verwacht hij spoedig die eerste ‘Pokémon-dode’ in het Nederlandse verkeer te betreuren.

Ben jij weer even voldoende bang gemaakt, of scheur je vanavond al Pokémon spelend naar de kroeg op je bejaardenscooter?

Image-Credit: @hartger via autojunk



43 reacties

Het zal je baan maar zijn zeg, de meest voor de hand liggende dingen uit te kramen.
@josxkrs: Daar kom ik al 8 jaar prima mee weg op mijn werk :)
@josxkrs: Liever 60 000 verkeersdoden per jaar dan 1 overheidsapp op m’n mobiel; die mafkees moet niet van die onhaalbare, staatsgevaarlijke en ongrondwettige zaken roepen …
Ik heb al een dashcam aangeschaft. Kan ik mezelf verdedigen als ik zo’n oelewapper met zn telefoon aanrijdt die denkt dat fietsen en pokemons vangen tegelijk kan.
@peug206: +1 precies dat, recentelijk heb ik dezelfde actie ondernomen
@peug206: waar heb je dat gedaan? Ik zit er ook voor te kijken maar vind ze nogal prijzig.
@dutchdriftking: check alibaba.com, ik heb er 1 die zowel voor als achter alles opneemt voor 40 pleuro.
@dutchdriftking: http://www.videocamerashop.nl/product/598976/category-213809/mio-mivue-518.html
Iets duurdere camera, maar wel handig als je bijvoorbeeld schade hebt, en GPS vermelding. kun je zo uitstappen en met de dashcam foto’s maken van schade, of als je bijvoorbeeld in amsterdam parkeert in parkeermodus zetten, en dan neemt hij alle beweging op in de omgeving.
@peug206: enige nadeel is dat je als automobilist altijd schuldig bent, het zal dus hoe dan ook via jou verzekering gaan helaas
@spykerboy: @ozan inderdaad, een fietser is een beschermde verkeersdeelnemer, maar ALS je dan nog iemand aanrijding, met blijvend letsel, en op jouw beelden staat dat je al afgeremd hebt, niet te hard rijd, en die fietser ineens een slinger maakt, dan zal het bij een rechtzaak er toch anders uit zien, omdat je kunt laten zien dat je al rekening houd met de fietser, en dus niet zelf de gevaarlijke situatie veroorzaakt. Ik heb de stille hoop, dat dan net als in Rusland, er sprake zal zijn van verzachtende omstandigheden, en dat je vrijgesproken kunt worden.
Maar zolang het niet gebeurt (en hopelijk gebeurt het niet) zullen we het niet weten. Indien het mij overkomt laat ik het echter weten!
@spykerboy: dat is al jaren niet meer zo. Ja, je zult meer moeten uitleggen dan wanneer je door een andere auto wordt aangereden, maar de fietser is allang niet meer bij voorbaad onschendbaar.
@peug206: als je een fietser aanrijdt, ben je hoe dan ook de lul, dashcam of niet.. iets met beschermde verkeerdeelnemer…
@peug206: een dashcam zit op mijn smartphone, scheelt weer een apart apparaat. Neemt aut. de laatste min. op. Best handig zo’n smart phone in de auto mijnheer Cohen( F#ck you!…..)
Agressieve verzekeraars pleiten ook al een tijdje voor een ‘Big Brother’ app in het verkeer.
Om zo data te verzamelen waarbij…
– Het onbekend is hoe lang die bewaard wordt.
– Het onbekend is met wie die gedeeld wordt.
– Het onbekend is hoe lang de verzamelde data, tegen een verkeersdeelnemer kan worden.
– De Gebruiker geenzins beschermt wordt tegen fouten in de data verzameling.

Via een grote verzekeraar, weet ik dat een app.. een gebruiker als ‘actief’ registreerde.. als een andere GPS app.. voor interactie op de telefoon zelf zorgde.. of het scherm de hele tijd actief bleef houden.. Nu zorgt dat soort informatie nog voor een tijdelijke premie-verhoging.. in de toekomst misschien voor een permanente verhoging.. omdat je als persoon gewoon ‘gevaarlijker’ wordt ingeschat als je telefoon ‘actief’ is tijdens het rijden.
@martinus: waren de punten in de bonus vandaag?
@martinus: Ik hoop dat je zelf realiseert dat zo’n app er nooit zal komen. Het is namelijk nooit 100% te bewijzen dat de gebruiker van de telefoon achter het stuur zat.
Laatst ook een jonge moeder achter een buggy met kind erin die op haar telefoon kijkend een voorrangsweg overstak. Nooit verwacht dat de s60 zo snel tot stilstand kon komen. En dat mens dan ook nog bijkant kwaad worden…. Ben maar hoofdschuddend doorgereden…
@tmenges: Tsja, dat mag allemaal kinderen krijgen. Kun jij je inbeelden hoe slim die kindertjes worden later..
@tmenges: dat jij kalm kan blijven…ik had zo’n tokkie helemaal verrot gescholden. Vrouw of niet
@sanderm3: dan ben jezelf een nog grotere tokkie, kan ze ook gewoon netjes aanspreken.
@sanderm3:
Denk je dat dat helpt dan?
@tmenges: doodrijden is maanden de bak in en jaren rijbewijs kwijt
Nou Felix, puik werk, je subsidietoevoer wordt níet verlaagd dit jaar.
Tja, het lijkt stichting open deur wel…
Momenteel zitten de Pokemon-nerds in de gevaarlijkste categorie.
Snap niet waar de beste man zich zo druk om maakt. Als je zo idioot bent om pokémonnend aan je einde te komen mag van mij het predikaat “natuurlijke selectie” gebruikt worden.
@2wheeler: als ‘het’ zichzelf tegen een blinde muur kapot rijden is het prima, maar zo’n oetlul die je kind half dood rijdt omdat een app of pokemon belangrijker is dan autorijden, mwa
Had pas ook nog zoiets, met de bmw van pa op pad, reed over de doorgaande 60 weg door het dorp. De autos staan 20cm van de weg af geparkeerd en mevrouw loopt zo de weg op zonder te kijken om in haar auto te stappen, wist niet dat die auto zo hard kon remmen, mevrouw vroeg zich af waar ik mee bezig was…. Wat een trut
@wimbraber: ja doodrijden is maandenlang de bak in en jaren rijbewijs kwijt

Ook al kon je er niks aan doen!

Welkom in Nederland

Was ooit eens in Moskou daar is het precies andersom en is de stelling “een auto doet pijn en je moet maar opletten dus ik rem nooit”
In plaats van z’n gekke app zou Cohen ook kunnen pleiten voor verdere integratie van de telefoon in de auto. Een goedkope smartwatch zorgt ervoor dat je niet meer op je telefoon hoeft te kijken wat dat geluidje nou was, waarom zou een auto diezelfde meldingen niet op het navigatiescherm, tussen de tellers of zelfs op de voorruit weer kunnen geven?
@knipperlichtje: ik vind dat daar ook het probleem niet ligt, bijna iedereen is kundig genoeg ff op z’n gsm te kijken wat er gebeurt. Het is meer de verschuiving van aandacht rb daarmee het verlies van concentratie op “verkeersdeelname”. Bellen levert al verlies op, via Bluetooth net zo goed, laat staan shit lezen op wat voor display dan ook…
@knipperlichtje: Volgens mij hebben sommige verkeersgekkies ook ooit eens bepleit dat je tijdens het rijden het volume van je radio niet eens mag bedienen, omdat dat ook al afleidt. Ik begrijp je punt, als je niet meer op je telefoon hoeft te kijken wordt het er allicht al veiliger door. Het probleem is dat mensen blijkbaar niet meer kunnen inschatten wat belangrijker is; het nieuwe facebookfilmpje van de oom van je buurman die net zijn jongste kind heeft laten afzwemmen, of de tram die linksaf slaat, twee fietsers schuin achter je op het fietspad op de weg en die vrachtwagen die 200m verderop uit staat te laden.

Zolang mensen nog steeds niet snappen dat autorijden/fietsen/voetgaan ook aandacht vraagt zul je dit soort idioten nooit kunnen uitbannen en valt het nauwelijks te handhaven.
@knipperlichtje: is het nou echt zo moeilijk om te snappen dat je je ogen op de weg moet houden?

Ff een berichtje lezen op je ‘smartwatch’ duur al snel een seconde of twee. Ik ben inmiddels zo zat van slingerende debielen op de snelweg en onoplettend tuig in de stad dat van mij de telefoon mag exploderen zodra die gebruikt wordt op de weg.
@lekbak: ik ben er ook niet voor dat je je smartwatch in de auto gaat gebruiken, maar ik probeer te illustreren dat communicatie tussen smartphone en auto prima mogelijk moet kunnen zijn. Ik denk dat je dan voorkomt dat mensen onder het rijden de telefoon uit de jas of broekzak gaan pakken, daar zou het al wat veiliger van worden.
@knipperlichtje: Is dat niet gewoon verplaatsen van het probleem? Er is toch ook al meerdere keren bewezen dat handsfree niet/amper veiliger is dan de telefoon in je hand.
Man man man, hier word ik niet vrolijk van.
“Hoewel hij aangeeft het fijn te vinden dat ouderen tegenwoordig langer mobiel blijven, vindt hij dat de prijs die hiervoor betaalt wordt te hoog is.” Dat ligt dat ook aan die ouderen zelf. Vind je het gek als je met 60 km/pu de snelweg opsukkelt dat je van links en rechts om de oren gereden wordt. Systematisch onder de max. toegestane snelheid rijden, niet (kunnen) kijken, bang achter het stuur zitten… Daar komen, naast irritaties, ongelukken van en dat blijkt.
Mijnheer Cohen zou zich druk mogen maken over vrachtwagens die op volle snelheid op de file inrijden met vele slachtoffers als gevolg. Als die nou eens met aut. remmen worden uitgerust (Verplicht).
Het is de schuld van de politie, ze moeten meer handhaven minder boeven vangen!
Dus als ik het goed begrijp, moeten mijn passagiers van hun smartphones afblijven? En als je met de bus meerijdt, die zeker op landelijke trajecten sneller gaat dan 30, heb je ook pech? Benieuwd hoe dat gaat meehelpen aan (a) de verkeersveiligheid en (b) de aanvaarding van zo’n idee…
@BaRa: Precies dat lijkt mij ook niet ideal. Een inbreuk van de privacy en zoals je al aangeeft gaat het dan om veel meer mensen dan alleen de bestuurder. Bovendien vraag ik mij af hoe ze dat willen doen, anders zet iedereen toch zijn GPS uit? (Al kunnen ze je locatie natuurlijk alsnog wel bepalen maar dan word het al moeilijker)

De navigatie van de Prius van mijn moeder blokkeert trouwens ook als je rijd… EXTREEM vervelend als je haast hebt of gewoon een passagier die het wilt instellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).