
Er zijn wat nieuwe cijfers over het aantal verkeersdoden in Nederland.
In 2015 vielen er 621 verkeersdoden. Dit zijn er helaas 41 meer dan in 2014 en dit betekent de eerste stijging in het aantal verkeersdoden sinds 1972. Onder deze verkeersdoden vallen relatief veel mannelijke bestuurders en ouderen op een scootmobiel, blijkt uit de cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat.
Als je continu in angst leeft om ook tussen de verkeersdoden te eindigen raad ik je af om tussen 14:00 uur en 16:00 uur naar buiten te gaan, dan vallen namelijk de meeste verkeersdoden. En ik maar denken dat het spelen met je leven is om ’s avonds tussen 17:30 en 18:00 bij lease-rijdend Nederland op de A15 aan te schuiven.
De meeste dodelijke ongelukken vielen trouwens onder 80-plussers in een auto. Niet geheel verrassend, aangezien die wat harder gaan dan een scootmobiel.. als het goed is. Kijk vooral uit in Noord-Brabant, hier zijn met 117 verkeersdoden het meeste dodelijke slachtoffers gevallen.
UPDATE: Veilig Verkeer Nederland reageert:
Het verbaast ons niet. We zagen het afgelopen jaar al een stijging in het aantal gewonden in het verkeer, en we zien dat nu helaas ook bevestigd in het aantal dodelijke slachtoffers. Het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname is een groot probleem. Wij bieden daarvoor lesprogramma’s in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn oudere verkeersdeelnemers, die tot op steeds hogere leeftijd blijven fietsen en autorijden erg kwetsbaar. Met onze succesvolle VVN Opfriscursus zorgen we dat iedereen zijn verkeerskennis up to date kan houden. Deze cijfers zijn aanleiding om dit jaar nog extra te investeren op deze producten.
Die zag ik niet aankomen.
@faalhaas: Die oudjes waarschijnlijk ook niet toen de koplampen van de tegenligger ze in het gezicht schenen.
Ouderen moeten na 65 elke 2 jaar een strenge rij en theorie test doen.
@dampu020: dat vind ik tenminste
@dampu020:
nee verplicht doodschieten lijkt me een beter plan.
Ik word een beetje moe van mensen zoals jij, dit omdat er mensen zijn die nog dertig moeten worden waarbij ik doodsangsten uitsta als ze autorijden maar ook zeventigers ken die de sterren van de hemel rijden.
Dat simpele ge-generaliseer van jouw, leg me gelijk even uit waarom het grootste aantal dodelijke verkeerslachtoffers in de categorie tot 30 jaar vallen als ze zo goed rijden !
@desjonnies: idd. Net op de A2 op de invoegstrook vanaf de A27. Twee dertigers in een hippe Passat GTE….. Zag in de spiegel al t slingerend weggedrag, komen ze voorbij: de passagier aan t bellen…. Bestuurder aan t Alpen met twee handen…. Ofwel, die bocht vanaf de A27 met de knie aan t stuur genomen….
Vervolgens vlak voor mijn neus zonder te spiegelen (anders had hij gezien dat t niet paste) invoegen, waardoor mijn voorligger vol in de ankers mocht/moest .
Echt een voorbeeldig weggedrag voor een leeftijdsgenoot. Doe dan maar een voorzichtige, met twee handen aan t stuur, Toyota Yaris Verso rijdende 65+. .
Mijn mening
@crosscabouter: Alpen is appen natuurlijk
@desjonnies: Als die 70 jarige de sterren van de hemel rijden, slagen ze toch voor die rijtest? Ik erger me vaker aan bejaarden (die een gevaar zijn voor zichzelf, én anderen) dan aan jongeren achter het stuur.
@oemplus: ergens vind ik wel dat je een punt hebt..
Niet zo zeer een theorietest, maar wel een praktijktest.
Persoonlijk denk ik dat als je niet meer in staat bent de max snelheid te rijden op een weg dit gevaarlijker is dan wanneer je iets te hard rijd. Het is namelijk niet zomaar dat je 70 gaat rijden waar je 80 mag, waarschijnlijk gaat anders alles net iets te snel voor ze en houden ze het niet meer bij. Oftewel ergens snel op reageren zit er wss ook niet meer in…
Echt jongeren heb ik eerlijk gezegt nog het minst last van, hooguit dat ze zichzelf tegen een boom zetten na t stappen.
De groep 20-30 ford mondeorijdend op vakantie is dan weer de grootste stoorzender. Als ik een volgepakte mondeo achter een vrachtauto zie zitten gooien ze hem 2/3x opeens voor zonder ook maar 1x te kijken.. kun je hard remmen van 130/140 naar 90.
Maar het ergste van allemaal blijven idd de druk appende figuren, als ik die achter me heb kan ik de verleiding om flink te remmen moeilijk weerstaan.. ik nieuwe auto, zij een lesje geleerd.
@darrock: jij bent er zo een!
@desjonnies: doe toch niet altijd zo aangevallen man. Ervaringen te over van oudjes die dankzij de oplettendheid van anderen geen ongeluk krijgen. Want je zegt wel wat van hem maar generaliseert zelf ook. Leeftijd heeft geen fuck met rijervaring te maken. Ik heb in de eerste 3j van mijn rijbewijs meer gereden dan beide opa’s opgeteld in hun hele leven.
@desjonnies: -edit: kalm aan- Er worden tal regels voor jonge mensen opgelegd terwijl dit bij bejaarde niet het geval is. Ik zeg nergens dat ik de koning van de weg ben, ik zeg ook nergens dat mijn tijdgenoten de beste bestuurders zijn. Ik ben het zelfs met je eens dat “wij” niet zo goed kunnen rijden dan jij. Ik hoor vaak genoeg ik het nieuws over bejaarden en niet (meer) kunnen rijden maar de overheid doet daar niks aan, maar als het aan jou ligt moet dat dus maar doorgaan? Ik ziet het bij me oma achteruit gaan en die is gezonder en sportiever bezig dan ik, maar toch zou ik een degerlijke test voor bejaarde verplicht vinden. Als het bewezen is dat mensen naarmate ze ouder worden slechter gaan rijden, waarom zou er dan geen actie ondernomen moeten worden, leg me dat eens uit..
Ps voor de gramma nazis, vandaag ik jullie verjaardach
@dampu020: het is allemaal de sguld van de babyboomerts!!
@desjonnies: Huh ? in het artikel staat dat juist de meeste dodelijke slachtoffers in de 80+ categorie vallen… En wat is er mis met een test of je nog wel bekwaam bent ?
@dampu020: 65 vind ik iets te jong, 70jaar lijkt me logischer kan me niet voorstellen dat me vader over 3jaar opeens niet meer goed kan rijden.
@dampu020: wacht maar tot je zelf 65 bent. Kijken wat je er dan van vindt. Dan heb je echt geen zin om elke keer weer die klote testen te doen met het risico dat je een keer je dag niet hebt en faalt.
Probleem is wel dat het aantal 65+ers met een auto wel elk jaar stijgt in NL; dat betekent ook dat het aantal tokkie-65+ers stijgt. Rijbewijs afpakken heeft weinig zin bij dit soort figuren: “ik heb al 40 jaar gereden, ik bepaal zelf wel of ik t nog kan”.
@gregorius: je bent gepensioneerd en je hebt dus tijd zat, daarbij takelen velen snel af na het stoppen met werken
Heel goed idee dus van @dampu020 want dat veel jongeren zich god wanen is een feit, maar dat ouderen denken dat zij 100% zijn qua zintuigen, is dat, zonder dat zij dat vaak weten, niet zo.
Vergelijk het met lam rijden..
@gregorius: eens in de 2 jaar een uurtje van je pensioen, wow wat erg. Ik begrijp niet dat mensen zoals jij bejaarden zo verdedigen. Als je goed kan rijden als bejaarde, helemaal top! Maar er zitten er een paar tussen die het niet kunnen. ‘T kan mensen levens schelen. Maar daar geef jij blijkbaar niet om.
@dampu020: belachelijk, op een scootmobiel?
@potjak: zelfs op de fiets!
@dampu020: Hoezo alleen 65+? Gewoon iedereen die een rijbewijs heeft. Laat maar zien dat je het nog kan. Lukt het niet? Dan mag je opnieuw op les.
Het liefst ieder jaar.. ;)
@Donder: nee, na 65 word je zicht, gehoor en alles slechter. Daarom.
@Donder: breng het CBR nu niet op ideeen… Dat is al zo’n grote boeven instantie!
@dampu020: IEDEREEN elke 5 jaar hun theorie / praktijk opnieuw laten doen en liefst wat langer als 20 min op de openbare weg. Wat ik tegenwoordig zie is niet normaal meer, alles doen ze, behalve autorijden!
@dampu020: Op zich heb je wel een punt. Auto’s krijgen ook een APK als ze ouder worden, waarom mensen niet ?
Als je goed rijdt heb je niks te vrezen, toch ? Maar je kunt dit zeker doortrekken naar alle rijbewijshouders, sommigen (oud en jong) weten echt niet waar ze mee bezig zijn, maar zijn er tijdens het examen wel mee weg gekomen…
En mensen die te voorzichtig rijden zijn voor velen een ergernis, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Als je bij je rijexamen te voorzichtig rijdt, zak je ook. Waarom zouden die voorzichtigen met een rijbewijs dan wel mogen blijven rijden ? Dit geldt trouwens ook voor onvoorzichtige mensen…
De auto, de oplossing voor het vergrijzen dus.
@sketcher: iemand die in oplossingen denkt, altijd goed ?
@sketcher: als die oudjes dan ook nog Audi rijden, heb je dubbele vergrijzing.
Stijging van 41 is best fors, maar met wen paar ongelukkige ongevallen extra is dat ook weer zo bereikt, wellicht een eenmalige uitschieter
@granlusso: 1 tourbus tegen een paal zetten en je bent er ;)
Ik neem aan dat smartphone gebruik in het verkeer hier iets mee te maken heeft?
@dutchdriftking: Maar smartphones waren er in de voorgaande jaren ook al. Hoewel het gebruik van smartphones in het verkeer erg veel voorkomt, kan dit niet zomaar de oorzaak zijn lijkt me.
Ik zie het trouwens wel erg vaak. Vooral bij vrouwen valt het me op dat ze op dat ding zitten te kijken.
@berlinetta: Ik word echt schijtziek van al die mensen die met hun telefoon in de hand aan het appen zijn of wat dan ook. Het spijt me, voel je ook niet aangesproken, maar ik heb even behoefte om te klagen. Oke, komt ie he?
Ergernis nummer 1:
Zo’n gozer die vooraan het stoplicht staat, op z’n telefoon zit te kutten en niet doorheeft dat het stoplicht op groen springt. Ik vind het geen probleem als iemand naar een lekker wijf kijkt die voorbij fietst en daardoor niet naar het stoplicht kijkt, maar als hij naar z’n telefoon kijkt word ik wel pissig.
Ergernis nummer 2:
Mensen die gewoon niet in een rechte lijn kunnen rijden en wanneer ik er voorbij ga en zie dat ze op hun telefoon zitten, begint mijn ergernis alweer. Levensgevaarlijk!
Ergernis nummer 3:
Mensen die lopen te bumperkleven, de hoogst illegale snelheden rijden met een gloedjenieuwe BMW/Audi/Mercedes of elke willekeurige leaseslet, en dan met hun telefoon aan het oor aan het bellen zijn. Dit alles maakt het nog erger als ik op de linkerbaan rij en hij/zij begint te seinen dat ik aan de kant moet. Kansloos!
Ik kan zo nog wel even flink doorgaan, maar boeken schrijven is niet helemaal mijn ding.
Lang verhaal kort; het gebruik van een telefoon achter het stuur moet keihard afgestraft worden. Dat mag van mij de hoogste boete opleveren.
@viezefreddyw: mee eens hoor. Heb hetzelfde in de sportschool. Loopt ook heel veel jeugd rond met een mobieltje. Kan je dan niet een uurtje zonder? Gaan ze op toestellen zitten en ipv trainen gaan ze appe.. Mja. Over de auto, als ik moet bellen of appe vraag ik dat aan diegene naast mij of als ik alleen rij zet ik hem aan de kant.
@viezefreddyw: Met betrekking tot ergernis nummer 1: Wat nu als ze naar een lekker wijf op de telefoon kijken? ;-)
Even zonder dollen: ik heb bestuurders op de weg gezien die denken dat:
– ze kunnen appen
– ze hun das kunnen strikken
– ze zich kunnen (droog) scheren
– hun make-up kunnen doen in de binnenspiegel.
Al met al valt me deze lichte absolute stijging dus wel mee. Het voordeel van deze groep weggebruikers is dat je ze redelijk snel kan herkennen (bijvoorbeeld op een verlaten A2 tussen A’dam en Breukelen zwabberend op de middelste baan blijven rijden). Ik kijk dan of ik er ruim voorbij kan en anders hou ik gepaste afstand….
@ahs1979: Van dat scheren in de auto heb ik nooit verstaan waarom. Al die troep die je krijgt bij het (droogscheren), mijn wasbak ziet er telkens ‘proper’ uit. Dan heb je die dit doen in de auto. Bestaat er dan een scheermachientje met een ingebouwde stofzuiger?
@viezefreddyw: amen!!vandaag op de A12 (knooppunt Velperbroek) bijna platgewalst door een medestudent van mij in de q7 van haar pappie, omdat ze het nodig vond een 4de laag plamuur op haar verwaande koppie te smeren en een selfie naar haar BFF te sturen….
@berlinetta: Dan zijn ze druk bezig met een snap maken om op snapchat te plempen…
Bij 80-plussers is het natuurlijk altijd de vraag of ze überhaupt nog leefden toen het ongeluk plaatsvond..
@lambo4all: sorry ik moest lachen :-)
Ik voorzie een hoop onderzoeksbureauhandel ..
En bijbehorende snelheidbelastingen ..
En uiteraard meer scootmobiels ..
Nu on a completely different note :
– Wat is de toename het aantal gereden kilometers t.o.v 1972 ?
– Wat is de toename van het aantal voertuigen sinds t.o.v 1972 ?
– Wat is de toename van de verkeersdichtheid sinds t.o.v 1972 ?
Juist, ik durf te wedden dat we qua het verkeer qua verkeer veiligheid en voertuigveiligheid enorm is toegenomen sinds 1972.
@desjonnies:
stijging is stijging, er wordt hoogstwaarschijnlijk niet veel meer gereden dan in 2014. Aan de andere kant; als je maar lang genoeg een daling hebt, ook al is het 0, dan moet je op een gegeven moment wel weer een stijging hebben.
@super: ik denk wel dat er meer wordt gereden dan in 2014. Aangezien het aantal werklozen is afgenomen sinds de crisis en meer mensen dan ooit een auto hebben.
VVN over de verhoging naar 130 km/uur:
https://vvn.nl/standpunten/maximumsnelheid-naar-130-kmuur
Uit onderzoek blijkt dat bij een snelheidsregime van 130 km/uur niet meer verkeersongevallen voorkomen dan bij 120 km/uur.
Veilig Verkeer Nederland streeft naar veilige mobiliteit voor iedereen. Veilige mobiliteit, veilige limieten en veilige snelheden hebben een nauwe relatie met elkaar. In 2011 is in Nederland 130 km/uur ingevoerd als maximumsnelheid voor een deel van de snelwegen. Hoewel ‘sneller’ doorgaans onveiliger is, is dat bij de verhoging van 120 naar 130 niet gebleken. Veilig Verkeer Nederland is voor- noch tegenstander van 130 km/uur, omdat wij de milieu-afweging niet kunnen maken.
@C6_R: Dat was te verwachten. Het is al eerder in onderzoek gebleken dat sneller niet perse gevaarlijker is. Sterker nog er bleek een optimale snelheid te zijn en zowel harder als zachter dan die snelheid maakte het gevaarlijker. Als het snelheidslimiet “te laag” was gingen mensen zich vervelen wat ten kosten ging van de concentratie.
@C6_R: ik heb het hier al vaker gezegd, maar 130 maakt het ook veiliger doordat de snelheidsverschillen tussen weggebruikers toenemen, dat dwingt bestuurders om beter te gaan spiegelen en meer rechts te houden, iets waar we in NL steeds slechter zijn geworden door een overvloed aan max.100 wegen..
Ik heb vandaag drie keer een serieuze slinger aan het stuur moeten geven om een append persoon te ontwijken. Een dieptepunt voor mij.
Het is echt tijd dat de politie weer tijd krijgt om op de weg te rijden, en dan gelijk die boete tot boven de duizend euro verhogen. Ik begin het zo langzamerhand best wel een beetje zat te worden…
@lekbak:
Moest laatst helemaal remmen voor een rood verkeerslicht .. Schijtziek word ik van die meuk ..
@lincoln: ja, dat is nogal vergelijkbaar…
@lekbak:
Probeer de functie van een stuur uit te leggen ..
Op mijn manier ..
@lekbak: ze zeggen er is geen geld bij de politie. Maar neem landelijk eens 100 agenten aan die zich puur bezig houden met het beboeten van mensen die in hun auto druk met hun telefoon bezig zijn. Ik weet zeker dat er dan alleen maar winst wordt gemaakt. Een paar boetes per dag en je hebt de kosten er al weer uit. Lijkt mij een open deur. En als al die inkomsten van die boetes nou rechtstreeks naar de politie gaan. Dan hebben ze gelijk ook weer meer budget voor andere zaken. Het leven kan zo simpel zijn…
@retsok: alsjeblieft niet zeg. Die honderd man is een prima idee, en ze zullen zichzelf grotendeels vast wel betalen. Maar als het geld echt direct naar de politie gaat dan gaan ze dus geld innen om er beter van te worden (meer geld is meer luxe op de werkplek en minder gedoe). Zo’n constructie moet je echt nooit toepassen!
@lekbak: misschien heb je daar ook wel weer een goed punt. Dat ze daar niet volwassen genoeg me om zouden kunnen gaan.
Is de schuld van vluchtelingen/asielzoekers en de Islam…vergeet de Islam niet…zwarte piet ook nog…iets met zwarte piet…
Weet niet hoe het hun aangerekend kan worden maar durf te wedden dat er hier lui zijn die verbanden kunnen leggen…
@Rick-dos: al dat tuig wat in een apenland heeft leren rijden komt nu hier een auto besturen. Vind je het gek dat het verkeerd gaat… En over die moslims met die jaarlijke hongerstaking valt ook nog genoeg te vertellen, met hun gefrustreerde lijf in de auto. Levensgevaarlijk! Zwarte piet leert van sinterklaas. Die gozer is al honderden jaren oud, logisch dus dat die niet kunnen rijden. Dan heb je ook nog vrouwen. Die diersoort zit altijd vol emotie, heeft geen inzicht en mist elke vorm van hand oog coördinatie (die was je nog vergeten namelijk).
@lekbak: Vrouwen…pfffff breek mij de bek niet open over vrouwen….
Ben trouwens ook nog de EU en zakkenvullers in het EP vergeten…
@Rick-dos: Ja en de (R)overheid dan. Hebben die geen schuld? En de Dikke BMW rijders? Vind dat je nogal kort door de bocht gaat Rick.
@Rick-dos: babyboomers ben je vergeten. En de Priussen!
Een andere trend cq reden kan zijn dat mensen niet meer bereid zijn om hun eigen verantwoording te nemen.
Gisteren nog een prachtig voorbeeld, mijn voorligger en ik moesten beiden invoegen, hij doet de richtingaanwijzer aan en pleurt vervolgens zijn voertuig gewoon naar links toe.
Ik kon hetzelfde doen, maar liet -uiteraard- de man op de hoofdrijbaan de ruimte om vervolgens ACHTER hem in te voegen
Maar achter iemand invoegen schijnt een doodzonde te zijn !
Dan de appende bestuurder oftewel appende fietser, dit is de meest gevaarlijke-debiele categorie van het menselijk ras, deze kijken totaal onbeschermd niet op-of-om, behalve in dat magische schermpje.
Laatst eentje bijna ondersteboven gereden en er dreigde een handgemeen.
Dat was onmiddellijk over toen deze minkukel mijn goede 1.95 meter zag en de daarbij behorende rotkop!
Ik vroeg aan hem of ik verantwoordelijk was dat hij zonder op of om kijken ging oversteken
‘je kunt toch ook remmen zei hij boos’
jij kunt toch uit je doppen kijken in plaats van op dat debiele schermpje was mijn
antwoord.
Ikzelf ben er heilig van overtuigd dat de zwakkere partij niet schuldig is bij een aanrijding de oorzaak is van het a-sociale gedrag van jongeren in het verkeer, ook als ze leren autorijden.
Het hele hoffelijke en geduld hebben voor een ander – bijvoorbeeld een vrachtwagen die langzaam invoegt- en het hele gebrek aan empatisch vermogen de belangrijkste oorzaak is.
En gehaktstaven, want die nuttigen vrachtwagen chauffeurs, de hele dag door !
Hier in Eindhoven is het elke week wel weer kassa lijkt het. Er is er weer een aangereden op een scootmobiel. Die mensen hebben nul komma nul ruimtelijk inzicht en voertuigbeheersing. Hoevaak ik ook niet in de supermarkt zo’n ding tegen m’n enkels aan krijg. Ja oeps dat ging per ongeluk. Onkunde is geen ongeluk, dat is nalatigheid.
Geef die mensen aub een lesje beheersing en grijp op tijd in als het niet meer gaat. Ik begrijp hoe moelijk het is voor ouderen om op pad te blijven en contacten te onderhouden. Maar het is af en toe levensgevaarlijk, zo blijkt wel weer. Hoeveel ik er niet willens en wetens omver heb kunnen rijden zonder dat het mijn schuld zou zijn.
@Dev: Heb nog in een supermarkt gewerkt. Daar kwam wekelijks een vrouw met zo’n scootmobiel. Telkens scheurde ze door de winkel en liet ze een spoor van vernieling achter. Stukken fruit, flessen wijn,… noem maar op. Telkens ze miss Tokyo Drift langskwam ging ik al achter de borstel.
Zelfde probleem heb je nu ook met een elektrische fiets. Ik heb nog in de tijd een rijbewijs moeten afleggen, een verzekering en een helm moeten aanschaffen om met die brommer die max. 45 ging te mogen rijden. Nu zie je die pipo’s vrolijk zonder helm/verzekering voorbij tuffen aan 50.
Smartphone gebruikende verkeersdeelnemers zijn en zullen altijd een gevaar op de weg blijven. Ik lees in de reacties dat bumperklevers ook uitgejouwd worden. En ja die zakelijke premium rijders zie ik ook het meeste op m’n achterbumper plakken. Maar als jullie eens wisten hoeveel senioren op m’n voorbumper plakken omdat ze onzeker zijn, vergeten dat ze een binnenspiegel hebben of niet meer weten dat ze na het inhalen ook weer terug naar links mogen… En nee ik minder tijdig vaart, houd afstand en wacht tot ze weer naar links gaan. Maar zeg nou eerlijk hoevaak heb je wel oogcontact met je voorganger en duurt het toch 5 voordat ze terug naar links gaan? Echt bizar veel in mijn optiek. Ik vind dat mensen vaker herinnerd mogen worden aan wat ons allen geleerd wordt voordat we een roze pasje krijgen, ga terug naar links als je klaar bent met inhalen… Vooral senioren (65+) zouden hiervoor in aanmerking moeten komen. Het is voor de meeste van hen toch gemiddeld 45 jaar geleden dat de regels aan ze zijn uitgelegd…
@roadrage78: terug naar links? Je woont in Engeland?
Verbaasd me ook niet. Scooters en ander langzaam verkeer op de openbare weg.
Niet moeilijk als je ziet hoe sommige rijden. Juist terug in Bredene na een namiddagje Sluis. Op de terugweg moest ik telkens zien hoe chauffeurs met een attitude van ‘ik heb de langste piemel’ mij telkens praktisch van de baan drukken omdat ik netjes aan 50 langs wegwerkzaamheden reed. Terwijl iedereen weet dat er juist meer wordt geflitst langs de wegwerkzaamheden. Toen ik eindelijk uit de bebouwde kom kwam en de toegelaten snelheid veranderde naar 90, kon ik tijdenlang niemand inhalen doordat iedereen al lekker 90 aan het rijden was terwijl ze nog in een zone 50 reden. Naast bellende chauffeurs die met moeite binnen hun lijntjes konden rijden terwijl ze nog eens in mijn bumper zaten te kleven waardoor ik doodsangsten uitstond om nog te remmen. Kan zo nog doorgaan.
Degene die vaak zulk asociaal rijgedrag vertonen zijn dan meestal ook degene die staan te wenen als je eens 130 aantikt op het linkervak van de snelweg. Maar 50 rijden in de bebouwde kom is blijkbaar een brug te ver.
Tot slot heb ik nog deze boodschap: Als je niet graag rijdt/ het interesseert jou gewoon niet, als je niet met je verstand kan rijden: dus oftewel overdreven letterlijk aan de regeltjes rijden of helemaal met je klak naar smijten, als je geen 10min. zonder je door kinderen in mekaar gestoken Iphone kan, als je je pinten niet kan laten. Wel blijf dan weg van een auto/motor en neem het openbaar vervoer. Werkt ook, geloof me ik neem af en toe nog eens de trein/tram/bus (geen parkeerellende dan). Het is dankzij de verkeershufters en de ‘ik geef geen moer om rij-plezier’-mensen dat er soms zulke banale regeltjes, zware controles en autonome zever moeten gebeuren.
@scaglietti612: Al moet ik er wel bij vermelden dat naar mijn inzien velen zwakke weggebruikers het vaak zelf zoeken. Ik moet meer op mijn rem gaan staan omwille van fietsers/ voetgangers die weigeren te wachten op groen licht en dus vol door het rood gaan. En ik kan het aantal fietsers die s’nachts zonder lichten en reflectoren rijden niet meer bijhouden. Waarom is er daarop amper controle, terwijl alle controle’s vrijwel voor snelheid en alcohol is.
Er is hier in de buurt nog onlangs aan rondpunt een ongeluk gebeurd door een fietser. Normaal moeten de fietsers daar wachten en voorang verlenen aan de auto’s. Dit omwille van de doorstroming en de veiligheid van het rondpunt. Wel een fietser negeerde zijn stoptekens en een auto moest uitwijken vol op de tegenligger. Nogal een geluk dat het ziekenhuis er pal naast staat.
Kortom een veilig verkeer bekom je alleen als elke soort weggebruiker zijn verstand gebruikt en op de weg let. Anders is het dweilen met de kraan open als je alleen de auto-bestuurders aanpakt.
Vallen oudjes op elektrische fietsen ook onder verkeersdoden? Dan kan ik de stijging wel begrijpen.
Zag er net nog eentje met een bakje eten in de ene hand en met en vork inde andere hand haar vreten in haar kanaal proberen te duwen.
Zo en ik heb deze hele verhitte discussie al rijdend met 180 op de linker baan gelezen en begrijp niet waar iedereen het over heeft.