• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het einde dreigt voor Seat

Auteur: RubenPriest, gepost 18 april 2022 om 10:55 – 30 Reacties

Het einde dreigt voor Seat

De verschuiving van Seat naar Cupra bleek toch niet onschuldig en nu dreigt er een einde te komen aan het Spaanse merk.

Enkele jaren geleden werden de hete modellen van Seat onder een geheel nieuw automerk gebracht: Cupra. Voorheen bekend als het sportieve label van Seat, tegenwoordig dus een zelfstandig automerk. Mogelijk ging er veel meer schuil achter die transformatie op Spaanse bodem.

Hier in Nederland positioneert de importeur Cupra voornamelijk als sportief elektrisch merk. Zo is die lekkere Cupra Formentor VF 5 niet officieel in Nederland te koop. Zakelijk gezien een logische beslissing. Door die vijfcilinder komt er een klap BPM op, wat de SUV bijzonder moeilijk te verkopen maakt in ons landje. Vandaar de focus op plug-in hybride en volledig elektrisch.

Seat bestaat ook nog en brengt de niet sportieve modellen aan de man. Maar voor hoe lang nog? Volgens het Duitse Handelsblatt hangt de toekomst van Seat aan een zijden draadje, het einde dreigt. Die call zou afkomstig van de Volkswagen Groep. Bij een volgende reorganisatie binnen VAG zou er geen plek meer zijn voor Seat.

En hoewel dit nieuws niet officieel is, klinkt het inderdaad aannemelijk. De Volkswagen Groep heeft een vrolijke toekomst aangekondigd voor Cupra, met alleen al vier nieuwe modellen in 2025. Aan de kant van Seat is het akelig stil. Een voorbode van wat mogelijk komen gaat.

De hamer valt niet meteen voor Seat. Vermoedelijk blijft het Spaanse merk de komende jaren nog wel gewoon bestaan. Kijk er echter niet gek van op dat Seat aan het einde van dit decennium verleden tijd is.

Ook interessant!

  • Cupra weekt zich los
    Cupra weekt zich los van Seat, meer unieke modellen
  • sportievere Cupra Born
    Sportievere Cupra Born is welkome aanvulling
  • Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
    Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, Seat

Vorig bericht: « Op zoek naar een leuk setje? Koop deze originele Bugatti velgen
Volgend bericht: Derde generatie Audi Q5 onderweg, niet elektrisch?! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattr zegt

    18 april 2022 om 11:15

    Niemand koopt meer Seat idd. De gemiddelde Hollander die al te calvinistisch is om VW te rijden is al van Seat naar Skoda overgestapt.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      19 april 2022 om 11:39

      Bron?

      De wereld is groter dan NL trouwens.

      Login om te reageren
  2. Brol zegt

    18 april 2022 om 11:28

    Dit soort berichten gaat in elk geval de verkopen bij Seat niet verbeteren en nog minder het vertrouwen van de eventuele koper versterken.
    Tegelijk kan de besparing binnen de groep niet enkel beperkt blijven bij enkele niche-modellen.

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    18 april 2022 om 11:32

    SEAT is al vanaf het begin een zorgen kindje voor VAG.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 april 2022 om 13:07

      @HZW: klopt omdat ze geen duidelijke strategie kiezen. Ze willen niet volledig inzetten op sportiviteit. Dus dan krijg je anders gelijnde VW / Skoda.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      18 april 2022 om 13:15

      SEAT is door VAG vakkundig de nek omgedraaid.

      Login om te reageren
      • banderas zegt

        18 april 2022 om 15:16

        @bernoulli: want daarvoor was het heel wat?

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          18 april 2022 om 20:19

          Dat maakt niet uit toch?

          Login om te reageren
    • drsjeroen zegt

      19 april 2022 om 00:49

      @HZW: helemaal eens, maar dan is het toch wel raar om met het sub-merk Cupra te komen? Het merk Seat heeft waarde, Cupra nog nauwelijks en die waarde moet opgebouwd worden. Waarom dan de stekker trekken aan een merk met waarde en geld investeren in een merk dat nog niet bestaat

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    18 april 2022 om 11:48

    Misschien even in het bericht erbij vermelden hoeveel verlies Seat de afgelopen jaren heeft geleden.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      18 april 2022 om 13:20

      De laatste 5 jaar maakten ze juist winst. Alleen Covidjaar 2021 was een lastig jaar. Wel meer verkocht, maar toch een negatief resultaat.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        18 april 2022 om 15:32

        Kennelijk ben je niet goed geïnformeerd. Van de AD website :
        “De afgelopen twee jaar schreef het bedrijf rode cijfers”.

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          18 april 2022 om 20:20

          2020 ook idd.

          Login om te reageren
  5. Robert zegt

    18 april 2022 om 11:49

    Die teloorgang heeft VAG ook wel een beetje over Seat afgeroepen.

    Twintig jaar geleden had je een hele toffe Leon, een goed verkopende Ibiza, een stijlvolle Toledo een een super praktische Alhambra. Daarna ging het geleidelijk bergafwaarts; de Ibiza wist zich niet meer te onderscheiden van de Polo, de Leon kreeg een styling mee die uitgesproken was maar voor velen ook weinig aansprekend, de Toledo werd een sedan in een dubieuze MPV verpakking en de Alhambra kreeg z’n zoveelste facelift. De Altea was aardig, al was het productiemodel lang niet zo spannend als het concept. En oh, een oude Audi A4 als nieuwe Exeo aan de man brengen helpt ook niet mee het tij (lees: imago) te keren.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      18 april 2022 om 13:03

      Helemaal waar ,Heb tot 2009 veel Seat s nieuw gekocht Daarna geen model wat me kon bekoren .

      Login om te reageren
  6. pignon zegt

    18 april 2022 om 12:09

    Wellicht een nieuwe rol voor Seat als het ‘Dacia van VAG’. Waar oorspronkelijk Skoda gepositioneerd was. En daar dan weer diep onder

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      18 april 2022 om 12:14

      Het Dacia van VAG is tegenwoordig Volkswagen, als ik die ID’s zo bekijk.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        18 april 2022 om 20:31

        @bernoulli: en nog steeds kan ik ook die niet betalen

        Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    18 april 2022 om 12:13

    Hier staat nu de 8e SEAT op de oprit (Leon ST FR van de misses), maar dat is waarschijnlijl ook de laatste. Wat er nu bij ze in de showroom staat doet me heel weinig.

    Login om te reageren
  8. arias zegt

    18 april 2022 om 12:18

    Ooit deed Seat het best goed in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en nog heleboel andere landen. De Ibiza en Leon verkochtten altijd goed. Echter zie je van de beide van de huidige generatie er niet zoveel in Nederland maar ook in andere Europese landen. Voor een deel ligt dat natuurlijk aan de opmars van de crossovers en suv’s. Maar ook de hoge prijzen spelen denk ik een rol. Een Seat is allang niet echt goedkoop meer.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      18 april 2022 om 14:36

      @arias: Geen enkele auto is in Nederland meer goedkoop dankzij ons kapotte belastingstelsel

      Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    18 april 2022 om 13:28

    Wanneer je de halo modellen loskoppelt van het merk, door er een ander merk voor te bedenken, zet je Seat zelf behoorlijk buitenspel.

    Wat de sportieve telg had moeten zijn werd al heel snel spruitjesburger door de focus op MPV’s en SUV’s, en het gedwongen goedkoper maar niet per sé jeugdiger ogen van de hatchbacks. Jammer dat een merk zo verkwanseld wordt, fijn dat het uit z’n lijden wordt verlost. Behalve voor de werknemers dan.

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    18 april 2022 om 13:59

    Die Cupra’s verkopen toch ook voor geen meter?? Zie ze nooit.. kan je dan ook daarna opdoeken lijkt me..

    Login om te reageren
    • arias zegt

      18 april 2022 om 16:05

      @punicaoase: in Nederland niet maar naast Spanje zelf, Duitsland, Italië, Zwitserland. In Duitsland zelfs vorige maand 4e best verkochte model met 4.552 stuks.

      Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    18 april 2022 om 19:27

    Had Seat als ‘sportief’ merk van VAG niet het Cupra van nu moeten zijn. Door verkwanseling van een duidelijk onderscheidend sportief imago snap ik het wel als ze met Cupra een nwe poging gaan doen. Seat wordt Cupra.

    Login om te reageren
  12. DeWitteCondor zegt

    18 april 2022 om 19:29

    Zowel Seat als Cupra kan ik missen. Mag van mij opgedoekt worden. Met Dacia en Skoda is er nog wel wat Europees budget voor wie dat wil. Seat/Cupra voegt echt niets toe aan de markt.

    Login om te reageren
  13. dree16v zegt

    18 april 2022 om 22:19

    Jammer maar ergens wel te begrijpen. Ik rijd inmiddels mijn 4e Seat, hoofdreden daarvoor sportief en betaalbaar binnen de VAG groep en wat meer uitgesproken. Echter de nieuwste modellen missen deze usp’s. Jammer maar dan wellicht in de toekomst maar een Cupra of na de Spaanse Alfa’s maar eens een echte Alfa, Gulia of Stelvio? We wachten het af. Seat heeft al vaker aan een zijden draadje gehangen.

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    19 april 2022 om 11:23

    Bij Citroen hadden ze een probleem: ze hadden 2 dingen: goedkope troep (groot gedeelte van hun verkoop) maar ook een historie dat ze vooruitstrevende modellen op de markt moesten brengen.
    Toen hebben ze een tijdje een hele C-lijn gehad en een hele DS-lijn. De 1 leidt de aandacht van de ander af; en dealers moeten ook allebei laten zien.

    Seat heeft een beetje hetzelfde: het gros van de auto’s zijn gewoon vrij kale auto’s. De reden waarom mensen van VW en Skoda bij Seat uitkomen. Aan de andere kant werd Seat in de markt gezet als ‘sportief’ en werkte dat FR label best aardig. Het woord Cupra sloeg ook aan.
    Als je daar nu een heel merk van maakt; tja, leuk. Ik denk dat dat hele Cupra gedoe nu al succesvoller is dan DS van PSA.
    Aan de andere kant: er zijn nog altijd genoeg mensen die een gewone Seat willen kopen. Vorige generatie technologie van VW. En om eerlijk te zijn: als je dat voor een goede prijs kan krijgen, is het een prima aanbieding. Of Seat daar dan ook een FR label op kan gooien; tja.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      19 april 2022 om 11:43

      Vorige generatie technologie? Hoe kom je daarbij? De platforms, motoren en technieken die SEAT gebruikt zijn hetzelfde als bij VW.

      Login om te reageren
  15. RAW zegt

    19 april 2022 om 15:16

    Jammer, vind de huidige Leon station toch echt mooier dan de concerngenoten, maar de dagen van echt onderscheidende modellen is wel voorbij. De Formentor had gewoon een Seat moeten zijn, Cupra gaat het volgens mij ook niet redden zonder volumemodellen die geld in het laatje brengen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North