
De verschuiving van Seat naar Cupra bleek toch niet onschuldig en nu dreigt er een einde te komen aan het Spaanse merk.
Enkele jaren geleden werden de hete modellen van Seat onder een geheel nieuw automerk gebracht: Cupra. Voorheen bekend als het sportieve label van Seat, tegenwoordig dus een zelfstandig automerk. Mogelijk ging er veel meer schuil achter die transformatie op Spaanse bodem.
Hier in Nederland positioneert de importeur Cupra voornamelijk als sportief elektrisch merk. Zo is die lekkere Cupra Formentor VF 5 niet officieel in Nederland te koop. Zakelijk gezien een logische beslissing. Door die vijfcilinder komt er een klap BPM op, wat de SUV bijzonder moeilijk te verkopen maakt in ons landje. Vandaar de focus op plug-in hybride en volledig elektrisch.
Seat bestaat ook nog en brengt de niet sportieve modellen aan de man. Maar voor hoe lang nog? Volgens het Duitse Handelsblatt hangt de toekomst van Seat aan een zijden draadje, het einde dreigt. Die call zou afkomstig van de Volkswagen Groep. Bij een volgende reorganisatie binnen VAG zou er geen plek meer zijn voor Seat.
En hoewel dit nieuws niet officieel is, klinkt het inderdaad aannemelijk. De Volkswagen Groep heeft een vrolijke toekomst aangekondigd voor Cupra, met alleen al vier nieuwe modellen in 2025. Aan de kant van Seat is het akelig stil. Een voorbode van wat mogelijk komen gaat.
De hamer valt niet meteen voor Seat. Vermoedelijk blijft het Spaanse merk de komende jaren nog wel gewoon bestaan. Kijk er echter niet gek van op dat Seat aan het einde van dit decennium verleden tijd is.





Niemand koopt meer Seat idd. De gemiddelde Hollander die al te calvinistisch is om VW te rijden is al van Seat naar Skoda overgestapt.
Bron?
De wereld is groter dan NL trouwens.
Dit soort berichten gaat in elk geval de verkopen bij Seat niet verbeteren en nog minder het vertrouwen van de eventuele koper versterken.
Tegelijk kan de besparing binnen de groep niet enkel beperkt blijven bij enkele niche-modellen.
SEAT is al vanaf het begin een zorgen kindje voor VAG.
@HZW: klopt omdat ze geen duidelijke strategie kiezen. Ze willen niet volledig inzetten op sportiviteit. Dus dan krijg je anders gelijnde VW / Skoda.
SEAT is door VAG vakkundig de nek omgedraaid.
@bernoulli: want daarvoor was het heel wat?
Dat maakt niet uit toch?
@HZW: helemaal eens, maar dan is het toch wel raar om met het sub-merk Cupra te komen? Het merk Seat heeft waarde, Cupra nog nauwelijks en die waarde moet opgebouwd worden. Waarom dan de stekker trekken aan een merk met waarde en geld investeren in een merk dat nog niet bestaat
Misschien even in het bericht erbij vermelden hoeveel verlies Seat de afgelopen jaren heeft geleden.
De laatste 5 jaar maakten ze juist winst. Alleen Covidjaar 2021 was een lastig jaar. Wel meer verkocht, maar toch een negatief resultaat.
Kennelijk ben je niet goed geïnformeerd. Van de AD website :
“De afgelopen twee jaar schreef het bedrijf rode cijfers”.
2020 ook idd.
Die teloorgang heeft VAG ook wel een beetje over Seat afgeroepen.
Twintig jaar geleden had je een hele toffe Leon, een goed verkopende Ibiza, een stijlvolle Toledo een een super praktische Alhambra. Daarna ging het geleidelijk bergafwaarts; de Ibiza wist zich niet meer te onderscheiden van de Polo, de Leon kreeg een styling mee die uitgesproken was maar voor velen ook weinig aansprekend, de Toledo werd een sedan in een dubieuze MPV verpakking en de Alhambra kreeg z’n zoveelste facelift. De Altea was aardig, al was het productiemodel lang niet zo spannend als het concept. En oh, een oude Audi A4 als nieuwe Exeo aan de man brengen helpt ook niet mee het tij (lees: imago) te keren.
Helemaal waar ,Heb tot 2009 veel Seat s nieuw gekocht Daarna geen model wat me kon bekoren .
Wellicht een nieuwe rol voor Seat als het ‘Dacia van VAG’. Waar oorspronkelijk Skoda gepositioneerd was. En daar dan weer diep onder
Het Dacia van VAG is tegenwoordig Volkswagen, als ik die ID’s zo bekijk.
@bernoulli: en nog steeds kan ik ook die niet betalen
Hier staat nu de 8e SEAT op de oprit (Leon ST FR van de misses), maar dat is waarschijnlijl ook de laatste. Wat er nu bij ze in de showroom staat doet me heel weinig.
Ooit deed Seat het best goed in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en nog heleboel andere landen. De Ibiza en Leon verkochtten altijd goed. Echter zie je van de beide van de huidige generatie er niet zoveel in Nederland maar ook in andere Europese landen. Voor een deel ligt dat natuurlijk aan de opmars van de crossovers en suv’s. Maar ook de hoge prijzen spelen denk ik een rol. Een Seat is allang niet echt goedkoop meer.
@arias: Geen enkele auto is in Nederland meer goedkoop dankzij ons kapotte belastingstelsel
Wanneer je de halo modellen loskoppelt van het merk, door er een ander merk voor te bedenken, zet je Seat zelf behoorlijk buitenspel.
Wat de sportieve telg had moeten zijn werd al heel snel spruitjesburger door de focus op MPV’s en SUV’s, en het gedwongen goedkoper maar niet per sé jeugdiger ogen van de hatchbacks. Jammer dat een merk zo verkwanseld wordt, fijn dat het uit z’n lijden wordt verlost. Behalve voor de werknemers dan.
Die Cupra’s verkopen toch ook voor geen meter?? Zie ze nooit.. kan je dan ook daarna opdoeken lijkt me..
@punicaoase: in Nederland niet maar naast Spanje zelf, Duitsland, Italië, Zwitserland. In Duitsland zelfs vorige maand 4e best verkochte model met 4.552 stuks.
Had Seat als ‘sportief’ merk van VAG niet het Cupra van nu moeten zijn. Door verkwanseling van een duidelijk onderscheidend sportief imago snap ik het wel als ze met Cupra een nwe poging gaan doen. Seat wordt Cupra.
Zowel Seat als Cupra kan ik missen. Mag van mij opgedoekt worden. Met Dacia en Skoda is er nog wel wat Europees budget voor wie dat wil. Seat/Cupra voegt echt niets toe aan de markt.
Jammer maar ergens wel te begrijpen. Ik rijd inmiddels mijn 4e Seat, hoofdreden daarvoor sportief en betaalbaar binnen de VAG groep en wat meer uitgesproken. Echter de nieuwste modellen missen deze usp’s. Jammer maar dan wellicht in de toekomst maar een Cupra of na de Spaanse Alfa’s maar eens een echte Alfa, Gulia of Stelvio? We wachten het af. Seat heeft al vaker aan een zijden draadje gehangen.
Bij Citroen hadden ze een probleem: ze hadden 2 dingen: goedkope troep (groot gedeelte van hun verkoop) maar ook een historie dat ze vooruitstrevende modellen op de markt moesten brengen.
Toen hebben ze een tijdje een hele C-lijn gehad en een hele DS-lijn. De 1 leidt de aandacht van de ander af; en dealers moeten ook allebei laten zien.
Seat heeft een beetje hetzelfde: het gros van de auto’s zijn gewoon vrij kale auto’s. De reden waarom mensen van VW en Skoda bij Seat uitkomen. Aan de andere kant werd Seat in de markt gezet als ‘sportief’ en werkte dat FR label best aardig. Het woord Cupra sloeg ook aan.
Als je daar nu een heel merk van maakt; tja, leuk. Ik denk dat dat hele Cupra gedoe nu al succesvoller is dan DS van PSA.
Aan de andere kant: er zijn nog altijd genoeg mensen die een gewone Seat willen kopen. Vorige generatie technologie van VW. En om eerlijk te zijn: als je dat voor een goede prijs kan krijgen, is het een prima aanbieding. Of Seat daar dan ook een FR label op kan gooien; tja.
Vorige generatie technologie? Hoe kom je daarbij? De platforms, motoren en technieken die SEAT gebruikt zijn hetzelfde als bij VW.
Jammer, vind de huidige Leon station toch echt mooier dan de concerngenoten, maar de dagen van echt onderscheidende modellen is wel voorbij. De Formentor had gewoon een Seat moeten zijn, Cupra gaat het volgens mij ook niet redden zonder volumemodellen die geld in het laatje brengen.