• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sportievere Cupra Born is welkome aanvulling

Auteur: willeme, gepost 6 april 2022 om 12:05 – 15 Reacties

sportievere Cupra Born

Eigenlijk zou de sportievere Cupra Born het beginpunt moeten zijn. Cupra is toch sportief?

Van badge naar merk. Cupra deed het in 2018. Voorheen was Cupra een label voor snelle Seats, maar het is nu een merk in de Volkswagen Groep, dat alsnog onder Seat valt. Het zijn nog altijd Spaanse zusters die aan elkaar verwant zijn. De Cupra Leon en Cupra Ateca zijn snelle versies van de Seat Leon en Seat Ateca.

Maar er zijn ook unieke modellen zoals de Formentor en deze Cupra Born. Daar was weliswaar een Seat van als concept, maar het merk kwam op de markt als Cupra. Heel kort door de bocht is het een sportief alternatief op de Volkswagen ID3. Kwam dat er ook uit? Op zich wel, maar dat ligt ook een beetje aan het feit dat de ID3 nauwelijks over dynamische capaciteiten beschikt. Een tandje sportiever mag wat ons betreft wel.

sportievere Cupra Born

Sportievere Cupra Born

En verrek, er is gehoor gegeven aan onze gebeden. De Cupra Born is namelijk sportiever gemaakt. En nee, dat hebben ze niet gedaan middels een onbereikbare versie met 700 pk ofzo. Nee, de Adrenaline, Performance en Copper Edition met 58 kWh-accupakket zijn vanaf nu ietsje sterker.

De motoren leveren geen 204 pk, maar 231 stuks. De sprint van 0-100 km/u is daalt van 7,3 tellen naar 6,6 seconden. Dat is niet verkeerd. De actieradius is volgens de WLTP 418 km.

sportievere Cupra Born

Let wel, het gaat niet zozeer om het accupakket, dan wel de uitvoering die je hebt. Want binnenkort krijgen de Adrenaline, Performance en Copper Edition met 77 kWh-accupakket ook de 231 pk sterke motor.

Als je een Born Essential of Born Business bestelt, heb je altijd de 204 pk sterke motor, of je nu de 58 kWh of 77 kWh-batterij hebt.

sportievere Cupra Born

Prijzen en uitrusting sportievere Cupra Born

De modellen worden niet alleen sneller, maar ook sportiever. De Adrenaline krijgt nu standaard 19 inch wielen, terwijl de Performance en Copper Edition standaard 20 inch patta’s meekrijgen.

Daarnaast is Cupra zo sportief om de drie uitvoeringen interessanter te maken zijn een 370 W sterke Beats Audio-installatie, verwarmd stuurwiel en een groter touchscreen (12 inch).

Wooow

Ook de prijzen wijzigen iets. We zetten ze even keurig op een rijtje voor je:

  • Essential (204 pk, 52 kWh) | € 39.990
  • Business (204 pk, 52 kWh) | € 42.990
  • Adrenaline (231 pk, 52 kWh) | € 44.990
  • Performance (231 pk, 52 kWh) | € 47.990
  • Copper Edition (231 pk, 52 kWh) | € 50.990

De Cupra Born kun je nu ook samenstellen in de Cupra Born-configurator. Heb je meteen iets leuks te doen bij de lunch!

Prijzen concurrentie:

Uiteraard kijken we ook eventjes naar de concurrentie van de Cupra Born. Daarbij valt op dat er niet veel directe concurrenten zijn als je een sportieve elektrische hatchback zoekt. De Mégane komt het dichtste bij, de BMW, Kia en Nissan zijn al wat ouder.

  • BMW i3 S (184 pk, 42 kWh) | € 43.634
  • Kia e-Soul ExecutiveLine (204 pk, 64 kWH) | € 43.575
  • Volkswagen ID3 Pro Edition (204 pk, 58 kWh) | € 44.090
  • Nissan Leaf E+ Tekna (217 pk, 60 kWh) | € 40.240
  • Renault Mégane E-Tech Optimum Charge Techno (220 pk, 60 kWh) | € 42.990

Meer lezen? Dit zijn de hoogtepunten uit de Cupra geschiedenis!

Ook interessant!

  • Rijtest CUPRA Born, de sportievere ID.3?
  • Cupra Born
    Cupra Born al een klein beetje onthuld
  • Op de limiet met een CUPRA Born op ijs
    Op de limiet met een CUPRA Born op ijs [video]
  • Cupra Born officieel: 231 pk en 540 kilometer bereik

Nieuwste artikelen

  • Het aandelen mysterie achter het ontslaan van Christian Horner
  • Arnold Schwarzenegger kraakt slecht beleid van milieugekkies
  • Video: verkeersregels bestaan niet voor Cybertruck
  • Zo duur is de duurste nieuwe 911 ooit op Nederlands kenteken
FacebookTweetPinLinkedIn

Born, cupra, Elektrisch, geld, performance, Prijzen, velgen

Vorig bericht: « Koop de laatste Lamborghini Aventador en krijg heel veel extra’s
Volgend bericht: Opvolger Volvo XC60: 5 punten die je moet weten! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mmax zegt

    6 april 2022 om 12:30

    nóg sportiever?!

    Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    6 april 2022 om 13:04

    Het USP voor een sportieve hatch blijft onvermeld: RWD.

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      6 april 2022 om 14:52

      @bernoulli: dan heb jij nog nooit in een Ford Focus RS of Honda Type R gereden.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        6 april 2022 om 15:41

        Alleen al het feit dat je een rijtje modellen op kunt noemen, bevestigt mijn stelling. De U in USP betekent niet Universeel.

        Login om te reageren
  3. Robert zegt

    6 april 2022 om 13:56

    “Eigenlijk zou de sportievere Cupra Born het beginpunt moeten zijn. Cupra is toch sportief?”

    Kijk, zo ziet de degradatie van een merk/modelnaam er dus uit, en da’s niet voor het eerst in deze wereld. MG stond ooit voor ‘Brits, sportief, karaktervol’, en tegenwoordig voor ‘Chinees, elektrische of hybride 13-in-een-dozijn’. Of zoals Renault de illustere naam Gordini ooit te grabbel gooide voor een paar tamme actiemodelletjes. Auw.

    Paarse broeken in de automotive wereld staan er zelden om bekend respect te hebben voor historie of reputatie, zoveel is wel duidelijk.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      6 april 2022 om 15:46

      Valt ook wel weer mee allemaal. 20 jaar geleden kon je ook een 150pk 1.9 TDI’tje in je Leon krijgen en dan had je ook een Cupra voor de deur.

      Nu het een ‘echt’ merk is, kan het zich niet veroorloven om alleen nichemodellen uit te brengen waar iedereen over praat, maar die niemand koopt. De schoorsteen moet ook roken daar in Spanje.

      Login om te reageren
  4. zoomzoom zegt

    6 april 2022 om 14:08

    * Advertorial?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 april 2022 om 14:40

      @zoomzoom:

      Nee. In het geval van een advertorial zullen we dat vermelden ;-).

      Login om te reageren
  5. gezondverstand zegt

    6 april 2022 om 14:16

    Er is op dit moment nog weinig te kiezen in de configurator.
    Uitvoering Essential of Business en een lakkleur. Dat is alles.

    En ipv 231pk had er ook wel meteen minstens 265pk (Enyaq) of 299pk (ID4) in gemogen om het label sportief waar te maken.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      6 april 2022 om 15:47

      Die modellen hebben in elk geval het 77kW accupakket. En 2 motoren. Dus een klap meer gewicht. Weet niet of hij daar nu sportiever van wordt. Hoogstens sneller rechtdoor.

      Login om te reageren
  6. ruffie zegt

    6 april 2022 om 14:18

    Het was mij niet helemaal duidelijk, maar zegt het artikel dus ook dat er een 77kwh pakket aankomt? Want die is er uberhaupt nog niet voor de Cupra Born toch?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      6 april 2022 om 14:29

      Viel mij ook op. Het grote pakket vind je in de SUV’s, maar (nog?) niet in de Born en ID3.

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        7 april 2022 om 16:38

        Voor VW kan de ‘nog’ mogelijk achterwege blijven. Er staan intussen wel zo’n 500 ID.3 Pro S met 77 kWh accu op kenteken, maar die is intussen op de website niet meer te configureren. Kan een chiptekort dingetje zijn, maar toch apart. Maar de 58 kWh voelt sowieso als de betere keus. Ja, minder range, maar die is tenminste een vijfzitter. Bepaalde opties waren volgens mij ook niet leverbaar op de 77 kWh ivm gewicht, maar niet meer helemaal scherp.

        Meer ontopic: op zich wel wat leuker voor het oog dan de ID.3, deze Born. Net wat minder ei-uitstraling. Maar het blijft wel een ID.3 met een paar tweaks.

        Login om te reageren
  7. Computer Freak zegt

    6 april 2022 om 14:58

    1736kg en 231pk doet me denken aan de Renault Vel Satis V6. Die overigens dik 200+ op de Autobahn deed, terwijl dit bij 160 al stopt.

    Login om te reageren
  8. DeWitteCondor zegt

    6 april 2022 om 15:08

    Blijft een kermisauto. Wel een prijzige.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North