• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het geheim achter de snelheid van Max Verstappen

Auteur: Author, gepost 24 augustus 2017 om 17:01 – 29 Reacties

Het geheim achter de snelheid van Max Verstappen


Someone cracked the code…

Je zou denken dat er simpel weg één snelste manier is om een Formule 1-auto over een circuit te jassen. Niets is minder waar. Elke coureur heeft z’n eigen rijstijl en al die rijstijlen hebben voor- en nadelen. Driver coach Scott Mansell bestudeerde het stijltje van Max Verstappen aandacht en hij kwam tot de volgende ontdekkingen.

Hoekig!

Om te beginnen hanteert Max een soepele rijstijl, waardoor het van buitenaf lastig is om te zien wanneer hij precies stopt met remmen en richting de apex stuurt. Daarbij moet worden opgemerkt dat Verstappen vrij laat instuurt. In jargon noemen ze dat een hoekige rijstijl, wat weer niet helemaal correspondeert met de soepele stuurbewegingen van de beste man. Beide zaken (soepel en hoekig) kunnen echter met elkaar worden gecombineerd. Zet dat in een Red Bull RB13 en je krijgt Max.

Zo’n hoekige rijstijl heeft een belangrijk voordeel en een niet te onderschatten nadeel. We beginnen met het pluspuntje. De auto blijft langer vlak op de baan liggen, dus de banden hebben langer grip. Het nadeel is dat er een grotere stuuruitslag moet worden gebruikt om de bocht te kunnen halen.

Gevechten op de baan

Maakt deze rijstijl over één rondje nou echt het verschil? Volgens Mansell niet. Wel zorgt deze stijl ervoor dat eventuele foutjes minder hard worden afgestraft. Ook blijft er meer ruimte in het hoofd over voor andere zaken. Daarom is Max zo’n killer als het om gevechten op de baan gaat en het verklaart ook waarom hij in de regen vaak sneller is dan de concurrentie. Deze rijstijl verklaart ook tot op zekere hoogte waarom Max regelmatig excelleert in de eerste ronde van races.

Gevoel en “lekker naïef”

Is dit het hele verhaal? Neen. Max heeft naast genoemde rijstijl veel “gevoel” voor de auto en dan met name tijdens het remmen. Die uitglijer tijdens de race in Hongarije vergeten we voor het gemak even. Ook meent Mansell dat Verstappen veel te danken heeft aan een gezonde dosis naïviteit. Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
    Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Lexus RX (2009 – 2015) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Ferrari doet het wéér, nu met de LaFerrari Aperta »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    24 augustus 2017 om 17:12

    Goed verhaal.

    Login om te reageren
  2. marinepower zegt

    24 augustus 2017 om 17:19

    Lekker kort!

    Login om te reageren
  3. FieRo zegt

    24 augustus 2017 om 17:53

    Het is nu geen geheim meer!

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    24 augustus 2017 om 17:58

    Matig verhaal want het is bij lange na niet compleet. Één van de belangrijkste verschillen met de rest van het veld is dat hij weinig aandacht en concentratie nodig heeft voor het besturen van de auto waardoor er meer ruimte is voor analyse van banden, concurrentie, lijnen en strategie. Verder is een unieke opleiding ook deel van het succes. Jos verbood in de karts al het inhalen op rechte stukken en later wees hij specifieke punten op de baan aan waar inhalen mocht. Zo heeft Max meer geleerd over andere lijnen, rempunten en strategie dan de meesten…

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      24 augustus 2017 om 20:08

      @w0o0dy: Dat is geen verschil met de rest… Vooral Hamilton, Vettel en Alonso staan er om bekend heel erg bezig te zijn met de strategieën van anderen. Hamilton die constant op de big screens kijkt wat er in de race gebeurt, werd in het kletsnatte Brazilië nog weer bevestigd dat hij het momentje van Max op de TV schermen zag in niet al te prettige omstandigheden.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 augustus 2017 om 21:24

        @bassx: het verschil zit en in de “overcapaciteit” tijdens het rijden. Alleen de echte toppers hebben dat en het maakt dat ze méér tijdens het rijden bezig zijn met strategie etc… Van Schumacher is bijvoorbeeld bekend dat zijn lage hartslag tijdens het rijden er voor zorgde dat hij fysiek beter instaat wasmachine adequaat te reageren op onverwachte situaties…

        Login om te reageren
        • tievdz zegt

          24 augustus 2017 om 22:13

          @w0o0dy: en Schumacher die gewoon nog een wasje draait tijdens een race. Ongelooflijk

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            24 augustus 2017 om 22:14

            @tievdz: hahaha klote autocorrectie

            Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      24 augustus 2017 om 20:31

      @w0o0dy: interessant om te weten, maar via waar ben jij dit te weten gekomen. Is waarschijnlijk mooi om te lezen/kijken.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 augustus 2017 om 21:02

        @acizane80: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/216136/jos-verbood-max-om-in-te-halen-op-rechte-stukken

        Login om te reageren
  5. pa045 zegt

    24 augustus 2017 om 18:02

    Ik hoop op regen komende zondag. De poncho ligt al klaar!

    Login om te reageren
  6. davidf40 zegt

    24 augustus 2017 om 18:11

    ‘Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.’

    Ik vraag me af waarom Max als enige de grip zocht op een natte baan. Dit zal toch vanzelfsprekend moeten zijn voor de kleine selectie van beste coureurs te wereld? Ook bij de formation lap lijkt dit me een goede manier om de banden/remmen op te warmen, en tegelijkertijd de baan te verkennen.

    Hoe kan het zijn dat de overige coureurs ‘citaat; niet eens op het idee kwamen’ om dit te doen?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      24 augustus 2017 om 18:19

      @davidf40: verschil tussen karten in NL en andere landen is dat bij regen ze in NL gewoon op slicks rijden IPV op regenbanden. Dat maakt dat Nederlandse talenten het vaak uitstekend doen in de regen. Rijden op een heel smalle limiet is er met de paplepel in gegoten.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2017 om 18:28

      @davidf40: je kunt daar een technische oorzaak achter zoeken maar het kan ook gewoon zijn dat Max meer risico neemt in de regen. Hij blijft minder ver van de grenzen, daardoor gaat hij sneller en ziet het er spectaculairder uit.

      Login om te reageren
    • woudloper zegt

      24 augustus 2017 om 23:03

      @davidf40: omdat ie vervolgens serieuze risico’s durfde nemen. Slipte ook weliswaar en ging bijna fout.
      Hamilton en Vettel konden waarschijnlijk sneller maar wouden dat grotere risico niet nemen.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      25 augustus 2017 om 00:27

      @davidf40: Gewoonte dieren zijn het geworden, omdat rustig volgen een systematisch aangeleerd kunstje is geworden. Max is juist het tegenovergestelde aangeleerd, wijk af van het gewone, dan is de verrassing en de winst het grootst.

      Login om te reageren
  7. toniominestrone zegt

    24 augustus 2017 om 18:28

    Wanneer Max deze zogenaamde “studie” leest ,rolt hij van zijn stoel van het lachen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 augustus 2017 om 18:46

      @toniominestrone: Haha zo echt he! Als hij AB leest dan zou hij nu 4km naast zijn schoenen lopen.

      Login om te reageren
  8. ronnieboy zegt

    24 augustus 2017 om 19:07

    Eerst maar eens kampioen worden….

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      25 augustus 2017 om 00:33

      @ronnieboy: Daar is alleen maar een hele goede auto voor nodig. Die dus heel blijft en waarmee hij op elk circuit uit de voeten kan, dus zeer goed instelbaar is, qua balans en downforce-geschikt te maken is. Dan komt dat vanzelf goed, ik hoop dat dat volgend jaar gaat lukken. Dus de bal ligt bij Red Bull Racing.

      Login om te reageren
  9. Joost zegt

    24 augustus 2017 om 19:40

    We gaan het allemaal wel zien zondag. Hopen op een mooie race!

    Tent wordt vanavond ingepakt. Zaterdag kwalificatie in de zon, dan veel bier, en dan zondag een regenrace. Mijn inzet :)

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      24 augustus 2017 om 20:07

      @ijoost: jij bent de eerste die regen tijdens het kamperen wil!

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        24 augustus 2017 om 20:08

        @fiero: Nee regen na het kamperen. Tent is dan al weer afgebroken namelijk..

        Login om te reageren
  10. rikus zegt

    25 augustus 2017 om 00:06

    Is dit het hele verhaal? Neen.

    Bovenstaande lap tekst is een leuke intro. Maar ’t komt gewoon door die blikkies.
    Twee blikken energy en een frikandel.
    Dat is het geheim.

    Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    25 augustus 2017 om 09:19

    Als klein kind in de ketel Red Bull gevallen

    Login om te reageren
  12. fmgarcia zegt

    25 augustus 2017 om 10:11

    Ik ga ook onzin die redelijk waar kan zijn als verhaal verkopen. Dit kan toch iedereen bedenken die af en toe naar Olav en jack luistert!

    Login om te reageren
    • oetelaar zegt

      25 augustus 2017 om 14:13

      @fmgarcia: luister vooral niet naar die twee liefhebbers. Voor een gedegen verhaal is naar mijn mening Sky F1 of Will Buxton een betere bron.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        25 augustus 2017 om 20:28

        @oetelaar: Ja duhh haha. Dat is gewoon satire in vergelijking met de Britse media.

        Login om te reageren
        • oetelaar zegt

          25 augustus 2017 om 21:56

          @fmgarcia: ?

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North