Het geheim achter de snelheid van Max Verstappen

Auteur: , 29 Reacties

Someone cracked the code...

Het geheim achter de snelheid van Max Verstappen

Je zou denken dat er simpel weg één snelste manier is om een Formule 1-auto over een circuit te jassen. Niets is minder waar. Elke coureur heeft z’n eigen rijstijl en al die rijstijlen hebben voor- en nadelen. Driver coach Scott Mansell bestudeerde het stijltje van Max Verstappen aandacht en hij kwam tot de volgende ontdekkingen.

Hoekig!

Om te beginnen hanteert Max een soepele rijstijl, waardoor het van buitenaf lastig is om te zien wanneer hij precies stopt met remmen en richting de apex stuurt. Daarbij moet worden opgemerkt dat Verstappen vrij laat instuurt. In jargon noemen ze dat een hoekige rijstijl, wat weer niet helemaal correspondeert met de soepele stuurbewegingen van de beste man. Beide zaken (soepel en hoekig) kunnen echter met elkaar worden gecombineerd. Zet dat in een Red Bull RB13 en je krijgt Max.

Zo’n hoekige rijstijl heeft een belangrijk voordeel en een niet te onderschatten nadeel. We beginnen met het pluspuntje. De auto blijft langer vlak op de baan liggen, dus de banden hebben langer grip. Het nadeel is dat er een grotere stuuruitslag moet worden gebruikt om de bocht te kunnen halen.

Gevechten op de baan

Maakt deze rijstijl over één rondje nou echt het verschil? Volgens Mansell niet. Wel zorgt deze stijl ervoor dat eventuele foutjes minder hard worden afgestraft. Ook blijft er meer ruimte in het hoofd over voor andere zaken. Daarom is Max zo’n killer als het om gevechten op de baan gaat en het verklaart ook waarom hij in de regen vaak sneller is dan de concurrentie. Deze rijstijl verklaart ook tot op zekere hoogte waarom Max regelmatig excelleert in de eerste ronde van races.

Gevoel en “lekker naïef”

Is dit het hele verhaal? Neen. Max heeft naast genoemde rijstijl veel “gevoel” voor de auto en dan met name tijdens het remmen. Die uitglijer tijdens de race in Hongarije vergeten we voor het gemak even. Ook meent Mansell dat Verstappen veel te danken heeft aan een gezonde dosis naïviteit. Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.



29 reacties

Goed verhaal.
Lekker kort!
Het is nu geen geheim meer!
Matig verhaal want het is bij lange na niet compleet. Één van de belangrijkste verschillen met de rest van het veld is dat hij weinig aandacht en concentratie nodig heeft voor het besturen van de auto waardoor er meer ruimte is voor analyse van banden, concurrentie, lijnen en strategie. Verder is een unieke opleiding ook deel van het succes. Jos verbood in de karts al het inhalen op rechte stukken en later wees hij specifieke punten op de baan aan waar inhalen mocht. Zo heeft Max meer geleerd over andere lijnen, rempunten en strategie dan de meesten…
@w0o0dy: Dat is geen verschil met de rest… Vooral Hamilton, Vettel en Alonso staan er om bekend heel erg bezig te zijn met de strategieën van anderen. Hamilton die constant op de big screens kijkt wat er in de race gebeurt, werd in het kletsnatte Brazilië nog weer bevestigd dat hij het momentje van Max op de TV schermen zag in niet al te prettige omstandigheden.
@bassx: het verschil zit en in de “overcapaciteit” tijdens het rijden. Alleen de echte toppers hebben dat en het maakt dat ze méér tijdens het rijden bezig zijn met strategie etc… Van Schumacher is bijvoorbeeld bekend dat zijn lage hartslag tijdens het rijden er voor zorgde dat hij fysiek beter instaat wasmachine adequaat te reageren op onverwachte situaties…
@w0o0dy: en Schumacher die gewoon nog een wasje draait tijdens een race. Ongelooflijk
@tievdz: hahaha klote autocorrectie
@w0o0dy: interessant om te weten, maar via waar ben jij dit te weten gekomen. Is waarschijnlijk mooi om te lezen/kijken.
Ik hoop op regen komende zondag. De poncho ligt al klaar!
‘Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.’

Ik vraag me af waarom Max als enige de grip zocht op een natte baan. Dit zal toch vanzelfsprekend moeten zijn voor de kleine selectie van beste coureurs te wereld? Ook bij de formation lap lijkt dit me een goede manier om de banden/remmen op te warmen, en tegelijkertijd de baan te verkennen.

Hoe kan het zijn dat de overige coureurs ‘citaat; niet eens op het idee kwamen’ om dit te doen?
@davidf40: verschil tussen karten in NL en andere landen is dat bij regen ze in NL gewoon op slicks rijden IPV op regenbanden. Dat maakt dat Nederlandse talenten het vaak uitstekend doen in de regen. Rijden op een heel smalle limiet is er met de paplepel in gegoten.
@davidf40: je kunt daar een technische oorzaak achter zoeken maar het kan ook gewoon zijn dat Max meer risico neemt in de regen. Hij blijft minder ver van de grenzen, daardoor gaat hij sneller en ziet het er spectaculairder uit.
@davidf40: omdat ie vervolgens serieuze risico’s durfde nemen. Slipte ook weliswaar en ging bijna fout.
Hamilton en Vettel konden waarschijnlijk sneller maar wouden dat grotere risico niet nemen.
@davidf40: Gewoonte dieren zijn het geworden, omdat rustig volgen een systematisch aangeleerd kunstje is geworden. Max is juist het tegenovergestelde aangeleerd, wijk af van het gewone, dan is de verrassing en de winst het grootst.
Wanneer Max deze zogenaamde “studie” leest ,rolt hij van zijn stoel van het lachen.
@toniominestrone: Haha zo echt he! Als hij AB leest dan zou hij nu 4km naast zijn schoenen lopen.
Eerst maar eens kampioen worden….
@ronnieboy: Daar is alleen maar een hele goede auto voor nodig. Die dus heel blijft en waarmee hij op elk circuit uit de voeten kan, dus zeer goed instelbaar is, qua balans en downforce-geschikt te maken is. Dan komt dat vanzelf goed, ik hoop dat dat volgend jaar gaat lukken. Dus de bal ligt bij Red Bull Racing.
We gaan het allemaal wel zien zondag. Hopen op een mooie race!

Tent wordt vanavond ingepakt. Zaterdag kwalificatie in de zon, dan veel bier, en dan zondag een regenrace. Mijn inzet :)
@ijoost: jij bent de eerste die regen tijdens het kamperen wil!
@fiero: Nee regen na het kamperen. Tent is dan al weer afgebroken namelijk..
Is dit het hele verhaal? Neen.

Bovenstaande lap tekst is een leuke intro. Maar ’t komt gewoon door die blikkies.
Twee blikken energy en een frikandel.
Dat is het geheim.
Als klein kind in de ketel Red Bull gevallen
Ik ga ook onzin die redelijk waar kan zijn als verhaal verkopen. Dit kan toch iedereen bedenken die af en toe naar Olav en jack luistert!
@fmgarcia: luister vooral niet naar die twee liefhebbers. Voor een gedegen verhaal is naar mijn mening Sky F1 of Will Buxton een betere bron.
@oetelaar: Ja duhh haha. Dat is gewoon satire in vergelijking met de Britse media.
@fmgarcia: 👍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).