Nederlandse prijs nieuwe Renault Mégane R.S. bekend

Auteur: , 57 Reacties

Eindelijk hebben we een prijs.

Al sinds de presentatie in Frankfurt in september is het een groot vraagteken. Wat gaat die heerlijke Mégane R.S. kosten? Eindelijk is daar een antwoord op, want Renault Nederland heeft vanmorgen de Nederlandse vanafprijs van de hete hatch bekendgemaakt.

Eerst nog even de droge cijfers. De nieuwe Mégane R.S. komt met een 1.8 liter turbomotor, goed voor 280 pk en 390 Nm koppel. Men kan kiezen uit een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling. Net als voorgaande modellen, komt ook deze Mégane R.S. in verschillende smaakjes op de markt.

De ‘goedkoopste’ is de handgeschakelde Mégane R.S. 280. Deze variant is er vanaf 42.340 euro. De Mégane R.S. 280 EDC is met 44.540 euro iets duurder. Daar krijg je wel een geavanceerde automatische transmissie voor terug. Later komt er nog een Cup-variant. Renault zal de prijs voor deze versie in een later stadium bekendmaken. Eind 2018 komt er tevens een Trophy-variant van de Mégane R.S met 300 pk en 400 Nm koppel.

Vanaf morgen kun je een telefoontje plegen naar de Renault dealer, want per 1 februari accepteert het Franse automerk bestellingen.



57 reacties

Volgens mij is dat zomaar 10K meer dan de basisprijs van de vorige RS, of vergis ik me?
Aan de dure kant zeg. De vorige Megane was volgens mij rond de 35.000 euro. Waar zou dat aan liggen? Dat het een 5-deurs betreft?
@viezefreddyw: CO2-tax is a bitch.
@roland78: Echt zo veel joh? Ongelofelijk.
@viezefreddyw: Volgens mij zijn alle hothatches in dit segment flink duurder geworden. Zitten allemaal boven de 40k.
@berlinetta: tenzij in BE. Manueel 34.550. EDC 36.300 :)
@hanse1one: Belgische prijzen negeer ik ;) dat kan mijn Nederlandse autohart niet aan.
@viezefreddyw: Reken maar na.
In 2009 (Megane III RS) bestond er niet eens CO2-tax. Bpm was toen nog gewoon een percentage van de netto prijs (van circa €25.000??).
Als de nieuwe Megane 170g CO2 uitstoot, komt er in 2018 zomaar €16.257 bpm bij de netto prijs. Wederom uitgaande van een netto prijs exclusief btw van circa €25.000, komt er in totaal (btw en bpm) €28.335 belasting bij.
De CO2-uitstoot zal dus wel iets lager zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel.
@roland78: Excuus €24.921 totale bpm en btw.
@roland78: Schrikbarende bedragen, niet best zeg.
@viezefreddyw: Je kunt oudere modellen niet meer vergelijken met nieuwe auto’s. Alle nieuwe auto’s worden verkocht aan de hand van de nieuwe WLTP-testcyclus. Zolang de overheid geen BPM correctie doet, zijn auto’s ontiegelijk veel duurder geworden. Hoe groter de motor, hoe meer BPM, hoe duurder in vergelijking met voorgaande jaren. Ferrari 488 GTB is uit m’n hoofd ook zo 30-40k duurder geworden in vergelijking met introductiejaar 2015.
@rubenpriest: Ik kan me ook nog herinneren dat een M3 coupe nieuw voor onder de ton te krijgen was. Paar jaar later was die ongeveer 25k duurder.
@berlinetta: Ja klopt! Prijs van mijn M3 (2008) staat geregistreerd als 106.305 euro destijds, inclusief de opties. M3 Coupé was er vanaf 99.500 euro.
Deze hele klasse aan auto’s is flink duurder geworden volgens mij?. Zal grotendeels door de slurptax komen verwacht ik?. Aantal jaren geleden had je dit soort auto’s voor een €30-35k?.
“..de handgeschakelde Mégane R.S. 280. Deze variant is er vanaf 42.340 euro.”
Ter vergelijking: De huidige Golf GTI doet 245pk uit een 2.0TSI en is er met handbak vanaf 41.991.
Ondanks dat de Renault meer vermogen heeft zou ik denk ik toch voor de Golf GTI gaan. (maar dat kan te maken hebben met mijn persoonlijke negatieve ervaringen met diverse Renault modellen)
Ik vind het ontwerp van de Renault Megane RS wel erg tof.. maar ja ..
@ardonjr: het (enige) voordeel van een golf ten opzichte van een megane is dat een golf minder snel zakt in waarde.
@ardonjr: en de Megane zal zeer waarschijnlijk de betere auto zijn. Zeker als het op wegligging aan gaat komen.
@ardonjr: golf GTI en Megane RS vergelijken gaat écht niet op
@amv8bart: Onderbouw dan waarom niet.. ik keek snel naar de prijs, vermogen en het feit dat het een hatchback is. De Golf R is veel duurder dus die valt al af. De GTI kwam in mijn ogen het beste qua vergelijking in de buurt.
@ardonjr: het gaat niet alleen om pk’s en euro’s. De mégane zit dichter op de Golf R dan op de GTI
@ardonjr: persoonlijk negatieve ervaring ten spijt, ik vind dat een RS in de klasse van een golf R opereert. Hoewel die met 310pk en 4-wielaandrijving wel wat extra biedt, maar ook met een vanafprijs van 56K.

Vergelijking met GTi vind ik mank gaan.
@por100: Renault noemt ‘m dan wel RS, maar het is een vijfdeurs auto met voorwielaandrijving en een aanschafprijs die ongeveer gelijk ligt aan die van een Golf GTI. Mijn idee is dat de RS opereert in het segment van de GTI, en deze compleet vermorzelt.
@jochempie: met die stelling kan ik ook leven
Op foto 3 en 4 staat een schemaatje van meesturende achterwielen. Waarom zou je de achterwielen zoals op foto 4 tegen willen laten sturen in een bocht? Dan ga je toch min of meer diagonaal rijden?
@wfmodena: Dan wordt de draaicirkel juist kleiner.
@wfmodena: Oh jij bedoelt foto. Dan sturen de achterwielen niet tegen, maar juist mee. Je ziet de snelheidsmeter dat dat alleen gebeurt bij hogere snelheden. Dat zorgt voor meer stabiliteit in de auto.
@berlinetta: * foto 4. Goeiemorgen ik ben nog niet wakker zeg..
@wfmodena: Lagere snelheden sturen ze tegen. Dit zorgt voor een virtueel kortere wielbasis en dus meer wendbaarheid. Op hogere snelheden sturen ze mee. Dit verlengt de virtuele wielbasis en zorgt voor meer stabiliteit in de auto.
Wel lief van de Fransen dat zij hem presenteren in Oranje op de dag dat Beatrix 80 wordt.
Toch wel een erg gave bak!
Ik ben heel benieuwd naar het vergelijk van deze RS t.o.v. de Hyundai I30N. Beiden guitige auto’s met om en nabij dezelfde vermogens en zelfde prijs.
Spannonnnddd
@occasiefapper: Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Autojournalisten zijn tot nu toe erg lovend over de I30 N!
Eigenlijk wil je wel de 300pk versie dan gelijk toch.
@thomasthomas: Dat zal wel een plankharde stuiterbak worden. Leuk voor korte ritjes, maar voor dagelijks gebruik lijkt me de 280 pk-versie de fijnere auto.
@berlinetta: dan moet je de 280pk versie met “sport” chassis nemen.
De 280pk versie met Cup Chassis is vergelijkbaar met / gelijk aan de 300pk Trophy.
Zal inderdaad wat harder geveerd / gedempt zijn, maar zal uiteindelijk wel de echte rijders versie zijn!
@ds3thp: Ja dat is ook zo, maar hij had het over de 300 pk versie. De 280 versie met Cup zal ook nog wel aardig stuiteren.
@berlinetta: gezien het type gebruikte dempers met hydraulische bumpstops zou dit wel eens mee kunnen vallen!
Hahaha, die man op foto 18 doet alsof hij rijdt terwijl de auto in P staat😂😂
@jonasautoliker: :D idd. maar hij is wel heel sexy, dus hem wil ik zijn, al sturend stilstaan
Ik was gisteren bij de kia dealer er de stinger gt stond op de lijst catalogus prijs 40k bpm 50k nog wat BTW totaal 99k.. Belachelijk
Ik wou eigenlijk roepen dat dat wel ongeveer €10.000 minder is dan de Focus, maar de Renault heeft ook zo’n 100 pk minder dus die vergelijking is een beetje zoek, wachten op de prijs Trophy dan om vervolgens toch concluderen dat ik liever een Focus heb.
@robert110: Ik vind het hothatch-segment ook wel een beetje verdeeld. Auto’s die in dezelfde klasse zitten, lopen uiteen met vermogens tussen de 250 en 400 pk.
pfieuw, dat is een bult geld! Maandag 16:00u Rijtest met @Casperh? Ik zag al iets voorbij komen op Instagram. ben benieuwd :)
Hij is in ieder geval al lekker dik om te zien. Journalisten zijn er op dit moment mee aan het rijden, dus ik ben heel benieuwd!
Wel aan de prijs…. Zeker in Nederland….. Dat de handbak goedkoper is dan de automaat is ook wel opvallend, de EDC heeft blijkbaar geen positieve invloed op de CO2 boete..
Dan zou ik toch gewoon lekker voor de handbak gaan. Maar dan liever wel de Cup uitvoering, met 300pk.
CO2 geneuzel… zijn we goed in hier in Nederland.
Daarom rijden er te weinig leuke auto’s op de weg denk ik, of komt het door het grote aantal leaseauto’s en de regels die bedrijven daaraan verbinden?

Maar serieus, 280pk uit een 1.8 liter motor.
Daar kreeg je vroeger een standbeeld voor, wat gaat technologie hard zeg!
@imarinos: maar heet zal een 1.8je daarvan wel worden… en Renault kennende ….
@steelfighter: ze zullen het getest hebben… belasting van deze motor is minder dan op een F1 circuit haha
Er komt geen Cup uitvoering, er komt een optie voor een Cup-Chassis incl. Sper differentieel. Standaard heeft de Megane het “sport” chassis.

Buiten de 280pk versie komt er einde jaar dus een 300pk Trophy versie welke standaard is voorzien van het cup chassis, 19” velgen, andere remmen etc.

Gezien de vorige Megane RS cyclus lijkt het mij het wachten waard voor diegene die de echte rijders versie willen.

Discussie over het prijsvergelijk met de Golf, Civic, S3, 308 GTi etc blijf je toch houden. Iedere versie zal z’n voor- en nadelen hebben, al denk ik dat de Megane uiteindelijk de best sturende is. Een kale Golf zal uiteindelijk wellicht goedkoper zijn, maar als je die gelijk uitrust (met opties die niet eens te bestellen zijn) dan kom je ruim boven de €50k uit
Even off topic, sorry!

Ik vind dit echt een mooie auto om te zien, maar krijg jeuk van die led koplampstrips van Renault tegenwoordig. Zie ik vaak in mijn spiegel, lijkt wel of die auto scheel kijkt! Totaal uit verhouding vind ik… ben ik de enige die zich hier aan stoort?
@imarinos: nee ik vind die strips ook spuuglelijk. Kunnen ze die niet integreren net als bij de scenic
Blijf het jammer vinden dat er geen 3drs versie meer komt. Dat hoort bij een Hot Hatch vind ik. T’is geen lelijke auto, maar ik vind het toch minder sportief ofzo.
Veel te duur, hoe goed die misschien ook zal rijden. Maar dat komt voornamelijk door ons belastingsysteem. Over een tijdje rijden we allemaal (de massa) in kleine stadsgebakjes waar geen zak in te beleven is, of hybrides. Leuke auto’s zullen alleen voor de kleine elite zijn omdat die dat als enige nog kunnen betalen. Bijna een ton in guldens voor een Mégane…het is toch van de zotten!
@rike: bizar dat geen enkele politieke partij voor afschaffing van de bpm is, we kunnen zo op geen enkele manier van deze gesel af.
Iemand de Belgische prijzen?
Is misschien wel een beetje stout van mij, maar ik woon er nu eenmaal…
@cossiekiller:
Als jij de post van @hanse1one van 12:17 uur had gelezen, dan zou je deze vraag niet hebben hoeven stellen. Soms kan even lezen zoveel problemen van levensbelang oplossen……..;-)
Een beetje duur is niet erg, dan val je nog een beetje op met een bijzondere auto. Heel gaaf ding, deze Megane RS. Een Golf zou ik er meteen voor laten staan. Dat laatste zou ik trouwens sowieso doen, ook al gaat het niet om deze mooie Megane.
Toch liever een i30 N dan deze. Al ziet hij er wel gaaf uit in deze kleur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).