
Hoelang kan het zo doorgaan op en rond de Nürburgring in de huidige vorm?
De Nürburgring Nordschleife. Een uniek stukje asfalt van net iets meer dan 20 kilometer waar je gewoon met je auto voor een paar tientjes overheen mag rijden. Ook wel bekend als touristenfahrten, maar de laatste jaren loopt het de spuigaten uit op de ‘Ring.
Mede door social media en YouTube heeft de Nürburgring een grotere aantrekkingskracht dan ooit tevoren. Waar je in het verleden nog gewoon een rustig weekendje mooie auto’s kon kijken, is het vandaag de dag een zooitje.
Snelheidsduivels, vaak zonder enige vorm van circuitervaring, razen over de Nordschleife tijdens touristenfahrten alsof hun leven ervang afhangt. Geregeld moet de baan een uur of zelfs langer gesloten worden omdat er weer een incident heeft plaatsgevonden. Afgelopen weekend was een nieuw dieptepunt. Met opnieuw een fataal incident.
Ik schrijf opnieuw, want vorige maand kwam een 24-jarige automobilist om het leven na een tragisch incident. Dit weekend ging het mis op de vrijdagavond. Niet op de ‘Ring zelf, maar op de B 257. Want helaas komt het ook steeds vaker voor dat op de wegen rondom de Nürburgring wordt gereden alsof het een circuit was. Respect voor de lokale bevolking is soms ver te zoeken.
Bij Quiddelbach kwam een 37-jarige Brit in een BMW M135i in botsing met een -jarige Fransman in zijn Ford Fiesta. Een zwaar ongeval waarbij een inzittende van de Fiesta later kwam te overlijden in het ziekenhuis. Zo berichten Duitse media.
Ook op de Nordschleife vonden afgelopen weekend ernstige ongevallen plaats. Onder andere gistermiddag, waar een klein leger aan bergers nodig was om alle beschadigde auto’s af te voeren.

Ondanks toegenomen veiligheidsmaatregelen op de Nürburgring gaat het toch soms ongelofelijk mis. De tolweg tijdens touristenfahrten zien als een trackday is vaak reden voor ellende. Onervaren bestuurders rijden tussen sneller verkeer en het gaat allemaal door elkaar. Dat gaat heel vaak goed, maar dus ook geregeld ontzettend fout.
Conclusie. Doe wat voorzichtiger en wees je bewust van de risico’s als je afreist naar de inmiddels erg drukke Nürburgring Nordschleife. Altijd al de ‘Ring willen ervaren? Ga een keertje doordeweeks op een ongebruikelijke tijd. Het zal je verbazen hoe rustig het dan kan zijn, zodat je op je eigen tempo het legendarische asfalt kunt ervaren.





Uit de bron:
“In einer Linkskurve kam der BMW-Fahrer zu weit nach links und geriet auf die Gegenfahrbahn, wo es zu einem Frontalzusammenstoß mit dem Ford Fiesta kam.”
Was dus een Brit die de bocht dusdanig aansneed, dat hij even vergat dat men in de rest van Europa (minus Malta) aan ‘de goede kant’ van de weg rijden…
Ik was hier weer afgelopen weekend en kan zeggen dat je eerste deel van je verhaal klopt, het 2e deel niet. Het verhaal wat je verteld betreft om een ongeluk buiten de Ring vrijdag waardoor een dode is gevallen.
Er was ook nog een ongeluk buiten de baan met een nederlandse Cupra die dacht dat hij nog op de baan zat bij Adenau maar in een M5 klapte ( en hij vervolgens in het ziekenhuis ligt met een gebroken rug en nog wat zaken)
Helaas wordt het nu verziekt door een hoop sjonnies die het verzieken buiten de baan. Maar schijnt dat de nederlandse cupra rijder ook niet echt bepaalde nette handelingen op de Ring deed.
Helaas merk je al een lange tijd de omgeving onrustig is en de inwoners van de omgeving het steeds zatter gaan worden. Zie het Worthersee verhaal maar.
Wat betreft het ongeluk op de Ring zelf ging om een voertuig, oudere Porsche gt3 die koelvloeistof lekte waardoor het mis ging.
Het was een redelijk ”nieuwe” Mustang die koelvoeistof lekte, geen oudere Porsche.
Het probleem is niet de Nurburgring, het probleem is dat veel mensen die er gaan rijden te overmoedig zijn en vaak ook zonder eerdere ervaring op een circuit als eerste ervaring de Nurburgring pakken. Beetje als beginnen met rijlessen, en gelijk in een Carrera GT stappen.
Helaas blijft een rondje op de Ring de goedkoopste manier om op een circuit te rijden, ook al is de Ring allesbehalve geschikt voor beginners.
Maar inderdaad. het zijn niet alleen de onervaren rijders die een risico vormen. Ook de veel overmoedige locals en zelfverklaarde ‘King of the Ring’ nemen vaak onnodige risico’s tijdens drukke touristenfahrten om toch maar een snelle rondetijd en spannende thumbnail op hun socials te kunnen zetten.
Waarom is circuitervaring nodig voor een “gewone” tolweg?
Omdat dit alleen in de boeken bekend staat als tolweg. Iedereen die er gaat rijden kent de Ring en zou ook de gevaren moeten kennen van deze baan
Achter elke bocht loert de DOOD.
Verder heb ik gehoord dat er een Camera verbod in de auto overwogen wordt.
Op dat moment valt er al veel Social Media rijders weg, als je niet meer mag filmen in de auto.
Ben je een social media figuur, maak je jouw “footage” op een circuit in plaats van op de openbare weg is het weer niet goed.
De auto’s moeten in ieder geval technisch in orde zijn, want wanneer er vloeistof lekt dan kun je nog zo’n gpeie bestuurder zijn als je er achter rijdt, maar daar doe je dus weinig tegen zoals je ziet.
Ik heb in de sim al ontelbaar veel rondjes op de Nurburgring gedaan, in meerdere games. Ik heb aardig veel vertrouwen dat ik de weg er wel ken ondertussen. Maar ik weet mede daardoor ook dat ik er niet graag daadwerkelijk een rondje aan zou durven.
De baan op gaan zonder de weg te kennen is vragen om problemen. En de baan op gaan met de valse illusie dat je de baan kent en het dus wel goed komt, dat is misschien nog wel gevaarlijker
je weet wat ze zeggen. op de ring hoef je alleen de volgende bocht te kennen.
go for it zou ik zeggen.
Ik heb de baan ook al duizenden keren gereden, toch was de beleving HEEL anders in het echt. Onderschat deze baan niet, zoals ook hier weer te zien is straft deze meteen
Gewoon doen. Je zal veel herkenning hebben en als je in de sim een soort gelijke auto neemt met wat je hebt, en je hebt een goeie sim zoals assetto corsa of iracing dan kan je dat op de baan ook aanhouden.
Hou wel rekening mee dat g krachten een rol spelen en dat dat even wennen is. Zo reed ik met m’n porsche 718 op monza na 100den rondes op de sim en enige is even zoeken naar de rem punten en dan kan je gewoon binnen 1 op 2 sec rijden tov je sim. (ik wel in ieder geval)
Om de veiligheid op de baan te vergroten, dat gaat lastig worden.
Maar buiten het circuit is het heel simpel: meer controles, voeg drempels toe en zet overal flitspalen neer. Doe de boetes op deze flitspalen x3 in vergelijking met de rest van Duitsland en hopelijk gaat men dan wat normaler rijden…
je verziekt ook gelijk een heel gebied voor mensen die gewoon lokaal willen rijden. Ik ga graag naar de ring toe, maar er niet op met mijn autos met al die idioten die er rijden voor ze in mij duiken met mijn “pride and joy’s” maar ga wel lekker in de buurt toeren en affentoe stukkie trappen ook, zal een hoop toerisme meteen weren uit de regio, waar ze het wel grotendeels van moeten hebben ook
In het weekend moet je er gewoon weg blijven, altijd extreem druk op zaterdag en zondag.
Dan is het gewoon vragen om ongelukken.
Ik kom er al jaren niet meer in het weekend, het risico is gewoon te groot, dat je, je straat auto aan gort rijd, en je ben er niet voor verzekerd via je standaard polis.
Onervaren rijders kijken niet in hun spiegels of blijven niet rechts rijden voor snelle auto’s.
Inderdaad, in de weekends zal je mij ook niet meer een rondje zien doen, heel soms doordeweeks. Na in 1 weekend 3 keer bijna van de motor afgereden te zijn door overmoedige wannabe coureurs die de baan niet kennen vond ik het wel genoeg. Je hoeft niet meteen binnen 7 minuten BTG op de klok te zetten, leer eerst de baan kennen. Maar nee, na 5 rondjes in Forza of GT kennen we de baan wel goed genoeg… En dan nog de mensen die de baan wel kennen en vinden dat ieder ander voor ze moet wijken, ook als het druk is. Oké, tegenwoordig geen stoppende campers meer vlak na een blinde bocht op de lijn, da’s wel fijn.
Hopelijk iedereen ongedeerd…. schade is herstelbaar en/of vervangbaar…Men weet in principe wat er kan gebeuren als je iets dergelijks wil avonturen, probleem is dat vele stuurmannen hun stuurkunst zwaar overschatten. Ieder berekend voor zichzelf de risico’s, uitkomst zal wel tonen of men zichzelf kent al dan niet.
Persoonlijk zal ik dit zeker niet veroordelen of verketten, maar medelijden tonen evenmin…. helaas pindakaas
Dat niet alleen, stuurmanskunst is 1, maar meer dan de helft heeft geen idee waar de grens van hun auto ligt.
En omdat ze dat niet weten, weten ze ook niet waar hun stuurmanskunst of de auto ze in de steek gaat laten.
Wat begrijp je dan onder stuurmanskunst? Voor mij is dat juist de grenzen kennen van A) je auto, B) de weg en C) jezelf….
Bijkomend heb je dan nog verkeersinzicht (hoe je te gedragen tussen anderen) en iets gelijkaardig maar dan in een wedstrijd, mijn woordenschat laat me even in de steek…
Wrang verjaardagskado voor die Fransman.
en zijn familie en vrienden, je verjaardag wordt ook nog eens je einddag.
Ik denk dat die “Touristenfarten” niet langer houdbaar zijn. Gewoon op komen dagen een kaartje kopen en de baan op rijden. Het zal naar een soort vorm van Trackdays moeten gaan waarbij je je vooraf opgeeft en ingedeeld kunt worden naar ervaring, voertuig enz. Evt eerst rondjes onder begeleiding. Dat zal het allemaal wel veel duurder maken en dus het aantal deelnemers doen afnemen. Grootste uitdaging wordt om dat rendabel te maken.
Ze hebben nu gele lampen, met AI om ongelukken te herkennen. Die zouden zoiets toch moeten voorkomen?
Koelvloeistof uit een Porsche? Hebben ze daar nog steeds moeite mee? ze zijn natuurlijk ook wat later aan begonnen.
En tenslotte: dat ongeluk op de B257 is wel ziek. Die BMW kwam op de verkeerde weghelft in een ‘Linkskurve’ volgens de Duitse pers.
Als je kijkt hoe veel auto’s rondjes rijden op de ring zie het plaatje er veel anders uit.
Op een drukke dag rijden er zomaar 250 wagens op elk moment op de baan (cijfers van google).
Als je dit ruim pakt met een kwartier per wagen per rondje kom je op 1000 rondjes per uur.
In het weekend is de ring bijna 12 uur open, dus 12000 rondjes, zeg dus een goede 10k rondjes.
Als het dan 10x per dag lichtelijk mis gaat waarvan 1 of 2x goed mis, dan vallen die cijfers dus mee.
Ik ben er onlangs nog geweest, en het blijft een geweldige locatie voor autoliefhebbers.
Helaas is de Nürburgring het slachtoffer van eigen succes. Het trekt gewoon te veel volk aan, en jammer genoeg ontbreekt het sommige bezoekers aan gezond verstand.
Misschien deels een gevolg van het verbod op crashvideo’s? Doordat de gevolgen minder zichtbaar zijn, lijkt men roekelozer te rijden.
Waar het YouTube algoritme me vroeger dagelijks crashcompilaties voorschotelde, krijg ik nu vooral video’s met titels als “Look how I almost crashed my 700 BHP M4” of “This is how I saved my car from crashing at the Nürburgring.”
Zoals hierboven vermeld, zou het herinvoeren van een cameraverbod mogelijk kunnen helpen om de drang naar sensationele video’s en de bijhorende onnodige risico’s voor clicks en likes wat terug te schroeven
De crashvids geven de ring een imagoprobleem, aan de andere kant helemaal juist, men krijgt respect voor de, zoals menig lijkt te vergeten, de Groene Hel.
Zelf kijk ik met regelmaat crashfilmpjes wanneer ik inzie dat het te al lang goed gaat en ik overmoedig begin te worden…
De problemen van de Nürburgring heeft meerdere oorzaken.
Te veel mensen die in het dagelijkse leven succesvol zijn hebben geld voor een dikke sportieve wagen en denken dat die wagen hun onoverwinnelijk maakt. Alleen ontbreekt het hun aan ervaring, discipline en ze kennen hun eigen beperkingen niet.
Dan heb je categorie 2 de sjonnies met hun snelle tweedehands voorwielaangedreven middenklasser met een verlaagd setje en B-merk brede velgen en dito sloffen er onder.
En het gaat goed zolang het goed het gaat.
Alleen ze weten allemaal niet wat er gebeurt als je je banden, remmen of zelfs beiden oververhit. Of er plots een strook koelvloeistof of nog erger olie van je voorganger op de ideale lijn ligt. Of iets simpelers dat het 3 bochten verderop opeens nat is en regent. Je zit tenslotte in de Eifel met haar wispelturige klimaat.
Dan komt die slip of glijpartij. En dan doen die snelle auto, brede sloffen en verlagingssetjes er opeens niet meer toe maar die nooit gedane slip cursus, of nog beter racecursus, opeens wel. En bij die laatste leer je als ze het goed doen ook in je spiegels kijken.
Mij hebben ze ooit geleerd hoe het is om als je in een clio rond reed hoe snel een sportscar bij je is terwijl je je concentreert op je rempunt als je een bocht naderde die je wil gaan nemen. En dat is heeeeel snel. En die zit naast je voor je het door hebt. En die kennis ontbeert ook bij nagenoeg iedereen die rond rijdt op de Nürburgring.
Het gaat daar mis door onderschatting overschatting en gebrek aan ervaring. En vandaag de dag is 250 pk helemaal nada niets meer en elke eikel kan iets kopen met meer dan het dubbele.
Thats the problem :-)
Ik weet of ik deze link mag posten maar hier heb je natuurlijk weinig kans. Ik zie geen vlag. Soms heb je gewoon pech.
https://www.facebook.com/reel/2150367778762271
Ik zal mezelf niet populair maken, maar ik ben ervan overtuigd dat de filmpjes van Misha hier zeker deels debet aan zijn, dan denken al die andere klojo’s ook dat ze het moeten kunnen met zo een snelheid.
En ook teveel mensen toelaten tegelijk, maar sowieso de drukte rondom de ring is absurd kwa files etc…. ze zouden zo een 2e ring aan kunnen leggen elders als je ziet hoeveel mensen het trekt (die zal te veilig worden dan ivm hedendaagse eisen en komt er vrijwel niemand wss)
Er wordt toch altijd geroepen dat ze naar het circuit moeten gaan om hard te rijden? Doen ze dat, is het weer niet goed…
Dit is dan ook geen circuit maar een tolweg.
Gotland ring in Zweden. Ook een mooie vakantiebestemming.
Het is een vreselijk dilemma. Ja er gebeuren ongelukken. Er sterven mensen. Soms door toedoen van zichzelf, soms door toedoen van anderen. De motoren zijn al verbannen van de ‘Ring. Werd te gevaarlijk. Het tonen van crashes op youtube etc is ook al tijden niet meer toegestaan. Er worden iedere winter aanpassingen gedaan om het veiliger te maken, bobbels worden plat gemaakt, camera systeem wordt uitgebreid etc.
De Nurburgring is economisch belangrijk voor de regio. Nurburgring GmbH mag dan niet zo groot zijn, om de ‘Ring heen zitten testcentra van de grote autofabrikanten, autoverhuurders, restaurants, hotels en noem maar op wat afhankelijk is van de bezoekers van de ‘Ring. Ik heb heel wat currywurst mit pommes en grote pizza’s weg zitten hakken op dagje Nordschleife.
En met het internet kwam denk ik ook het succes van de ‘Ring. Wil je ergens je BMW of Porsche goed aan de tand voelen, dan is daar de plek. Daar kan en mag het. Britten zie je er ook heel veel. Die willen weer eens wat anders dan hun eigen trackday op één van de voormalige vliegvelden van WW2. Dus het is mij nu veel te druk nu. Ik ben niet snel genoeg (944NA) :( om een beetje mee te kunnen rijden. Dus ik doe het niet meer.
Onderaan de streep neemt iedereen een risico. Wat ik kan opmaken uit het facebook bericht hierboven was dat de veroorzaker de weg vol koelvloeistof spoot. Ja dat is glad. Dus dat wordt betalen. Dat je je ook misdraagt in de buurt van de ‘Ring is kinderachtig. Koop dan een kaartje en doe een rondje. Wat mij betreft controleren ze zich suf in de buurt. Het is voor velen een leuke hobby en dat willen we graag zo houden.
Ongelukken gebeuren overal. Ook een traxkday met auto’s met motoren. Tegen ego’s met snel materiaal en een mond groter dan hun talent kan je je niet wapenen dan alleen een ambu en voldoende sleepwagen in de paddock op te stellen.
Ik heb 12 je langs les gegeven op circuit Zandvoort en de mannen met een grote mond in sessie 1 wist ik al dat in sessie 5 ’t een enkeltje grindbak of ambu werd. Zelfs die lui aanspreken helpt niet….
Ik vind dat de ring dit moet blijven organiseren, die trekpoppen met een groot ego lossen vanzelf het probleem op… Of ze vouwen zich op en komen niet meer terug of enkeltje hemel. Niet tof voor vrienden en familie dat terzijde.
Als je gaat circuit rijden, zorg voor verse banden en een knap geservicede auto, zet je bandenspanning op 2.2 bar koud en rij lekker een rondje. Hard leren rijden kost tijd, en geld en fukking veel geduld. Kan je instructie betalen neem instructie, als je denkt dat je snel bent op de normale weg ben je een beginner op ’t circuit. Laat je ego achter in ’t paddock, punt.
Ik reed vorig jaar aug voor ’t eerst 3 ronden met m’n ducati multistrada pike peak v4, voorbereiding, 100den rondjes op de sim gereden, baankennis, veel onboards van mischa gekeken. Ik ging de baan op 3rondjes achter elkaar gereden rond de 8m45. Kon ’t harder tuurlijk…maar ik hanteerde de regels hierboven. Conclusie, zweet op de kop, glimlach op ’t gezicht en genoten. Lucht in de bandjes en weer naar huis.
Just my 2 cents… 👌🏻👍🏻