Het is weer glibberen en glijden in Nederland [code oranje]

Auteur: , 31 Reacties

Hoera! De eerste sneeuwvlokken zijn gevallen. Voor sommigen betekent dat lekker spelen met je (achterwielaangedreven) auto, maar voor anderen blijft het een uitdaging.

Porsche 911 Turbo (997 mk2) in de sneeuw

De eerste ongelukken zijn al een feit. Vooral slootjes zijn in trek, maar ook bomen en lantarenpalen zijn een gewillig eindpunt van de slippartij. Hierbij zijn geen gewonden gevallen, maar het blijft oppassen. Strooien betekent niet dat de weg opeens veilig is! Vooral in Groningen is het erg glad.

In Groningen, Friesland en Drenthe zal er vandaag en morgenochtend nog sneeuw vallen. Omdat hier ook ijzel bij kan zitten, heeft het KNMI code oranje afgegeven. De politie adviseert: “Als u de weg op gaat, pas uw snelheid aan en vertrek op tijd.”



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Eindelijk, wacht al de hele winter op een beetje bandenvriendelijk overstuur fun.
De schadeherstellers eten volgende zondag weer bief.
Vraag me af of sommige stukjes vooral woorden geschreven voor interne linkjes (lees: seo-doeleinden)
@danmar: je kan er ook gewoon niet op klikken, zure zondagochtend zeikert.

Ik heb mijn spikes al onder de crossmotor zitte dus kom maar op met die winter!
@bartjuh: Wat een aardige reactie toch weer. Ik zal er toch eerst op moeten klikken om het stukje te kunnen lezen.
@danmar: 1 ding is duidelijk: jij snapt SEO niet.

OT: hier in het warme Zuiden nog steeds 5 graden.
Grmph, niets te zien hier in Hengelo-o-o… ik wil SNEEUW!!!!!!!!
En dan op de topicfoto een vierwiel-aangedreven auto zetten.
@berlinetta: Bij de versie met PDK kan het tussendifferentieel uit (en dan heb je dus RWD).
@alcantara: Serieus? Dat heb ik nooit geweten.
@alcantara: Bedoel je dan d.m.v. een knopje op het dashboard of door de auto op een brug te zetten en eronder gaan sleutelen? Als het dat eerste is dan zou dat wel heel tof zijn!
@AutomotiveDesigner: best een goed idee van je, elektronisch omschakelen, maar dat is natuurlijk nog toekomstmuziek. Misschien iets voor jou om ooit te ontwerpen. Gelukkig heeft Porsche het nu al slim opgelost. Je kan er vanaf de bovenkant bij, motorkap open (aan de achterkant!) sper schroef je zo los en er is zelfs ruimte om die in de kofferbak (aan de voorkant!) te leggen. Handig, want dan hoeft de auto niet iedere keer op de brug.
@moveyourmind: Volgens mij had Saab dit al in de 9-5.
@berlinetta: Af fabriek nog wel, echt waar.
@AutomotiveDesigner: Handrem 1 tik omhoog halen zou de truc moeten zijn om de aandrijving van de voorwielen te halen. Ook maar gelezen op de internets, want helaas beschik ik niet over een 997 Turbo waarin ik het uit kan proberen…
@berlinetta: 4-wiel aangedreven is OOK achterwielaangedreven. Dus dit dekt de lading voldoende ;)
Uitkijken voor die talloze dinkytoys met versleten budgetbandjes en leasers die denken dat ze onsterfelijk zijn met zomerbandjes en FWD.
@lekkaah: je moet ook uitkijken voor petjes in hun E46 3 series die denken dat ze kunnen “driften”. Een gebrek aan rij-ervaring en driften ziet er meestal precies hetzelfde uit. Althans tot de tegenligger of de lantarenpaal.
@mashell: yep, maar tóch liever een petje die 100% van z’n aandacht op de weg vestigt dan een omhooggevallen geep in z’n geleende afbetaalwagen.
@mashell: reed tot zon 2 a 3 jaar terug als 22 jarige E46.
Niks geen petjes aan. Jammer dat die auto zon imago heeft gekregen. Was voor mij ultieme droom. Gewoon als
BMW fan:) wel leuk met sneeuw natuurlijk.

Ondertussen meerdere gave E90 gehad;)
via Android app
Was vanmorgen weer lekker overstuur met mijn bmw, heerlijk om de kont opzij te gooien en schuin door de bocht te gaan
Ik Heb de nodige liters met mijn Suzuki vitara al weer op. Altijd weer leuk die sneeuw en zit je vast dan gat de 4×4 gewoon aan.
Motor gaat dus weer definitief de stalling in, wel weer leuk om te gaan spelen in de sneeuw met de auto.
Sneeuw en rwd is leuk maar voor heel even. Althans voor mij. Elke keer rustig optrekken, aangepaste snelheid, rustig door bochten etc houd ik niet van. Ik ben een rustige rijder maar rijd vlot/soepel door. Dus niet onnodig langzaam of heletijd bijremmen of stilstaan. Voor mij liever geen sneew.
Mmhh.. bij sneeuw helpen winterbanden toch helemaal niet? Dan moet het toch minimaal -7 graden zijn?
@parker: zomerbanden doen het bij temperaturen lager dan 8 graden al niet goed meer. Winterbanden doen het vanaf die temperatuur beter, en al helemaal als het nat is. Waar je die min zeven vandaan hebt dat weet niemand..?
@lambo4all: het is tot 7 graden en dan kouder is winterband beter.. Niet -7 of hij bedoeld 7 graden en -minder
@driver28: ok, dus aan winterbanden heb je eigenlijk niks in de winter?
@parker: lees jij wel? die lettertjes die mensen antwoorden op je vraag>>?
@lambo4all: ja hoor: de remweg op nat wegdek is veel langer blijkens alle tests, op ijzel heb je er geen kloot meer aan dan zomerbanden en het profiel biedt dus eigenlijk alleen meer grip op losse sneeuw. Resumé: in Hollandse winters zinloos, op een paar witte dagen na. Kom er maar in, winterbanden-fundi’s :-)
@parker: ja tot nu toe heb je hier in nl niks aan een winterband…het is eigenlijk sund van het profiel dat ik er al sinds begin december mee rond rij :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).