• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het licht gaat uit op de Nederlandse snelwegen

Auteur: robbie, gepost 4 maart 2013 om 19:19 – 65 Reacties

Licht uit, zelfspot aan


In het kader van bezuinigingen en (u raadt het al) milieu heeft de Nederlandse regering in al haar wijsheid besloten om vanaf dit voorjaar de verlichting langs (sommige) snelwegen ’s avonds en ’s nachts uit te doen. Is geld besparen plotseling belangrijker dan verkeersveiligheid?

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) kan nog niet vertellen wanneer deze maatregel precies ingaat, maar het idee is dat op bepaalde snelwegen tussen 21.00 en 05.00 uur het licht uit gaat. Op drukke knooppunten zal dat pas om 23.00 uur gebeuren.

Het is niet zo dat deze maatregel van toepassing zal zijn op alle snelwegen, want op ‘gevaarlijke’ plaatsen zal de verlichting wel blijven branden. Hoe men wil bepalen wat een gevaarlijke plaats is, dat weten we niet.

Het lijkt ons dus hoog tijd dat Rijkswaterstaat lekker reflecterend asfalt gaat neerleggen. Of monteer gewoon een paar extra schijnwerpers op onze auto. (via: nu.nl)

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam
  • Nederlandse Porsche rijdt tegen slagboom, gaat ervandoor
  • Wat gaat deze Nederlandse Ascari Ecosse opleveren?
  • Jouw auto gaat straks data doorspelen aan de Nederlandse overheid

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

rijkswaterstaat, snelweg, wilma-mansveld

Vorig bericht: « Opel-babes trekken de aandacht in Genève
Volgend bericht: Porsche 911 GT3 is onthuld [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    4 maart 2013 om 19:22

    Ik vind een onverlichte snelweg niet minder veilig dan een verlichte. Persoonlijk vind ik een onverlichte snelweg veel rustiger aan de ogen. Van mij mag overal het licht wel uit.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      4 maart 2013 om 19:25

      @Original_Arnoud: klopt, ben ik het met je eens. langs de a2 (amsterdam-utrecht) is het verre van nodig bijvoorbeeld, die koplampen hebben we niet voor niets!!
      maar ik erger me er wel blauw aan dat op de echte gevaarlijke plaatsen (grensplaatsen) geen enkele lantaarnpaal te vinden is. rijdt is een keer naar duitsland, soms zou je wensen dat er rond de grens aan beide kanten actie wordt ondernomen.

      Login om te reageren
    • klicko zegt

      4 maart 2013 om 21:43

      @Original_Arnoud: Tot dat je opeens in een flinke sneeuwbui komt, zoals ik pas. Dan ben je toch blij als er een paar lampjes branden lijkte me zo…
      Maar verder, eensch!

      Login om te reageren
      • leandro zegt

        4 maart 2013 om 22:17

        @klicko: die 10 dagen in Nederland dat het sneeuwt staan we toch stil dus ja

        Login om te reageren
    • frederikf zegt

      5 maart 2013 om 09:20

      @Original_Arnoud: Ik was eigenlijk hetzelfde van mening tot ik onlangs bijna frontaal met 135 km/h op een auto dreigde in te rijden die overdwars op de snelweg stond omdat hij een ongeluk had gehad.. (voor de beeldvorming, 4 baans snelweg, links: spitsstrook, twee rijbanen, rechts: vluchtstrook) De auto stond op beide rijbanen en op de vluchtstrook stond ook een auto.
      Het was intens donker, de verongelukte auto had geen (zichtbare) verlichting evenals de auto op de vluchtstrook, er reed een tegenligger (logischer wijs) op de andere kant van de snelweg wat mijn zicht extra beperkte..
      Daar de auto beide rijbanen in bezet nam en er dus ook een auto op de vluchtstrook stond moest ik op het laatste moment van rechts 2 banen opschuiven naar links om de auto niet te raken.
      Feit is; als ik een halve seconde later had gereageerd omdat ik even niet op had zitten letten of wat dan ook, was ik er frontaal op in gereden. Maar even in het midden laten wat het uiteindelijke gevolg daarvan was geweest..
      Ik had niet gedronken en had mijn aandacht volledig op de weg maar ik kon écht niet zien dat er een auto op de snelweg stond.

      Eerlijk is eerlijk, nog steeds ben ik van mening dat het niet het enige middel was geweest om het ongeluk tijdig op te merken. De bestuurder van de verongelukte auto had ook verantwoording om zijn ongeluk kenbaar te maken door een gevarendriehoek, veiligheidsvest of iets dergelijks..
      Maar wanneer je de lampen boven de weg maar voor 50% aanzet bespaart dit ook en heb je een beter overzicht van wat er zich op de weg afspeelt.

      Overigens heb ik ook een keer een hert in mijn auto gehad om hetzelfde gegeven..

      Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    4 maart 2013 om 19:24

    LOL, alsof de overheid überhaupt denkt aan de verkeers veiligheid..

    geld is allezzz

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      4 maart 2013 om 19:26

      @dennisr: cash is king, vriend! harde feit ;)

      Login om te reageren
  3. mrB zegt

    4 maart 2013 om 19:25

    Inderdaad, doe maar uit want met groot licht kun je het ook prima volgen. Ik snap ook niet dat er geen bewegingssensoren oid aan die lichten hangen, nu branden ze ook als er minuten lang geen auto langs komt, terwijl het best mogelijk is alleen 1 a 2 km voor een auto licht te laten branden.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      4 maart 2013 om 19:29

      @mrB: dan mogen ze meteen ook wat doen aan de stoplichten: die lussen in de weg zijn er niet voor niks! kom je middernacht aanrijden in je eigen woonwijk waar je al jaren de weg blind kent, moet je alsnog je auto bijna stilzetten voor de stoplicht omdat het ding maar niet op groen wil. sta je bijna helemaal stil, springt ‘ie op groen. ra-ra hoe kan dat? ;)

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        4 maart 2013 om 19:33

        @bigcar: en dan durft men ook ng te spreken over CO2-uitstoot, milieu…..

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          4 maart 2013 om 19:38

          @sulobb: al helemaal auto’s weren uit de binnenstad omdat fijnstof normen worden overschreden ( *uche Utrecht *uche* )

          Login om te reageren
          • sulobb zegt

            4 maart 2013 om 19:45

            @bigcar: …

            Login om te reageren
    • maurits123 zegt

      4 maart 2013 om 19:44

      @mrB: over het algemeen worden nog steeds sox lampen gebruikt, deze moeten eerst een x-tijd opwarmen voordat ze voldoende licht geven. Word er led verlichting gebruikt kun je prima af met bewegingsmelders, of snachts overschakelen naar een lager voltage.

      Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      4 maart 2013 om 20:14

      @mrB: wat je zegt is onmogelijk, het zijn hogedruk natriumlampen, als je die uitzet moeten ze eerst afkoelen voordat je ze weer aan kunt zetten (vraag maar aan een wietkweker).

      Login om te reageren
      • maurits123 zegt

        4 maart 2013 om 20:17

        @bungabungastig:

        + tijdens het opwarmen verbruiken ze meer stroom. Dus daar gaat je besparing.

        Login om te reageren
  4. edje zegt

    4 maart 2013 om 19:26

    Alleen op knooppunten licht aan…. Verder lekker uit laten dat vind k Veeel fijner rijden.
    Beter dn om de 10 meter een lamp wat kansloos is

    Login om te reageren
  5. vwally zegt

    4 maart 2013 om 19:26

    Van mij hoeven ze ook niet perse aan, ik zit juist gefocuster achter het stuur wanneer er geen lichten branden.

    Login om te reageren
  6. carlbenz zegt

    4 maart 2013 om 19:27

    Maar we moeten wel BPM en wegenbelasting blijven betalen of gaat dat ook “uit”?

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      4 maart 2013 om 19:29

      @carlbenz: dat heb je nou heel goed gezegd!!…

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:32

      @carlbenz: bij gebrek aan een plusjesknop op de app: PLUSJE!!! +

      Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      5 maart 2013 om 00:33

      @carlbenz: enkel in donkere stukken wegenbelasting vrij

      Login om te reageren
  7. sulobb zegt

    4 maart 2013 om 19:28

    Ze kunnen ook bv 1 op de 3 lichten uitzetten dat er bezuinigd wordt en zo kunnen bestuurders zien wat er iets verderop hun te wachten staat…

    Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    4 maart 2013 om 19:33

    Hm… Gaan we dan op den duur Indonesische toestanden krijgen?? Daar is op de snelwegen alleen tussen de 2 richtingen (heen terug) verlichting.. En na 6’en (wanneer het echt donker is) kan men elkaar nauwelijks zien!

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      4 maart 2013 om 19:36

      @toyotafortuner: Frankrijk is het ook zo erg…

      Login om te reageren
    • sulobb zegt

      4 maart 2013 om 19:47

      @toyotafortuner: Indonesië? Kom op jjohh….

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        4 maart 2013 om 20:06

        @sulobb: ga daar maar eens na 6en in het pikkedonker proberen te rijden. Nauwlijks straatverlichting… Op de snelweg alleen de eerdergenoemde verlichting…

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          5 maart 2013 om 07:35

          @toyotafortuner: hebben jullie auto’s geen koplampen ofzo? In Frankrijk en Duitsland valt er ’s nachts prima te rijden hoor. Ik rijd ieder jaar ’s nachts naar Oostenrijk op een bijna verlichtingsloze snelweg en dat gaat prima. Gewoon net als de Duitsers doen, gevaarlijke plek? Dan verlichting aan.

          Login om te reageren
  9. driftkicker zegt

    4 maart 2013 om 19:40

    Ik kom vaak in Nederland maar ze hebben daar toch bijna nergens verlichting? In vergelijking met België althans. En hier waren de lichten na 2 u ’s nachts altijd al uit. En sinds een jaar of zo alleen met slecht weer aan.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:34

      @driftkicker: alleen in de polder en wat meer naar de grens toe (en de A15) is weinig tot geen snelwegverlichting…

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:35

      @driftkicker: alleen in de polder en wat meer naar de grens toe (en de A15) is weinig tot geen snelwegverlichting…

      On topic: lang leve de (bi-)xenonlampen en grootlicht.

      Login om te reageren
    • Mpower zegt

      4 maart 2013 om 20:36

      @driftkicker: Volgens mij is er geen enkel land ter wereld meer verlicht dan Nederland! Dat zal ook wel te maken hebben met de grote hoeveelheid “kasten”. Maar als je richting het westen van Nederland rijdt (Utrecht noord-Holland zuid-Holland) is er bijna geen snelweg te vinden die niet verlicht is!

      Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        5 maart 2013 om 00:34

        @Mpower: Volgens mij was België het best verlichte wegennet ter wereld.

        Login om te reageren
  10. koelkast zegt

    4 maart 2013 om 19:44

    Ik kan me er niet aan storen, goede beslissing. Met m’n bixenons heb ik sowieso niks te klagen qua lichtopbrengst.

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      4 maart 2013 om 20:18

      @koelkast: met grootlicht niet nee maar gewoon licht schijnt te veel omlaag, heb je er nog niks aan..

      Login om te reageren
  11. RiKe zegt

    4 maart 2013 om 19:49

    Reflecterend asfalt is niet nodig.
    Doe het net als in Amerika, van die katten ogen op de weg zonder enige vorm van straat verlichting op de snelwegen, behalve bij knooppunten.
    Veel rust voor de ogen, beter voor het milieu, en ook de dieren vinden het een stuk beter omdat er minder “lichtvervuiling” is.

    MAAR, dan moeten al die MONGOLEN die hun lichten totaal verkeerd hebben afgesteld wel even van de weg getrokken worden om daar flink mishandeld te worden.

    Ook mogen de auto fabrikanten wat aan hun verlichting gaan doen.
    Leuk en aardig dat ze groter en feller licht op die wagens prakken (zoals bijv de VAG bakken of de Japanse trutten schudders), maar houden ze er ook rekening mee dat het andere automobilisten verblind, wat dus weer een totaal onveilige situatie veroorzaakt?

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:43

      @RiKe: laatste alinea is ook een kwestie van afstellen hoor.

      Wat de kattenogen betreft: dat zijn ook kutdingen hoor. Als ze net nieuw zijn, zijn ze nog schoon en hartstikke fel (verblindend).

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:45

      @RiKe: kattenogen zijn ook behoorlijk verblindend hoor.

      Laatste alinea is ook een kwestie van afstellen.

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        5 maart 2013 om 09:41

        @Emile_Benz: klopt, maar dat doen de mensen niet. Of ze stellen hem af op de manier:
        “goh, als ik hem helemaal omhoog draai, komt het licht ja veel verderder ja, tof man!”

        Login om te reageren
  12. W115 zegt

    4 maart 2013 om 19:49

    Leuk als jouw auto Tri-xenon met ingebouwde ledjes heeft maar in een 15+ jaar oude auto is er geen ruk aan.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      4 maart 2013 om 20:48

      @W115: ach, grootlicht en mislampen (alleen voor) aan, et voila: net zoveel verlichting. ;)

      Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    4 maart 2013 om 19:57

    Dat ze daar niet eerder mee komen in het kader van milieubesparing. Voer ook eens een wet door waarin staat dat bedrijven en winkels hun lichten na sluitingstijd uit zetten en dat reclameborden snachts niet verlicht moeten zijn.

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      5 maart 2013 om 00:36

      @berlinetta: Dat werkt juist tegen de begroting, want dan neemt de ondernemer minder stroom af dus minder Btw en moeten de lampen langs de weg nog langer uit

      Login om te reageren
  14. koelkast zegt

    4 maart 2013 om 19:58

    @RiKe
    Daar hebben ze van die mooie gele brillen voor, bijvoorbeeld van Tag Heuer. Met de juiste uitrusting op weg gaan kan ook geen kwaad maar dat is natuurlijk weer een brug te ver voor het gierige pleurisvolk genaamd de Nederlanders (en nee ik ben geen Belg).

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      4 maart 2013 om 20:14

      @koelkast: Ik snap niet helemaal waarom Ik een oplossing moet gaan zoeken omdat andere mensen het vertikken om hun lichten goed af te laten stellen, op een niveau dat het voor andere weggebruikers niet hinderlijk (al dan niet op een niveau dat het zo min mogelijk hindert) is.

      Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    4 maart 2013 om 20:07

    http://drs.punt.nl/content/2010/04/dt-spelling-voor-dummies

    Login om te reageren
  16. koelkast zegt

    4 maart 2013 om 20:23

    @RiKe
    Mijn xenon staat netjes op APK hoogte maar met enige regelmaat knippert iemand toch met z’n grootlicht. Als je last hebt van wisselende lichtsterktes of in het algemeen van de koplampen van tegenliggers in de duisternis is het – net zoals bij felle of laagstaande zon, en dus een zonnebril – aan jou om daar maatregelen voor te nemen. Ik hoor dan weer niemand over die figuren die met fijngeknepen oogjes achter de zonneklep schuilen en zodoende niet meer fatsoenlijk kunnen kijken wat er om hun heen gebeurt.

    Ik word een beetje moedeloos van dat typisch Nederlandse gezanik; jouw probleem bij een ander neerleggen, verkeerd afgestelde lichten zijn een vast gegeven net als de zon. Deal with it (met de juiste middelen) zou ik zeggen ;-)

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      4 maart 2013 om 20:55

      @koelkast: dat komt omdat xenon nog relatief nieuw licht is. En mensen het nog niet gewend zijn waardoor ze er automatisch in gaan kijken.

      Wij hebben nu een auto met full led koplampen. En daar zijn mensen ook nog niet aan gewend.

      Login om te reageren
  17. replicant zegt

    4 maart 2013 om 20:29

    Eindelijk.. Verschrikkelijk die lichtvervuiling. Zo onnodig. Ik vind het altijd heerlijk rijden in Duitsland zo zonder al dat licht..

    Login om te reageren
    • ozzy40 zegt

      4 maart 2013 om 21:16

      @replicant: Mee eens.

      Login om te reageren
  18. MARS zegt

    4 maart 2013 om 20:32

    De tijd dat we waxinekaarsjes in de koplampen hadden is voorbij!

    Login om te reageren
  19. CedricH zegt

    4 maart 2013 om 21:12

    In België doet men dit al een paar jaar en hier zijn er ook niet meer ongevallen daardoor

    Login om te reageren
  20. Simpson zegt

    4 maart 2013 om 21:30

    Van het geld dat de campagne en de onderzoekscommissie kost kun je het licht ook wel een poosje aan laten staan.
    Of een paar windmolentjes ophangen.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      4 maart 2013 om 21:48

      @Simpson: of alles door LED vervangen!!

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        5 maart 2013 om 09:44

        @the-budel-guy: precies. En omdat wij knappe koppen ze op zulke goeie ideeen brengen, sparen ze ook weer een 150,-/h consultant uit.

        Maar nu weer aan het werk, anders stuurt mijn baas de minister een rekening.

        Login om te reageren
  21. Svda zegt

    4 maart 2013 om 21:43

    Willen ze bezuinigen?Ik weet nog wel ergens waar ze een miljoen of 11 op kunnen bezuinigen op een feestje van iemand……

    Login om te reageren
  22. JaxDryke zegt

    4 maart 2013 om 21:49

    Als je het licht uit doet, wat heb je dan nog aan die lantaarnpalen ?
    Verkopen die handel !!

    Login om te reageren
  23. 406_v6 zegt

    4 maart 2013 om 22:10

    Ik zeg DOEN !! (En verpats dat koper van de bekabeling ook maar gauw, levert ook weer wat cash op). Alleen gevaarlijke kruispunten en bochten mogen ze wat mij betreft -intelligent- verlichten.

    Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom bijv in bochten de lantarenpalen ALTIJD aan de buitenbocht staan??? Doe je ze in de binnen bocht heb je sowieso minder schade door platrijden en als je het uitkient per bocht ook minder lampen nodig….

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      4 maart 2013 om 22:56

      @406_v6: erm… Omdat 9/10x de binnenzijde bocht van de ene richting de buitenzijde bocht van de andere richting is??

      Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        5 maart 2013 om 00:40

        @davelepeef: Hahaha nice

        Login om te reageren
  24. eMbe zegt

    5 maart 2013 om 01:56

    Doen ze de flitsers dan ook ff uit? Bespaart ons ook geld. Danku.

    Login om te reageren
  25. ropbp zegt

    5 maart 2013 om 01:58

    Het nadeel is dat die idioten die menen dat overdag de mistlampen al aanmoeten in het pikkedonker dus helemaal niets zien en daarom met groot licht op gaan rijden……. Kortom: alweer een maatregel van niets

    Login om te reageren
  26. mauszelf zegt

    5 maart 2013 om 03:14

    En terecht. Erg overdreven al die verlichting. Alleen op knooppunten aan is voldoende. Kijk naar Duitsland die hebben bijna nergens verlichting!

    Login om te reageren
  27. Sorcerer zegt

    5 maart 2013 om 08:39

    1 op de 2 of 2 op de 3 lampen uit zou ook al helpen, maar uiteraard zal het niet zo aangelegd zijn dat dat kan, gok ik…

    Login om te reageren
  28. Simpson zegt

    5 maart 2013 om 09:51

    Mij bekruipt toch het gevoel dat we vern**kt worden. Ik bedoel, qua kosten zal het niet meer zijn dan wat een hoge ambtenaar maandelijks als lunch declareert, voor het milieu zal het ietsje beter zijn, al weet ik niet of de hertjes het aankunnen weer in het donker te moeten copuleren.

    Ik vind het allemaal een wat goedkoop aandoende “bezuinigingsmaatregel”. Eentje om het volk te laten zien dat je het meent.

    ik bedoel: waarom bemoeit een regering zich hiermee? Het wegennet word beheerd door rijkswaterstaat, als je die gewoon kort op hun budget, verzinnen die zelf toch wel een goeie methode om te bezuinigen?

    Het korten van onze vertegenwoordigers op hun salaris en wachtgeld, zet veel meer zoden aan de dijk, zowel bezuinigingstechnisch als voor het milieu.

    Login om te reageren
  29. wimbers zegt

    5 maart 2013 om 15:53

    prima, maar belangrijker is dan dat ze net als in duitsland de middenberm zodanig beplanten dat de koplampen van tegenliggers nooit in je ogen schijnen.

    donker is prima, maar niet met tegenlicht..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North