
We hebben er lang op moeten wachten, maar hier zijn dan eindelijk de eerste beelden van de gloednieuwe Porsche 911 GT3!
De afgelopen jaren zijn zo’n beetje alle specs al uitgelekt. Naar het schijnt ligt achterin een 3.8-liter boxermotor die zoals je op de foto’s kan zien gekoppeld is aan een PDK versnellingsbak. Zelf koppelen is er bij deze Porsche (voorlopig) niet bij.
Het vermogen schijnt op zo’n 450 pk te liggen, maar meer details daarover zullen later vanavond bekend gemaakt worden. Stay tuned!
UPDATE: We hebben de specs te pakken! Achterin ligt een 3.8-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 475 pk bij 8.250 t.p.m. De motor is gebaseerd op die van de 911 Carrera S, maar heeft wel nieuw ontwikkelde cilinderkoppen en een krukas en de kleppen die GT3-specifiek zijn. Ook de titanium drijfstangen en gesmede zuigers zijn speciaal voor de GT3 ontwikkeld. Mede dankzij deze lichte componenten zijn toerentallen tot 9.000 t.p.m. mogelijk.
Schakelen doe je met een zeventraps PDK-transmissie. Om gewicht te besparen maakt Porsche vergaand gebruik van aluminium als materiaal voor de constructie van onder meer de motorkap, de kofferklep, het dak, de spoilers en de portieren. Hierdoor is de carrosserie van de GT3 13 procent lichter dan die van zijn voorganger. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met 25 procent toegenomen.
Een topsnelheid van 315 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 3,5 seconden en van 0 naar 200 km/uur in minder dan 12 seconden. De graadmeter voor dynamische snelheid is de rondetijd op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring. De nieuwe GT3 zette minder dan 7 minuten en 30 seconden op de klok.
De nieuwe GT3 is per direct te bestellen bij de officiële Porsche dealerorganisatie en leverbaar in augustus 2013. De prijs bedraagt 195.300 euro, inclusief BTW/BPM.
Pfff wat kan je hier nu op- of aanmerken? Gewoonweg prachtig!
@jeffreym3: Wat ik erop kan aanmerken? het ontbreken van een handbak!
@Pulizano: Lekker belangrijk.
@jeffreym3: Ja dat is zeker belangrijk! Zo’n auto hoor je met een handbak te rijden! PERIOD..
@Pulizano: lekker belangerijk hoor
@Pulizano: Ben ik met je eens; was ook het eerste waar ik naar zocht in het artikel, alhoewel ik er vrij zeker van ben dat ik ‘m toch met PDK zal bestellen.
@Pulizano: Dat is dan ook echt het enige dat ze aan dit ding hebben veranderd
@Pulizano: ja man want race auto’s hebben allemaal een handbak de laatste 10 jaar…
@Pulizano: Je kan wel de koppeling ontkoppelen als je alle twee de flippers tegelijk indrukt en dat is echt super tof gedaan!
Mooi.
Wat een prachtbeest weer!
@gijs571: Edit: Balen dat hij zonder handbak is
Hou maar op, automaat…
nette facelift!
Mooie auto, alleen jammer van de gele remklauwen..
@vwally: Dan neem je hem toch niet met pccb remmen, heb je gewoon rode klauwen.
(of je neemt optie 306 waarbij je zelf kleur kan bepalen van de klauwen)
Echt een prachtauto! Ik sta echt mijn mijn mond vol tanden, nu nog wachten op de hardcore GT3 RS en de übersnelle Turbo!
@kapiteinaudi: extra plastic en 50Pk meer…nou en ?
@Megakix: minder gewicht en 50 pk meer..
Prachtig in dat rood!
Is in het geval van de 997 niet eerst de Turbo uitgekomen voor de GT3 etc.? Voor m’n gevoel kwam de Turbo al vrij snel na de 4S uit, nu wachten we al een hele tijd. Misschien iets met de strijd met de GT-R te maken?
@seneca: Ja een jaar na de introductie van de 997 kwam de Turbo en GT3 uit. Nu anderhalf jaar na de introductie van de 991 nog steeds geen Turbo maar nu wel een GT3 dus..
@seneca: de Turbo zal snel volgen. Die wordt al wat langer getest dan de GT3 werd getest dus het kan nooit meer lang duren.
Wat een heerlijke auto weer en die kleur staat hem ook goed!
wat een begerenswaardige kar weer zeg!
Een nieuwe versie van de 911, daar zat ik nou net op te wachten!
(sarcasme)
” Zelfs koppelen” @robbie -> zelf koppelen
ontopic: Deze wagen moet nogal veel gaan waarmaken voor sommigen.
Voor mij hoeft dat niet, het enige wat ik wil is dat de porsche supercup en de GT3 rally’s zalig blijven. Van mij mag hij dus gerust trager zijn zolang hij maar leuker racen toelaat.
Bij nader inzien past zelfs koppelen ook wel in die zin maar daar was m’n taalgevoel nog niet van overtuigd.
Toch wel weer heel erg mooi.. Maar als ik het interieur zie dan is het zeker niet afzien daarbinnen! Zit gewoon alles in wat je nodig hebt. Nouja op een koppelingspedaal na dan..
als een handbak wil hebben .. dan neem je toch een Amerikaan ..
en als je zonodig die 450 peekaatjes wil .. dan neem je de Corvette instapper ..
@lincoln: Bedoelt u een Amerikaan als EU versie of een import uit de VS? De meeste Amerikaanse auto’s die hebben een hele andere handbak dan de EU gebruikte handbakken. Of deze in Nederland voorkomen weet ik eigenlijk niet? Deze handbakken zitten naast het stuur, wss ken je ze wel!
@lincoln: Amerikaan met handbak, dat is een contradictio in terminis.
Ik begin al te zweten na deze reeks foto’s, wat als ik er eentje in het echt zie? :0
@sulobb: dan moet je aan een infuus.
deze auto vraagt maar om 1 ding en dat is:” Neem mij alsjeblieft mee naar de Nordschleife’!”
Vette bak hoor
Mooi hoor :)
Gaaf! Porsche heeft weer een prima prestatie geleverd. Ben érg benieuwd naar de Turbo.
Ik word er niet warm of koud van. Oude wijn in nieuwe zakken. En mooi is ie ook al niet.
Maar gelukkig voor Porsche zijn er genoeg mensen die er anders over denken.
@Forza: klopt…de verkopen lopen ook in 2013 gewoon als een tierelier….ikke nie snappe…
wat een prachtige auto
wielkasten zijn Te hoog achter en te breed en de spoiler is ook nogal tuner-style maar hard gaan zal zeker lukken… de oude vind ik beter in balans qua uiterlijk
Ik vind het uiterlijk wel weinig onderscheidend van een gewone 911 met een Aerokit. Daar hadden ze wel iets meer van mogen maken. Het interieur met dat alcantara vind ik ook spuuglelijk. Alcantara is in mijn ogen gewoon stoffen bekleding. Doe mij maar leer.
Toch is het wel een hele brute machine, ik zou hem zelfs liever verkiezen boven een GT3 RS. Die vind ik dan net weer iets te hardcore om vaak te gebruiken.
@berlinetta: in mijn ogen hoort leer dan weer niet in sportwagens. Leer hoort naar mijn mening in auto’s als de Mercedes E/S-Klasse. Stof hoort in alle modellen daaronder met uitzondering op de luxere uitvoeringen, daar moet leer in. Alcantara hoort in sportauto’s zoals deze Porsche of een TT-RS of iets dergelijks. Maar ik ben dan ook alcantara geil, en voor de grapjassen hier: ik bedoel dus niet de Alcantara hier op Autoblog.
@ej20g: Ik vind alcantara gewoon erg goedkoop uit zien. Ik weet dat het niet goedkoop is, maar ik vind het echt lelijk. In sportwagens past het misschien ook wel beter, ook door het lagere gewicht. Maar als ik zoveel geld uitgeef aan een auto dan heb ik liever de bekleding erin die ik mooi vind.
@berlinetta: dat mag natuurlijk, iedereen zijn smaak. Ik vind het erg lekker en solide aanvoelen.
@ej20g:
Alcantara zat al in mijn 86er Lancia, mooi spul en makkelijker schoon te houden dan normale stofjes. Wat leer in een sportwagen betreft, dat kan prima als je maar stoelen hebt die je goed vast houden anders glij je alle kanten op en dat wil je niet.
@jrk68: dat bedoel ik, heerlijk spul. Maar het gaat mij er niet om of leer handig is, ik vind het in sportauto’s gewoon zo misplaatst. Leer geeft mij een gevoel van luxe, en luxe hoort niet thuis is een sportauto.
@ej20g:
Dan ben ik niet met je eens, het blijft langer mooi. Je gaat mij toch niet vertellen dat je een Elise luxe vindt van binnen?
@jrk68: jouw Elise heeft dus leer neem ik aan? Dat vind ik er dan niet in thuishoren. Dan liever stof of alcantara. Maar als jij het fijn en mooi vind, wie ben ik dan toch?
Zo indrukwekkend vind ik hem niet, same stuff, different day.
Ik weet dat het een Duits product is, maar de designers gaan zeker vaak op de koffie met de heren van VW.
Beetje andere lichtjes…VOILA een nieuwe auto
gewoon prachtig
Waarom staat er eigenlijk 3R op de steuntjes van de spoiler achteraan?
Voorts is dit wel een erg lekker ding, alleen jammer van die beetje goedkoop aandoende computerbeelden. Komen deze van Porsche zelf?
@ronin1130: Er staat 3.8 niet 3R
@ronin1130: op de pootjes staat “3.8” wat verwijst naar de cilinderinhoud van 3.8-liter. De 997 GT3 MKII had daar ook “3.8” staan.
@ej20g:
@fejjie:
sorry…
zijn het geen solden bij Pearle of zo?
Ik ben een enorme fan van het merk Porsche, en dit is ook weer een prachtbak. Maar het is allemaal weer erg gelikt. Ik ga toch voor een 911 met vuil onder zijn nagels. Bijv. Chris Harris zijn “kermit” project van een paar jaar geleden. Old school Porsche maar dan bij de tijd gebracht met nieuwe motor, nieuwe wielophanging enz. Iets dat Singer nu ook doet.
wat is ie weer ongelooflijk mooi!
*DROOMAUTO
vind zo’n GT3 wel pak mooier dan een gewone.
misschien komt met de RS wel een handbak als optie.
Ik vind wel dat ze de GT3 wel verder mochten uitkleden
UPDATE – We hebben de specs te pakken! Achterin ligt een 3.8-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 475 pk bij 8.250 t.p.m. De motor is gebaseerd op die van de 911 Carrera S, maar heeft wel nieuw ontwikkelde cilinderkoppen en een krukas en de kleppen die GT3-specifiek zijn. Ook de titanium zuigerstangen en gesmede zuigers zijn speciaal voor de GT3 ontwikkeld. Mede dankzij deze lichte componenten zijn toerentallen tot 9.000 t.p.m. mogelijk.
Schakelen doe je met een zeventraps PDK-transmissie. Om gewicht te besparen maakt Porsche vergaand gebruik van aluminium als materiaal voor de constructie van onder meer de motorkap, de kofferklep, het dak, de spoilers en de portieren. Hierdoor is de carrosserie van de GT3 13 procent lichter dan die van zijn voorganger. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met 25 procent toegenomen.
Een topsnelheid van 315 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 3,5 seconden en van 0 naar 200 km/uur in minder dan 12 seconden. De graadmeter voor dynamische snelheid is de rondetijd op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring. De nieuwe GT3 zette minder dan 7 minuten en 30 seconden op de klok.
De nieuwe GT3 is per direct te bestellen bij de officiële Porsche dealerorganisatie en leverbaar in augustus 2013. De prijs bedraagt 195.300 euro, inclusief BTW/BPM.
Heer-lijk-e auto, 475 pk is echt veel! maar een halve ton meer betalen voor een GT3 terwijl je de Carrera S wel met handbak kan krijgen.. ik zou het niet doen!
Briljant. Nu afwachten wat Porsche met haar nieuwe GT3 op Spa(1000km 24-25 Mei) gaat doen…
Damn, 125 pk per liter… Dat gaat wel lekker in de toeren klimmen denk ik zo.
@ej20g: laatst eens in een 911 mogen rijden. Een normale versie. Die belevenis heeft al zo’n indruk op me achtergelaten dat ik weet dat dit een overtreffende trap gaat zijn. Kan me ook niet de voorstelling maken wat dit doet.
@chipmunk: komt me bekend voor. Zit regelmatig in een Cayenne. Oke, veel zwaarder, minder snel, hoger en dergelijke maar als de beleving in een Cayenne al zo fantastisch is dan moet een (extra snelle) 911 al helemaal indrukwekkend zijn.
@ej20g: f*** die cayenne wil ik ook eens meemaken:-P. Één ding wil ik wel kwijt. Het gemak waarmee je van 150 tot 250 accelereert is geweldig (afgezien van de overige tussen acceleraties). Ga er ook niet vanuit dat ik dit ‘zomaar’ nog eens mee maak. Gewoon fenomenaal.
@ej20g: overig zwaar off topic. Je zou de laatste aflevering van top gear us eens moeten kijken. Aflevering over wat het plezier on taxi rijden moet terug brengen. Tanner Foust neemt de scion xb mee. Voorzien van 2jz. Hele vette aflevering. (overigens al denk ik dat je rogue status kent) de moeite waard
Wat weegt hij?
@jeffreym3: Verder staat-ie op 20 inch wielen en om het gewicht te drukken, zijn de motorkap, de kofferklep, het dak, de spoilers en de portieren van aluminium. Het levert een 13 procent lichtere GT3 op, de vorige woog 1.370 kilo, de nieuwe 1.212 kilo. (bron autoweek)
@T16: Correctie, 30 kg zwaarder dan de vorige GT3 ondanks extra gewicht PDK, grotere 90 liter benzinetank, zwaardere stoelen met zijairbags, grotere accu, grotere achterremmen en gestuurde achteras.
Voor de liefhebber: 18 minuten GT3 porno:
http://www.youtube.com/watch?v=ECATvlRf3ls&feature=em-uploademail
@midasracer: na het zien van deze filmpje ben ik overtuigd. Thumbs up Porsche!
“Schakelen doe je met een zeventraps PDK-transmissie.”
Nooooooo
Zoo, die wil ik hebben!
In deze categorie blijft de Nissan GT-R mijn droomauto. Deze 911 is veel te schreeuwerig, de prestaties zijn dan wel oke.
@agera: Je hebt gelijk, zo’n GT-R is een lekker onopvallende subtiele verschijning… XD
@lemans96: nou minder dan deze dat wel
Nou vooruit….. Doe maar dan. Wel in ’t zwart graag!
even bellen met Pon,Goedemorgen ik wil die gt3 in het rood
@fremantle: gaaf ding, ziet er lekker uit en heeft ballen in de broek. Zeker gaaf zo in het rood, jammer dat ze natuurlijk alleen in het grijs en donkerblauw op straat zullen worden gezet. Je rijdt immers een sportwagen, waarom n flitsend kleurtje… En zag al n opmerking, wtf @ deze afbeeldingen? Lijkt wel matiger dan je met GT5 voor elkaar krijgt? Dat moet als fabrikant beter!!
Die prijs ai ai .. Dat moet je autos wel heel leuk vinden.
Een van de belangrijkste nieuwtjes is een meesturende achteras (gestuurd door 2 electromechanische actuatoren/aandrijver) die of 1.5° mee- of tegenstuurt gecombineerd met een electrisch geregeld sperdifferentieel. Daardoor moet de GT3 noch agiler, stabiler zijn dan zijn voorganger en een kleinere draaicirkel hebben…en 7:30 op de Nordschleife is niet slecht met “normale” banden (sneller dan een Pagani Zonda F en bijna zo snel als een McLaren MP4 hoewel die speciale sportbanden had bij een tijd van 7:28)
Eindelijk trekken aan de pook om op te schakelen, dat werd tijd. (had bmw daar geen patent op?)
http://youtu.be/ECATvlRf3ls