Het mysterie van de Tesla 100D en 100X

Auteur: , 17 Reacties
Amber-Elon

Heeft onze RDW per ongeluk een geheim van Elon verklapt?

Een heet hangijzer bij elektrische auto’s blijft voorlopig nog het fenomeen range-anxiety. Voor ordentelijke prestaties heb je dikke en vooral zware accu’s nodig en als je het vermogen aanspreekt gaan die vervolgens toch nog vrij snel leeg.

De dikste Tesla Model S tot op heden, de P90D, heeft die range redelijk voor elkaar. Je rijdt er niet mee van Amsterdam naar Italië, maar Parijs zou je net moeten kunnen halen. Dat wil zeggen; mits je geen aanspraak maakt op de ‘Ludicrous-mode’ en rustig met ongeveer 105 kilometer per uur naar het zuiden tokkelt. Dat moet dus nog een stukje verbeterd worden, voordat mannen als @willeme hun voorkeur voor dikke diesels inruilen voor stekkerliefde.

Inmiddels blijkt uit data van de RDW dat de volgende stap in deze verbeteringscurve er definitief aan zit te komen. Eerder al kwam een handige hacker erachter dat verscholen in de software van zijn eigen Tesla ‘P100D’ badges te vinden waren. Dat terwijl tot op heden de ’90’-modellen de toppers van het tesla-gamma vormen. Het kwam de blackhat te staan op een onplezierig onderonsje met Tesla baas Elon Musk op Twitter.

Nu blijkt echter uit officiële documenten van de RDW dat er toch echt 100D- en 100X-varianten van de Model S en Model X aan zitten te komen. Informatie van de jongens in grijze trenchcoats van kentekenblog wijst namelijk op het volgende stukje informatie uit de ‘typegoedkeuringen van voertuigen en componenten’-database van de RDW.

Tesla-100

Tesla laat onze RDW de Europese typegoedkeuringen verzorgen. De RDW kan een Certificate of Conformity (CoC) afgeven voor een auto en wanneer dat gebeurd is kan de auto in principe in alle Europese landen verkocht worden. Mensen die wel eens een auto geïmporteerd hebben, zijn waarschijnlijk wel bekend met dit document. De RDW heeft echter de policy om data grotendeels publiekelijk toegankelijk te maken en zodoende weten we nu dat Tesla goedkeuring heeft gekregen voor de Model S P100D en Model X 100X, zonder dat Tesla die modellen officieel heeft aangekondigd. Deze modellen zouden een range moeten hebben van 613 kilometer, oftewel ruim 100 kilometer meer dan de huidige toppers.

Of Elon op dit moment bezig is de RDW-bonzen te hacken, is ons niet bekend. Misschien hebben ze geluk hier in Nederland en heeft hij zijn handen vol aan Amber.



17 reacties

100D ?
Bij Mercedes-Benz hadden in de jaren ’70 al een 200D.
Kon je op 1 tank makkelijk naar Italië mee rijden.
@bertorelli: ook de 100D hadden ze al bij Mercedes. De overgrootvader van de Vito heette zo.
@marinepower: dat was de MB100
@bertorelli: tesla is net begonnen met auto’s bouwen vandaar..
Elon Musk zei: Hacking is a gift.
Mijn trenchcoat hing nog maar net aan de kapstok of Autoblog had mijn primeur al overgenomen. Bedankt mannen!
Kolere zeg er blijft bijna geen website over op deze manier.
http://i68.tinypic.com/2psojeg.png
@Donstil: iets met de mobile site gebruiken ; )
@Donstil: maar welke bouwmarkt is nou het voordeligste?
Ik ben een beetje jaloers op Elon.
En heeft Amber hier al iets van geHeard?
Klinkt goed.
613 KM, nu wordt het interessant! Zal wel iets lager uitvallen maar toch. Benieuwd waarmee de concurrentie komt aanzetten in Parijs.
@henkhupelschoten: 450+ km moet dan toch wel haalbaar worden. Klinkt interessant. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit mijn 85 kWh-batterij leeg rijdt, dus ook niet bij hou hoeveel range ik eigenlijk heb… Ik kom wel waar ik moet komen en superchargen doe ik meer iets voor tussendoor, dan echt omdat ik te weinig range op dat moment nog heb. Bereik is eigenlijk helemaal niet zo’n issue, alleen zit het nog tussen de oren. Men vergeet namelijk dat je gewoon keurig thuis en goedkoop laadt en niet – zoals bij ICE – naar een tankstation moet rijden (kost overigens in totaal, van naartoe rijden, tanken, afrekenen) niet veel langer dan die paar keer superchargen.
@stfu: Probeer dat nog eens..
Arme Johnnie, zag op Overhaulin’ hoe hij en zijn schoonvader de Mustang van zijn vrouwtje de Foose behandeling lieten geven. Alles voor niets, want ze doet het tegenwoordig toch liever elektrisch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).