• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het probleem van de Honda Civic Type R is geen probleem

Auteur: Loek, gepost 8 maart 2020 om 09:05 – 22 Reacties

Honda Civic Type R

De Honda Civic Type R heeft een nogal… opvallend ‘probleem’. Honda zelf snapt de commotie niet.

Vanaf elke generatie Honda Civic kwam er een ander soort opvallend design in het spel. De bijzondere ronde achterkant van de generatie van rond de eeuwwisseling, bijvoorbeeld. Of het ‘cab-forward’ achtige design met witte achterlichten van de EP-generatie (met name de facelift van 2004). En natuurlijk de FN-generatie, met zijn bizarre ronde vorm, volledig doorlopende koplampen en achterlichten, noem het maar op. De Honda Civic Type R schitterde juist in eenvoud. Verf een Civic wit, gooi er iets dikkere bumpers op en klaar is Kees.

Vanaf de Civic Type R FK2 in 2016 ging Honda het anders doen. Door zijn extreem dikke bumpers, grote achtervleugel en vier uitlaten kon je er niet meer omheen. En zo komen we op de meest extreme versie van de Type R: de FK8 in 2018. De standaard Civic is al best een bijzonder ding, maar de Type R-versie slaat alles. Overal (neppe) luchtgaten, sierdelen, drie centraal geplaatste uitlaten, een nog grotere achterspoiler en noem het maar op. Het subtiele is er vanaf, laten we het zo zeggen.

Omstreden

Het komt uit op een bizar vormgegeven auto. Je houdt er van of je haat het, een middenweg is er bijna niet. Maar door de lancering van de Sport Line, zonder de grote vleugel en een iets ’tammer’ uiterlijk, zou je bijna zeggen dat Honda een probleem oplost. Is het uiterlijk van de auto té omstreden?

Honda Civic Type R Sport Line

Geen probleem van maken

Car Throttle kwam in gesprek met Dave Hodgetts, de manager van Honda UK. Hij zegt dat de Sport Line een verbreding is van de lineup, geen ‘oplossing’. De looks van de Civic Type R zijn nooit een dwarsligger geweest. “Dat maken journalisten ervan”, zegt Hodgetts.

De Sport Line is dus geen zwaktebod, meer een optie voor de mensen die de ‘echte’ Type R een klein tikkeltje te ver vinden gaan. Maar dealers beweren dat het nooit een echt probleem is geweest. Ook verwacht het Honda-management niet dat men sinds de Sport Line ineens Bee Line Straight naar de dealer rent.

U hoort het: de wereld van de journalistiek heeft de looks van de Civic nog erger aangedikt. Honda ziet het probleem niet zo. Dus koop er eentje. Toch?

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Onopvallende Civic Type-R
    Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, Honda, type-r

Vorig bericht: « Dodge Challenger Redeye met 1.000 pk is mild gekieteld
Volgend bericht: Deze bijzondere Citroën DS Coupé moet 167.500 euro kosten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    8 maart 2020 om 09:33

    Ik wíl hem wel leuk vinden, maar het lukt me gewoon niet. Terwijl ik tot de minderheid behoor die de ‘normale’ Civic nog wel te pruimen vind, juist vanwege het feit dat deze zo’n eigen voorkomen heeft.

    Login om te reageren
  2. vondick zegt

    8 maart 2020 om 09:40

    Ik vind het zo’n raar lullig achterkantje. Geeft bij mij een beetje Mazda 121 bolhoed gevoel.

    Login om te reageren
  3. emping zegt

    8 maart 2020 om 09:49

    Eentje in het geel graag!

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    8 maart 2020 om 10:03

    Achterkant van de auto is te hoog/kort om het drukke design te laten slagen.

    Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    8 maart 2020 om 10:04

    Ik zie ‘t “probleem” ook niet zo. Het is een bijzonder kind, en dat is-ie. Wees blij dat er nog merken zijn zoals Honda, er is al genoeg VAG-eenheidsworst.

    Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    8 maart 2020 om 10:17

    Het probleem zit hem meer in de net even TE anders vormgegeven achterkant

    Login om te reageren
  7. thomassnelweg zegt

    8 maart 2020 om 10:25

    De sport line is voor mij wel een optie, maar nog liever zou ik de sedan versie met type r motor en onderstel willen hebben. Zonder daar meer spoilers aan toe te voegen.

    Login om te reageren
  8. henkp1 zegt

    8 maart 2020 om 10:36

    Ik vind extreme vormgeving op zich niet erg, maar het moet wel min of meer functioneel zijn. Van neppe luchtinlaten, hoeken, vouwen en uitlaten die nergens toe dienen, hou ik niet zo.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    8 maart 2020 om 10:53

    Over het algemeen kan ik buitenbeentjes wel waarderen, maar de gewone Civic heeft al een onsamenhangend design, bij de Type -R is het helemaal een samenraapsel van rare lijnen en losse onderdelen.

    Honda zou eens moeten kijken hoe Toyota dat doet. Neem bijvoorbeeld de CH-R, die is ook extreem eigen, maar het lijnenspel klopt wel van alle kanten. En is ook een model dat erg fraai getuned kan worden, zoek maar eens op CH-R tuning. En dat voor een SUV…

    En dan is er ook nog zoiets als de Ford Focus… Die behoeft verder geen toelichting.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      8 maart 2020 om 18:29

      @moveyourmind: laatst een dikke CH-R gespot met een Modellista bodykit. Inderdaad lekker dik zo: https://www.autojunk.nl/2019/11/badass-dikke-c-hr-modellista

      Login om te reageren
  10. willeme zegt

    8 maart 2020 om 11:52

    Ik kan mij niet zo druk maken om het uiterlijk: who cares? Snelle Japanse auto’s zijn nooit echt mooi geweest als in ‘eenvoudig en elegant’. Op de S2000 na, eigenlijk. Overigens is er een oplossing voor: bestel ‘, in het zwart. Dan ziet ‘ie er heel onheilspellend uit. Alsof je rondracet in de helm van Darth Vader. Ik vind ‘m cool en zou de Civic Type R zeker overwegen.

    Login om te reageren
    • dper4mance zegt

      8 maart 2020 om 15:12

      @willeme: eerste generatie NSX, mk4 Supra, FD3 RX7 en zo kan ik nog wel een paar cleane en elegante snelle Jappen noemen…

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        8 maart 2020 om 16:34

        @dper4mance: neuh, dat was het wel. Alhoewel de NSX niet echt mooi en clean is. RX-7 absoluut wel idd.

        Login om te reageren
    • peug206 zegt

      8 maart 2020 om 17:01

      @willeme: stond een tijdje in Groningen een witte met zwarte accenten. Ik val er toch wel voor, het ziet er gewoonweg bruut uit. Een duitse auto hoort clean te zijn, powerstation etc, maar een japanse hothatch kan het wel hebben, raar genoeg…

      Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    8 maart 2020 om 12:31

    Vond het eerst niets (uiterlijk) maar kan hem steeds meer waarderen, toch wel gaaf.

    Login om te reageren
  12. Onehp zegt

    8 maart 2020 om 14:31

    Kocht ik een nieuwe familiehatch/hot hatch vandaag, dan staat de sportline op nummer 1, samen met een Focus ST estate. Proefrit zou dan beslissen.

    Login om te reageren
  13. tttijn zegt

    8 maart 2020 om 16:27

    In het blauw voor mij. Helaas gaat esthetiek bij mij voor op praktisch nut anders had ik er zeker een geïmporteerd :)

    Login om te reageren
    • emping zegt

      8 maart 2020 om 18:27

      @tttijn: die kan je zover ik weet gewoon in NL bestellen.

      Login om te reageren
  14. nissanfairladyz zegt

    8 maart 2020 om 18:58

    Ik weet niet wat het is met Honda. Waarom kan het wel nog goed verkopen in de USA maar hier niet? Omdat de fabriek hier dicht is? Honda is gewoon te duur. Ik zou wel een mooie Honda Accord kopen als het hele elektrische auto gebeuren niet op gang zou komen. Maar de Accord hebben ze uit het assortiment gehaald hier.
    Heb soms het gevoel dat Honda langzaam aan het wegglippen is naar het niets… en langzaam vergeten zal worden.

    Login om te reageren
  15. gromit zegt

    8 maart 2020 om 20:01

    Doet gewoon pijn aan je ogen en niet omdat ie geel is.

    Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    8 maart 2020 om 21:47

    In Drive to Survive zie je Alex Albon op een gegeven moment in een enorme rice-raket stappen terwijl zijn familie in een SUV wegrijdt. Ik dacht nog oh grappig hij houdt van overdreven tunerbakken. Toen zag ik pas dat het een (waarschijnlijk gesponsorde) nieuwe Civic Type R was. Ding ziet er werkelijk niet uit, dat kun je toch niet serieus nemen?

    Login om te reageren
  17. daniel1975 zegt

    9 maart 2020 om 23:20

    De Type R smoelt wel, zeker de vorige, maar de basis versies: brrr

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North