![Honda Civic Type R](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/civic-type-r-limited-edition-00008-815x612.jpg)
De Honda Civic Type R heeft een nogal… opvallend ‘probleem’. Honda zelf snapt de commotie niet.
Vanaf elke generatie Honda Civic kwam er een ander soort opvallend design in het spel. De bijzondere ronde achterkant van de generatie van rond de eeuwwisseling, bijvoorbeeld. Of het ‘cab-forward’ achtige design met witte achterlichten van de EP-generatie (met name de facelift van 2004). En natuurlijk de FN-generatie, met zijn bizarre ronde vorm, volledig doorlopende koplampen en achterlichten, noem het maar op. De Honda Civic Type R schitterde juist in eenvoud. Verf een Civic wit, gooi er iets dikkere bumpers op en klaar is Kees.
Vanaf de Civic Type R FK2 in 2016 ging Honda het anders doen. Door zijn extreem dikke bumpers, grote achtervleugel en vier uitlaten kon je er niet meer omheen. En zo komen we op de meest extreme versie van de Type R: de FK8 in 2018. De standaard Civic is al best een bijzonder ding, maar de Type R-versie slaat alles. Overal (neppe) luchtgaten, sierdelen, drie centraal geplaatste uitlaten, een nog grotere achterspoiler en noem het maar op. Het subtiele is er vanaf, laten we het zo zeggen.
Omstreden
Het komt uit op een bizar vormgegeven auto. Je houdt er van of je haat het, een middenweg is er bijna niet. Maar door de lancering van de Sport Line, zonder de grote vleugel en een iets ’tammer’ uiterlijk, zou je bijna zeggen dat Honda een probleem oplost. Is het uiterlijk van de auto té omstreden?
![Honda Civic Type R Sport Line](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/honda_civic_type_r_681_01d900000c1f07d0-1.jpg)
Geen probleem van maken
Car Throttle kwam in gesprek met Dave Hodgetts, de manager van Honda UK. Hij zegt dat de Sport Line een verbreding is van de lineup, geen ‘oplossing’. De looks van de Civic Type R zijn nooit een dwarsligger geweest. “Dat maken journalisten ervan”, zegt Hodgetts.
De Sport Line is dus geen zwaktebod, meer een optie voor de mensen die de ‘echte’ Type R een klein tikkeltje te ver vinden gaan. Maar dealers beweren dat het nooit een echt probleem is geweest. Ook verwacht het Honda-management niet dat men sinds de Sport Line ineens Bee Line Straight naar de dealer rent.
U hoort het: de wereld van de journalistiek heeft de looks van de Civic nog erger aangedikt. Honda ziet het probleem niet zo. Dus koop er eentje. Toch?
Ik wíl hem wel leuk vinden, maar het lukt me gewoon niet. Terwijl ik tot de minderheid behoor die de ‘normale’ Civic nog wel te pruimen vind, juist vanwege het feit dat deze zo’n eigen voorkomen heeft.
Ik vind het zo’n raar lullig achterkantje. Geeft bij mij een beetje Mazda 121 bolhoed gevoel.
Eentje in het geel graag!
Achterkant van de auto is te hoog/kort om het drukke design te laten slagen.
Ik zie ‘t “probleem” ook niet zo. Het is een bijzonder kind, en dat is-ie. Wees blij dat er nog merken zijn zoals Honda, er is al genoeg VAG-eenheidsworst.
Het probleem zit hem meer in de net even TE anders vormgegeven achterkant
De sport line is voor mij wel een optie, maar nog liever zou ik de sedan versie met type r motor en onderstel willen hebben. Zonder daar meer spoilers aan toe te voegen.
Ik vind extreme vormgeving op zich niet erg, maar het moet wel min of meer functioneel zijn. Van neppe luchtinlaten, hoeken, vouwen en uitlaten die nergens toe dienen, hou ik niet zo.
Over het algemeen kan ik buitenbeentjes wel waarderen, maar de gewone Civic heeft al een onsamenhangend design, bij de Type -R is het helemaal een samenraapsel van rare lijnen en losse onderdelen.
Honda zou eens moeten kijken hoe Toyota dat doet. Neem bijvoorbeeld de CH-R, die is ook extreem eigen, maar het lijnenspel klopt wel van alle kanten. En is ook een model dat erg fraai getuned kan worden, zoek maar eens op CH-R tuning. En dat voor een SUV…
En dan is er ook nog zoiets als de Ford Focus… Die behoeft verder geen toelichting.
@moveyourmind: laatst een dikke CH-R gespot met een Modellista bodykit. Inderdaad lekker dik zo: https://www.autojunk.nl/2019/11/badass-dikke-c-hr-modellista
Ik kan mij niet zo druk maken om het uiterlijk: who cares? Snelle Japanse auto’s zijn nooit echt mooi geweest als in ‘eenvoudig en elegant’. Op de S2000 na, eigenlijk. Overigens is er een oplossing voor: bestel ‘, in het zwart. Dan ziet ‘ie er heel onheilspellend uit. Alsof je rondracet in de helm van Darth Vader. Ik vind ‘m cool en zou de Civic Type R zeker overwegen.
@willeme: eerste generatie NSX, mk4 Supra, FD3 RX7 en zo kan ik nog wel een paar cleane en elegante snelle Jappen noemen…
@dper4mance: neuh, dat was het wel. Alhoewel de NSX niet echt mooi en clean is. RX-7 absoluut wel idd.
@willeme: stond een tijdje in Groningen een witte met zwarte accenten. Ik val er toch wel voor, het ziet er gewoonweg bruut uit. Een duitse auto hoort clean te zijn, powerstation etc, maar een japanse hothatch kan het wel hebben, raar genoeg…
Vond het eerst niets (uiterlijk) maar kan hem steeds meer waarderen, toch wel gaaf.
Kocht ik een nieuwe familiehatch/hot hatch vandaag, dan staat de sportline op nummer 1, samen met een Focus ST estate. Proefrit zou dan beslissen.
In het blauw voor mij. Helaas gaat esthetiek bij mij voor op praktisch nut anders had ik er zeker een geïmporteerd :)
@tttijn: die kan je zover ik weet gewoon in NL bestellen.
Ik weet niet wat het is met Honda. Waarom kan het wel nog goed verkopen in de USA maar hier niet? Omdat de fabriek hier dicht is? Honda is gewoon te duur. Ik zou wel een mooie Honda Accord kopen als het hele elektrische auto gebeuren niet op gang zou komen. Maar de Accord hebben ze uit het assortiment gehaald hier.
Heb soms het gevoel dat Honda langzaam aan het wegglippen is naar het niets… en langzaam vergeten zal worden.
Doet gewoon pijn aan je ogen en niet omdat ie geel is.
In Drive to Survive zie je Alex Albon op een gegeven moment in een enorme rice-raket stappen terwijl zijn familie in een SUV wegrijdt. Ik dacht nog oh grappig hij houdt van overdreven tunerbakken. Toen zag ik pas dat het een (waarschijnlijk gesponsorde) nieuwe Civic Type R was. Ding ziet er werkelijk niet uit, dat kun je toch niet serieus nemen?
De Type R smoelt wel, zeker de vorige, maar de basis versies: brrr