In de jaren ’80 van de vorige eeuw werd gesproken over de baby-Benz, te weten de Mercedes 190, de voorloper van de huidige Mercedes C-klasse. De 190 was de eerste van een hele rij nieuwe “kleine” modellen van de luxe-merken. De Mercedes A- en B-klasse, de Audi A2 en A3, de BMW 3-compact en de 1-serie en de Jaguar X-type volgden. Rolls-Royce heeft de nieuwe 200EX op de plank liggen, een kleinere versie van de Phantom maar nog steeds een forse auto. Net toen ik dacht dat we alles op het gebied van downsizing zo’n beetje wel hadden gehad blijkt dat Aston Martin ook mee wil doen in de top van het SP-segment met de Cygnet.
Eerste gedachte: “Is dit verzonnen door de snobistische, over het paard getilde, Hyacinth Bucket (pronounced Bouquet)”, die geen DBS kan betalen en dan maar zegt dat ze liever een kleintje heeft… want een grote is zo onhandig om te parkeren? Tweede gedachte is dat het een héél slechte 1-april grap is, bedacht door iemand die te dom is om te weten dat april al lang voorbij is.
Bij nadere beschouwing blijkt dat het eigenlijk nog veel specialer is. Aston Martin boort een heel nieuw segment aan. Deze Aston is daardoor exclusiever dan een nieuwe DBS of Vanquish, het is namelijk een Package-Deal. Twee Aston Martins voor de prijs van twee, als dat niet exclusief is? Tevens zorgen ze dat de gemiddelde Co2-uitstoot voor het bedrijf naar beneden gaat. Ik vind het een geweldig idee en een unieke marketingstrategie waarbij een nieuwe nichemarkt is geboren, de markt van de TSP (Top-Small-Premium). Het zal me niets verbazen wanneer merken als Rolls-Royce, Bentley en wellicht ook Ferrari en Lamborghini zullen volgen en hun TSP gaan ontwikkelen. Maar hoe gaan ze dit doen in de tweedehands markt? Hoe zorg je ervoor dat deze TSP’s niet belanden bij de minder gefortuneerden en eindigen als een aso-bak. Want die kans is natuurlijk erg groot, kijk bijvoorbeeld maar eens naar veel oude BMW’s die op een gegeven moment betaalbaar zijn voor Ali B. en consorten. Dat moet toch het schrikbeeld zijn voor de gemiddelde berijder van een Aston Martin of Rolls-Royce. Middels een clausule de inruil alleen mogelijk maken aan de importeur, waarbij deze weer verkocht kan worden als package-deal met een tweedehands Aston Martin? Het zou een mogelijkheid kunnen zijn…
Ik vind het idee van de Package-Deal en de TSP bijzonder goed. Waarom ook niet? De TSP wordt zo exclusiever dan een DBS of Vanquish. De TSP gebruik je om gezien te worden in de PC Hooft. Als koper heb je zo twee vliegen in één klap. Je kunt makkelijker parkeren en de spotters weten meteen dat je niet één maar zelfs twéé nieuwe Astons in je garage hebt staan, wat wil je nog meer!
rwd zegt
Alsof je vrouw in een dergelijk gedrocht wil rondrijden. Die is haar Range Rover Sport gewend, dus ik denk dat het een kansloos verhaal is.
jzaero zegt
Als ze er nou een V12 in stoppen :D? Nouja, ik vind het wel leuk zo’n baby Aston, maar of het er bij past?
Porsche-ownt zegt
alleen wel balend als je bij een stoplicht naast een golf staat en blijkt dat je hem er nooit uit trekt
Maikel zegt
hmm heb tog liever de mooie grote strak gelijnde DBS dan zo’n kleine TPS. maar wie weet, misschien is dit een gat in de markt
Miamii zegt
Grappig, dit was al bekend, toch ?
–edit: de cygent was al bekend ja, check de links in het artikel–
Opzich goed idee, om de co2 van het bedrijf naar beneden te brengen, maar kunnen ze dan niet een beetje originele styling toepassen ?
Ik denk dat ali b nu ook wel zo n package deal kan veroorloven.
Autogek zegt
Gewoon uitbrengen voor iedereen die grappige Luxe IQ. Zet ook gelijk flink hun CO2 gemiddelde lager. ;)
Maikel zegt
@ andre F
Ben je nieuw bij de AB redactie???? zie net dat dit je eerste artikel is ;)
Merry zegt
Dus als je een 599GTB koopt dan krijg je er een California bij?
Miamii zegt
@Merry: Ja, en als je een Murcialago koopt, krijg je een Gallardo kado.
Merry zegt
@Miamii:
Klinkt ook als een goede combo ;)
Miamii zegt
@Merry: haha, dan kunnen we samen een mooie slag slaan!
floryn zegt
Andre F leuk stukje
Ik denk dat er een steeds grotere markt ontstaat vooral in Europa en Azië voor dit soort super luxe mini mobieltjes/ipods het is gewoon heel hip, handig en luxe. Of je de porsche naast je bij het stoplicht eruit kan trekken maakt niet veel uit want boven de 50 komen dit soort autootjes toch niet
volgens verwar je echter Ali B die echt een respectabel persoon is met tuig. niet erg slim… if I may say so
Rick dos zegt
“Bucket (pronounced Bouquet)”
Dit klopt voor geen meter. Tenzij je steenkolen-engels spreekt natuurlijk…
Maar goed, dit is nog wel het minst erge aan deze column…
MattCurlew zegt
@Rick dos: mijn god, dit meen je niet.. iedereen kent toch wel the britse serie Keeping Up Appearances (Schone Schijn)???
R1k zegt
@Rick dos: “Bucket (pronounced Bouquet)” Is van het programma Schone Schijn, alleen jammer dat niemand hier het programma kent blijkbaar, en dus ook de grap niet snapt.
Leuk stuk Andre F.
Phoenix zegt
Die Cygnet is echt een cool karretje.
als achterkant de One-77 achterlichten :P
Maikel zegt
@ mezelf zie net dat het een gastbijdrage is :P
HDM zegt
Voortaan hosten we dus bij Photo Bouquet, en bestel je een Bouquet kip bij de KFC.
2 voor de prijs van 2 klinkt als een superdeal…¬¬
Maikel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Appelscha zegt
Ik denk dat TSP’tjes door hun exclusiviteit ook bij losse tweedehands verkoop onevenredig duur zullen blijven, waardoor ze voor Ali met de pet niet zo interessant zijn.
MattCurlew zegt
Goed we zitten in een crisis enzo maar ook daadvoor is het blijkbaar hip om steeds kleiner en goedkoper een auto te hebben. Terwijl bij de introductie van de 307 het nog zo was dat iedereen vond dat men maar in een ruimte MPV-achtige moest rijden
Allemaal teveel gebaseerd op een hype.. beetje jammer
Rick dos zegt
@MattCurlew
Mijn God, jij gaat me vertellen dat je daadwerkelijk dat programma keek?
MattCurlew zegt
@Rick dos: Mijn God, weet je ook grappig..
lala zegt
Deze auto wordt alleen maar gemaakt om de gemiddelde uitstoot van hun gehele auto-aanbod te verlagen, want daarop zullen regels voor uitstoot van toekomstige auto’s worden gebaseerd
MattCurlew zegt
ook=hoe
k_man zegt
-edit: het is een column, doe eens lezen-
RA999 zegt
@Maikel:
Is ie zo beter? ;)
Maikwal zegt
@RA999:
sorry kan nu niet zien. mijn werkgever heeft net autoblog geblokkeerd op de bedrijfsdesktop dus zit nu op de computer desktop en die heeft geen java, etc. Maar ik geloof er in dat je het weer gefixt hebt ;)
RA999 zegt
@Maikel:
In all fairness heeft autobloggert het gefixt ;)
Lastig trouwens zo’n werkgever, heb je geen proxietjes?
Maikel zegt
@RA999: sorry wat heb ik, ben niet zo handig met internet. maar ben er achter gekomen dat alles wat rechts hoort te staan helemaal onderaan staat, dus ben nu ingelogd :mrgreen: maar het word allemaal in Nederland geregeld (daar op die vestiging staat de main-server) en hier in Engeland hebben we er niks over te zeggen wat er geblokkeerd word en wat niet. maar ik sla me er wel doorheen. Gewoon de hele tijd wisselen van desktop ;) want ik wil naartuurlijk niks missen (op het gebied van (auto) nieuws ;) )
jan zegt
@ Andre F
kijk bijvoorbeeld maar eens naar veel oude BMW’s die op een gegeven moment betaalbaar zijn voor Ali B
Laat ik zeggen dat als Ali B een bugati veyron wil kopen dat hij dat zeker kan doen momenteel want die heeft ze zakken aardig goed gevuld dus niet echt een juiste voorbeeld:D
baert wolfgang zegt
Juridisch is dit niet realiseerbaar. Stel een vriend van mij koopt een Aston Martin ( kan dit zelf niet betalen),krijgt een TPS en verkoopt hem aan mij. Daar kan Aston Martin niets tegen inbrengen en ik rij met een Aston Martin.
Maikwal zegt
Maikwal = Maikel kan ook niet meer inloggen nu :(
SG zegt
Bij de nieuwe Rolls 200EX/Ghost kan je niet echt van downsizing spreken, tussen de jaren ’20 en het moment dat de huidige Phantom werd geïntroduceerd had RR namelijk altijd een model in de klasse van de Ghost. Vanaf begin jaren ’90 tot 2002 had RR zelfs alleen maar modellen in deze klasse en geen formaat Phantom.
BananaFlip zegt
De Cygnet is opzich natuurlijk een grote zwarte vlek over Astons imago, maar de gemiddelde CO2-uitstoot moet inderdaad wel naar beneden.
En dan is de Cygnet opeens eigenlijk wel een leuke oplossing.
Joost zegt
verfissend stuk met eigen mening! Leuk!
jammer van de ali B vergelijking, dat had subtieler gekunt.
Klaas zegt
Makkelijk: zorg dat de Vanquish en de Cygnet met de zelfde sleutel te openen en te starten zijn. Niemand die nog zijn Cygnet verkoopt aan één of andere onverlaat als hij daarbij sleutels moet leveren die ook op de Vanquish passen die hij zelf houdt.
Natuurlijk kan je de sloten vervangen op de Cygnet. Maar als je dit onhandig en duur maakt zal het aantal ‘losse’ tweedehands Cygnets toch echt beperkt blijven.
Bovendien is het voor de eigenaar wel heel handig. Eén sleutel aan je sleutelbos voor twee auto’s.