Het verhaal achter dit aparte Ferrari-speurdertje

Auteur: , 40 Reacties

Gewoon tussen het Jamie Oliver-servies en de Opel Astra's: een heuse Ferrari 312T4.

Fezza

Vanochtend kregen we een apart fotootje doorgestuurd van AB-lezer Joost. Het betreft een speurder in een krant, mogelijk een lokaal suffertje. Ten eerste deed het me al goed om te zien dat dit soort advertenties überhaupt nog bestaan. Omdat ik net oud genoeg ben om de beltoon die het internetmodem maakte te herinneren, weet ik nog dat ik als jong kind door dit soort advertenties heen zat te bladeren in de AutoExtra van ‘het Peelbelang’ of achterin de ‘Arts & Auto’. Veelbelovende omschrijvingen als ‘BMW 328i Aut EXE’, of in het geval van het laatste blad ‘Volvo 940 Estate Polar’, spraken enorm tot de verbeelding. Inmiddels hebben we voor grasduinsessies naar toffe koopjes echter talloze websites beschikbaar, waarop je het aanbod in de hele wereld tot je kan nemen.

Je zou dus zeggen dat deze krantadvertenties hun beste tijd gehad hebben, zeker als het gaat om een hele speciale auto met een internationale appeal. Des te verbazender is het om een Ferrari 312 T4, ooit het wapen waarmee Gilles Villeneuve en Jody Scheckter de rest van het F1 veld mee bestreden, op een dergelijke plek aan te treffen. Dus gingen we eens op zoek of we het verhaal achter de auto konden ontdekken. Zoveel van die 312’s kan Nederland toch niet rijk zijn?

Al snel kwamen we terecht op de plaats waar je informatie verwacht te vinden als je de term ‘executieverkoop’ leest, namelijk een verslag van een rechtszaak. Verder zoeken levert op dat de auto ooit toebehoorde aan wijlen stenenschuiver en Ferrari-adept Jan Bosch en inzet is van een geschil omtrent diens erfenis. Het is een klassiek verhaal over kinderen uit een eerder huwelijk (waaronder coureur John Bosch) die na de dood van hun vader geconfronteerd worden met het feit dat hun stiefmoeder de erfenis ontvangt voor haar en haar biologische kinderen. Dat leidt wel vaker tot strubbelingen, maar zeker als de erfenis groot genoeg is om in ‘het linkerrijtje van de Quote 500’ terecht te komen.

De 312 T4 in kwestie is volgens onze vrinden vrienden van Quote in de verkoop gedaan om enkele rekeningen te betalen. John Bosch houdt echter zelf de lijn vast dat de auto (en andere magnifieke en tevens peperdure auto’s van zijn pa) aan hem toe behoren. Hoe de vork ook in de steel zit; het ding blijk je inmiddels echt te kunnen kopen. Het enige wat je hoeft te doen is 2.500 Euro borg neer te leggen om je te laten registreren als een van de potentiële kopers.

De verkoper claimt dat de auto is ingezet tijdens de Grote Prijzen van Spanje, België, Monaco en Groot-Britannië in 1979, het jaar dat Jody Scheckter uiteindelijk de wereldtitel pakte voor Ferrari. Het was tevens het laatste succesjaar voor de legendarische 312T, want in 1980 werd de auto -inmiddels doorontwikkeld tot 312 T5– vermorzeld door Williams. Koop dan?



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Kleine correctie: de advertentie stond gewoon in de Telegraaf.
Die ik trouwens aan de ontbijttafel van mijn ouders las, die mensen hebben immers nog een echte krant!

Geweldig verhaal trouwens, razendsnel van tip via research naar publicatie.
Op zaterdag.
Gratis te lezen voor iedereen op autoblog.

Hulde 👍
@beemerjoost: telegraaf “echte krant”
@wildewesten: gedrukt op dode boom en door de brievenbus gepropt door een mannetje op een roestige fiets= krant.
@wildewesten: de Telegraaf heeft in ieder geval meer realiteitszin dan een Volkskrant of NRC…
@timdawg: echt waar joh? En waar is deze uitspraak op gebaseerd?
@ghengiskhan: battle of the ‘kranten’
@ghengiskhan: rustaaaaaaaaagh!!
@timdawg: precies, want in de Telegraaf staat een Ferrari 312 T4, in de NRC een test van een Suzuki Celerio… Sad but true…
@wildewesten: dode boom, door de brievenbus geramd door een mannetje op een roestige fiets= krant.
Altijd triest dat soort getouwtrek tussen kinderen, familie en andere gieren die denken aanspraak te maken op een erfenis. Nog triester dat de kids vaak alleen naar het geld kijken, de historie boeit hen kennelijk totaal niet..Tuurlijk kan het dat je er niks mee hebt maar als ik zoiets zou erven, zou ik wel eerst nog even goed nadenken over verkoop, tis niet zo dat je daarna nog snel zoiets terugkoopt.
@ghost: niet iedereen is een autoliefhebber. Sterker nog de meeste zijn dat niet.
Barron racing beschik(te) over een heel arsenaal aan Ferrari’s en oud f1 bolides.
@toniominestrone: Was het grootste deel van die collectie niet jaren geleden al geveild in Zwitserland?
@beemerjoost: Ik weet dat ze collectie in de afgelopen jaren hebben afgebouwd.
@toniominestrone: beste collectie moet je dan hebben als je kan spreken van “afbouwen”
@povel: vooral als je daar jaren over doet :)
overigens, John (en zijn broer Glenn) waren getalenteerde coureurs.
@toniominestrone: precies. Ik heb ze vaak gezien op Zandvoort, volgens mij hebben ze ook weleens een Ferrari F1 demo gedaan met bekende coureurs… in hun eigen auto’s.
@imarinos: klopt. Voordat John zich bezig ging houden met Ferrari’s heeft hij een aantal jaren tot de top van de Nederlandse rally scene behoord. Ook Europees niet onverdienstelijk. Reed met de onder meer de Audi Quattro en later de BMW M3 (e30). Altijd snel en altijd spectaculair. Hij was in de rallysport terecht gekomen nadat hij in formulewagens letsel had opgelopen. In de “Ferrari tijd” heeft ie ook nog ook nog aan het Europees sportwagen kampioenschap meegedaan. Toen de erfeniskwestie begon te spelen droogden de financiële middelen op. Jammer voor John en ook jammer voor de Nederlandse autosport.
@jaapiyo: Hold up…
Het Peelbelang? Uit Asten? Wtf?
@okdoei: gritty streets van Asten Noord. Ik woon er nu niet meer though. AB-lezer @paulaner nog wel 😬. Ik krijg nog een krat Paulaner van ‘m.
@jaapiyo: ik ook niet meer, opgegroeid in “the projects” van Asten Noord-Oost.
Vrij apart om een Asten reference te zien hier, machtig.
@jaapiyo: asten, het afvoerputje van Helmond 😉
@henkhupelschoten: klinkt alsof je ook uit de regio komt 😉 ik zie Asten als de verkeerde kant van het kanaal 🤭
@rammillius: hahahahaha, mooiste vind ik dat 99,9% van de bezoekers hier geen idee heeft waar dit over gaat.
@okdoei: na maaskantje durven wij niet meer te twijfelen
@jaapiyo: heb je Nance nog gevingerd?
@timdawg: wat kan ik zeggen. Ik was 5, zij was 17…Van het een kwam het ander…
@jaapiyo: nuff’ respect 👊🏻
@timdawg: malle piet misschien?
@jaapiyo: ik woonde 30 jaar geleden in een Tilburgs studentenhuis, een van m’n huisgenoten kwam uit Asten. Komt wel heel dichtbij zo…
@jaapiyo: Mijn vader noemde dat vroeger “Het Pleebehang”. :-)
Het peelbelang heb ik ook vaak doorgespit😊
Ferrari, type F1 312 T4
Bouwjaar: 1979
Chassisnummer: 039
Staat: gerestaureerd
Motor: Rear flat 12 cylinder 2991 cc, 515 BHP bij 12.300 rpm
Versnellingsbak: 5 speed manual transaxle

Misschien iets voor bij de collectie van Frits van Eerd?

Als je geïnteresseerd bent, hier kun je meebieden door het klikken op de knop “Ja! Ik heb intresse” (sic.)…
Toch wel serieus geld meebrengen…
De inzetprijs van de kavel is gesteld op € 1.000.000,00. Biedingen in biedronde 1 dienen minimaal de inzetprijs te bedragen. Het hoogste bod uit biedronde 1 is de inzetprijs van biedronde 2 en het hoogste bod uit biedronde 2 is de inzetprijs van biedronde 3.
Ik heb m van Exoto, vind de 312T en T1 nog mooier. Is zoiets nog rijdend te krijgen eigenlijk?
@rovadepo: hoe bedoel je, rijdt deze niet dan? Op zich zijn ze prima rijdend te krijgen en houden, maar onderdelen zul je moeten laten maken lijkt me. Veel wagens in de Masters historic GP klasse rijden met Ford DFV motoren, zijn er zat van gebouwd en hebben jaren gereden volgens mij. Daar zal je vast spullen voor kunnen krijgen. Als je het chassis of bodywork opvouwt heb je een ander probleem.
Maar nu de belangrijkste vraag; Hoe hard gaat ie?
@rickthestig: en de CO2-uitstoot graag 🧐
@rickthestig: keihard

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).