Het verhaal achter ’s werelds snelste raceauto-transporter

Auteur: , 36 Reacties

Een foto van deze bizarre 'vrachtwagen' heb je vast wel eens voorbij zien komen, maar waarom werd dit apparaat eigenlijk gebouwd en waarom belandde hij in 1967 in de shredder?

In 1955 waren het niet de Silberpfeile die de meeste aandacht trokken op de circuits, maar de blauwe ‘vrachtwagen’ waarop ze zo nu en dan stonden. Toch is deze Mercedes Renntransporter nooit bedoeld om de SLR’s of W196’s keer op keer van en naar het circuit te brengen. Voor dat soort dagelijkse ritjes had men bij Mercedes namelijk de L3500, hun toen recente vrachtwagen.

Nee, Rudolf Uhlenhaut, ook de geestelijk vader van de 300 SLR Uhlenhaut Coupe, wilde een Renntransporter bouwen die in staat zou zijn om bijvoorbeeld een op zaterdag beschadigde auto zo snel mogelijk naar de fabriek in Untertürkheim te rijden. Daar kon de raceauto dan worden gerepareerd, om zondagochtend vroeg weer achterop de Renntransporter richting het circuit te sjezen.

Vrachtwagen met 300 SL als basis

Er moest dus een gestroomlijnde en krachtige wagen gebouwd worden en daarom werd niet een vrachtwagen, maar een 300 S Coupe (W188) als basis gebruikt. Om de Renntransporter zo laag en aerodynamisch mogelijk te maken, werd de cabine voor de vooras geplaatst. De drieliter zes-in-lijn komt uit de 300SL ‘Gullwing’ en kwam boven de vooras te liggen. Deze leverde 195 pk, goed voor een topsnelheid van 170 km/u. Daarmee is het nog altijd de snelste raceauto-transporter ooit. Moet je nagaan hoe buitenaards snel dit apparaat was in 1955…

Rudolf Uhlenhaut
Rudolph Uhlenhaut bij zijn creatie

Niet alleen de techniek werd geleend van productiemodellen, ook de cabine is een kunstige combinatie van verschillende Mercedes-onderdelen. Zo komen de deuren rechtstreeks uit een Mercedes W120 ‘Ponton’, de voorloper van de E-Klasse. Ook het dashboard komt uit die wagen, al is het aangepast aan de bredere Renntransporter. De lampen komen van een 190SL, de grille lijkt sterk op die van de 300 SL. Recht van voren oogt de Renntransporter dan ook als een Mercedes-sportwagen, zij het iets hoger. En dankzij het zescilinderblok klinkt de auto overigens ook zo, al zal het stuurgedrag wat afwijken door enige mate van frontstuur…

Roemloos einde voor de Renntransporter

Halverwege de jaren ’50 domineert Mercedes-Benz de autosport. Fangio wordt zowel in 1954 als 1955 wereldkampioen in de Formule 1, terwijl in de sportwagenracerij de SLR’s en SL’s schier onverslaanbaar zijn. Daar komt een abrupt einde aan tijdens de 24 uur van Le Mans in 1955. Bij een noodlottig ongeval vliegt de Mercedes-Benz SLR van Pierre Levegh het publiek in, waarbij de coureur en 82 toeschouwers om het leven komen. Tot op heden het ernstigste autosportongeluk ooit en voor Mercedes-Benz reden de autosport vele jaren de rug toe te keren.

Mercedes Renntransporter

Daardoor is de dure Renntransporter al na één seizoen werkeloos. Mercedes gebruikt de wagen nog af en toe voor tests met prototypes, totdat in 1967, in een vlaag van verstandsverbijstering, wordt besloten de Renntransporter te slopen. Daarmee verdwijnt een uniek stukje autosportgeschiedenis in de shredder.

Replica

In 1993 wordt het plan gevat de Renntransporter te herbouwen. Op basis van foto’s en met zoveel mogelijk originele onderdelen werkt een team van restaurateurs vijf jaar aan de monsterklus. Wanneer ze eindelijk klaar zijn, moest echter nog twee jaar worden gewacht op de eerste rit: er was nog geen geschikte 300SL-motor voorhanden. Als pleister op de wonder levert het later ingebouwde exemplaar wel 245 pk, 50 pk meer dan het origineel. 170 kilometer per uur wordt naar alle waarschijnlijkheid echter nooit meer gehaald, de meeste dagen slijt de Renntransporter in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, waar hij staat opgesteld met een 300 SLR als lading.



36 reacties

Mooi verhaal achter een mooi stukje historie. Thx!
Kunst. Heb er in het museum echt lang naar zitten kijken, fantastisch apparaat.
@dondeboer: Hier hetzelfde. In juni nog een bezoek gebracht, dit was 1 van de wagens waar ik het langst bleef hangen. Ontzettend mooi.
@dondeboer: Heb ook tot in detail alles bekeken, ik vind het echt nog steeds een prachtig idee en het ziet er nog best mooi uit ook.
Het zou me tof lijken om hier een moderne twist aan te geven (een transporter op basis van de AMG GT of iets dergelijks) en kijken hoe snel je dan gaat!
Ooit eens voorbij zien komen en nooit bij stil gestaan. Leuk verhaal om te weten. Prachtig dat ze er nog een gebouwd hebben.
Jay Leno bouwt is een replica aan het bouwen. Zie 13:55 https://youtu.be/CxnbCFtaBG4
Mooi verhaal van een bijzonder wagen!
Leuk als ze er nu een zouden maken met sls trekjes!
Je Leno had het laatst over dit ding. Hij heeft een replica
@redneckdarian: laat maar mattr heeft hem al gevonden
Daar moet je geen dikke Duitser achter het stuur plaatsen…
Wordt het dan niet tijd voor een moderne interpretatie? Als ze van e-klasses ambulances kunnen bouwen, waarom dan geen autotransporter met AMG dna.
@moondustfocus: OK, challenge accepted. Quick and dirty photoshopje in 10 minuten:

http://static.autoblog.nl/images/wp2015/divers/renntransporter.jpg
@dizono: nice job!
@dizono: Die is wel sick!
@dizono: stuur ‘m ff op naar Mercedes zou ik zeggen.😉
@dizono: Zo heeft MB meteen z’n concept voor z’n pickup klaar…
@dizono: Zo iets had ik ook in gedachte maar ik vind hem echt hondslelijk. Kun jij niks aan doen, de shop is goed. Maar ik zou nu zeggen: hou ’t lekker bij het ouderwetse model.
Jammer dat het MB embleem niet op de motorkap zit van de replica. Het zijn dit soort details die het hem doen. Maar wat een gaaf apparaat!
@raymster: volgens mij is er sprake van twéé replica’s, want ik zie ook twee verschillende kentekens. Als je verder o.a. foto’s 11 en 12 bekijkt, dan zie je dat deze -naast de lichtere kleur blauw- wèl een MB logo op de neus heeft zitten.
@RRRobert: je hebt gelijk, verschillende kentekens.
@raymster: ik zit nog eens goed te kijken, die ‘donker’ blauwe is een zéér gedetailleerd 1:18 schaalmodel. Je kunt heb hier voor de somma van 343 euro + verzendkosten bestellen…
@RRRobert: scherp van je! Een erg mooi model!
Aerodynamica was toen nog niet hun grootste troef
En hij kijkt ook zo vrolijk :D Verder een leuke historie maar kan ‘m niet echt mooi vinden: die overhang is véél te groot en moet wel héél veel effect hebben op de aerodynamica hebben om zo’n constructie te rechtvaardigen. Overigens blijven die ruitjesmotieven op de bekleding geniaal!
@davelepeef: Frontaal oppervlak kan veel kleiner blijven door de cabine voor de as en de motor te plaatsen, dat scheelt echt enorm.
@dizono: uiteraard maar een halve auto vóór de vooras hangen levert best een zware constructie op. Zet dan de cabine meer normaal op de as en de motor erachter? Voor de lengte zal het niet uitmaken. Het gewicht is misschien ondergeschikt aan het frontaal oppervlak voor wat betreft weerstand, maar toch…
Mooi verhaal. De wegligging is denk ik wel bagger…..
Bijkomend voordeel van de renntransporter was ook intimidatie van de tegenstanders.

“Damn… Als hun vrachtwagen al zo snel is, hoe snel moeten de racewagens wel niet zijn?”

Zoiets… :-P
Top geschreven @dizono: ! Dit zijn nu leuke artiklen, en nee dit zit ik nu niet dat het een MB is maar over z’n algemeen. 10 reeten voor deze beste kerel!
Wat een top stukje @dizono
Prachtig ding nooit geweten dat het een replica was, in Stuttgart ook tijden naast gestaan. Wat een kunstwerk.
Ik vraag me altijd maar één ding af bij zo’n bedrijf en dat is welke imbeciel die daar in 1967 werkzaam was heeft de beslissing genomen het origineel te slopen ?
Dan ben je toch niet helemaal bij je volle verstand ?
En wat is de reden, wat heeft het voor zin?
Stond het ding in de weg en wilde de man een parkeerplaats voor zijn 230 SL hebben ?
Zelfs in 1967 wist men toch dat dit ding uniek was ?
Daar zit ik altijd over na te denken !
Kijk een racewagen vrachtwagen transporter wordt een keertje verkocht omdat er nieuwere betere vrachtwagens gemaakt worden en dat begrijp ik, maar zoiets ?
Vast en zeker een zuurpruim van een boekhouder geweest ! (geintje)
@desjonnies: In 1967 wist men dat niet. Auto’s waren toen net een beetje ‘gebruiksvoorwerpen’ geworden, en de historische waarde was niet belangrijk.
Waarschijnlijk stond ie gewoon in de weg, lekte olie, verf er af, deuken erin, accu leeg….

Dus werd ie gewoon samen met de prototypes en botsproefauto’s afgevoerd. Daar is echt niet lang over nagedacht…

En zeg nou zelf: Deze zijn toch ook gewoon gesloopt omdat ze niet handig meer waren??
http://hooniverse.com/wp-content/uploads/2010/06/citroen-ds-plateau-tissier01.jpg
@desjonnies:

Moet jij die toevallig niet hebben in je Slotcar collectie? Schoonvaders heeft er momenteel 2 staan van ik dacht gelimiteerd 500 stuks.
In november in Houten worden ze in elk geval meegenomen.
De achterkant van de cabine lijkt zich echt om de neus van de 300 te vouwen…prachtig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).