• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van de Bentley T1 Coupé Speciale

Auteur: Dizono, gepost 26 februari 2015 om 23:08 – 25 Reacties

Afbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé SpecialeAfbeelding Het verhaal van de Bentley T1 Coupé Speciale

Bentley T1 Coupe Speciale
Wat krijg je als je de statige voorkant van een Bentley door niemand minder dan Pininfarina zelf laat voorzien van de achterzijde van een Ferrari?

Nee, deze Bentley T1 Coupé Speciale heeft niet letterlijk de achterkant van een Ferrari, maar de gelijkenis met vooral de 365 GT 2+2 is groot. Niet zo gek, want beide wagens zijn van de hand van Pininfarina. Daarmee is het ook meteen duidelijk welke auto model heeft gestaan voor de Rolls-Royce Camargue, eveneens een door bij Pininfarina werkzaam zijnde Paolo Martin getekende coupe. Die laatste schopte het overigens wél tot serieproductie, dat was deze bijzondere Bentley niet gegeven.

Pininfarina doet een kunstjeVan boven naar beneden: Ferrari 365 GT 2+2, Bentley T1 Coupé Spciale en Rolls-Royce Camargue

Als basis voor de Coupé Speciale diende de Bentley T1, eigenlijk niets meer of minder dan een Rolls-Royce Silver Shadow met een andere grille. De Bentley was precies 50 hele ponden goedkoper dan de Rolls en voor dat geld reed men toch liever met een naakte dame op de radiateur: er werden ruim tien keer meer Silver Shadows gebouwd dan Bentley T-series. Opvallend is dat Bentley destijds niet meer inzette op haar sportieve verleden, zoals het merk dat nu wel doet, maar enkel uitbracht wat Rolls-Royce ook maakte. Pas in 1991 komt het merk weer met een coupe op de proppen, de Continental R.

“Voldoende”
Wil dat dan een beetje vooruit, zo’n sportieve Bentley? Hoeveel vermogen de 6.2 liter V8 heeft, maakte de fabrikant nooit bekend. “Voldoende” was het antwoord als je naar het aantal paardjes onder de kap vroeg. De topsnelheid bedraagt een voor die tijd heel acceptabele 190 km/u, in elf seconden werd 2100 kilo aan staal, hout en leer versneld naar 100 km/u.

Pininfarina toonde de T1 Coupé Speciale in 1968 op de Parijse Autoshow en later ook nog in Londen. Daarna vond de Italiaanse Brit een eigenaar die de auto later een upgrade geeft met bumpers en wieldoppen van een later model Corniche. Sinds midden jaren ’80 heeft de auto meerdere eigenaren gehad, in 2009 wisselde de Bentley voor zover bekend voor het laatst van eigenaar. Bij een veiling van Bonhams & Brooks werd de Coupé Speciale afgehamerd op 172.000 dollar.

Ook interessant!

  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, coachbuilding, Coupe, design, Klassiekers, pininfarina

Vorig bericht: « Deze MTM S8 Talladega S heeft meer dan 800 pk
Volgend bericht: “Peugeot bouwt de brakste auto’s van allemaal” »

Lees Interacties

Reacties

  1. sydney zegt

    26 februari 2015 om 23:16

    Thank’s voor @dizono dit heerlijk geschreven stuk.Hulde en alles.

    Login om te reageren
  2. hamerhaai zegt

    26 februari 2015 om 23:18

    Prachtig :)

    Login om te reageren
  3. richman zegt

    26 februari 2015 om 23:25

    Escobar type auto

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    26 februari 2015 om 23:33

    Die koplampen verpesten het een beetje voor me. Verder is het een hele nette auto. Maar ik had toch liever de Ferrari gehad.

    Login om te reageren
  5. inmunich zegt

    26 februari 2015 om 23:40

    Vreemd…Ford Taunus meets Opel Manta? Een beetje als Rivella. Dank voor dit leuke artikel!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      27 februari 2015 om 07:59

      @inmunich: dat dacht ik ook. Met Tonka vrachtwagen koplampen

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    26 februari 2015 om 23:51

    Wieldoppen. Op een auto in deze prijsklasse. Toen kón dat nog gewoon!

    Login om te reageren
  7. silver zegt

    26 februari 2015 om 23:51

    Leuk stukje dizino! Altijd leuk om te lezen over dit soort bijzondere auto’s.

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    27 februari 2015 om 00:06

    Op de Koninginneweg in Zuid, vlak bij het politiebureau stond jaren lang een donkerblauwe Camargua, en ook een Volvo 780 Bertone Coupe.Dit was in de tijd dat de huidige spotters nog in de luiers lagen en Alex grof geld verdiende om op zaterdagavond rozen en poloroid’s te verkopen.;)

    Login om te reageren
  9. mout zegt

    27 februari 2015 om 00:13

    Waar komen die koplampen vandaan?
    Ik vind ze erg mooi.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    27 februari 2015 om 00:14

    Een mooie auto met klasse. Leuk artikel

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    27 februari 2015 om 00:15

    Mooi neej..bijzonder ja….zou dan toch voor de 365 gaan, de lijnen kloppen beter

    Login om te reageren
  12. JRmiura zegt

    27 februari 2015 om 00:31

    Ik vind het zijprofiel erg mooi, maar die neus had wel anders gemogen.

    Login om te reageren
  13. sydney zegt

    27 februari 2015 om 00:39

    Pininfarina zette er nog eentje op papier @dizono Eentje die zo mogelijk nog veel mooier was/is en duidelijk familie; de one-off 300 SEL 6.3 Coupe.

    http://www.mercedesheritage.com/2013/07/one-offs-the-pininfarina-6-3/

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      27 februari 2015 om 07:53

      @sydney: die kende ik nog niet. Wel heel apart en mooi.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 februari 2015 om 09:17

      @sydney: best een mooie auto maar in mijn ogen mag deze nog niet in de schaduw staan van een originele 300 se coupé. Goede keus dus dat dit geen productiemodel is geworden.

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      6 maart 2015 om 17:17

      @sydney: u vraagt, wij draaien;)
      http://www.autoblog.nl/nieuws/de-pininfarina-300-sel-6-3-is-er-maar-eentje-van-75114

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        6 maart 2015 om 19:51

        @autoblogger: Top!

        Login om te reageren
  14. goodolddays zegt

    27 februari 2015 om 00:40

    Echt een ziek mooi zijprofiel, voorkant meh, achterkant mooi klassiek…

    Login om te reageren
  15. Kvgorp zegt

    27 februari 2015 om 00:53

    Moeilijk te plaatsen auto. Italiaan, Engels nee Italiaan nee toch Engels.

    Login om te reageren
  16. 4apaev zegt

    27 februari 2015 om 02:01

    Gezien het gewicht en acceleratie zal die rond de 250 pk moeten hebben, toch?

    Login om te reageren
    • silver zegt

      27 februari 2015 om 07:07

      @4apaev: eerder 200 pk, zal een niet-gemodificeerde motor uit de Shadow/T1 zijn.

      Login om te reageren
      • 4apaev zegt

        27 februari 2015 om 10:19

        @silver: leuk om te weten!

        Login om te reageren
  17. st33fie zegt

    27 februari 2015 om 07:28

    Super slicke Italiaan

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    27 februari 2015 om 08:42

    1968, de hele wereld had toen namelijk net de rechthoekige zeg maar ‘vierkante’ koplamp ontdekt, geïntroduceerd op Citroëns Ami 6, is deze schijnwerper vorm onmiddellijk door Renault gejat, sorry gebruikt, voor de net in 1965 geïntroduceerde R16, en die wagen was een enorme hit. Logisch dus dat anderen met deze geheel nieuwe koplamp vorm gingen experimenteren.

    De kleine deSjonnies weet nog dat hij zoetjes de AutoVisie bij Oompie zat te lezen, wat hij iedere woensdagmiddag deed en dat er iets in het artikel stond van “de Italianen zwijmelden van dit vooruitstrevende coupé ontwerp, de stijve Britten gruwden ervan ”

    Ondanks alles is de rechthoekige koplamp nooit verdwenen, sterker nog, datzelfde jaar introduceerde Peugeot de 504, een wagen die legendarisch zou worden en Peugeot bijna net zo conservatief als het Britse Bentley, bracht de 504 uit met rechthoekige koplampen en de wagen was ontworpen door ……..Pininfarina

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Peugeot_504_000.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North