
Wat krijg je als je de statige voorkant van een Bentley door niemand minder dan Pininfarina zelf laat voorzien van de achterzijde van een Ferrari?
Nee, deze Bentley T1 Coupé Speciale heeft niet letterlijk de achterkant van een Ferrari, maar de gelijkenis met vooral de 365 GT 2+2 is groot. Niet zo gek, want beide wagens zijn van de hand van Pininfarina. Daarmee is het ook meteen duidelijk welke auto model heeft gestaan voor de Rolls-Royce Camargue, eveneens een door bij Pininfarina werkzaam zijnde Paolo Martin getekende coupe. Die laatste schopte het overigens wél tot serieproductie, dat was deze bijzondere Bentley niet gegeven.
Van boven naar beneden: Ferrari 365 GT 2+2, Bentley T1 Coupé Spciale en Rolls-Royce Camargue
Als basis voor de Coupé Speciale diende de Bentley T1, eigenlijk niets meer of minder dan een Rolls-Royce Silver Shadow met een andere grille. De Bentley was precies 50 hele ponden goedkoper dan de Rolls en voor dat geld reed men toch liever met een naakte dame op de radiateur: er werden ruim tien keer meer Silver Shadows gebouwd dan Bentley T-series. Opvallend is dat Bentley destijds niet meer inzette op haar sportieve verleden, zoals het merk dat nu wel doet, maar enkel uitbracht wat Rolls-Royce ook maakte. Pas in 1991 komt het merk weer met een coupe op de proppen, de Continental R.
“Voldoende”
Wil dat dan een beetje vooruit, zo’n sportieve Bentley? Hoeveel vermogen de 6.2 liter V8 heeft, maakte de fabrikant nooit bekend. “Voldoende” was het antwoord als je naar het aantal paardjes onder de kap vroeg. De topsnelheid bedraagt een voor die tijd heel acceptabele 190 km/u, in elf seconden werd 2100 kilo aan staal, hout en leer versneld naar 100 km/u.
Pininfarina toonde de T1 Coupé Speciale in 1968 op de Parijse Autoshow en later ook nog in Londen. Daarna vond de Italiaanse Brit een eigenaar die de auto later een upgrade geeft met bumpers en wieldoppen van een later model Corniche. Sinds midden jaren ’80 heeft de auto meerdere eigenaren gehad, in 2009 wisselde de Bentley voor zover bekend voor het laatst van eigenaar. Bij een veiling van Bonhams & Brooks werd de Coupé Speciale afgehamerd op 172.000 dollar.













Thank’s voor @dizono dit heerlijk geschreven stuk.Hulde en alles.
Prachtig :)
Escobar type auto
Die koplampen verpesten het een beetje voor me. Verder is het een hele nette auto. Maar ik had toch liever de Ferrari gehad.
Vreemd…Ford Taunus meets Opel Manta? Een beetje als Rivella. Dank voor dit leuke artikel!
@inmunich: dat dacht ik ook. Met Tonka vrachtwagen koplampen
Wieldoppen. Op een auto in deze prijsklasse. Toen kón dat nog gewoon!
Leuk stukje dizino! Altijd leuk om te lezen over dit soort bijzondere auto’s.
Op de Koninginneweg in Zuid, vlak bij het politiebureau stond jaren lang een donkerblauwe Camargua, en ook een Volvo 780 Bertone Coupe.Dit was in de tijd dat de huidige spotters nog in de luiers lagen en Alex grof geld verdiende om op zaterdagavond rozen en poloroid’s te verkopen.;)
Waar komen die koplampen vandaan?
Ik vind ze erg mooi.
Een mooie auto met klasse. Leuk artikel
Mooi neej..bijzonder ja….zou dan toch voor de 365 gaan, de lijnen kloppen beter
Ik vind het zijprofiel erg mooi, maar die neus had wel anders gemogen.
Pininfarina zette er nog eentje op papier @dizono Eentje die zo mogelijk nog veel mooier was/is en duidelijk familie; de one-off 300 SEL 6.3 Coupe.
http://www.mercedesheritage.com/2013/07/one-offs-the-pininfarina-6-3/
@sydney: die kende ik nog niet. Wel heel apart en mooi.
@sydney: best een mooie auto maar in mijn ogen mag deze nog niet in de schaduw staan van een originele 300 se coupé. Goede keus dus dat dit geen productiemodel is geworden.
@sydney: u vraagt, wij draaien;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-pininfarina-300-sel-6-3-is-er-maar-eentje-van-75114
@autoblogger: Top!
Echt een ziek mooi zijprofiel, voorkant meh, achterkant mooi klassiek…
Moeilijk te plaatsen auto. Italiaan, Engels nee Italiaan nee toch Engels.
Gezien het gewicht en acceleratie zal die rond de 250 pk moeten hebben, toch?
@4apaev: eerder 200 pk, zal een niet-gemodificeerde motor uit de Shadow/T1 zijn.
@silver: leuk om te weten!
Super slicke Italiaan
1968, de hele wereld had toen namelijk net de rechthoekige zeg maar ‘vierkante’ koplamp ontdekt, geïntroduceerd op Citroëns Ami 6, is deze schijnwerper vorm onmiddellijk door Renault gejat, sorry gebruikt, voor de net in 1965 geïntroduceerde R16, en die wagen was een enorme hit. Logisch dus dat anderen met deze geheel nieuwe koplamp vorm gingen experimenteren.
De kleine deSjonnies weet nog dat hij zoetjes de AutoVisie bij Oompie zat te lezen, wat hij iedere woensdagmiddag deed en dat er iets in het artikel stond van “de Italianen zwijmelden van dit vooruitstrevende coupé ontwerp, de stijve Britten gruwden ervan ”
Ondanks alles is de rechthoekige koplamp nooit verdwenen, sterker nog, datzelfde jaar introduceerde Peugeot de 504, een wagen die legendarisch zou worden en Peugeot bijna net zo conservatief als het Britse Bentley, bracht de 504 uit met rechthoekige koplampen en de wagen was ontworpen door ……..Pininfarina
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Peugeot_504_000.jpg