“Peugeot bouwt de brakste auto’s van allemaal”

Auteur: , 75 Reacties

Slechts dagen na Top Gears 'hommage' aan het moderne Peugeot duiken berichten op die de auto's van het Franse concern als rammelende niesbuien lijken te bevestigen.

Oude glorie

In 2012 begon de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) met het terugroepregister, waarin de consument direct kan checken of zijn type auto een recall heeft gehad, en waarvoor. Elk jaar worden wereldwijd diverse auto’s voor diverse kwaaltjes teruggeroepen, soms vrijwillig, soms onder druk van regulerende instanties zoals de Amerikaanse NHTSA. 2014 leek een extreem druk jaar, vooral in de VS met het GM-debacle, maar ook wereldwijd.

770.000 Nederlandse recalls

Uit het eerder aangehaalde terugroepregister blijkt dat 770.000 auto’s werden teruggehaald naar de garage, zo meldt het AD. Reden genoeg voor een ANWB-bobo (die – net als de krant – Ad heet) om paniek te zaaien, en het er even lekker dik op te leggen door te constateren dat “de automobilist nu zelf wel een testrijder lijkt“. Uh-huh.. Laten we vooral niet vergeten dat de gevaargraad van terugroepacties nogal varieert, en compleet uitbrandende auto’s (meestal) vrij uitzonderlijk zijn.

Doorgaans kan de automobilist gewoon doorrijden en moet hij t.z.t. een garagebezoekje brengen. Wanneer de kwestie echt serieus is, zal de fabrikant dit ook communiceren, zoals Porsche, dat zijn klanten opriep geen meter meer te rijden met hun brandgevaarlijke 911 GT3. In 2014 nam het aantal terugroepacties toe met 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Waarom wordt er meer teruggeroepen?

Wie het weet mag het zeggen. Auto’s worden ontegenzeggelijk complexer met allerhande elektronica van verschillende partijen die met elkaar moet samenwerken, en autofabrikanten betrekken sowieso ontzettend veel onderdelen van diverse leveranciers. Wanneer iemand bij een airbagmaker dus loopt te snurken (hoi, Takata!) is elke fabrikant die dit onderdeel gekocht heeft buiten zijn eigen schuld om de Sjaak.

Maar laat je door bovenstaande niet in de luren leggen. Ook fabrikanten zelf gaan lang niet altijd vrijuit. Af en toe wordt er flink gefaald, zoals bij het 108/Aygo/C1-trio, dat met ondeugdelijke draagarmen niet uitgeleverd kon worden aan klanten. Ondanks het feit dat wij het zwart-op-wit in formele interne documenten hebben speelden de importeurs wat dit betreft in hun reacties vooral een goed-weer-show.

Simpele wiskunde dicteert dat wanneer je aantallen groeien, ook het aantal teuggeroepen auto’s toeneemt, en misschien zijn fabrikanten ook voorzichtiger geworden, hoewel met name Toyota altijd al de indruk heeft gewekt bij het minste of geringste puur voor de veiligheid het zekere voor het onzekere te nemen. Ook Porsche – dat werd getroffen door brandende 911 GT3’s – lanceert zijn nieuwe GT3 RS nu veel later dan eigenlijk de planning was.

Top 3 meest teruggeroepen

Terug naar de kop van dit artikel. Bashers van Franse auto’s kunnen hun lol op in de wall of shame:

1. Peugeot : 34 terugroepacties sinds 2012
2. Citroën : 30 terugroepacties sinds 2012
3. Mitsubishi: 29 terugroepacties sinds 2012

Betekent dit dat nu niemand meer een Peugeot koopt? Integendeel! Vorig jaar maakte het merk een gigantische verkoopsprong in Nederland, en werd in één klap het op een-na-populairste merk. Ook Mitsubishi zit met zijn zakelijk goedkope PHEV’s sinds eind 2013 in de lift.

Uiteindelijk blijft het vaak een kwestie van geluk of je auto het lang uithoudt of niet. Daarnaast hebben we liever een auto die voor 20 hele kleine dingetjes terugmoet dan voor 1 ernstig levensbedreigend defect. Maar goed, de cijfers liegen niet, en het ziet er naar uit dat met name PSA flink zijn best zal moeten doen terugroepacties binnen de perken te houden. Is het niet voor het imago, dan wel voor de eigen portemonnee, want recalls kosten geld. Iets dat bij PSA momenteel niet bepaald tegen de plinten klotst, ook al maakte het concern vorig jaar eindelijk weer winst.

Foto: gouwe ouwe Peug 604, autojunk.nl



75 reacties

Mijn broer rijd een 508 niks raars mee gebeurd na 160.000km de wnige klacht is de semi-automaat.
@dirkiii: Mij oma hep ook een Peusjoo en die hep nooit niet wat dus klop het onderzoek nie…
@Svenska_Aeroplan_AB: Aan de Peugeot ligt het niet maar wel aan je taalgebruik..
Ik heb 5 jaar voor een Citroën/Mitsubishi dealer gewerkt en dit verbaasd mij daarom wat betreft PSA helemaal niet.Daar moet ik bijzeggen dat ik tot nu toe niet bij een merk heb gewerkt(en dat zijn er inmiddels best een hoop) waar zo veel terugroepactie’s puur uit voorzorg waren.Voor de allerkleinste dingetjes tot het touwtje van de voer voor je hoedeplank van een C1 aan toe.De klant merkte hier meestal niets van.Dus ik denk dat je het wel in perspectief moet zien.Dat Mitsubishi erin staat verbaasd me aan de ene kant wel.Aan de andere kant zijn er weer veel gedeelde PSA-Citroën modellen, dat zal de verklaring wel zijn.
@sydney: PSA-Mitsubishi uiteraard.
@sydney: Ook een leuk voorbeeld, mijn A3 heeft een recall gehad op de boekjes.
@griffendahl: levensgevaarlijke boekjes !
@griffendahl: Ze waren vergeten de letters volkswagen te veranderen in audi bij de drukker?
@redbeams: hahaha, tegelijkertijd hebben ze stiekem de hele auto preventief vervangen. Maar ja, dat hoort niemand en komt dus ook niet in dit soort lijstjes terecht. Wel slim van die VAAG-boys van POON.
Ik snap dus niet dat je nu een nieuwe Peugeot koopt. Ik kan me geen model van ze bedenken waarvan ik geen leuker & mooier alternatief van kan bedenken.

En dat die Peugeots nou bepaald mooi zijn en je de rest voor lief neemt?
Ach, over smaak…
@gregorius: zou ook saai zijn als we allemaal het zelfde rijden he. De peugeot 508 zou ik altijd kiezen boven welke ander dan ook in dat segment veel ruimte veel comfort maar wel vol automaat of handgeschakeld.
@gregorius: Huidige 308 is toch wel de fraaiste auto in zijn klasse vind ik.
@gregorius: waarom wordt psa zo gigantisch veel verkocht in NL? Omdat goedkoop, zo is het nu eenmaal. Je krijgt relatief veel auto voor je geld vergeleken met andere merken. Kwaliteit lever je op in
@nasty: jou laatste zin durf ik te betwijfelen. Veel andere merken zijn ook niet meer wat het geweest is.
@gregorius: maar daar staat dan tegenover dat de diesels van psa wel super fijn zijn. Verder smaak gebonden natuurlijk
@gregorius: dat vraag ik me dus af bij Volkswagen…
@gregorius: RCZ vind ik mooier dan een TT, maar goed die wordt ook door steyr in Oostenrijk gemaakt ;)
Veelal betreft het (verplichte) modificaties die bij de eerstvolgende servicebeurt moeten worden uitgevoerd. Maar veel auto’s hebben tegenwoordig service-intervallen van twee jaar, dus zullen importeurs er wellicht voor kiezen om wagens toch maar tussentijds terug te roepen.
@potver7: jajaja.. Peugeot: bevestigingsbouten kunnen afbreken waardoor de 208 onbestuurbaar wordt, achteras kan loslaten. In 1e versnelling kan (ongemerkt de achteruit worden ingeschakeld) Citroen: voorremschijven kunnen breken, verlichting kan uitvallen. Allemaal kleine dingetjes en modificaties inderdaad…
@Bisazza: Jij moet voor de gein even de bijsluiter lezen van een doosje paracetamol.
Er zijn vormen van ‘hevige’ terupgacties, die meestal vermeld worden in de pers. dit zijn de acties waarcan je hoopt dat ze niet gebeuren, omdat ze voor imagoschade zorgen.

Dann zij er een hele hoop ‘voorzorg maatregelen’. Waar auto’s ook voor terug geroepen worden, terwijl het euvel nauwelijks iets voorstelt. Terugroepactie, klant brengt auto naar garage, auto wordt uitgezelen, binnen anderhlf uir klaar. Klant kan een kopje koffie pakken en wie staat daar klaar om het toevallig het net nieuwe model voor te stellen: de verkoper des huizes.

Terugroepacties zijn weliswaar soms nodig, maar er wordt vaak genoeg een slaatje uitgeslagen. We kregen via de importeur door welke modellen terug geroepen werden, wanneer ze kwamen en hoe het verkoopteam daar op in kon spelen. Wat ben ik blij dat ik in een andere branche zit tegenwoordig!
Zou je niet het aantal recalls moeten afzetten tegen het aantal modellen in het gamma… Volgens mij krijg je dan een wat eerlijkere vergelijking.

Wil het niet voor Peugeot opnemen hoor, vroeger heel veel plezier gehad van mijn 205 1.9 GTi Griffe, maar tegenwoordig vind ik het een fantasieloos merk zonder ook maar 1 model dat me een beetje kietelt…
@griffendahl:

– Had die maar gehouwe, Ouwe ! –
@griffendahl: Zo’n 208 GTi 30th zou ik toch maar wat graag op de oprit hebben staan, en laten we de RCZ niet vergeten. Het is een tijdje wat minder geweest met het franse merk, maar op het moment zitten er toch wel wat leuke wagens in het gamma.
Weescht kritisch

Vertrouw Niemand

Ook AB niet.

Hoeveel merken zijn er die gewoon hun bek dichthouden en stiekem de nodige aanpassingen aan je wagen uitvoeren tijdens een routine beurt en jij er nooit iets van zult horen ??????????????????????????????

Ik bedoel maar.

En wat is een recall?
Het updaten van de computer in de wagen ?
Het aanpassen van de software ?

A lot of smoke and very little wool !

Ik bedoel een recall is het pas als je remmen na 4 keer trappen er niet meer zijn, da’s pas een recall.
geintje !
@desjonnies:
Dat dacht ik dus ook, omdat een merk eerlijk en klantvriendelijk opereert moet het hier afgeslacht worden.
Gelukkig heb je ook merken die hun klanten laten verrekken, zelf de ontwikkelingskosten laten betalen en die worden hier opgehemeld.

En over als je daar een opmerking over maakt, dan ben je een hater en ga je onder curatele….
@desjonnies:

True, vraag me ook af hoe die recalls geteld worden. Per model?
Dat zou dan willen zeggen als er een knopje moet vervangen worden, en dat knopje zit in vier verschillende modellen, dat dat meteen vier recalls zijn…
Tja, liever 3x terug naar de dealer voor een probleem met het touwtje voor de hoedenplank, dan een auto die jou na een halve ton op de teller gewoon in de kou laat staan, net als de importeur…

Vriend van me heeft ooit bij een Kia/Hyundai dealer gewerkt, daar hadden ze ook de meest gekke problemen met hun auto’s (roestende steuntjes van de hoofdsteunen bijvoorbeeld). Het motto daar was: Niets van aantrekken, als de klant er last van heeft horen we het vanzelf wel. Mocht hij er achter komen, doen alsof je neus bloed en hem lekker laten betalen voor de reparatie.
@motoragent: Dat zal dan aan dealer zelf hebben gelegen aangezien beide merken een andere importeur hebben.En ik ben wel benieuwd welke want een gecombineerde KIA en Hyundaidealerschap is schaars.Wij verkochten ze tot 2004 nog samen, maar toen KIA ineens serieus auto’s ging verkopen was de pret volgens beide importeurs snel over.
@sydney: Suzuki/KIA/Mitsubishi was het inderdaad. Wist dat het iets iets koreaans met wat anders was dus ging er blind van uit dat het Kia/Hyundai was aangezien dat uit dezelfde stal komt, maar je hebt gelijk.
Peugeot, er zijn van die dingetjes die al wel eens niet willen werken zoals abs en een bandenspanningssensor en de velg waar van de fabriek af een scheur in zat, allemaal van de eerste keer gemaakt onder garantie. Itt.bij renault of bmw waar de problemen altijd maar blijven duren.
@Hupke: die nieuwe renaults, zoals de clio, megane en laguna zijn weer prima auto’s. Het is een tijd een stuk minder geweest.

De reden van dit alles? Verzekeraars. Welkom in de claimcultuur. Het wordt ook in Europa steeds gebruikelijker om een andere partij aan te klagen bij disfunctioneren of, erger, ongevallen. Autobedrijven nemen het zekere voor het onzekere. Stel dát er iets gebeurt en het blijkt aan de techniek van de auto te liggen dan zijn de rapen gaar. Ik weet zeker dat de verzekeraars van de autobedrijven hier een hele grote vinger in hebben.
Merken die vaak slecht worden beoordeeld, denk aan Alfa en Fiat komen niet voor in de lijst bij RDW. Deze merken zijn zo slecht nog niet, vaak praat men slecht over deze merken wat onterecht is!
@sergio72: Terugroepactie’s zeggen dan ook niets over het aantal pechgevallen. Kan goed zijn dat Alfa’s en Fiat’s nog meer problemen hebben, maar dat daar simpelweg niets aan gedaan wordt door de dealer.
@motoragent: het RDW gaat uit van cijfers van de importeur en fabrikant. Een dealer heeft hier niets in te brengen.
@sergio72: Dan vervangen we het woord dealer door importeur, het idee blijft hetzelfde. Terugroepacties zeggen niets over de hoeveelheid pechgevallen.
@sergio72:
Het gaat hier om terugroepacties, laat je als merk je klanten ter plekke dood neer donderen dan kom je ook niet in dit bashlijstje te staan.
Nu rij ik al even geen Italiaanse auto meer maar daar heb ik dus echt zelden wat mee gehad, alleen mijn Lancia had maandagochtend elektronica….
@jrk68: wat let je dan?
@sergio72:
Het model aanbod, gelukkig heeft Alfa nu de 4C.
Daarvoor hadden ze jaren niets van mijn gading dat ook nog binnen mijn budget pastte, ben nu dus hard aan het sparen.
Misschien wordt het ander wel de Abarth MX 5.
Erg leuk geschreven, chapeau!
Mag ik trouwens even kwijlen bij die 604 Turbo Diesel?
Doekje !
Ja kids de wagenin de foto bij deze topic is de 604, dat ding kwam uit en half De Haach reej vol met 604’s Staat secretarissen enz. allemaal aan de six-cent-quatre.

Ze reden ook zalig, de grote baas bij ons had er één een V6 Benzine en wij als service monteurs hadden 504 break diesels, want we reden door gans Europa heen.
Die 604 had zo’n lekkere pep en had een vrij arrogant maar ook typisch Frans elegant voorkomen. Het was een fantastische rij-machine, soepel en glad, maar oh, oh oh wat een pokkeding !
Terwijl een merk als BMW toen al met een Tupperware doos onder de motorkap uitkwam waar al je elektrische rambam inzat, pletterden ze bij Peugeot de relais en andere ‘handel’ achter de koplampen, in de koude en luchtstroom en het zout en vocht !
De kleaudzakken !
Die 604 had ’s winters altijd elektrische kuren, zo erg dat de baas, een nogal Sjorsig figuur die nogal om zijn status gaf, mij de 604 gaf en mijn 504 pakte !

Ik maakte geen bezwaar, vette alles goed in en maakte de hele rambam iedere week schoon en had weinig last.
En die 604, die reed echt goddelijk, mwah, als ze morgen weer zo’n ECHTE Franse limousine gaan bouwen in plaats van imitatie Duitsers, zal ik hem kopen !
@desjonnies: Een goed onderhouden C6 misschien?
Titel is nogal misleidend, als je een paar van die touwtjes acties hebt ben je dus al een brakke autobouwer…
Peugeot called, they want their Peugeot back
Niks mis met een Recall …. Er zijn genoeg merken met structurele gebreken waar NIETS mee gebeurt en de klant blijft ermee zitten.
Goed voorbeeld: Volvo

Waardeloze Airco systemen en de klant kan blijven betalen voor dure reparaties.
@turbobrick: M’n zuster had een één jaar oude Volvo C30 gekocht met 17.000 km. Een jaar later, merkte de dealer tijdens een onderhoud, een lekkage op wat afkomstig bleek van de oliepomp. De auto was nét 3 weken uit de garantie, en oliepompje vervangen kostte 1500 euro…
Ah, het goedpraten en zeggen dat dit niet klopt start in 3..2..1:
recalls doen bij regulier onderhoud? Wie laat zijn auto bij de dealer onderhouden dan?
@dotternetta: iedereen wiens auto nog in de garantie zit?
Even off topic: ik hoor steeds reclame van Renault: 119 euro voor een oliebeurtje??!!??!?!

http://www.renault.nl/onderhoud-en-service/onderhoud-reparatie/onderhoud/
renault dealers zeggen altijd een rekening van 2000 euro is makkelijk te verkopen aan een renault eigenaar maar niet aan een hyundai eigenaar.

rij je frans ben je gewoon de sjaak
@FB_100002177943068: tja, of je zoekt een goede garage. Dus niet een van deze; http://www.npo.nl/rambam/11-02-2015/VARA_101373254

Elk merk heeft goede en slechte garage’s.
@bas_bzb: Wat een onzin.
Serieuze vraag, aan de serieuze sleutelaars hier (categorie @jrk68, @lincoln, @desjonnies, @sydney of @w0o0dy):
Welke auto die nu gebouwd wordt, kan je straks al 10-jarige occasion met een beetje gerust hart rijden?
Ik bedoel niet dat alles heel hoeft te blijven – aan alle 10-jarige wagens gaat wat stuk. Maar meer dit: die tientallen voorzieningen die het moeten hebben van talloze sensoren en kabelbomen, die zijn toch zeker nauwelijks te servicen straks? Nu al ben je zuur als er een vage storing zit in je ABS, EGR, luchtmassameter, motormanagement, turbo, injectoren, high pressure brandstofpomp, startonderbreker, lambda-sonde, elektronisch sperdiff of keyless entry.
Wat durf jij over 10 jaar met wat zelfvertrouwen naar de garage te brengen? Wordt er nog iets gebouwd waar jij over 10 jaar aan durft sleutelen?
@mout: Ik ben verre van een serieuze sleutelaar, krijg al vieze handen als ik alleen al door de werkplaats heen loop…
@mout:
Er wordt niets meer gebouwd waar ik nu nog aan kan sleutelen.
Zelfs mijn 98’er Impreza WRX Sti niet. Daar heb ik mijn adresjes en vrienden voor !
Ik had storing en het bleek de lambda sonde te zijn.
Moest uiteraard aan de diagnose kast, die mijn Impreza niet kon verstaan, omdat de mijne origineel nieuw in Japan geleverd was !
Dit soort vreemde dingen ga je nu meemaken, de Lamda sonde moet een origineel Subaru onderdeel zijn omdat veel after market delen je motor prestaties kunnen beïnvloeden.
Nu is dit een apart geval omdat het een niet Europees model betreft, maar het geeft wel een illustratie van hoe raar de wereld nu in elkaar zit.

De tijd van versnellingsbakken onder een Triumph 2500 op de sloop vandaan halen omdat die zo in een Triumph TR 6 spooortwagen pasten, is wel grotendeels voorbij denk ik zo !
Alles heeft wel een elektronisch of computer flubbertje nu, dat moet ‘praten’ met de computer !
@mout: er is maar een merk dat ik tot nu toe blind durf te kiezen… Niet perfect maar pretty damm close: Mazda. En laten zij nou toevallig vrijwel geen turbo’s leveren (los Vd diesels). Honda sla ik ook hoger aan dan Toyota maar onderhoud kan ook duur uitpakken bij Honda.
@mout: Ik denk dat je het anders moet zien. Ik ken iemand die elke elektronische storing kan verhelpen, zelfs bij de nieuwste meest uitgebreide auto. Alles wat niet ouderwets vet, zwaar en van metaal is kan deze man maken. Echt sleutelen op de ouderwetse manier kan deze echter niet.

Ik denk dus dat in de toekomst er gewoon verschillende specialisten rond moeten lopen. Eentje voor het ouderwetse sleutelwerk en eentje voor de moderne rommel die er tegenwoordig op zit. Er zullen vast mensen zijn die beide kunnen maar mijn ervaring is dat deze toch in een van beide minder goed zijn. Wel ben ik er bang voor dat het voor bedrijven niet rendabel is om zulke goede specialisten in dienst te hebben en je dus gewoon een probleem hebt. Over 10 jaar ben je dus nog zuurder dan nu als je een probleem hebt.

Zelf hoop ik in ieder geval nog 20 jaar rond te kunnen rijden in auto’s van voor de overdreven elektronica. Meer dan airco, cruise control en radio heb ik niet nodig. Gaat dat niet lukken dan hoop ik dat bovenstaande hobbyist snel op dieet gaat zodat deze nog wat langer te leven heeft en mijn auto kan repareren in geval van rare storingen.
@lekbak: Je hebt zeker een punt, alleen is het niet alleen zaak van kunnen.Je hebt ook een testkast en dergelijke (uitlees)apparatuur nodig.Dat is heel erg prijzig spul wat door een importeur alleen aan dealers en erkend reparateurs verstrekt wordt.Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een universeel bedrijf er niet op een andere manier kan aankomen.Maar je kan moeilijk voor elk merk die apparatuur aanschaffen.
@lekbak: “Wel ben ik er bang voor dat het voor bedrijven niet rendabel is om zulke goede specialisten in dienst te hebben en je dus gewoon een probleem hebt.”

Dan zullen er in de toekomst minder maar grotere garages ontstaan, die genoeg klanten hebben om wel beide specialisten in dienst te kunnen houden…
@mout: Ik zeg toyota,mazda en honda!
@mout: Lexus
En vriend van me had laatst pech met zijn Citroën (…) en vroeg aan de man van de wegenwacht welke auto’s betrouwbaar waren volgens hem. Het antwoord verbaasde hem nogal. De man zei dat Toyota’s goed waren en *tromgeroffel* Alfa Romeo’s! Die laatste worden ook altijd gebashed hier op AB maar volgens een man uit de praktijk is dat dus klinkklare nonsens. Toch fijn om te horen als Alfa rijder. Heb trouwens zelf ook nooit problemen met de 156 jtd.
@PeugeotGTI:

Ik durf het niet te zeggen, maar met 170000 kilometer is alleen mijn roetfilter van mijn 159 jtdm stuk gegaan.
Omdat ik TE rustig rijd volgens mijn vriend de Fiat dealer !

Met de Passat TDI veel kleine ergenissen als EGR kleppen, niet erg, je komt wel thuis maar 90 rijden voor 600kilometer is niet zo fijn. En verder vaker klein elektronisch geneuzel.
Veel meer als met mijn Alfa, daarom doe ik die Alfa niet weg, hij is na zeven jaar geen pepernoot meer waard en ik kan er nog jarenlang plezier van hebben.
Daarnaast zie ik geen enkel nieuw model waar ik begerig van word, die Alfa past gewoon bij me, ’t is anders dan de rest en dat bevalt me altijd wel.
@desjonnies:
Zeer herkenbaar. Wie het laatst lacht. . .
Bij mij alleen uiteraard de draagarmen en een lucht slang van een paar tientjes. Verder na 240.000 de radiateur, die was versleten. Da’s alles, heb nu 285.000 op de klok, waarvan ik er 130.000 op heb gezet. Geen flikker meer waard, ga gewoon die tot ie op is.
@peugeotgti: Om heel eerlijk te zijn vind ik de fiat diesels gewoon top!
Een terugroepactie is ook een kans voor de dealer. Je hebt weer klantencontact en kunt zo misschien een ander product verkopen of de volgende beurt inplannen.
Haha toeval? Ik vond dat van top gear best grappig totdat ze die auto’s gewoon gingen slopen, dat is toch gewoon niet grappig?
@mrrallycross: Mja. Het is hun ‘speciale’ gevoel voor humor.
Het overkwam ook een Maserati Biturbo en een Morris Marina, om eens wat te noemen.
Eigenlijk is mercedes nog altijd het ergst met hun isolatie gefaal van 91 tot 96. Dat is gewoon ziek. Genoeg wagens die in de fik zijn gevlogen. Tijdens het rijden. Of spontaan voor de deur. Maar mercedes heeft er niks aan gedaan geen terugroepacties niks. Gewoon lekker laten gebeuren. Belachelijk! Ook al waren er teveel auto’s al op de weg die het hadden. Geld gaat altijd boven mensenlevens. En het is nog wel Mercedes verdomme
Al dat gezeur over terugroepacties in de media werkt alleen maar contraproductief. We moeten juist blij zijn dat dit wordt gedaan in plaats van Ford Pinto praktijken van fabrikanten die de kop in het zand steken en alle ontwerpfouten er lekker in laten zitten.
Ik was het betreft Peugeot enorm met Top Gear eens. En ik heb die 307CC mogen rijden toen ie net nieuw was. Ik verwachtte toch iets van die kar en wat een boot was dat. Als die beetje aangeeft wat de modern Peugeot is dan moet het roer daar heel snel om. De 308 vind ik een erg mooie wagen, maar een tante heeft er 1 en haat m dat zegt genoeg.

Ik kocht eens een Focus station. Waarom? Volgens alle tests geode auto bla bla. Ik heb veel gesleuteld en weet het eea dus dacht een geode koop te doen. Resultaat was niks dan problemen met die wagen en daar kwam vervolgens een probleemloze Skoda voor. Ik bedoel dan doe je al je uitzoekwerk zo nauwkeurig en nog een kat in de zak. Je moet ook wat geluk hebben met auto’s vooral tweedehands (denk je tot je n nieuwe Italiaan koopt).

Alfas, nieuw gehad en altijd gedoe. En een dealer die je niet serieus neemt, ze vinden als je met een nieuwe V6 Alfa rijdt dat je gewoon gelukkig moet zijn en niet moet zeuren, hoeveel problemen er ook bijkomen. En dat waren er een hoop. Ik heb daar een keer bijna mijn oude civic door de showroom ramen geknald zo kwaad was ik. Terwijl gezinnetjes de nieuwe 146/147s bekeken, wees ik de verkoper op het feit dat die oude japanner daarbuiten het altijd deed. Ja meneer van 1978 is dat ding, en die *&^%Alfa staat wederom stil thuis!!! Blijf ze mooi vinden vooral die 159 station maar ja, deze ezel stoot zich geen 3e keer aan die steen, hoe mooi die steen ook moge zijn.

En daarmee kom ik dus op de Japanners dat blijft mijn ding na mijn ervaringen. Helaas doen ze weinig leuks laatste tijd, maar ik ben een dagje ouder en van mij hoeft het niet meer zo. Ik zie de Koreanen als een goedkoop alternatief voor de Jappen, ze lijken ook niet steeds te verassen met idioot hoge reparatiekosten.
@niex: Ik begrijp uit je verhaal dat je op z’n zacht’s gezegd niet het meeste geluk van de wereld heb gehad wat auto’s betreft.Heel vervelend.Ik proef ook een behoorlijk gevoel van verbroken vertrouwen, en dat is misschien nog wel veel erger.Een dealer moet er zijn voor een klant, vooral in de door jouw geschetste situaties.Natuurlijk zijn daar grenzen aan verbonden, maar als je alleen al duidelijk naar de klant communiceert is vaak de helft van de storing tussen klant en dealer al opgelost.Verder dat waar @heidekonijn in een het Tesla topic de spijker op z’n kop sloeg; “to excel is to exceed customer expectations”
Ik hoop dat je voortaan meer geluk heb met de Japanse of Zuid-Koreaanse keuze!

Een kleine tip: Probeer neutraal te blijven als je verhalen hoort van mensen binnen je omgeving.De dealer is namelijk altijd kut/fantastisch, de onderhoudskosten zijn altijd abnormaal hoog/er mankeert nooit wat, hoogstens een oliefiltertje en ik heb die verkoper goed te grazen genomen en een pak inruil gekregen,niet normaal.Die laatste is geen of/of want er zullen weinig mensen zijn die toegeven dat hun trots niets meer waard was/is

Succes!
@sydney: valt redelijk mee hoor, ook hoop fijne wagens gehad die minder gezeur gaven maar Alfa was een gemiste kans van ze. ik ben er gek van gemaakt door mn pa maar die dealer was erger dan de problemen wat een verschrikkelijke manier van doen, mn oom had daar ook n alfa gekocht is na eentje meteen weer op Benz overgestapt.

Probleemloos: Renault 5, Honda Civic(s)/CRX, Opel Corsa D, VW Polo/Golf (de oudjes uiteraard)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).