• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: Mazda MPS

Auteur: willeme, gepost 22 september 2019 om 13:59 – 33 Reacties

Mazda 6 MPS - 3 MPS


Could have, should have, would have.

Het is een label dat maar heel even heeft mogen leven: MPS. Het stond voor Mazda Performance Series. Het was de bedoeling dat die benaming gebruikt ging worden voor de snelle Mazda’s. Op sommige markten werd het label ‘Mazdaspeed’ gebruikt. In dat geval, zoals in de Verenigde Staten werd de Mazda 3 MPS als Mazdaspeed 3 verkocht.

Maar waar er bij Mazdasppeed ook relatief langzame modellen werden toegevoegd aan de range, moest MPS een écht sportief performance-label worden. Het eerste wapenfeit was de Mazda 626 MPS. Dat was een bloedserieuze auto. Geheel volgens de toen heersende mode had de Mazda 626 MPS een geweldige grote spoiler.

Mazda 626 MPS Concept '00

Onder de kap troffen we een potente motor aan. Het is een 2.5 V6 met dubbele turbo, goed voor 280 pk en 370 Nm. Serieuze hardware. Ondanks de Lancer Evo-esque looks, moest je ‘m meer zien als potentiële concurrent voor de Subaru Legacy B4 Blitzen of Mitsubishi Galant VR4. De Mazda 626 MPS zou uiteindelijk niet het levenslicht zien. De concept werd pas getoond in 2000, toen de facelift-versie al even onderweg was. Er was simpelweg te weinig tijd. De Mazda 6 introductie was dichtbij.

Mazda 626 MPS Concept '00

Maar er is bij Mazda natuurlijk ook een auto die er om schreeuwt om te worden voorzien van de MPS behandeling. Die auto is natuurlijk de Mazda MX-5. Nu zijn er voldoende eigenaren die zeggen dat je absoluut niet meer vermogen wil hebben in een Mazda MX-5. Dat is hetzelfde excuus als Tesla rijders gebruiken dat ze het zo fijn vinden om tijdens de reis 25 minuten lang een luchtje mogen scheppen. Er is simpelweg geen keuze.

Mazda MX-5 MPS (NB2) Concept (NB2) '01

Terug naar de MX-5. Een lichte sportwagen met achterwielaandrijving is natuurlijk een perfecte basis om sneller te maken. Dat gebeurde dus met de Mazda MX-5 MPS Concept. Het was niet zomaar een kwestie van een turbootje monteren. Sterker nog, de Mazda MX-5 had een atmosferische 1.9 liter viercilinder. Deze leverde precies 200 pk bij 7.000 toeren en 196 Nm bij 6.000 toeren. Omdat het gewicht zo rond de 1.060 kilogram lag, was de auto meer dan voldoende snel.

Mazda MX-5 MPS (NB2) Concept (NB2) '01

Niet alleen de motor werd aangepakt, ook het onderstel werd grondig herzien om opgewassen te zijn tegen het nieuwe prestatiepotentieel. Ook een erg gaaf idee had Mazda om de MX-5 echt zijn eigen gezicht mee te geven. Aan de achterzijde is de MX-5 licht afwijkend, maar aan de voorzijde moet je echt goed kijken om te zien dat dit toch echt een ‘NB’ is.

Mazda MX-5 MPS Concept (NB2) '01

De Mazda MX-5 MPS werd niet in productie genomen. Naar verluidt zou de auto qua prijs en prestaties te dicht aanschurken tegen de RX-8, die rond die tijd ook op stapel stond. Dat wil niet zeggen dat er geen bijzondere MX-5 NB modellen op de markt kwamen. Zo was er daadwerkelijk een Mazdaspeed MX-5 in 2004. Deze werd in Japan verkocht onder de naam Mazda Roadster Turbo.

Mazdaspeed MX-5 Turbo

Deze had de bekende 1.8 viercilinder onder de fraaie motorkap. Deze was voorzien van een IHI turbo, waardoor het maximumvermogen steeg naar 178 pk en het koppel naar 226 Nm. Daarmee was het mogelijk om zo’n 7 seconden te sprinten naar de 100 km/u. Dankzij de korte bakverhouding hield de acceleratie op bij 204 km/u. Er zijn er uiteindelijk 5.428 Mazdaspeed MX-5’s met turbo gebouwd.

Mazdaspeed MX-5 Turbo

Was dat het? Eh, nee. Niet helemaal. Waarschijnlijk om de ontwikkelingskosten te spreiden werden er ook een aantal gebouwd voor de Australische markt. Dat is iets wat we vaker hebben gezien, omdat ze nu eenmaal dicht bij Japan liggen (geografisch gezien) en het stuur rechts hebben, is het vrij eenvoudig om de auto te verschepen naar het land van Daniel Ricciardo en Natalie Imbruglia.

Mazda MX-5 SE '05

Aldaar werd de Mazda MX-5 SE op de markt gebracht. Dat was in principe dezelfde auto, maar dan met iets minder vermogen (165 pk) dankzij een iets lagere turbodruk. Op zich niet verkeerd, maar 165 pk’s dankzij een turbo is wel even wat anders dan 200 pk uit een atmosferische motor, zoals de concept ons beloofde. fs

Mazda MX-5 SE (NB2, AU) '05

Uiteindelijk verschijnen er twee Mazda MPS-modellen op de markt. In 2005 kunnen we eerst de Mazda 6 MPS verwelkomen. De basis van de Mazda 6 MPS is de nieuwe 6 Sedan, gek genoeg kiest men niet voor de fraaiere vijfdeurs uitvoering of de coole Sportswagon. Neen, de Mazda 6 MPS is enkel leverbaar als sedan. Onder de bolle motorkap vinden we een 2.3 DISI turbomotor, goed voor 260 pk en 380 Nm. Daarmee snelt de vierwielaangedreven Mazda 6 MPS in 6,6 seconden naar de 100 km/u en is een topsnelheid van 240 km/u mogelijk.

Mazda 6 MPS (GG) '05

In 2006 volgt de Mazda 3 MPS. In principe krijgt deze exact dezelfde motor als de Mazda 6 MPS. Een verschil is echter de aandrijving. De Mazda 6 heeft AWD, bij de Mazda 3 MPS moeten de voorwielen het oplossen. Mede dankzij een sperdifferienteel lukt dat heel aardig. De Mazda 3 MPS accelereert in 6,1 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Mazda 3 MPS (BK) '06

In 2009 wordt de Mazda 3 vernieuwd. Officieel is er sprake van een nieuw model (van BK-generatie naar BL-generatie), maar onderstel, motor en bak van de Mazda 3 MPS zijn krek eender. Wel is de auto nu aanzienlijk opvallender dan zijn wel erg anonieme voorganger. Rond deze periode gaat Mazda zich richten op de SkyACTIV-technologie en een nieuwe designrichting. Nadat deze Mazda 3 MPS uit productie ging in 2013 zijn er veel speculaties over MPS-modellen, maar daar zal het hoogstwaarschijnlijk bij blijven. Het label is nu bijna langer weg, dan dat het onder ons is geweest.

Mazda 3 MPS (BL) '13

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda3, mazda6, mps

Vorig bericht: « Niemand ziet dat dit een replica is
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Singapore 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rachid zegt

    22 september 2019 om 14:01

    Ik heb zo’n Mazda 6 MPS gehad met AWD, super fijn ding. Reed enorm leuk, was best degelijk (op 4WD na), halfjaar ingereden en voor 1500 extra weer verkocht aan jawel, een vrouw!

    Minpunt was ook ding kon enorm zuipen…

    Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      22 september 2019 om 17:38

      @rachid: ik zeg altijd maar zo wanneer het een auto betreft. Wanneer hij meer zuipt dan zijn baasje, dan gaat ie eruit.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        22 september 2019 om 17:44

        @marijn90: Dan mag ik morgen een 6.0 V12 gaan uitzoeken (-:

        Login om te reageren
      • theladystig zegt

        23 september 2019 om 11:23

        @marijn90: Dan heb ik een ruime keuze uit auto’s met minimaal 6 cilinders

        Login om te reageren
      • 560pk zegt

        23 september 2019 om 16:47

        @marijn90: wordt voor mij dan een 3 cilinder ecoboost

        Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    22 september 2019 om 14:04

    Zo’n ding komt er hier nog wel eens, denk ik. Snel, onopvallend, geen hond weet wat het is… what’s not to like?

    Jammer dat er geen LHD Mazdaspeed MX-5’s zijn geweest. Die had ik ook wel gelust.

    Login om te reageren
    • vincentmiata zegt

      22 september 2019 om 15:20

      @vaakbenjetebang: LHD mazdaspeed mx5en zijn er gewoon geweest.

      Er rijden er een aantal van rond hier in nederland

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        22 september 2019 om 16:24

        @vincentmiata: Origineel of conversie? Niet dat me dat uitmaakt als ik er een zou gaan kopen, maar ik dacht oprecht dat ze er alleen als RHD geweest zijn. Aan de positieve kant: dan kan ik er dus eentje kopen. Da’s dan wel weer mooi!

        Login om te reageren
        • vincentmiata zegt

          22 september 2019 om 16:42

          @vaakbenjetebang: Origineel, foto in het artikel de grijze is t ook te zien

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            22 september 2019 om 17:07

            @vincentmiata: Ja, verrek. Schele prei dat ik ben.

            Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    22 september 2019 om 14:20

    Was dat hele MPS label niet gewoon een initiatief van Ford om Mazda van dat belegen opa/oma imago af te helpen ??

    Hier .. hebbie een paar motorblokken + een zwikkie spoilers .. doe er wat leuks mee ..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 september 2019 om 14:37

      @lincoln: klopt, maar dan wordt het zo’n kort artikeltje :-)

      Login om te reageren
      • mpssmile zegt

        22 september 2019 om 18:55

        @willeme: laatste versie 3 mps had wat wijzigingen in het blok ivm drijfstangen dacht ik. Verder vrij identiek

        Login om te reageren
  4. jdpetrolhead zegt

    22 september 2019 om 14:27

    The answer is always Miata.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      22 september 2019 om 15:05

      @jdpetrolhead: nee, Miata Is Always The Answer.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        23 september 2019 om 10:19

        @720s: Je moet even kijken en dan zie je het.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 september 2019 om 15:07

      @jdpetrolhead:

      Miata .. the 159 among cars ..

      Login om te reageren
  5. stfu zegt

    22 september 2019 om 14:29

    Het ziet er allrmaal net niet echt fraai uit. Teveel plakspoilers en niet echt een mooie cohesie.

    Login om te reageren
  6. mwti zegt

    22 september 2019 om 14:48

    Zo zie je maar dat een goed product niet goed hoeft te verkopen. Er komt meer bij kijken.

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    22 september 2019 om 15:46

    Hier in de buurt staan / rijden twee 3 MPS’n rond.
    Ik vind het hele leuke auto’s omdat ze een echte underdog uitstraling hebben.

    Maar om een of andere reden zou ik hem toch nooit kopen. Wellicht staan de juiste sterren niet op een lijn.

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    22 september 2019 om 16:12

    Van BL generatie naar BK generatie moet andersom zijn. Prachtige auto’s verder, die mps’en. Er staat hier een mooie 6 in de buurt. Altijd beetje jaloers als ik er langs rijd met mijn 3.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    22 september 2019 om 17:10

    Heel jammer dat er geen MPS is van de huidige 6.

    Login om te reageren
  10. hondar zegt

    22 september 2019 om 17:13

    Al die MPSjes zuipen enorm!

    Login om te reageren
    • mpssmile zegt

      22 september 2019 om 18:49

      @hondar: valt wel mee mijn 3 mps, 1 op 10 zo’n beetje. Niet veel meer of minder dan andere met ruim 2 liter turbo met 260 pk.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      22 september 2019 om 19:50

      @hondar: Keerje diesel tanken schijnt te helpen voor de dorst.

      Login om te reageren
  11. amersfoorter zegt

    22 september 2019 om 18:36

    Mps, nooit van gehoord. En terecht. Doei

    Login om te reageren
  12. ty5550 zegt

    22 september 2019 om 18:48

    De versie van die grijze MX5 turbo zou enkel in Japan verkocht zijn maar het stuur staat aan de linkerkant?

    Login om te reageren
    • vincentmiata zegt

      22 september 2019 om 21:11

      @ty5500: In amerikan werden ze ook verkocht, maar onder de naam Mazdaspeed Miata

      Login om te reageren
  13. mpssmile zegt

    22 september 2019 om 18:50

    Zonde dat ze het nu niet meer hebben, geeft nog altijd een imagoboost zo’n topmodel

    Login om te reageren
  14. mpssmile zegt

    22 september 2019 om 18:52

    En tegenwoordig altijd dat gezemel over die skyactiv, soms wil je gewoon meer koppel en/of pk

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      22 september 2019 om 19:34

      @mpssmile: Dat is er makkelijk uit te krijgen, alleen niet via Mazda zelf.

      Login om te reageren
  15. emping zegt

    23 september 2019 om 08:38

    -EDIT: dank u, is inmiddels gefixt-

    OT jammer dat het maar zo kort heeft geduurd, en ik wist niet eens van de tweede model Mazda 3 MPS af.

    Login om te reageren
  16. izimo zegt

    24 september 2019 om 05:07

    Als er van de 6MPS een wagon was geweest had ik deze zeer zeker gehad, 3MPS was ook zeker een kanshebber, maar was niet ruim genoeg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North