Niemand ziet dat dit een replica is

Auteur: , 40 Reacties

Timmermansogen opgelet!

Een van de gaafste supercars uit de jaren ’80 is toch wel de Ferrari 288 GTO. In tegenstelling tot de auto uit de Autoblog Special van gisteren, was de naam bij de GTO wél gerechtvaardigd. De auto werd namelijk gebouwd ter homologatie voor het Group B klassement.

Helaas werd de Group B klasse al definitief gecanceld, terwijl Ferrari rond dezelfde periode begonnen was met de productie van de auto. Kortom, slechte timing. Alle exemplaren die gebouwd gingen worden (272 stuks), waren dus allemaal straatauto’s. De hele mythe rond ‘een enorme belofte zijn’, heeft natuurlijk wel zijn aantrekkingskracht op verzamelaars, zeker omdat er Ferrari op staat. Een originele GTO is bijzonder duur. Dus wat moet je dan doen?

Simpel! Maak een replica. Als het om imitatie-Ferrari’s (of, zoals @Jaapiyo zegt, Fugazi-Fezza’s), is er een compleet spectrum. Aan de ene kant heb je de Pontiac Fiero waar men een steigerend paardje heeft geplakt. Aan de andere kant zien we deze 288 GTO replica.

Ferrari 308 GTB -288 GTO replica '19

Net als de echte 288 GTO heeft de 308 GTB als basis gediend. Maar deze 308 GTB is flink onder handen genomen door Ferrari specialist Jim Carpenter uit de Verenigde Staten, die ook al eens deze 328 GTB naar 288 GTO heeft omgebouwd. Ze hadden er een polyester 288 body over heen kunnen doen en klaar was Kanye. In plaats daarvan hebben ze de GTO echter minutieus nagebouwd. Aan de buitenkant is het bijzonder lastig te zien dat deze auto niet The Real Deal is: ook deze auto is werkelijk schitterend.

Ferrari 308 GTB -288 GTO replica '19

Ze hebben het niet alleen gelaten bij een 288 GTO uiterlijk. De 2.85 achtcilinder boxer was wellicht te exotisch en een stap te ver. Maar onder de kap ligt wel degelijk een originele Ferrari-motor. Deze heeft de motor in lengte geplaatst, terwijl de standaard 308 het blok nog overdwars heeft staan. Dankzij twee turbo’s, twee intercoolers en een Halltech ECU bedraagt het maximum vermogen nu zo’n 550 pk.

Ferrari 308 GTB -288 GTO replica '19

Dan nu het grootste voordeel: zijn prijs. De auto kost een fractie van wat een gewone 288 GTO je zou kosten. De prijs bepalen van het origineel is een beetje lastig, maar onder drie miljoen vind je ze sowieso niet. Met deze ombouw heb je dezelfde looks en nog betere prestaties. Een win-win situatie dus. Interesse in deze Fugazi Fezza? De advertentie kun je hier bekijken.



40 reacties

Dit vind ik fer van een rari.
@suxez: goeie grap
Ik zou voor de real deal gaan, of helemaal niet.
@aut0bl0gg3r: Ik zou Doutsen als replica ook gewoon doen dus waarom niet.
Voor 225,000 iemand anders zijn hobby projectje kopen… nee dank je? Je rijdt jezelf toch dood in zo’n ding.
@quotama: de originele is superveilig
Betrouwbaarheid kan wel een dingetje zijn lijkt me
@tvklarenbosch: Bij het origineel gelukkig niet..
@babybenz: hebben italianen altijd voor elkaar
Achterkant wijkt zo op het eerste oog af van het origineel.
@karaya: precies, oogt een stuk smaller als dat ik hem ken
@lluq: en hoger
@karaya: voorkant ook. Ter hoogte van de lampen onder de bumper. Of de maat lampen klopt niet (te klein) of ze zitten te ver onder de bumper.
€225000 voor een Pontiac Fiero dan koop ik wel wat anders
@alfaromeospider: lezen kan soms nuttig zijn, soms…
@pindakoning: ik weet dat de auto is omgebouwd zo slim ben ik nog wel maar het is en blijft een pontiac fiero (ook met ferrari motor)
@alfaromeospider: probeer het nog een keer. Herhalen tot je het wel begrijpt.
@alfaromeospider: kwam laatst een hele mooie alfa Romeo Spider tegen. Bleek een omgebouwde Fiero te zijn.
@alfaromeospider: ik heb zelden zon domme reactie gezien.
@alfaromeospider: leuke avond gehad gisteren?
@alfaromeospider:

7.000.000.000 mensen op deze planeet die wat anders kopen ..

En jij zit bij dat selecte groepje ..
@lincoln: blijft toch bijzonder ja
Ziet er zowaar erg goed uit!
Zet maar voor de deur.
Toch klopt hij niet, vooral de neus. Koplampen zitten te laag, en de vorm van de voorschermen is anders.
Verder is de wielbasis te kort, waardoor het geheel er maar raar uit ziet.


-Edit: dank u, is gefixt-
Volgens mij is dit een replica… ik kan het fout hebben hoor.
@rikv99: hoe kom je daar nou bij?
550 peekaa is deze zeepkist ??

Ferrari’s uit deze periode konden hooguit de helft aan ..
@lincoln: mja, maar toch is de originele GTO voorzien van 400pk, het daaropvolgende model 650pk en daarna kwam de F40. Maar misschien konden de bestuurders ’t niet aan…
Die hebben dat ding al jaren!
Tja, kansloos kunnje dit niet meer noemen, maar ik zou tevreden zijn met een originele 308 GTS.
De achterkant is slecht gelukt. Te hoog en te lang. Ik zou liever gaan voor een originele 308.
Zullen er überhaupt nog wel Pontiac Fiego’s
@lacker: Fiero’s bestaan?
@lacker: er komt een dag dat de Fiero net zo gewild wordt en zeldzaam is als de 288 GTO. Ik zou zeggen: kopen er een (of 10!) nu ’t nog kan. En dan is ’t wachten geblazen. 😊 Spannend! 👍🏻
Zie er maar 1 te vinden die niet verkloot is.. Na 2050 worden ze wat waard :)
Sorry jongens maar ik ga het verklappen… Dit is geen Pontiac Fiero.. @fiero @lacker @alfaromeospider maar echt dit is geen Pontiac fiero maar echt helemaal niet..
Ik vind de ombouw van Koenig-specials beter geslaagd!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een Ferrari ombouwen.. waarom ??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).