Uitslag Formule 1: Grand Prix van Singapore 2019

Auteur: , 66 Reacties

Kan Ferrari haar enorme snelheid over een rondje omzetten in de derde klinkende zege op rij, of kunnen Max en Lewis de rode brigade knakken met hun race pace?

Ferrari

Het is ongelooflijk, maar het is alweer elf jaar geleden dat de Grand Prix van Singapore voor het eerst verreden werd. Inmiddels is het schouwspel onder kunstlicht met Singapore als cyberpunkesque backdrop verworden tot een van de juweeltjes op de F1 kalender. Doch niet alleen voor de toeschouwers is het een unieke race, ook voor de coureurs is het een bijzondere uitdaging, zeker nu Maleisië van de kalender verdwenen is.

Hoewel er namelijk in de avond geracet wordt, is het doorgaans loeiheet tijdens de race. Dat heeft te maken met de hoge luchtvochtigheid in de regio, waardoor de warmte blijft hangen. Het is net alsof je door een sauna heenrijdt en dat twee uur lang. Koppel het aan de opperste concentratie die je nodig hebt om zo’n F1 bolide uit de muur te houden en het is logisch dat de coureurs na de race uiterst uitgeput zijn. Een gemiddeld vochtverlies van drie kilo is te verwachten. Naar verluidt zweten sommigen zelfs nog wat meer vocht uit. Geen wonder dus dat er aan het eind van de rit niet zelden nog wat schade gereden wordt.

Gisteren in de kwalificatie was er een onverwacht feestje te vieren voor Ferrari. Iedereen en zijn oma had verwacht dat Mercedes of heel misschien Red Bull het veld zou aanvoeren, maar opeens meldde zich gisterenochtend Ferrari aan de top van de tijdlijsten. Eerlijk gezegd dachten we dat de anderen het in de kwalificatie wel weer om zouden draaien, maar niets was minder waar: Leclerc pakte de pole, voor Hamilton en Vettel. Verstappen kwam niet verder dan de vierde stek en was daar achteraf duidelijk teleurgesteld over. Eens kijken of hij zijn frustratie vandaag in de race kan ombuigen tot een positief resultaat.

Start
Leclerc komt vanaf de pole goed weg en lijkt even Vettel in zijn kielzog mee te kunnen trekken om het een Ferrari 1-2 te maken na de eerste bocht. Maar Hamilton die iets minder goed van zijn plek komt, weet zijn Merc toch net voor de auto van Vettel te plaatsen en verdedigt daarmee zijn positie. De top-6 gaat zo ongewijzigd de eerste ronde in. Daarachter is het wel bal. Sainz en Hulkenberg raken elkaar en moeten beiden de pits opzoeken.

Norris, die gisteren zijn run in Q3 verknalde, profiteert maximaal. Hij was toch al een plekje opgeschoven omdat Ricciardo na de kwali van gisteren uit de uitslag werd gehaald door de FIA, omdat hij in Q1 teveel power uit zijn MGU-K zou hebben getrokken. De malheur van Sainz en de Hulk levert hem nu alweer de zevende plek op.

Achterin het veld zien we dat Ricciardo zich op onzachte wijze een weg langs Russell baant. De Ozzie kan door, Russell moet net als Sainz en Hulkenberg de pits opzoeken voor de nodige reparaties. De race van de Brit zal hierna vooral bestaan uit het weer bij- en mogelijk inhalen van teammaat Kubica. Je moet er maar zin in hebben in de Singaporese hitte.

Vettel dringt in de eerste ronde aan bij Hamilton, die even tijd nodig lijkt te hebben om op stoom te komen. De Duitser vindt echter niet de ruimte om een echte aanval te plaatsen. Daarna ontstaat er een treintje zoals we dat al vaker gezien hebben in Singapore. Leclerc dicteert het tempo en dat is duidelijk niet volle polle doorblazen. In plaats daarvan probeert hij zijn banden te sparen om de race comfortabel met één stop te kunnen voltooien. Lewis Hamilton roept over de radio dat nog trager rijden praktisch onmogelijk is. De gestopte Hulkenberg laat zien dat het een stuk harder kan. Op het hardste rubber zet hij de snelste rondetijd neer, die secondes sneller is dan wat Leclerc vooraan rijdt. Welkom bij de Formule 1 anno 2019.

Mid Race
Je zou zeggen dat iemand wat moet proberen. Probleem is: als je nu stopt lig je meteen achter het hele veld. In de achttiende ronde zou Leclerc na een fictieve stop terugvallen naar P12, zo dicht zit het veld bij elkaar. Maar goed, als je achteraan het treintje aansluit en vervolgens wacht totdat de rest stopt lig je eerste toch? Het is wachten op het moment dat iemand het aandurft.

Hè hè, Vettel en Verstappen openen het pitstopbal dan eindelijk bij het ingaan van de 20ste ronde. Bij Red Bull hebben zich misschien wel een beetje verrekend, want terwijl Vettel vóór Hulkenberg weer de baan op komt, filtert Verstappen áchter Hulkenberg weer het circuit op. Dat kan de Nederlander veel tijd gaan kosten.

Een ronde nadat Vettel en Verstappen gestopt zijn roept Hamilton over de radio dat hij Leclerc wil undercutten. Maar Leclerc geeft ‘m die kans niet, want het is hij, Leclerc, die de pits opzoekt. In eerste instantie schieten onze ogen direct naar Hamilton, die logischerwijze doorrijdt nu. Invoegen achter Leclerc in de pits zou natuurlijk dom zijn. Maar de sensatie ontstaat als Leclerc de pits weer uitrijdt, want dan zien we dat Vettel hem voorbij is!

Een gimmickje van de F1 organisatie laat onder in beeld zien dat áls Hamilton nu zou stoppen, hij achter Vettel terecht zou komen. Maar Hamilton heeft één voordeel: Vettel komt namelijk in de buurt van een paar coureurs die nog niet gestopt zijn, te weten Giovinazzi, Gasly, Ricciardo en Stroll. Als de Ferrari coureur daar veel tijd mee verliest, wordt Hamilton alsnog de lachende derde.

Lewis komt naar binnen in de 27ste ronde, maar inmiddels weten we al dat hij het niet gaat redden tegen de Ferrari’s. Het team heeft namelijk op de radio al met zijn wingman Bottas gepraat en deze opgedragen wat trager te rijden. Doet Bottas dat namelijk niet, dan gaan hijzelf en Albon voorbij aan de onbetwiste eerste man van het team. Bottas kwijt zich consciëntieus aan zijn taak en laat in twee ronden drie seconden liggen. Zo kan Lil’ Lewis voor VB77 en AA23 beginnen aan zijn tweede stint. Niet dat Lewis dankbaar is: hij wil vooral van zijn team weten waarom nu beide Ferrari’s en Verstappen voor hem rijden.

Vettel laat nu toch wel iets van zijn verloren gewaande klasse zien, want terwijl hij vrij rap voorbijgaat aan het groepje voor hem, blijft Leclerc een beetje hangen. Zien we hier nog een kleine zwakte in het arsenaal van de Monegask? Het kost CL16 in ieder geval zo een handjevol seconden, die hij hierna maar weer goed moet proberen te maken. Overigens geinig feitje tussendoor om je sportieve hart aan te warmen: de niet gestopt Giovinazzi was kortstondig de eerste Alfa Romeo coureur sinds Andrea de Cesaris in 1983 die een Grand Prix aanvoerde.

De vreugde is helaas voor korte duur voor GIO, want wederom gaat een goede positie op de baan verloren. Dit keer kan de Italiaan er niet alles aan doen, want de touché die hij heeft met Ricciardo is minimaal voor de helft de schuld van de Ozzie, die iets meer geduld had moeten betrachten. Ricciardo zelf rookt in tegenstelling tot bij zijn incident met Russell aan het begin van de race nu ook zelf een zware pijp, want hij heeft een lekke band. Dom dom dom, want de Renaults hebben wél wat snelheid vandaag. Hulkenberg is inmiddels namelijk alweer zevende, maar ja, hij moet waarschijnlijk nog een keer stoppen.

Zo gebeurt er na de saaie startfase toch wel weer het nodige in Singapore. Maar een ding hebben we nog niet gezien: een safetycar. Het komt alsnog zover als Romain Grosjean en George Russell elkaar de ruimte op de baan niet gunnen. De Fransman met een kersverse deal op zak lijkt daarbij degene die het meeste fout zit, maar het is ook weer gewoon een onhandig incident. Omdat de auto van Russell opgeruimd moet worden, mag Bernd Maylander weer eens aan de bak.

Het is zowel goed nieuws als slecht nieuws voor leider Vettel. Aan de ene kant krijgt hij een paar rondjes gratis om zijn banden te sparen, aan de andere kant is het buffertje wat hij had opgebouwd richting Leclerc natuurlijk verdwenen. Nu we het toch hebben over Leclerc: de Monegask is duidelijk totaal niet blij met zijn team en jankt over de radio intens over het feit dat Vettel nu voor hem rijdt.

Als het veld weer losgelaten wordt zit LEC echter ook gewoon een beetje te slapen. Vettel heeft meteen weer een gaatje te pakken. Verstappen kan in de buurt blijven, maar Mercedes lijkt in deze fase apart genoeg niet de race pace te hebben die we verwacht hadden. Binnen no-time ligt Hamilton alweer vijf seconden achter Vettel, met Bottas getrouw in zijn staart. De Racing Points beleven ook geen lol aan de herstart, want eerst heeft Stroll schade en niet lang daarna zet Perez zijn auto aan de kant. Het laatste incident zorgt voor…de volgende safetycar!

Wederom grijpt Leclerc de safetycar aan om nog even te mekkeren over de strategie van het team. Charles verlangt van zijn team dat ze hem de volle power laten gebruiken om Vettel alsnog aan te kunnen vallen. Het team wil begrijpelijkerwijs echter gewoon de 1-2 binnentikken zonder de techniek nodeloos te belasten. Misschien is het verstandig om nog even wat extra popcorn in te slaan voor de komende races, want na Monza is de verstandhouding er binnen het team niet beter op geworden.

Bij de herstart zit Leclerc dit keer iets dichter op Vettel, maar nog altijd niet heel dicht. Niet dicht genoeg om echt aan te vallen in ieder geval. In de achterste helft van de top-10 moeten we even de prestaties van Gasly vermelden. De Fransman verzoop eerder dit jaar natuurlijk tegenover Max, maar rijdt vandaag een dijk van een race. Hij is lekker agressief en snel, wat ‘m voorlopig de achtste plek oplevert. Zijn teammaat Kvyat doet het een stuk minder goed, want hij elimineert Kimi Raikkonen bij een inhaalpoging voor de twaalfde plek. Tijd voor safetycar numero drie.

En wéér zit Leclerc te slapen. Of hij laat gewoon een gaatje vallen met de bokkepruik op. Hoe dan ook, Vettel speert er weer vandoor op weg naar de zege. De gevechten vinden achterin het veld plaats. Beide coureurs van Haas F1 vinden zich op een of andere manier terug aan de staart van de top-10 en zijn met hun botte wapens lekker aan het knokken met elkaar, Giovinazzi en Sainz. Dat is het voordeel van Norris, Gasly en vooral Hulkenberg, die over de radio roept dat hij vermoedt een probleem met zijn diff te hebben. De Duitser zal er echter veel aan gelegen zijn wat puntjes te sprokkelen.

Finish
De mannen vooraan schroeven het tempo nog een beetje op. Vettel zet zelfs de snelste ronde van de race neer. In slagvolgorde lijken ze naar de finish te scheuren. Alleen Albon geeft nu een paar seconden toe op Bottas. Even later knapt ook Bottas’ elastiekje met het treintje voor hem, maar later zien we waarom: Bottas heeft een gaatje laten vallen om een aanval te doen op de snelste ronde. Het lukt de Fin, maar helaas voor hem heeft Magnussen helemaal achteraan het veld een paar nieuwe banden laten monteren en grist hij het extra puntje uit de handen van Valtteri. Overigens heeft MAG er zelf niks aan, want alleen diegenen die in de top-10 finishen kunnen het puntje opeisen.

En zo wint Vettel eindelijk zijn eerste race van het jaar en poetst hij zijn blazoen ietsjes op. De Duitser had al ruim een jaar niet meer gewonnen. Voor Ferrari is het de derde zege van het seizoen na een winloze eerste seizoenshelft. Interessant om te zien of ze deze vorm kunnen vasthouden richting het eind van het jaar. De volgende race in Sochi zou de SF90 op papier in ieder geval wel moeten liggen. Leclerc wordt dit keer dus tweede, voor Max die zich in de laatste ronden nog met hand en tand moet verdedigen tegen Hamilton.

Bottas wordt achter zijn teammaat vijfde en houdt daarmee Albon achter zich. Qua tijd geeft de Britse Thai niet zoveel toe op Max deze race, maar dat ligt deels natuurlijk ook aan het bandensparen- en safetycar verhaal. Norris wordt zevende, voor Gasly, Hulkenberg en Giovinazzi. Al die coureurs mogen trots zijn op hun resultaten, hoewel met name de Hulk en Gio zullen denken dat als het ietsjes anders was gelopen er misschien nog meer in had gezeten. Maar ja…dat is de leven. Op naar moedertje Rusland!

De volledige uitslag
Singa



66 reacties

Driver of the day: Safety car
@stefanovic: toch iets om over na te denken: de safetycar en de doktersauto (beiden AMG V8’s) maakten veruit het mooiste geluid. Blij dat de eerste veel rondjes had.
Snaarstrak vettel en verstappen!!
@brammetjedeb: en voor vandaag neem ik mijn ‘kritiek’ op hulkenberg terug!
@brammetjedeb: Hij zat anders wel akelig lang achter die Haas zeg. Leek wel wat angstig om echt een actie te plaatsen.
@vaakbenjetebang: Ricciardo plaatste wel acties en dat ging fout. Wat is dan slim?
@brammetjedeb: Ja, als ik het zo goed kon, reed ik daar zelf wel… maar Hulkenberg had duidelijk echt veel meer snelheid dan die Haas en toch zat hij er heel lang achter, terwijl Ricciardo inderdaad wel de ene na de andere auto inhaalde (toen nog zonder contact of andere fratsen).
@vaakbenjetebang: verder een goede race.
Heel veel respect voor Max, hij heeft zich toch wel breed gehouden tegenover HAM.
Volgens mij staan Verstappen en LeClerc nu op eenzelfde aantal punten… niet?
@ericd: Yessir.
@ericd: Ja, beide op 200.
@ericd: yes, beide 200.
@ericd: Oui, beide 200
@ericd: si, beide op 200
@ericd: yup, alleen Leclerc staat boven Max omdat Leclerc meer hogere finishes heeft dan Max.
Heerlijke race! Ouderwets genoten van deze race op Singapore. De middenvelders hebben deze race echt spannend en leuk gemaakt. Ik baalde wel wat van de safetycars die het tempo uit de race haalde. Maar absoluut een toprace mogen aanschouwen. Vind het ook wel mooi voor Vettel. Ik gun hem deze overwinning.
@jaapiyo: succes deze wedstrijd. Een leuk toetje van deze dag.
Calimero Leclerc, van hero naar huilebalk in 1 race.
@harrie: Kan niet tegen z’n verlies. Het kenmerk van een echte winnaar.
@karaya: Arrogantie is niet bepaald een kenmerk van een Winnaar hoor.
@michaelb: ik denk dat hij wel gelijk had. Degene die eerste rijdt heeft eerste keuze voor pitstop. Daar lijkt hij op aan te sturen dat dat niet gerespecteerd werd en zen overwinning heeft gekost. Niks mis mee. Als jonge gast maar ja-knikken levert je nooit een WK op
@bloodseaker: precies, normaal doe je geen overcut of undercut bij je teamgenoot. Leclerc had recht op de winst, Vettel had het op de baan moeten doen.
@benja01: Hoezo recht? Als Charles er recht op had, had hij maar een poging moeten doen om Vettel te verschalken. Vettel had een dijk van een outlap, zo simpel is dat. Leclerc moet niet zo mekkeren want als hij Vettel niet had in Spa, had Leclerc daar ook absoluut niet gewonnen.
@michaelb: elke winnaar is arrogant. anders zul je nooit een winnaar worden en blijven
@michaelb: oh nee? Senna? Prost? Schumacher?
@michaelb: wel van een (halve) Fransman
Goede strategie bij Ferrari, dat zien we wel eens anders. Veel leuke rare dingen gezien achter de top 6. Raikkonen had ff een flatertje, lette niet op. Opmerking vd dag van Lewis, let’s do an undercut. Hij niet Vettel wel en verloor de wedstrijd
Wat is Leclerc zich aan het ontpoppen als een huilebalk zeg. Het gaat even niet zoals hij wil en hij begint direct te janken over de radio. Wat een heerlijke middelvinger van Vettel naar Leclerc zeg haha
@rhellema: word van alle coureurs wel gezegd. Zie deze kritiek dikwijls over Lewis, Vettel, Max,… terugkomen ook. Dat is de winnaarsmentaliteit van de piloten he!!!
@chrisvis: nou als je kijkt achter het podium hoe Leclerc zich daar opstelt, op het podium niet meedoen, hij laat zich wel heel erg kennen zo. En dat is niet de eerste keer dat hij dit doet. Vervelend mannetje volgens mij!
@rhellema: Ja, dat is hij ook. Hij laat het hele seizoen al zien een slechte teamplayer te zijn.
@rhellema: Alle coureurs reageren zo in deze situatie. Verstappen heeft dit ook al gedaan en dan zie ik het woord huilebalk nooit voorbij komen.
@FB_100001036415374: Max is heilig… pas op afblijven! ;-)
@venividivici: heeft geen fuck met Verstappen te maken maar alles met het geen respect hebben voor zijn teamgenoot Vettel. Leclerc is gewoon een eng mannetje aan het worden. Arrogant geworden door dat paardje op zijn borst.
@rhellema: Ik vind er niks eng aan. Heeft een echt killer instinct, net als Max. Beide kerels die lekker tegen de stroming ingaan, met alle mooie resultaten vandien. Als je braaf team speler bent dan eindig je zoals Bottas.
@rhellema: Je zag de knipoog erachter toch wel. Maar ik ben het zeker met je eens. Als Kimi er nog had gezeten was het ook een 1 2-tje geworden en nu doet iedereen alsof Leclerc een buitengewoon talent is. Zet GrosJean in die Ferrari en dan is het ook ineens een buitengewoon talent.
@venividivici: ik zag die knipoog wel maar die deed je naar diegene op wie je reageerde haha

Maar inderdaad, leclerc wordt hier ook al aardig opgehemeld terwijl ik hem nog lang niet zie doen wat Schumacher op die leeftijd deed (omdat ze vaak met elkaar vergeleken worden). Je ziet vooral veel successupporters reageren op hem.
@venividivici: Haha ja begrijp ik volkomen. Heb alleen soms de indruk dat er hier extra hard op Leclerc wordt afgegeven omdat hij even mega is als Verstappen. We gaan interessante tijden tegemoet me dunkt :D
@FB_100001036415374: nou dit is al de tweede keer in zeer korte tijd dat Leclerc zich zo hufterig opstelt nadat hij 2e is geworden. Ook op de Red Bull Ring wilde hij geen felicitaties geven en hield hij zich afzijdig tijdens het champagne spuiten. Dan heb je gewoon geen respect voor je medecoureur en dan ben je nou eenmaal een zeer zwakke sukkel. En dan tijdens de interviews op de grid ook nog even zeggen dat hij zich wel aan de afspraken hield en Vettel niet. Dit was gewoon een prachtige middelvinger van Vettel aan het adres van zijn iets te arrogante teamgenoot.
@rhellema: Tja, het is gewoon de adrenaline vlak na de race en de terechte teleurstelling van het missen van de overwinning. Vettel was hufterig na Canada met zijn (respectloos) toneelstukje, Max was kinderachtig na het missen van pole in Mexico. Maarja als Max het doet dan is het perfect normaal. Mijn punt is, ze doen het allemaal. Dat ze zich liever afzijdig houden en even geen zin hebben, nadat ze iets verloren hebben waar deze heren 20 jaar voor werken en zweten is perfect normaal. Overigens als je een race kan winnen vlak nadat je vader is overleden ben je allerminst een zwakke sukkel.
@FB_100001036415374: wat adrenaline doet met je is heel begrijpelijk. Echter hij bleef hier over doorjanken op de boordradio, tijdens de interviews moest hij er ongevraagd ook direct over beginnen. Als je het overlijden van zijn vader wil benoemen om hem geen zwakke sukkel te vinden dan had hij juist deze emotie nooit hoeven tonen. Het blijft dus gewoon een zwakke sukkel. Hij laat het teveel door zijn kop gaan en geeft er aan toe.
@rhellema: hij staat wel 3 rangklijst voor max
@elemento: fijn, heel fijn.
Petje af voor Ferrari. Had niet verwacht dat ze zich nog zo zouden ontwikkelen. Als ze ook al op dit soort circuits gaan winnen dan kun je wel stellen dat ze het stokje van Mercedes hebben overgenomen als dominante team. Vettel weer ouderwets goed. Hoop dat het voor hem het keerpunt is.

Verstappen en RBR ook weer goed gedaan. Moge duidelijk zijn dat als RBR geen Max had ze niet het tweede team zouden zijn.

Niet zo’n heel spannende race maar wel een leuk resultaat.
@Rick-dos: dat Vettel deze race won, is ook heel goed voor zijn vertrouwen. Zo heeft Ferrari twee coureurs die er voor gaan! Mss moet LeClerc zich meer realiseren dat het teambelang bovenaan staat, een 1-2 finish is prachtig en maakt Ferrari sterker.
Het einde was goed spannend!
Race begon een beetje slaapverwekkend, maar uiteindelijk werd het steeds spannender. Leuk dat Vettel weer eens wint en Max niet bezweken onder druk van Hamilton. Mooi podium zo.
Conclusie is wel dat de Honda toch echt wel de zwakste motor is. De Renault rijdt met gemak op acceleratie en topsnelheid de Toro Rosso voorbij, terwijl de Renault op dezelfde wijze door de klantenmotor van Haas om de oren gereden wordt. Dit in het deel van de race dat ze op ongeveer even oude banden reden. En de Ferrari motor in de Ferrari daar is echt geen maat op, maar daar is men wel wat sceptisch over dus hoelang dat nog mag duren…
Zeker Doodsaai tot aan ronde 34, daarna doodgebloed door de safety cars, laatste 5 minuten nog even spannend maar dat was het dan wel. Ohja en Leclerc, als je als 2de op het podium staat mag je best lachen..
@ghost: je had er bij moeten zijn, dan was je oordeel wellicht anders
@560pk: we wonen/werken niet allemaal om de hoek eh😂
Wat is de wk stand nu?
Leuk momenten en acties gezien tijdens de race. Wat mij opviel na de eerste SC toen Bot, Ham, Ver en Lec achter elkaar reden na de SC Ham en Ver ongeveer dezelfde lijn reden en Bot en Lec de bochten anders aanpakten.
Ferrari heeft haar Ducks In A Row…..goed gedaan zeg! Best klinkende 4-wieler op het circuit = de Safetycar!! Niemand in ons groepje had de Safetycar Deploy pot goed, de inleg gaat naar de volgende (regen) race. Grosjean en Perez hebben me niet teleurgesteld, Magnussen wel. Lando Norris krijgt vast zo’n duur Raikkonen uurwerk van zijn werkgever als bonus.
@iphonistvongates: Safetycar deploy pot? Is het al zo droevig gesteld met de F1 dat mensen gaan wedden wanneer de safety car komt?
Kan iemand mij vertellen wat er zo mooi is aan dit circuit? Aangezien is inhalen bijna niet mogelijk is.
@hplh: Dezelfde redenen als Monaco. Nagenoeg alle circuits hebben run-offs met uitzondering van dit circuit samen met Baku en Monaco. Het is misschien minder spannend dan 30 jaar geleden maar dit soort circuits zorgen voor veel onverwachte acties. Waarvan vandaag akte, want tot de laatste ronde was het niet zeker wie 3e werd.
Vond het een erg saaie race. Mag van mij van de kalender gehaald worden.
@vopo:
Idem dito hier.
Ik heb niet het geduld om een hele race uit te zitten, maar tijdens de stukken die ik wel gezien heb, heb ik geen enkele serieuze aanval van een top 5 rijder op een andere top 5 rijder gezien.
Dit soort circuits waar nauwelijks in te halen is, zijn geen fluit aan. Monaco en Singapore mogen er wat mij betreft meteen uit. En Zandvoort wordt hoogstwaarschijnlijk ook zo’n saaie en slaapverwekkende optocht. F1 kan veel leuker zijn als ze de juiste circuits kiezen. Maar alles voor de pegels op de korte termijn. Kortzichtig. Pound foolish, penny wise.
@kempenaer: zal zandvoort niet meer de boeken in gaan als leuke poging maar de vergunning zijn niet rond. ??
@kempenaer: grappig, ik dacht vanmiddag ook: als de top 3 teams niet zouden meedoen dan was dit een geweldige race en een fantastisch kampioenschap!
Het Rode Scuderia wordt het te kloppen team de komende races. Ze zijn nu dus ook snel op de langzame circuits. Dat Vettel voor Leclerc ging eindigen had ik eigenlijke wel verwacht. Het is een straatvechter die graag het kaas van het brood van zijn teamgenoot eet. Daarnaast is het Ferrari er natuurlijk alles aan gelegen om 2 winners in hun auto’s te hebben. Het staat natuurlijk lullig als een viervoudige wereldkampioen race na race door een halve rookie om de oren wordt gereden. Het gaat ze enkel nog om het constructeurs kampioenschap. Dus wie er 1 en wie er 2 wordt maakt ze in dat opzicht ook weinig uit.

Wel bijzonder hoe een frisse sympathieke jonge coureur in enkele races kan veranderen in een chagrijnige zeurneus.
@pomoek: precies verwoord wat ik ook bij Ferrari dacht, een Vettel die weer lekker meedoet en goed scoort is heel belangrijk voor de constructeur. Een gefrustreerde rijder die fouten maakt en punten morst, daar hebben ze weinig aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).