Het verhaal van een verschrikkelijk autotype

Auteur: , 64 Reacties

Wie was eigenlijk de aanstichter?

Mercedes-Benz GLC Coupé - BMW X4

Afgelopen week werd de nieuwe BMW X4 onthuld. Het is te makkelijk om de auto af te kraken, dus slaan we dat even over. Soms moet je je erbij neerleggen dat dingen nu eenmaal zo zijn. Auto’s worden elektrisch, sportwagenmerken bouwen crossovers en om een of andere reden blijft er een Hazes in de Arena blêhren. Zo ook dat er een grote markt is voor crossovers met een ‘sportief’ aflopende daklijn. Het is een draak van een autotype. Het dient geen enkel nut. Ze zijn krap, zwaar en esthetisch een terging voor de ogen. De BMW X6 (rijtest) wordt aangehaald als de eerste auto van dit type, maar klopt dat wel? Nou, nee. Eigenlijk niet. En de SsangYong Actyon dan? Nope. Het was de Dodge Avenger.

De Dodge Avenger, wie kent hem niet? We gaan terug naar 1993. Chrysler en Mitsubishi zijn nog innig aan het samenwerken. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de Mitsubishi 3000GT, waar ook een Dodge-variant van kwam, de Stealth. Echter, een goed voorbeeld van de samenwerking is dat niet. De 3000GT was immer een Mitsubishi in hart en nieren, ehh, onderblok en spruitstuk. Met wat cosmetische wijzigingen werd er daarna een Dodge van gemaakt. De samenwerking ging nog veel verder dan dat. Met name voor moederbedrijf Chrysler was dat erg handig, want vooral op het gebied van compacte auto’s had Mitsubishi gewoonweg meer ervaring. Voor Mitsubishi was de samenwerking ook gunstig: zo kon het makkelijker voet op de Amerikaanse markt krijgen.

Dodge Avenger ES '95

Een goed voorbeeld daarvan is de Dodge Avenger, die in 1993 op de markt kwam. De compacte coupe was gebouwd op het platform van de Mitsubishi Galant. Een soort Mitsubishi Eclipse, maar dan van Dodge. De Avenger had zijn eigen carrosserie, met de herkenbare Dodge-grille onderin de bumper, met een een dichte ruimte tussen de koplampen. Je kon de Avenger bestellen met een 2-liter viercilinder (van Chrysler) of een 2.5 V6 (van Mitsubishi). In tegenstelling tot wat men weleens aanneemt: met 150 pk had de 2.0 had een hoger specifiek vermogen dan de V6 van Mitsubishi, die met 163 paarden nauwelijks sterker was. De auto bleef tot 2000 in productie en kreeg een opvolger in de vorm van de Sebring Coupé. Tot zover de Avenger.

Dodge Avenger ES (JDS-22) '96

Voor de naam Avenger had Dodge namelijk iets veel spannenders in gedachten. Waarschijnlijk hebben ze een pretsigaret opgestoken waar Snoop Dogg zelfs stil van wordt. De doelstelling voor de nieuwe Avenger was namelijk krankzinnig. Dodge had een paar vreemde wensen:

  • Prestaties van een Europese rally-special
  • Oogverblindend koetswerk
  • Vier deuren en praktische eigenschappen
  • Het moet een crossover zijn

Dodge Avenger Concept '03

Tegenwoordig kijken we daar niet meer van op, want alle combinaties worden bedacht om die ene niche te vinden. Was Dodge daar in 2003 in geslaagd? Nee, natuurlijk niet. Het resultaat had niets met een Lancia Delta Integrale of Audi quattro te maken. Per ongeluk werd er echter wel een niche bedacht die nu erg populair is.

Dodge Avenger Concept '03

De Dodge Avenger was naar Amerikaanse begrippen vrij kort (zo’n 4,75 meter), maar dankzij de grote breedte en voor een SUV beperkte hoogte was het eindresultaat best indrukwekkend. De auto had vrij weinig overhang, een stoere Dodge-neus en dus die typerende ‘coupé-achtige’ daklijn. De auto stond vrij hoog op zijn 20”-wielen voor een sportwagen, maar vrij laag voor een echte SUV. Precies op ‘crossover’-hoogte dus.

Dodge Avenger Concept '03

De motor van de Avenger was een 3.5 V6, met ongeveer 250 pk. Deze was gekoppeld aan een automatische transmissie en uiteraard vierwielaandrijving. Prestaties zijn onbekend, maar verwacht er niet teveel van. Dat is het punt ook niet. Chrysler heeft in de afgelopen jaren bizar veel verschillende concepts in productie genomen, zoals de PT Cruiser, 300, Crossfire, Prowler en Viper. Met de Avenger Concept zat Dodge wel in de goede richting, ze waren wellicht iets te vroeg.

Dodge Avenger Concept '03

In Zuid-Korea vond men het kennelijk wel een goed idee, want in 2005 komt de Actyon op de markt. Een moeilijk lelijke SUV met, jawel, die kenmerkende daklijn. In 2007 was het heel even een bescheiden succesje met meer dan 5.000 verkochte eenheden (in Europa), maar daarna zakten de verkopen ernstig in. Op het oude continent zijn nog geen 12.000 Actyons verkocht.

SsangYong Actyon \’05

In Beieren lachen ze om die cijfers. BMW wist namelijk al in het eerste jaar van de X6 (2008) meer exemplaren (13.212) te slijten in Europa. Waarschijnlijk is het concept van een SUV met coupé-daklijn pas succesvol als er een flinke premium-saus overheen zit. Het concept heeft BMW en Mercedes-Benz geen windeieren gelegd. Dat bewijzen de Mercedes GLC Coupé en GLE Coupé. Pionier BMW zit inmiddels al op de tweede generatie van de X4 en de X6. Nou ja, pionier. Ssangyong had het lef om dit type auto in productie te nemen, maar Dodge was toch echt de bedenker van dit rare concept.

BMW X4 M40d (G02) '18



64 reacties

En toch vind ik de X6 (met name eerste generatie) en GLE coupe gave auto’s
@rickie2811: Nu ik de Avenger en de Actyon wat langer en beter bekeken heb, ervaar ik het ‘design’ van de X4/ X6 ineens als ogenstrelend…….
@rickie2811: val dood
@mikje90: lief doen.
@mikje90: Misselijke reactie om iemand zijn/haar autosmaak. Bah.
@viezefreddyw: koop jij lekker een x6 of een GLE jankbal
@mikje90: Tandje lager mag ook wel, vind je niet?
@mikje90: you got some serious issues brah
@mikje90: doe jij eens even gewoon lief ofzo!..
@rickie2811: dat denk ik ook over de andere dinky toys in de verzameling van mijn vijfjarige. ;-)
Onbegrijpelijk eigenlijk dat Audi achterop hinkt met de SUV-coupé hype.

De GLE coupe bijvoorbeeld, is bijna op elk straathoek te zien. En eerlijk gezegd zo slecht zien ze er niet uit hoor. Ik kan een X6/GLE coupe in de juiste uitvoering wel waarderen.
@misterdrogba: ik vind het als ras echte Audi fan mooi om te zien dat ze nog niet mee doen aan deze onzinnige stroming van vehicelen. Mooi houden zo. De Q7 is al lelijk genoeg van zichzelf.
@ko4n: Klinkt misschien suf maar Audi is wel praktisch verplicht om een SUV-coupé op de markt te brengen.

Zoals hierboven te zien verkoopt het.. en als Audi qua verkoopaantallen wil concurreren met Stuttgart en München zal zo’n ding wel (moeten) komen. En heel waarschijnlijk in de vorm van een Q8 vermoed ik.
@misterdrogba: Audi heeft net de Urus uitgebracht..
@jules713: 😂😂
@misterdrogba: Op iedere straathoek? Dat zijn gewoon vuilcontainers, maar ik snap de verwarring.
@karhengst: Haha, ik ben het niet met je eens, maar moest hier toch wel smakelijk om lachen.
@granlusso: om eerlijk te zijn kan ik een X6 ook nog wel waarderen. Categorie “zo fout dat het goed is”, je moet immers maar op het idee komen.

Wel graag in een gewaagde kleur als felblauw of knalrood, en een licht interieur. Zwart op zwart met verduisterde ramen maakt het echt een verschrikking.
@misterdrogba: hier in het noorden zie ik ze bijna nooit. In Emmen staat toevallig altijd als ik daar ben (ik heb ook een oma) een AMG GLC 43 Coupe, ironisch, de enige auto van meer dan een ton waarmee het straatbeeld van Emmen achteruit gaat.
Die Avenger is er uiteindelijk wel gekomen in sedan vorm. Maar echt een hele slechte auto. Als zelfs Yanks beginnen te klagen over de dramatische interieurkwaliteit weet je dat je echt een crappy product hebt gemaakt. Ik vind het 3x niks zo’n SUVCoupe. Vind ze niet mooi en het is eigenlijk in alles minder goed dan een normale SUV. Minder ruimte, geen voordelen in wegligging oid en vaak een stuk duurder. Ik zou altijd de normale SUV variant nemen boven zo’n coupe ding.
@E34M5Touring: Ik heb zelf een Avenger gehad, voor korte tijd weliswaar. Maar het interieur vond ik eigenlijk wel tof. Lekker simpel, lekker goedkoop en schoon te maken met dezelfde Kärcher waarmee ik m’n kliko schoonmaak. Qua rijden was het eveneens prima: geen bochtenridder maar ook geen dragstripmonster. In een twee/drie jaar tijd ruim 150000 op de klok gezet en op een softwareprobleempje (lampje van de airbags die aanspringt af en toe) na niets aan problemen. Of ik weer zo’n auto zou kopen? Neen. Maar om permanent over te fitten? Ook niet. Het was op z’n uiterlijk na geen bijzondere auto. Maar die Avenger heeft gedaan wat ‘ie moest doen.
@vonklausenburg: Hij werd in de US America’s KIA genoemd. Doelend op de beginperiode van KIA in de US. Bepaald geen compliment. Maar goed, als jouwe gewoon prima was, mooi toch! Neefje van m’n stiefmoeder had er een als 1ste auto maar die was beduidend slechter. Terwijl hij eigenlijk niet eens zoveel had gelopen.
@E34M5Touring: Terecht ook. Toen ik ‘m had kwam ik van Volvo af en was in shock over de kwaliteit van interieur en exterieur. Alles was lomp en gek. Maar ergens ben ik wel van dat gekke kreng gaan houden.
@E34M5Touring: Ik “mis” de Dodge Caliber een beetje in het verhaal van Willeme.

Dat is in mijn ogen de productieversie van wat ze met het Avenger prototype destijds hebben gepresenteerd.
Al heeft de Caliber voornamelijk de illusie van een aflopende daklijn, door de lijn in de zijruiten. Het dak loopt ook af, maar een stuk minder dan het Avenger prototype.
@shaguar: de Caliber vond ik altijd wel tof, beetje jammer dat hij nooit hier is geleverd als SRT8.
@720s: Is hier gewoon geleverd als SRT-4.
@e34m5touring: en dus niet als SRT8
@henk_he: Nooit HIER geleverd als SRT-8. Die auto is sowieso nooit geleverd als SRT-8. Het is een golf formaat auto. Daar wordt er geeneen van geleverd als 8pitter (De 8 in SRT-8).
@e34m5touring: dacht dat die elders wel als SRT8 was geleverd. En wat is formaat: Amerikanen zijn toch niet vreemd van alles ver-v8-en? ;)
@720s: Ja goed, eigenlijk was de 4pitter al wat teveel van het goede. 295pk op voorwielen maakte 0-100 listig. Wel bloedjesnel verder. Klasgenoot van me kreeg er 1 als demo, een oranje. Wat een sjouwen dat ding.
@shaguar: Ik snap je punt. Het Avenger concept heeft ook wat styling dingen die min of meer terugkomen in de Caliber. Maar die was dan wel een volle slag kleiner. Was bedoeld als Golf/Astra etc concurrent en had ook dat formaat. Maar dan met de looks van een ‘ruige’ SUV (aldus de folder).
Helaas ben ik er inmiddels wel aan gewend. Die X4 is geëvolueerd tot een knappe auto.
Ik vind de X6 (zeker eerste generatie) de meest arrogante en lelijke auto. Mijn schoonvader had een 5GT (50K km/jaar) en die had een vervanger nodig. Omdat hij altijd alleen in de wagen is en dus geen X5 nodig had, maar wel meerdere keren per jaar naar zijn boerderij in de Spaanse bergen gaat (eeuwige onverharde wegen) heeft hij de 2de gen X6 gekocht, in het bruin met beige leer en anthraciet velgen. Ik moet zeggen dat ik de lijnen van de (2de gen) X6 ben beginnen apprecieren. Maar voor de plaats op de achterbank moet je het niet doen!
@sntial: Waar ik naar benieuwd ben is hij tevreden met de gemaakte keuze? Hij rijdt alleen, dus hij hoeft zelden iemand mee te nemen, maar de oude 5-GT ( nieuwe model 6-GT) was en is een geweldenaar. Zeker voor de lange afstand is de 5-GT een ultieme bak. Comfort van een 7-serie, maar dan met meer hoofd- en laadruimte.
@michaelcorleone: Ja hij is zeer tevreden. X6 is eigenlijk ook een fijne snelwegcruiser, hij doet er 200km per dag mee. De 5GT had hij inderdaad gekocht voor lange afstanden (meermaals België – Zwitserland per jaar). Maar deze was afgeschreven en daarvoor had hij een X5 dus is hij weer hoger gaan zitten :)
Het rare aan die SUV coupés is dat hoe vaker je ze ziet ze ergens mooi beginnen te worden. Het is een bizar nicheproduct en qua esthetische waarde ligt zelfs de eerste generatie Prius nog beter op het oog, maar ergens waardeer ik die krankzinnigheid van de simpele commercieslaaf wel: het is weer wat anders. Hoe gek keken we op van de eerste SUV, of het zoveelste rare werk van Citroën? Toch zijn we er van gaan houden. Elke periode heeft zo z’n kenmerken. Neem de 3 deurs sedans, de hatchback die in de jaren negentig ineens overal te zien was en de stationwagen die dat stokje weer overnam toen er woorden als “active” of “lifestyle” bij werden geplakt.

Nu hebben we die rare coupés die hoog op de poten nooit off-road door de Alpen zullen trekken. Ja, we kunnen als liefhebbers mooiere auto’s bedenken. Een Countach, een E-Type, een California of zelfs een Bel-Air. Smaak is niet te koop. Maar misschien dat we over tien jaar hier in de comments zitten te zwijmelen hoe mooi die GLE Coupé is opgedroogd en hoe begerenswaardig die X6 met wat M-Power eigenlijk is. Tot die tijd: het hoogtepunt van de klassieke esthetica was immers ook niet geboren bij Romulus en Remus.
@vonklausenburg: Ik zeg amen to this en ga slapen.
@vonklausenburg: je slaat de spijker precies op de kop! Die eeuwige tegenstrijd tegen nieuwe dingen helpt ons echt niet verder, het één bevalt vanaf het eerste moment (F-type) en het anders niet (SUV-coupe crossovers).
Rusland, 1955: https://auta5p.eu/katalog/gaz/gaz_m72_01.jpg
@dizono: Nah, is gewoon een vijfdeurs, voorzien op de Russische wegen van die tijd…
En ik neem het ze nog elke dag kwalijk. Ik kan niet wachten tot die verschrikkelijke auto’s staat weg te rotten op het autokerkhof.
@gulli: Zo hé, het raakt je echt he?
@granlusso: als je elke keer dat je zo’n ding ziet rijden (en dat is vaker dan gewenst helaas) een beetje moet overgeven raakt je dat wel idd.
En weer was Renault eerder, de Colorale
https://goo.gl/images/oonnBm
@desjonnies: ik noem dat nou niet echt een coupé. Meer een stationwagon op hoge poten.
Pontiac Aztec 2001 misschien als grondlegger? De Breaking Bad auto. https://www.youtube.com/watch?v=33AP0JnXSOA
De nieuwe X4 ziet er nog beter uit ook.
Zo zie je maar dat 20″ wielen ook té groot kunnen zijn onder een auto.
Ik ben er ook niet kapot van. Daarmee wil ik niet zeggen dat een SUV Coupe niet cool kan zijn, maar de huidige modellen die nu op de markt zijn, zijn dat gewoon niet vind ik. De eerste generatie X6 had nog wel iets. In de juiste uitvoering was dat een bullebak op wielen. Niet mooi, maar ergens wel cool. De tweede generatie mist die coolheid en de GLE is gewoon een gesmolten klomp metaal op wielen.
Het complete nut van een SUV coupé is er ook niet. Buiten dat ik het lelijk vind dan een gewone SUV, heb je minder ruimte en zijn ze duurder.

Dus de enige reden om een SUV coupé te kopen is om laten zien dat je een SUV coupé kan betalen. Of je vind het natuurlijk mooi, maar dat zou vreemd zijn..
Ik vind de benoeming van Avenger als grondlegger voor deze stroming niet terecht. Neemt niet weg dat ie net zo lelijk is.
Vind de X6 is de juiste samenstelling toch erg dik.
Hi – waarom wordt hier met geen woord over de AMC Eagle gesproken? Crossover van het eerste uur in meerdere varianten ;-)
@henkdeleeuw: inclusief een coupé zelfs
Tja, mijn vrouw vind een 850i fout, en een X6 wel stoer…… Er zijn van die momenten dat ik me schaam…. Gelukkig kan ik beide niet veroorloven.
@dutchdriftking: Je kunt je jouw vrouw niet veroorloven, en je kunt je ook je BMW niet veroorloven.. lees ik dat nou goed? ;-P
@postzegel: haha ja zo kan je het ook zien. Laat ik het er op houden dat de maandelijkse lasten van de BMW lager zijn.
Pontiac Aztec anyone?
@postzegel: dat is eigenlijk een hele goede!!
In de Autoblog-app op de iPhone ziet elke auto er zo uit
Eerlijk gezegd houd ik van dit soort auto’s. Fraaier gelijnd dan de normale suv en die hoge instap is geen overbodige luxe met al die drempels. Een mix in een auto, is juist een voordeel.
Wat is de eerste versie van de X6 in M -uitvoering toch nog steeds een prachtige “dikke” pimp mobiel! Zo heerlijk foute uitvoering zoals een beetje petje&bontkraag tegenwoordig vaker wel als niet in te zien zijn. Ik hou er wel van , net als van een prachtige wulpse beetje “ordi” straat madelief.
De Actyon is nog wel een geinige rariteit. Gewoon omdat het niet klopt, maar ook weer wel klopt. Kan me vinger er niet precies opleggen. Tis gewoon een charmant karretje. Beetje vreemd, maar (soms) wel lekker.

Het ding doet mij glimlachen. Iets wat ik niet kan zeggen van zo’n BMW X6 of die badkuip Mercedes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).