
Het robot-gehalte van MBUX gaat er een beetje af.
Steeds meer moderne automerken hebben een geavanceerd infotainmentsysteem met een eigen spraakassistent. De technologie rondom die assistent is nog altijd wat knullig. Techbedrijven proberen het zo min mogelijk over te laten komen als een robot, maar dat lukt niet altijd. Het antwoord dat je krijgt klinkt vaak stroef, monotoom en zeer geprogrammeerd.
Het helpt om de spraakassistent wat meer losjes te maken. Dat is Mercedes van plan met een update voor het MBUX-systeem van het merk. De update zal uitgerold worden voor MBUX in Duitsland, Nederland, Zweden, Spanje, Italië, Brazilië, Polen, Taiwan en Hong Kong. Een praktisch voorbeeld is dat het systeem je gaat aanspreken met een je-vorm in plaats van u.
Naast een meer informele toon, krijgt MBUX ook nieuwe functies. Het systeem kan voortaan meer gedetailleerd het weerbericht weergeven. Bijvoorbeeld hoeveel sneeuw er ligt in een bepaald skigebied. Voor de fans van AstroTV heeft Mercedes ook horoscopen opgenomen in het systeem. Dit laatste werkt overigens alleen in het Duits of Engels. Last but not least is een nieuwe geo-quiz. Om de inzittenden in de auto te vermaken kan de MBUX als quizmaster fungeren. De passagiers krijgen vragen over steden, landen en rivieren.
Kan mijn Mercedes dan ook Corona krijgen? Zoveel vragen…
@cossiekiller: Kan hij ook autonoom naar de slijter om Corona te halen?
@cossiekiller: wel frappant dat ze de weersverwachting van Ischgl/Silvretta Arena daar neerzetten, terwijl dat hele gebied nu afgesloten is…
“Het antwoord dat je krijgt klinkt vaak stroef, monotoom en zeer geprogrammeerd.”
En dat wordt opgelost door de klant “je” te noemen? Bijzonder. Vindt het juist netjes als ik door mijn product “u” word genoemd. Klant is koning, zelfs na aankoop. En tegen de koning roep ik geen “je”.
Na de idioot lelijke afwerking van de schermen nu dus ook een brutale assistent onder het mom “minder robotachtig”. Bijzonder..
@rxate: Bijzonder hoeveel waarde u kan hechten aan de manier waarop een computer u aanspreekt.
U begrijpt dat het twee kanten op werkt? Als de Mercedes u met u moet aanspreken dan kunt u ook niet “Hey Mercedes” roepen maar dient u het systeem met “Hooggeachte Mercedes” te ontbieden.
Maar het zou inderdaad logisch zijn als je dat zou kunnen instellen, zeker omdat een substantieel deel van het Mercedes cliënteel al een respectabele leeftijd behaald heeft. Uiteraard zullen sommige AMG klanten juist het liefst met “Hey Sjon” worden aangesproken.
Nu ben ik overstag
De caissière bij de AH sprak me ook al aan daarnet.
Het komt wel erg dichtbij allemaal zo……
@frank2b: hadden ze nog wc papier?
Ik had net de laatste 8 pakken in de kar gelegd ….
Mij kan niets gebeuren, de komende weken kan ik aan de sch….
@frank2b: Straks dood, maar wel met een schone kont!
Als ik in mijn auto rij, ben ik altijd bezig met autorijden. Volgens mij moet het gewoon keihard verboden worden om tijdens het autorijden de weersvoorspelling voor je skivakantiebestemming op te zoeken, op wat voor manier dan ook. Alles wat je tijdens het autorijden nodig hebt kan prima met een paar knoppen bediend worden, de rest doe je thuis maar. Ik wordt oud, denk ik…
@potver7: maar dit is veel beter en veiliger dan alleen maar met auto rijden bezig te zijn. Hier kun je zelfs zonder een knop in te drukken weten dat je niet je met je winterbandjes niet gaat redden de Silvretta op te rijden.
@potver7: Het wordt denk ik voorgelezen, net als Whatsapp in Apple Carplay.
Hopelijk zijn je medepassagiers ook uitgerust met een mute knop want praten is precies je ding niet!