• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hiep hiep hoera! Volkswagen Golf ziet Abraham

Auteur: Michel, gepost 29 maart 2024 om 09:53 – 6 Reacties

volkswagen golf vijftig

Vandaag op de kop af vijftig jaar geleden rolde de allereerste Volkswagen Golf van de band.

Iedereen heeft er wel eens in gereden en iedereen kent wel iemand die er eentje heeft of heeft gehad. De Volkswagen Golf is vandaag een halve eeuw oud. Of jong zo je wil.

Op 29 maart 1974 startte Volkswagen de productie van de allereerste Golf. De auto volgde de Volkswagen Kever op. Die Kever had nog een luchtgekoelde boxermotor op de achteras en dat was dusdanig achterhaald dat er wel iets nieuws moest komen. Giugiaro tekende voor het ontwerp met de herkenbare brede c-stijl die ook de Golfjes van nu nog hebben.

volkswagen golf vijftig

Meer dan 37 miljoen Golfjes

In die halve eeuw productie zijn er wereldwijd meer dan 37 miljoen stuks verkocht. Na 31 maanden was het eerste miljoen exemplaren een feit. Dat betekent dat er in de afgelopen vijftig jaar elke dag meer dan 2.000 mensen de keus hebben gemaakt om een nieuwe Volkswagen Golf aan te schaffen.

Van die 37 miljoen stuks zijn er 875 duizend naar ons land gekomen en 310 duizend stuks rijden er nog altijd rond over onze wegen.

Wolfsburg

De Volkswagen Golf is vanaf de allereerste dag in de Volkswagen fabriek in Wolfsburg gebouwd. Van het totaal zijn er twintig miljoen daar van de band gerold. De overige 17 miljoen exemplaren zijn in andere Duitse fabrieken gebouwd, maar ook in België, Brazilië, China, Maleisië, Slowakije en Zuid-Afrika.

Niet gek dus dat ook Volkswagen de verjaardag van de Golf dan ook viert in Wofsburg met een speciale tentoonstelling die volledig in het teken staat van vijftig jaar Volkswagen Golf.

volkswagen golf vijftig
volkswagen golf vijftig
volkswagen golf vijftig

Volkswagen Golf vijftig jaar

De Volkswagen Golf was een enorme stap vooruit ten opzicht van de Kever. Zo was de auto voorwielaangedreven en niet meer luchtgekoeld. Ook kwam er van de Golf in 1976 de legendarische Golf GTI op de markt.

Ook in 1976 kwam de eerste Volkswagen Golf diesel op de markt en zette daarmee een trend in het gebruik van dieselmotoren in de compacte klasse. In 1979 lanceerde het merk de Golf Cabriolet, lang de best verkochte cabrio ter wereld.

Overigens was de eerste generatie van de Volkswagen Golf al meteen een groot succes. Hij was van 1974 tot 1983 te koop en er werden van de Golf I maar liefst 6,9 miljoen stuks wereldwijd verkocht. Een waardig Kever opvolger dus!

Inmiddels zijn we bij de 8e generatie aanbeland. En de nieuwe Golf van de één is de oude Golf van een ander.

Bekijk hier ons occasionaankoopadvies van de Volkswagen Golf 7.

Ook interessant!

  • Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI
    Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI
  • Deze Volkswagen Golf GTI heeft zeer correcte velgen
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 5 GTI van Renzo
  • Supergelimiteerde Golf GTI is je allerlaatste kans

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, gti, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Volledig elektrische Toyota Hilux in productie
Volgend bericht: Hufters rijden door na aanrijding: 20 miljoen euro schade »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mike zegt

    29 maart 2024 om 10:15

    Een stap vooruit omdat hij voorwielaandrijving had, dat waren nog eens andere tijden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 maart 2024 om 10:28

      De Kadett en Escort volgden in die keuze pas in 1980…

      Ik ben praktisch opgegroeid op de achterbank van de Golf 1 en 2. Zelf later de Golf 2 1.6 TD overgenomen van m’n ouders nadat die een Golf 3 TDI kochten. De Golf werd en wordt vaak bekritiseerd (te duur… eenheidsworst… kaal…) maar onder de streep waren het, zeker bij de eerste generaties, puike wagens.

      Ik herinner me dat AutoWeek ten tijde van de milleniumwisseling eens inventariseerde hoeveel Golf 2 er nog rond reden in Nederland {die toen al tussen de 9 en 16 jaar oud waren) en dat bleek een dikke 30 procent te zijn, meer dan het dubbele in procenten van wat de concurrentie liet zien. Hieruit bleek wel dat het stiekem toch wel verdomd goeie auto’s waren. Makkelijke auto’s ook om aan te sleutelen, onderdelen waren volop te krijgen en zo hield je de kosten van het onderhoud lekker laag.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2024 om 11:37

    Dit artikel had @loek natuurlijk moeten maken.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      29 maart 2024 om 16:02

      @Dutchdriftking: ik was te druk met een vreugderondje rijden met de jarige job ;)

      Login om te reageren
  3. erik911 zegt

    29 maart 2024 om 19:13

    Oh, mooi. Ik had een Golf II met kofferbak. De Jetta, dus. 1.8L injectie. Zo heerlijk mee naar Frankrijk heen en weer gereden (in Frankrijk, alleen maar rechterbaan uiteraard, echt waar, iedereen voorbij met een ‘F’ op de achterzijde. Die hangen altijd op de linker- en de middenbaan…). Fijne wagen. Juist door die kont eraan; betere wegligging dan de Golf van die dagen, zeker weten.

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    1 april 2024 om 10:16

    Ze waren er rijkelijk laat mee, met die Golf. Petjes bestaan al van 1890…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North