Met de inmiddels welbekende kleur.
Ford heeft van de nieuwe Focus nog geen gepeperde ST-variant gepresenteerd. Je kon er donder op zeggen dat de autobouwer er natuurlijk wel mee bezig is. Nog voordat Ford zelf de aankondiging kan doen, deelt het grote boze internet foto’s van de nog niet onthulde Focus ST.
Het uiterlijk viel te raden. De nieuwe Focus ST lijkt iets minder uitgesproken te worden in vergelijking met de vorige generatie. De dubbele uitlaten in het midden zijn verdwenen. Ford grijpt weer terug op de Focus ST van twee generaties terug, door enkele pijpen aan weerskanten te installeren. De opvallende gele kleur is wel terug en het staat ook deze generatie Focus erg lekker.
Het interieur wijkt amper af in vergelijking met een reguliere Focus. We zien sportstoelen en een lederen stuurwiel met witte stiksels. Daarnaast is er een carbon-look toegepast op het dashboard.
Onder de motorkap zal weer een Ecoboost motor komen. In de huidige Mustang is dat een 2.3-liter, die goed is voor 290 pk. Dit Focus RS-blok ligt vermoedelijk straks ook onder de kap van de nieuwe ST. Kijkend naar de concurrentie zal de Focus ST niet zoveel vermogen krijgen als de Mustang, maar wel zijn voorganger gaan overtreffen. Gok op 275 pk, zodat de ST kan concurreren met onder meer de Hyundai i30N en de Mégane R.S. in dit druk bevochten segment.
Soort van een mix van de nieuwe mx 5 en de vorige MB a. Ik vind het niet zo mooi
@trust: Idd, zowel op foto als in het echt doet deze auto me vrij weinig. Een ST van de vorige generaties doen mij veel meer. Ford gaat een beetje de verkeerde kant op met hun design, in mijn ogen. De facelift van de mustang is ookal niet te pruimen. Alleen de nieuwe fiesta ziet er leuk uit van het Ford gamma.
@zeilboot: zeker waar! Ik heb zelf denk ik nog nooit in de vorige generatie gereden maar had laatst wel de nieuwste met zo’n 1 liter halve v6 als huur bakkie. Rijdt verder top en zag er best aardig uit allemaal, maar dan vind ik deze ST best een domper.
Stoelen zie eruit alsof ze al 5 jaar intensief gebruikt zijn
@user888: ja maar echt ook
@user888: misschien test auto geweest die rond de wereld heeft gereden.
@user888: op foto 5 ligt ook ’s werelds grootste wattenstaafje erop…
Vind dit altijd leuke auto’s van Ford. De RS’en en ST’en zijn erg goede wagens. Opzich wel jammer dat hij geen centraal geplaatste uitlaat krijgt. Vond het er wel tof uitzien altijd.
@viezefreddyw: dat is wel een probleem. Deze auto ziet er totaal niet uit als een snelle variant. En dat is niet omdat een grote diffuser, spoiler en bumperset niet sportief is, maar omdat de gewone Focus die dingen ook al heeft. Kijk maar eens wat de vorige ST had vergeleken met de 1.0 EcoBoost versie van de Focus III. Het moment dat je deze ST in een andere kleur dan geel neemt, is het net een 1.0 ST-Line.
Zo’n centrale uitlaat was inderdaad een leuke knipoog geweest en had denk ik ervoor gezorgd dat ik het ze kon vergeven.
@720s: dat is toch juist prachtig
@mrrallycross: nee eerder een re-batchte Hyundai
@720: Dit vind ik ook het grootste probleem op het moment, niet alleen bij Ford trouwens. Optisch verschil tussen de gepeperde versie en de langzame versie wordt zo klein, dat alleen de echte kenner het nog ziet. Het leuke van een snelle auto is voor mij ook dat hij er goed uitziet en opvalt.
@yoorr: bij Mercedes, Audi en BMW met hun AMG-Line/S-Line/M-Pakket meuk vind ik het pretentieus. Een sportversie willen hebben zonder de sportmotor, dat klopt niet helemaal. Maar de Focus, indirect ook de nieuwe 3 Serie en nog meer voorbeelden zien er ook al vrij pretentieus uit zonder al die sportmeuk.
Bovendien vind ik het inderdaad gaaf als auto’s er wat sportiever uit zien. Maar niet te veel. Perfecte voorbeeld is de Mercedes C63 AMG (W204). Nagenoeg gelijk aan de normale C, maar dan met dikke bumpers, optionele velgen en ietsje breder. Ohja, en een blubberdikke diffuser met vier pijpen. Verder niks eigenlijk. Perfect!
@yoorr: je hebt 100% gelijk!! Kijk maar naar een M140i of een 114d met M-pack! Ik som ALLE uiterlijke verschillen op: velgen, kleur spiegelkappen, diffuser met bijhorende uitlaat, vooraan ‘blades’ ipv mistlichten. That’s it! Het neemt de magie weg van de dikke bakken. Jammer, echt jammer
@720s: ik ben superblij met 2 afzonderlijke uitlaatpijpen; wil al jaren zo’n ST maar wil ook een fietsendrager kunnen monteren… was 3 jaar geleden met dealer in onderhandeling en kwam er bij het samenstellen achter dat er ook geen fietsenrek aan achterklep bevestigd kan worden vanwege de spoiler. Een trekhaak was meteen een nogo, dat was wel duidelijk…
@baserace: dat is natuurlijk een keerzijde. Maar als je dat praktische randje wou, had je de Wagon moeten nemen, niet de ST ;)
@720s: klopt maar die had ook maar 1 pijp… daarom maar een Volvo V60 met gekietelde 1.6 Ecoboost gekocht; die kwam het dichts in de buurt…
@baserace: haha, ik bedoelde de niet-ST wagon. De meeste babyboomers of beginnen pensionado’s zweren al jaren bij een dubbele Gazelle op de trekhaak van hun 1.0 EcoRidder.
@720s: tja. Vroeger kon je er weer amper terecht voor een beetje sportieve aankleding. Zo is het ook nooit goed :(
@viezefreddyw: centrale uitlaat ziet er gaaf uit maar is compleet kut omdat je er geen haak achter kunt zetten, kon met de vorige rs ook niet omdat de uitlaat in de weg zat
@gove: Precies dit. Ik heb zitten kijken naar een Focus ST maar doordat er geen aanhanger achter kan is deze voor mij afgehaakt
@viezefreddyw: Ik vind het juist echt een petjes-uitlaat met die vorm.
Die poriergrepen prikken in mijn ogen, zo erg als je afsteken tegen het mooie geel.
@p3r0x: heel de auto prikt in mijn ogen. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de verhoudingen gewoon niet kloppen en hij ziet er erg braaf uit
@p3r0x: Handgebouwd prototype, portiergrepen nog niet in de juiste kleur beschikbaar..
@jochempie: zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, hoewel ik het niet vind misstaan
Van de binnenkant word ik niet echt vrolijk.
@lekkerlinksrijden: donker en saai is sportief. Vraag me niet waarom maar alle merken volgen die strategie dus zal het wel zo zijn.
Je steekt met duizenden mensen tijd van je leven in de ontwikkeling van een nieuw product, duizenden mensen die besluiten hun tijd in te wisselen voor het plan van iemand anders… En dan komt 1 rat even je belangrijke introductieproces om zeep helpen. Ik zou echt niemand meer vertrouwen als mij dit zou overkomen.
@jochempie: Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ooit zo’n rattenactie heb uitgehaald. Uit enthousiasme, maar het is niet goed te praten. Er staat veel op het spel.
@jochempie: Hebben ze er dan nadeel van dat dit nu op het internet staat? Volgens mij hebben ze er zelfs juist voordeel van, want ze staan nu in de spotlights en dadelijk bij de introductie nog een keer.
@berlinetta: Natuurlijk is dat nadelig, zo’n lange neus heb je toch niet? Kun je best even voorbij denken.
@jochempie: Leg eens uit dan.
@berlinetta: Deze auto is niet 100% het productiemodel, de omgeving van de foto is troosteloos, de hoek van de foto’s is niet vleiend, de camera van de telefoon is niet kleurecht, er is geen aanvullende informatie beschikbaar over de specs, zoals @user888 zegt zien de stoelen er hevig gebruikt uit, het stuur staat niet recht, de nummerplaathouder zonder nummerplaat toont een incompleet beeld, de achterspoiler hoort waarschijnlijk niet zwart te zijn, mogelijk afkomstig van dezelfde leverancier als de deurgrepen… De auto geeft een rommelige indruk en dat is nadelig voor de publieke opinie. Nu moet je de officiële onthulling gebruiken als een lapmiddel, niet als een spetterende entree.
@jochempie: Dat klopt allemaal wel, maar leiden deze foto’s (waarvan iedereen weet dat het geen officiële foto’s zijn en waarvan de meeste mensen ook weten dat het niet het uiteindelijke productiemodel is) dan tot minder verkopen of iets dergelijks? Bovendien hebben alle merken hier last van dus Ford is niet de enige.
@jochempie: Juist mooi toch? Of heb je liever door Ford gelekte nep-spyfoto’s met psychedelische zwart/wit stickers? Van zo’n kijkje achter de schermen wordt geen auto minder door verkocht, maakt het juist wat menselijker allemaal.
Deze auto is aardig oranje en niet geel. (Tenminste voor wat mijn ogen er van maken.)
@okdoei: Wat vind je van Porsche Signal Yellow, geel of oranje?
Wow dat ding is saai. I30 ziet er nog leuker uit. En nee dat is compliment.
@michaelb: is wahed gekke compliment niffo
Ziet er best goed uit. Nou vind ik het basisontwerp van de nieuwe Focus niet bijster mooi en oogt het allemaal wat anoniemer en Aziatischer dan z’n voorganger, maar in ST-trim is ‘ie best te pruimen. De dubbele pijpjes en zwarte accenten geven hem net even dat beetje extra om hem uit de anonimiteit te trekken.
Waarom moet alles tegenwoordig LED maar zijn de achterknipperlichten nog altijd halogeen? BMW heeft hier ook een handje van. Komt zo verouderd over, dit doen audi/vw/merc etc toch beter.
@civicfk3: BMW levert ook gewoon LED-knipperlichten.
@civicfk3: Want LED is premium? Wat een onzin, het werkt toch gewoon.
@civicfk3: hoe kun je op basis van deze foto’s de gebruikte licht techniek zien? Alles moet LED omdat dat de goedkoopste techniek is.
@civicfk3: halogeen knipperlichten? Ik denk dat je gewoon gloeilampjes bedoelt…
Ik weet het niet met deze generatie Focus. In standaardtrim vind ik hem echt bijzonder lelijk, als ST-line kan hij weer best leuk zijn. De echte ST op deze foto’s wijkt echter wel weinig af van de ST-line. Daar had wat mij betreft wat meer verschil in mogen zitten.
Goeie zaak, niet verrassend, wel weer fijn. Zullen de stoelen voor de verandering nu een keer niet te hoog zijn?
@dutchdriftking: dat waren alleen die optionele plankharde kuipstoelen – de standaard Recaro’s zitten 10x beter en zijn gewoon in hoogte verstelbaar.
@focusrs1: Ik dacht dat juist de standaard recaro’s te hoog waren? De optionele waren alleen beschikbaar voor de RS, en alvast een stukje lager. Overigens zijn er voor iedere generatie Ford Focus kits beschikbaar om de stoelen te verlagen.
Ik vind hem prachtig en het blijft 1 van de best rijdende auto’s in z’n klasse
Die neus… Ford Fyra.
De vorige generatie vind ik veel mooier. Wel goed dat ze van die centraal geplaatste uitlaat afstappen. Dat is meer iets voor supercars i.p.v. hothatches.
Mensen..
Dit zijn foto’s vanuit de fabriek dus een test auto daarom ook de handgrepen ook zwart en geen st logo’s erop, kan zijn dat de st als die echt van de band komt er anders uitziet dan dit