Autoblog advies: welke auto is spotgoedkoop om te rijden?

Auteur: , 97 Reacties

Welke auto kun je voor pinda's rijden?

Daihatsu Cuore '09

Autorijden in Nederland is een dure aangelegenheid. Als er iets is wat belast kan worden, dan wordt het wel belast. Denk aan btw, accijnzen en BPM. Dit maakt autorijden tot een dure hobby. Zeker als je ervoor kiest een zwaardere, snellere en duurdere auto te gaan rijden. Dan schieten de maandelijkse kosten omhoog en gaat het knagen: waarom heb je ook weer zo’n dure auto? Om indruk te maken op de buurvrouw/man? Voor die paar duizend kilometers die je ermee rijdt, moet je je gaan afvragen of het wel de moeite is.

Nu kunnen sommigen zeggen: “dan ben je geen autoliefhebber!”. Dat is natuurlijk onzin. Je weigert gewoon om bakken belasting te betalen. In dat schuitje zit Autoblog-lezeres Karin een beetje. Zij is gek op auto’s en heeft intussen de complete range van Renault Sportmodellen gereden. Praktisch genoeg als dagelijkse auto, maar het biedt erg veel lol tijdens trackdays en dergelijke. Haar man rijdt een Renault Talisman, dus voor de langere ritten en vakanties hebben ze al een auto.

Ze heeft zitten rekenen om tot de conclusie te komen dat ze nauwelijks meer op de openbare weg rijdt met haar auto. Haar plan is eigenlijk tweeledig: ze wil een leuke trackday auto en een tweede auto. De trackday auto komen we later wellicht op terug, nu eerst de goedkope auto.

Wat Karin wil is een relatief moderne auto en niet iets “uit de tijd dat 2 Unlimited nog hits scoorde”. De auto moet niet te veel kilometers gelopen hebben (maximaal een ton). Het is vooral van belang dat de auto zo goedkoop mogelijk is in onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Ook mag het brandstofverbruik lekker laag zijn. Het budget is 3.000 euro. De auto wordt voornamelijk gebruikt voor in de stad en kleine ritjes. Vermogen, koppel en riante uitrusting zijn niet belangrijk. Twee harde eisen zijn echter: stuurbekrachtiging en airconditioning.

De complete eisen en wensen van Karin kun je lezen in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Renault Clio RS, Renault Megane RS, Talisman
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.000
Jaarkilometrage:Zo'n 15.000 km, misschien minder
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Goedkope auto voor erbij
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 1 kind, 2 honden
Voorkeursmerken /modellen:Renault en Alpine
No-go modellen / merken:Chevrolet. Alles wat duur in gebruik is

Wat mis je door de ‘No-Go’s?
Eigenlijk twee hele belangrijker gegadigden. De eerste is de Chevrolet Spark. Dit is een weerzinwekkend slechte auto die spotgoedkoop te rijden is. De Chevrolet Spark is net zoiets als zand verzamelen als hobby. Het is zeer voordelig, maar blij wordt je er zeker niet van. Voor de echte vrekken is deze auto verkrijgbaar geweest als BiFuel met een LPG installatie. Dan rijdt je écht spotgoedkoop, maar net als plastic ondergoed ziet het gewoon niet lekker. Tenzij je echt werkelijk níets met auto’s hebt en een vervanger voor een fiets zoekt, is het een goede optie. Houdt er overigens rekening mee dat sommige onderdelen flink duur kunnen zijn. Voor iets meer dan 3.000 vind je ze met minder dan een ton op de klok. Maar sla ‘m gerust even over.

Renault Twingo 1.2 Dynamique
€ 3.200
2010
60.000 km

Als je dan toch gaat zoeken naar een kleine auto en goede ervaringen met Renault hebt, is dit merk zeker de moeite waard om even te bekijken. De Twingo is meteen een goede kandidaat. De tweede generatie is relatief modern. Ook zijn er véél exemplaren van te vinden in het budget. Er is keuze tussen een 1.2 en 1.2 16v, die 15 pk méér biedt. Voor stadsgebruik maakt het niet zo gek veel uit. Qua betrouwbaarheid scoren deze auto’s verrassend goed, getuige ons Twingo Aankoopadvies.

Renault Twingo '07

Fiat Panda 1.2 Edizione Cool
€ 3.400
2009
70.000 km

Een andere evergreen in deze klasse is de tweede generatie Fiat Panda. Het is een auto die in grote getallen verkocht is voor een lange periode. In principe kom je ze op elke straathoek wel tegen. Fiat deed destijds helemaal niet gierig met compleet uitgeruste Panda’s. Er zijn voldoende exemplaren te vinden met elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, leuke wielen en airco. Daarnaast heb je altijd vier deuren tot je beschikking, op zich wel praktisch. De auto kent echter wel wat kwaaltjes, maar deze zijn allemaal bekend en redelijk eenvoudig en betaalbaar aan te pakken. Om te rijden is het niets bijzonders.

Fiat Panda (169) '09

Peugeot 107 XS 1.0-12v
€ 3.250
2008
75.000 km

Nog zo’n auto waar het land vol mee staat. Bij ‘Peugeot 107‘ kun je overigens ook Toyota Aygo of Citroën invullen, het is immers dezelfde basis. Deze auto’s kennen een paar grote voordelen. Ze zien er geinig uit, ze rijden best grappig, zelfs de bakker en slager heeft ze te koop staan. Modellen met airco zijn goed te vinden. Wel iets om op te letten; de vijfdeurs is aanmerkelijk duurder dan de driedeurs. Dus mochten die achterdeuren niets uitmaken, kun je een voordeeltje doen. Nadeel is dat ze niet al te best gebouwd zijn. De bak geeft bijna standaard bij 120.000 km de geest. Auto’s waarmee vooral stadskilometers zijn gemaakt, hebben hier nog eerder last van. Gelukkig kost het allemaal niet zoveel om aan te pakken.

Peugeot 107 XS '08

Daihatsu Cuore 1.0 Comfort (L276)
€ 3.500
2009
85.000 km

De Daihatsu Cuore is een minder populaire auto dan de Toyota Aygo, terwijl de motoren krek eender zijn. Sterker nog, de Aygo/C1/107 drieling hebben een Daihatsu-motor onder de kap liggen. De Daihatsu Cuore is een saai en taai Japannertje zoals we ze te weinig zien tegenwoordig. Het is een beetje grauw binnen en ook het exterieurdesign spreekt niet tot de verbeelding. Het is wel een typisch kleine auto, met bijbehorende spannende wegligging. Dankzij de smalle wieltjes en de ietwat hoge opbouw is het best opletten bij veel zijwind. Je hebt in elk geval een grote sensatie. Nadeeltje: varianten met airconditioning zijn redelijk zeldzaam. De auto kent wel wat kwaaltjes, ondanks zijn imago.

Daihatsu Cuore '09

Suzuki Alto 1.0 Comfort (HA25)
€ 3.450
2011
120.000 km

Qua filosofie dezelfde auto als de bovenstaande Daihatsu. Ook de Suzuki Alto is zo’n onverwoestbaar klein zakjapannertje. Bij deze exemplaren moet je echt op zoek gaan naar eentje met airconditioning, dat is bijna niet te vinden in deze prijsrange, maar wie goed zoekt zal wat vinden. In vergelijking met de anderen in het lijstje ziet de auto er nog vrij modern uit. Tot 2015 kon je deze auto bij de Suzuki-dealer bestellen, tegenwoordig noemen ze de auto in dit segment ‘Celerio’. Dus je hebt te maken met de laatste uit de serie van een waar icoon.

Volkswagen Fox 1.2 Trendline
€ 3.500
2010
110.000 km

Niet echt een icoon en een hopeloze net-naast-de-pot-plasser. Volkswagen is nooit echt handig geweest met kleine auto’s tot de Up! De Fox was de opvolger van de schreeuwend dure en piepkleine Lupo. De Lupo was een kleine Polo en koste voor Volkswagen net zoveel om te bouwen als een Polo. Met de Fox waren de ontwikkelingskosten (zichtbaar) lager. Deze auto was oorspronkelijk alleen bedoeld voor de Braziliaanse markt. Dat merk je aan het gebrek aan verfijning van de auto, alhoewel de andere niet echt top scoren op dit onderdeel. De Fox is wel lekker behoorlijk ruim en de zitpositie is Des Volkswagens. Tikkeltje saai en zeer traag met de 1.2 motor, maar best het overwegen waard. Airco was destijds een dure optie en derhalve lastig te vinden.

Volkswagen Fox 09

Hyundai 1.1 Active Cool
€ 3.250
60.000 km
2009

Wie herinnert zich de eerste generatie Hyundai Atos nog? Of de tweede? Dat waren diep trieste en bizar slechte auto’s. Niet zozeer op technisch gebied, maar het reed beroerd, ze stonken naar goedkope lijm en waren oerlelijk. Met de i10 had Hyundai een gigantische sprong voorwaarts gemaakt. Het interieur is het meest volwassen van de auto’s in dit lijstje. De betrouwbaarheid is goed voor elkaar. De ruimte is best aardig en ook de rijeigenschappen zijn in dit gezelschap best aardig. Qua verfijning is het wellicht de beste keuze. Het is nog altijd geen auto waar je helemaal wild van wordt, maar het is een degelijke keuze.

Hyundai i10 '09

YOLO: Ford SportKa
€ 2.950
2005
160.000 km

De auto’s in het lijstje zijn vooral heel erg goedkoop in gebruik. Echt leuk is er eigenlijk geen eentje. Het zijn vooral verstandige auto’s waarbij je redelijk zeker bent dat de kosten per maand erg laag uitvallen. Mocht je iets leuker zoeken, dan zijn er veel alternatieven in deze prijsrange. Die zijn allemaal wat ouder en hebben meer kilometers gelopen. Een van de leukste auto’s in zijn klasse is de Ford SportKa. Het kleine bommetje van Ford laat zich het best omschrijven als een overdekte kart met voorwielaandrijving. Nadeel is dat ze best wat issues kennen, de meeste zijn wel aan te pakken overigens. Het grootste nadeel is echter het roesten. Van binnenuit rotten ze weg. Wanneer het zichtbaar wordt, is het vaak al te laat.

Ford SportKa '06



97 reacties

Yaris?
@fouadski: en de Starlet!
@loopjes: de Starlet stamt nog uit de tijd van vóór de periode dat 2Unlimited hits scoorden…

Ik mis trouwens de Honda Jazz. Super betrouwbaar en praktisch, en vooral met de 1.4 rijdt dit nog heel vlot ook. Dit is een aardige:
Honda Jazz 1.4 LS Airco Cruise Automaat
€ 2.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1352476488?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
@RRRobert: een schadebak? Leuk voorstel
@aapuitdemouw: Hoef je zelf niet meer zo op te letten tijdens parkeren, ieder nadeel heeft zijn voordeel .
@aapuitdemouw: haha inderdaad wat een lijk
@fouadski: corolla e11hatch. 1.6 motor met 110pk en kan nooit stuk.
@neleev: Behalve als het de vvti motoren zijn die olie zuipen.De 4afe is wel bulletproof ;)
@redbeams: je hebt helemaal gelijk. Ik blijf bij de “vissenoog” Corolla haha.
@neleev: Heb er leuke tijden mee gehad.Dingen waren redelijk rap en bij knappen van de distributieriem had je gewoon geen schade…nieuwe erop en gaan.
@fouadski: denk dat je met het eerste model Yaris idd een goede keuze maakt. Goedkoper dan wat hier staat en net zo betrouwbaar en verfijnd… Alleen wat verder op leeftijd.
@fouadski: ben heel verbaasd waarom die er niet tussen staat inderdaad
Hyundai Getz uit 2008/2009. ~ 100 pk op 1000 kg. Interieur best netjes en redelijk kraakvrij. Onderhoudsarm en wegenbelasting van niks. Oja rijdt 1 op 16, dus best zuinig.
@olivier420: Dat is bijna een derde zwaarder dan een cuore. En dat gewicht merk je in belasting, verbruik en onderhoud.
@lekbak: Ook in rijbeleving. Voor wat het waard is in dit segment
De laatste Alto is het goedkoopste, Maar een Swift van voor 2003 in 1.0 is ook een schraapmobiel, heb zelf een 1.3GS uitvoering uit 2000, airco- stuurbekr – ABS – stoelen met goed profiel.
@audicoupe84: legendarisch onveilige auto’s, betrouwbaarheid is Japans-onwaardig en onderdelen zijn onbetaalbaar.
@tymo: een swift van voor 2003 onbetrouwbaar!?!? Dit zijn juist de betrouwbaarste gebakjes die je krijgen kunt
@tymo: Nu ben ik heel benieuwd over welke Suzuki je het nu hebt? Een Suzuki die Japans onwaardig is, en waar de onderdelen onbetaalbaar van zijn heb ik nog niet meegemaakt in mijn carrière.
@techniekmeneer: het vorig type baleno;)
@turboz: Op de roest na (waar heel veel auto’s uit die bouwjaren last van hebben) zijn dat hele goede auto’s.
@turboz: huh? Extreem betrouwbare auto’s zijn dat.
@tymo: Verklaar u nader s.v.p.
Ik ga overigens voor de vriendin na de Corolla de Spark halen. Vriendin van mij rijdt zo’n ding en dat is inderdaad belachelijk goedkoop. Rijden wellicht wat minder maar ze ogen best leuk en is toch maar een tweede auto.

Zou als ik de vragende partij hier was alsnog de Spark nemen. Voor 4/4,5 heb je een nette met airco enz en lage km stand.
@neleev: neem dan in ieder geval de 1.2, niet de 1.0 op LPG.

Ik weet dat stadsautotjes niet snel hoeven te zijn, maar je kunt het ook overdrijven..

Die 1.0 is zo ontzettend traag!
Een cuore is denk ik het goedkoopst. Ze zijn sowieso het lichtst en daardoor in de stad ook bizar zuinig. Ook heb je serieus veel ruimte voor lange benen op de achterbank. Daar kan menig D segment stationwagen nog wat van leren, maar de kofferbak bestaat bijna niet. De oplossing is de optionele verschuifbare achterbank, altijd die kiezen dus. Verder rijdt het zoals het eruit ziet, beroerd maar super wendbaar.

De Alto zou ik ver weg van blijven. Er valt niet mee achteruit te rijden en de draaicirkel is ronduit enorm. Tenminste, als ik mijn buren zo zie stuntelen…
@lekbak: Vandaag heb ik er eentje gekocht en ik vind het nog wel meevallen hoe slecht hij rijd. alleen hoor je de motor heel goed. verder betaal je nog geen 50 euro aan wegenbelasting per kwartaal en heb je inderdaad veel ruimte achterin. toen mijn oom ging proefrijden was hij verbaasd dat hij rianter zat dan in zijn Kia ceed SW. en vaak koop je zo kleine auto omdat hij goedkoop is en als tweede auto dus hoe vaak rijd er iemand met 4 personen inclusief volle lading in zo auto. heb dan liever meer ruimte achterin voor het geval als je een keer passagiers mee moet nemen. zitten ze ook nog eens lekker ruim!!
@jeffreyvanbaal: ik ben een keer verhuisd met een Alto. Het bed ging er prima in :-)
Ik ging uiteindelijk toch voor de Spark. Als die van de vriendin eruit gaat komt een Spark in de plaats, zo houd je nog geld over voor een andere leuke auto i.p.v. 2x net niet.
@neleev: sow dubbele post en nog niet wakker. Excuus
@neleev: druk bezig geweest met de vriendin?
@lippie: was het maar zo’n feest
@neleev: alleen op zondag?
@fouadski: op zondag! Om de maand…
15000km is toch nog redelijk veel. Het gemiddelde ligt lager volgens mij
Heb een Charade gekocht toen ik op zoek was naar een andere fiets. Nog nooit zo’n fijne fiets gehad.
Citroen c2
Voorkeursmodellen Renault en dan “alles wat duur is” als No-Go. Wat verwacht je van een €3000,- dure Renault? Haha.
Geweldige vraag.. Mijn antwoord: van deze leeftijd de Panda. Des tijds zelf nieuw gekocht in 2011 (mijn eerste auto) bij 7000 KM gas in gezet en zonder problemen naar de 190k gereden. De standaard cool heeft al best wat leuke features (voor dit segment)
follow me home verlichting. Boordcomputer. Hard of zacht trekken aan de ruitenwisser stengel bepaalt of hij 1 of 2 keer wist. Heb je de ruitenwissers aan en zet je hem in de achteruit danzet hij die wisser ook aan.. Best wel leuk allemaal. En voldoende hoofdruimte achterin (ben 190) en kon met inschikken achter mezelf zitten.. Vinex drempels kun je vlot nemen. Alleen hij helt wel wat over in bochten… Onderhoud kun je (na de garantie periode) zelf doen met een boek van Haynes.. Echt een toppertje dit! Rijd nu totaal wat anders. Maar mis de value for money wel van zo’n kleintje.
@goodvibrations: helemaal eens. Top bakkie. NB kunt aanschaf ruim onder de 3000 blijven en dan ook nog nieuwe distributie, bandjes en remblokken erop dan kan het weer lang mee. Enorm veel keuze, alle kleuren te vinden.
Fiat grande punto. 5 deurs en zeker met 1.4 TURBOjet(??) nog best mee te komen. Ford ka altijd goed
@cloverleaf: ford Ka’s zijn toch notoire roestbakken?
@cloverleaf: Punto is niet goedkoop. Zeker niet in vaste lasten en onderhoud. Ka is redelijk goedkoop, maar dan moet je er ook een lasapparaat en een voorraad stuurhuizen bij aanschaffen waardoor het totaalplaatje weer duur word.
”Sterker nog, de Aygo/C1/107 drieling hebben een Daihatsu-motor onder de kap liggen.” Moet dit niet Toyota zijn?
@peugpower1000cc: Nope. Daihatsu heeft die motor ontwikkeld. Toyota heeft tegenwoordig aandelen in daihatsu dus samenwerking is wat makkelijker.
@lekbak: tnx weer wat geleerd. Omdat er idd Toyota om m’n blokje staat
Wil je een keer per jaar extra op vakantie? Even dat 2 unlimited principe los laten en zorgeloos in een Citroen AX rijden. Toch een luchtzak voor de veiligheid en een potje remhulp? Citroen Saxo. Goedkoop in onderhoud, verzekering, en belasting.
Principes kosten geld.
Niet de SportKa versie, maar een treetje lagere Ka lijkt me een prima alternatief. Er zijn er (heel) veel, dus keuze bij de vleet, ‘t is een eigenzinnig ogend ding en ze kosten – ook met een lage km stand – geen reedt. Wel de 60 pk versie doen. Idd even goed kijken qua roest, zijn er zat te vinden zonder.
Ik zou dan ook gaan voor debiets grotere yaris. Tweedehands particulier kopen en je bent even duur uit als bij de stealer.
Neem in plaats van de Hyundai I10 de Kia Picanto, net even iets frisser uiterlijk en behoorlijk veel te vinden met airco. Redelijk bulletproof auto’s. Die Ka is echt waardeloos kwa roesten.

Die Fox is kwalitatief echt slecht. Probeer dan een van de laatste Lupo’s of Arosa te vinden met een goede stand. De veel betere auto.
Wat is de 2e no-go ?
Nissan Micra is ook goedkoop en betrouwbaar.
@stephane8200: ik heb zelf een micra uit 1999 met 93.000 km op de klok. 1.0 zonder airco en geen stuurbekrachtiging wel een schuif/kanteldak. Gekocht voor €350,- half jaar geleden. Rijd voor mijn doen super. 5 dagen per week naar Antwerpen rijden 70 km per dag. Volle tank €40,- lag mijn … uit mijn broek. In de stad zuiniger dan op de snelweg. Mis heb ik geluk maar beste koop ooit.
@fouadski: mijn zus heeft er eentje, mijn moeder had een nieuwe in 1997 die door haar, mij zelf (1998), mijn broer en mijn zus tot 2007 is gebleven zonder problemen. Nu heeft mijn moeder er nog steeds eentje van nieuwer model en dit is haar 3e. Dus ik denk dat het gewoon goeie karretjes zijn zoals die van jou ook bevestigt.

@fouadski: ik vond laatste 80km in de nieuwe Micra al een straf. Al was dat vooral omdat niets zat waar ik het verwachte.
@fouadski: wat ligt er uit je broek?
Cuore, Aygo of Alto pakken. Cuore tot 2008 zijn roestgevoelig, vanaf 2008 (laatste type cuore) niet meer.
Wat betekend buget eigenlijk? Als mijn budget 3000 euro is, heb ik er dus niet meer dan 3000 euro (er voor over) waarom zijn alle uitgezochte auto’s (behalve de yolo) meer dan 3000 euro? Hup achter de zoekmachine en probeer het nog eens en nu goed.
@maferick74: omdat je die €250-500 er vaak nog nog wel af lult, het betreft vraagprijzen he…
@racerx: Dat gaat je vies tegenvallen. Ik heb de laatste jaren best wat auto’s gekocht in dit prijssegment en als je probeert te onderhandelen gooien ze gewoon de deur dicht. Dit is de prijs meneer, take it or leave it. Als je dan weg loopt komen ze ook echt niet achter je aan. Ik heb heel wat auto’s laten staan omdat ik ze net die paar honderd euro te duur vond en er gewoon niks af kreeg.
@lekbak: Als jij een auto koopt zonder wat in te ruilen, op basis van zo meenemen zonder garantie etc kan er 9vd10 keer wat van de prijs af. Ik heb iig nog nooit de vraagprijs voor een auto betaald..
@techniekmeneer: Ik ook niet, behalve voor een auto van een paar honderd euro. Maar ik ben dus wel een aantal keer weggelopen omdat ze er niks vanaf wilden halen. Best vaak eigenlijk, en alle keren zo meenemen.
@maferick74: sowieso als je 3000 in je portemonnee hebt koop je voor 2000 een auto en de rest gebruik je voor dat wat stuk is en de eerste beurt / banden / remmen etc.
@bender: euh nee
@ikleesookoverautos: Euh ja. Geen enkele tweedehands auto van 2 tot 3k is zonder problemen. Wil je betrouwbaar rijden zal je echt eerst het achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar weg moeten werken. Niemand verkoopt een auto die net volledig onderhoud heeft gehad!
@lekbak: euh nee, als mijn budget 3000 euro is voor de auto, hou ik er natuurlijk rekening mee dat er iets aan moet gebeuren en daar heb ik dan een onderhoud/reperatie budget voor. Dus je werkt met twee budgetten. Het budget voor de onderhoud/reperatie is uiteraard moeilijk in te schatten.
Ik zou de Nissan Pixo nog willen opperen. Die wordt nog weleens vergeten, wat niet geheel onterecht is overigens. Het is een grijze muis, maar wel solide.

Het is feitelijk een badge-engineered Suzuki Alto, maar werden net even leuker in de markt gezet. Als Acenta optioneel uitgerust met airco te vinden voor onder de 3K of net erboven, maar met een beetje onderhandelen kom je dan ook wel op de 3000 uit :-).
Zelf een Skoda Citigo gekocht. 3 deurs, elektrisch glazen dak, radio met cd/usb,bluetooth, DAB+,… geen airco. Met amper 35.000 km en 3 jaar oud nog zo een 5500€ betaald.
@citrofieleviltwin: dat is bijna het dubbele van dit budget :’)
@citrofieleviltwin: Heb van de zomer een Alfa 159 gehaald voor 3 rooitjes. Vebruik 1 op 10, wegenbelasting 3 maal zo duur dan zo’n stadsrakker. Wel climate control, dat dan weer wel.
@citrofieleviltwin: Jij koopt anno 2018 een auto van 3 jaar oud zonder airco? Succes met de verkoop straks..
Honda Logo met cvt automaat?
Mijn moeder heeft zo’n Cuore. Niet mijn soort auto maar het is licht en goedkoop in gebruik. En het motortje is pittiger dan je denkt. Van 0 naar 100 in 11 sec 😄
Voor dat geld krijg je n picanto waar nog garantie op zit geloof ik. De Twingo is 1 van de beste keuzes denk ik. En anders Japans, zon oude Aygo van een oma zijn er genoeg.
De VW Fox is een zuid amerikaanse wagen, echt niet zo denderend.
De Lupo daarentegen is één brok kwaliteit (behalve de Skoda 999cc motor). Als het gewicht een waardemeter is.
Met een TDI versie ben je klaar voor 300.000km (en meer)
Daihatsu Sirion 2?
Kia Picanto?
Nothing beats my matiz on lpg. 18 euro wegenbelasting per maand. En voor 25 euro kun je 700km rijden. Top apparaat. En onderdelen kosten geen ruk.
Honda Jazz, Toyota Yaris, Nissan micra, Suzuki
Voor mij een no-brainer. Altijd een Fiat Panda. Redelijk ruim, praktisch, goedkoop en ook gemakkelijk op de weg te houden. Onderdelen kosten niks en reparatie is zelden lastig.
En, iets persoonlijks, het is een leuke auto.
Met heel goed zoeken is misschien zelfs een 100hp te vinden binnen budget. Moet je wel je kilometerwens los laten.
prius op lpg, goedkoper word het niet.
Ik kan in ieder geval beamen dat – jawel – een Daihatsu Cuore spotgoedkoop is om te rijden.

De aanschaf: Men neme een Daihatsu Cuore uit 2008 voor €1250.- met 135.000 op de teller. Dat is inclusief een nieuwe distributieriem + oliefilter/olie + luchtfilter. Met als extra bonus een dominospel en een echte Daihatsu opbergmap. Talking about FULL OPTIONS!!!!.

De wegenbelasting: €16.- per maand. Let wel, dat is het hoge tarief. In de goedkopere provincies zoals Friesland betaal je €14.-.

Het verbruik: 1 op 15 met veel snelwegkilometers als de brullende V3 zijn werk doet. Richting de 1 op 20 in stadsverkeer.

Het onderhoud: Ondergetekende heeft in zijn 10 maanden nog €0.- moeten besteden aan onderhoud. Wij houden op de hoogte als de Cuore door de APK gaat in Februari. Wel is er toen er een waarschuwingslampje ging branden van de handrem de auto uitgelezen en op de brug gezet. (Gratis, er zijn nog vriendelijke autobedrijven) Met als resultaat dat de auto tiptop in orde was, alleen een sensortje moest worden vervangen, maar dat was niet essentieel voor de APK.

Verzekering: Op het moment van aanschaf ging de strijd voornamelijk tussen de Cuore en de Ka. Naast het verschil in wegenbelasting – de Cuore zit in een lager tarief – was er ook een aanzienlijk verschil in WA verzekeringspremie – de Ka was ruim €100.- op jaarbasis duurder.

Praktisch: Ja, de kofferbak is niet bijzonder groot maar twee volle tassen dan wel kratten met boodschappen kunnen er gemakkelijk in worden geplaatst. Ook biedt de Cuore voldoende ruimte aan 4 volwassenen van 1.85+. Met de achterbank plat moet het de kleinste auto zijn in de geschiedenisboeken die twee bureaustoelen inclusief onderlegger van de Ikea heeft versleept.

Met jouw budget moet het mogelijk zijn een heel net exemplaar te vinden – voor onder de €3000.- zijn er al exemplaren met airco met een kilometer stand van net voorbij de 50.000km te vinden.
Toevallig vandaag een Daihatsu Cuore gekocht met 56.000 kilometers en een automaat. De eerste kilometers met de auto is me toch wel goed bevallen en hij valt ook nog eens in het laagste tarief wegenbelasting. misschien geen mooie auto maar wel een ideale eerste auto! alleen is de motorgeluid wel volop aanwezig maar dat is ook wel logisch. ben benieuwd hoe hij verder bevalt!
@jeffreyvanbaal: Heb je het laatste type? Dan hoor je waarschijnlijk de kantelende zuigers. Vooral met koude motor erg goed hoorbaar. Geen ramp, dit hebben ze fabrieksaf al (de aygo etc waar de zelfde motor in ligt ook) oliepeil in de gaten houden en er is niks aan de hand.
@techniekmeneer: Die quore is sowieso een brultor. Logisch ook dat er niet zoveel isolatie in zit bij een gewicht van nog geen 750kg. De drieling is aanzienlijk zwaarder dus daar zal je het wellicht minder horen.
@lekbak: De drieling heeft ook geen isolatie dus hoor je het net zo hard..
Dacia Sandero.
Ik zou voor een 107/c1/aygo gaan. Wij hebben er 2 gehad op de zaak voor de bezorging en er is niet bepaald rustig mee gereden.
Makkelijk de 2 ton gehaald, geen versnellingsbak problemen zoals hier omschreven. Nu hebben we 3 peugeot 108 en die ook geheel probleemloos.
@groninger: heb ik ook in proef gereden destijds maar zo veel herrie in het interieur en Rol geluiden. Ook die raampjes achterin en de achterklep.. Veel minder auto dan een panda.. Misschien ook wel een tip dus: rij ze allemaal/die je aanspreken..
@goodvibrations: Een Panda is alleen wel duurder in onderhoud, en hebben ook wat meer kwaaltjes
@groninger: Dat van die versnellingsbak is weer pure BULLSHIT, waar ik onderhand best moe van word op autoblog. Die bakken gaan niet kapot, ook bij 3 ton niet. Ze bedoelen dat de koppeling vaak vroegtijdig aan vervanging is, doordat de koppelingskabel te strak komt te staan, en niet teruggesteld word. Autoblog, zet eens wat mensen met technische kennis achter de pc.
Dus alleen de yolo, voldoet aan de eisen ;)
Aygo niet al te best gebouwd? Bak geeft de geest? Wat een onzin! Er kan juist weinig aan stuk omdat ze zo simpel zijn! Ik ben met zo’n ding al een paar keer Europa doorkruist en nooit problemen ermee gehad.
Dat wordt dus de Smart Fortwo. Of de Toyota IQ.
Mijn advies:

Een Fiat Grande Punto met FIRE motor.
Waarom? Ze zijn zuinig, de blokken gaan niet kapot en als je distributieriem knapt is er niets aan de hand (kleppen kunnen de zuiger niet raken), er zijn er zo achterlijk veel gemaakt dat de onderdelen en occasions spotgoedkoop zijn en je kunt voor drieduizend een keurige auto met climatecontrol en bluetooth scooren met minder dan een ton op de klok zonder dat je direct in een microauto rijdt die eigenlijk de stad niet ui zou moeten mogen.
Hyundai i20
Sla al deze opties maar over en ga voor een Yaris of Starlet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).