Sorry Honda, we waren even ingedut na de 18e presentatie van de NSX in conceptvorm, maar voor deze productieversie worden we graag weer wakker. Damn NSX, you sexy!
Een kwart eeuw na de eerste NSX is Honda weer terug in supercarland. Hun inzet: een volledig nieuwe model, met een vooruitstrevende aandrijflijn. In het midden van de scherp gelijnde, 4,47 meter lange coupé ligt een V6 met een blokhoek van 75 graden. Deze dubbelgeblazen zespitter wordt ondersteund door liefst drie elektromotoren. Twee vooraan, om de 19-inch voorwielen afzonderlijk aan te kunnen sturen (én af te kunnen remmen), en een e-motor tussen de V6 en de negentraps automaat met dubbele koppeling. Een aandrijfsysteem dat Honda Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) noemt. De NSX gebruikt zijn voorste elektromotoren voor torque vectoring en om het acceleratie- en remvermogen op te krikken. Ook bij launch control-spielerei komen ze goed van pas.
En ja, hij kan ook volledig elektrisch rijden, als je hem in de Quiet-stand zet. Wat de e-actieradius is, is nog niet bekend gemaakt door Honda. De overige rijmodi heten Sport, Sport+ en Track, waarbij het gasrespons en het onderstelkarakter worden aangepast. Over het totale vermogen zijn eveneens nog geen uitspraken gedaan, maar via onze insider in Detroit hoorden we dat we moeten rekenen op zo’n 550 pk. Oftewel: een serieus stukje concurrentie voor de 458’s en 911’jes van deze wereld. Zeker als ‘ie er ook als open variant komt.
De NSX is voorzien van een volledig aluminium voor- en achterwielophanging, en staat standaard op ContiSportContact-rubbers in de maat 245/35Z R19 vooraan en 295/30Z R20 achteraan. Rempower wordt geleverd door monobloc-remklauwen met 6 zuigers vooraan en 4 zuigers achteraan, die de remblokken tegen een viertal keramische schijven drukken.
De vorige NSX (1990 – 2006) liep in Japan van de band af. Bij deze NSX is dat niet het geval. Hij is namelijk nogal Amerikaans – zowel de ontwikkeling als de bouw vinden er plaats. In de VS wordt hij immers als Acura NSX aangeduid. Europa en Japan krijgen hem met een Honda-badge. De orderboeken gaan deze zomer open, gevolgd door een uitlevering aan de eerste klanten aan het eind van het jaar.
Damn wat dik!
@rb26dett: vind je? wat een rommeltje dat ontwerp.
@janjansen: Zeg dat maar tegen je kleuterjuf morgen als papa dit wilt voorlezen ;)
@redbeams: Had jij daar maar beter opgelet…
@e34m5touring: Ah kijk ik roep poep en wie komt daar als geroepen…
@redbeams: Dat eerste klopt idd. Vooral veel poep.
@janjansen: nee man, prachtig dit! Me like very much.
Een van mijn droomauto’s, het was het wachten waard wat is die lekker.
Bizar hoeveel overeenkomsten deze heeft met de Jester uit GTA V… :O
@jeroen13: dat was ook het eerste wat ik dacht!
@jeroen13: de Jester uit V is op de Honda gebasseerd..
@Flamingo: Dat weet ik, maar toen de Jester uitkwam was de prodcutieversie nog niet uitgekomen, alleen de concept ;) en die kunnen nog wel eens heel veel van elkaar verschillen
@jeroen13: ja, ik had het laatst ook met de AMG G 6×6…
Alle modellen uit GTA zijn sterk afgeleiden van eckte auto’s jongens.
@awesome: Dat weet ik al lang.. Maar meestal is er nog wel wat verschil te zien, maar dit is bijna 1 op 1
@jeroen13:
Goed jat werk dus van de makers van dat kinderspelletje..
@jeroen13: onzin. Dat weet je zelf ook.
@awesome: http://www.specsavers.nl/
@jeroen13: nou inderdaad
Hup, op de markt zetten!bdit duurt allemaal te lang. Straks is het design al verouderd!
@rufctr01:
Lees de laatste regel even aandachtig…, dit is de definitieve versie die dit jaar nog te koop is.
Voor de GTA roepers, dit design is inmiddels al heel wat jaren bekent, zou het misschien andersom zijn…?
@tupperware: klopt, maar meestal verschilt de conceptversie behoorlijk met de productieversie en is er uiteindelijk toch nog een behoorlijk verschil..
@tupperware: dus dat. We weten allemaal al jaren hoe dat ding er uit gaat zien.
Erg mooi . Maar die velgen zijn niks . Past totaal niet bij de auto
@bohica: nou, ik denk dat er een hoop duurbetaalde voetbalprofs zullen zijn die dit niét met jou eens zijn.
@RRRobert: tuurlijk is dat zo .
Maar ik vind dat ze beter een grote 5 spaak hadden kunnen kiezen zoals het eerste type .
Zelfs op 90% van de getunede nsx’en kom je die tegen .
Prachtige bak! Zijn er meer mensen die de gelijkenis zien met de ‘Jester’ in GTA V??
@joostvis: jazeker wel! Toen ik de jester voor het eerst zag wist ik meteen dat het de concept NSX was. Heel tof gedaan
Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste reviews.
Ziet er goed uit. Ben benieuwd of ze de kosten goed kunnen drukken zodat hij toch verkocht gaat worden. Er zijn natuurlijk genoeg figuren die gaan roepen dat je toch een honda rijd…
De onthulling die zojuist live op Youtube te volgen was: https://www.youtube.com/watch?v=1dup2vCGey4
Prachtige wagen, ik vindt het alleen eeuwig zonde dat zo’n Japans icoon zoveel wordt “geamerikaniseerd”.
@marv46: Ohja, de ontzettend handige en fijne werking van comments op autoblog: eerst klik je om een reply op iemand te geven, vervolgens wil je wat anders schrijven als comment op het artikel zelf, haal je het @”vorige comment” weg, maar zet autoblog hem alsnog onder de comment waarop je in eerste instantie wilde reageren.
@rolov: dat zijn dezelfde figuren die roepen dat de NSX “slechts” een Honda is. Dat zijn dan ook de figuren die door liefhebbers en kenners het hardst genegeerd worden.
@rolov: Haha, dat wordt alleen geroepen door gepeupel dat hun “premium”-bak tweedehands koopt…
@Esprit_de_Flandre: Hoeveel mensen in nederland denk je dat er een even 50.000+euro zo neertelt? Doet me denken aan een uitkeringstrekker hier in de buurt. Ik was trots op mijn 19de in een zelf bij elkaar gespaarde TT te rijden. En die kwam mij vertellen dat “het maar een tweedehands” was.
@marc94: Je mag ook trots zijn op jezelf en terecht ook. Vind zo’n TT ook een lekker bakkie, geniet ervan.
@marc94: Bedoel het niet als kritiek op mensen die een tweedehands Audi/MB/BMW kopen, maar op diegenen die dan denken commentaar te kunnen geven op andermans autokeuze, zoals “tis mààr een Honda”. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen die een nieuwe Micra kopen en dan denken dat ze iemand mogen uitlachen om hun tweedehands.
Ik heb nog nooit nieuw gekocht, en ben het niet snel van plan ook…
@Esprit_de_Flandre: ik begrijp wat je bedoelt. Excuses voor mijn enigsinds verhitte reactie.
Fantastisch!!
Aa geen Carbon monocoque.. Wat nu?
@amgoleole: Dat betekent ‘stukken goedkoper’ :) En Alfa al er blij mee zijn (4C). Maar goed, de nieuwe NSX wordt dus in Amerika in elkaar geschroeft; ben benieuwd wat dat betekent voor de kinderziektes, want Japanse normen betekent nog geen Japanse kwaliteit.
@dawwg:
Al sinds de oprichting van Acura staat het merk in de top van de klanttevredenheidsonderzoeken in de USofA. Kwaliteit en betrouwbaarheid vormen de basis van dat succes.
De Honda’s die uit het Engelse Swindon komen, zijn ook van goede kwaliteit, terwijl de Engelse auto industrie an sich absoluut geen kwaliteitsimago heeft…
Niets om over in te zitten dus…
@amgoleole: ja nu is dat ding meteen gefaalt
Ik heb al zoveel tekeningen/plaatjes gezien, laad ze maar eens daadwerkelijk met een ‘echte’ komen..
@Nigel: Serieus? en btw, laat*
Ik moet nog héél erg wennen aan vooral de C-stijl/daklijn maar wat een vet ding verder. Eerste leuks van Honda sinds de S2000 uit productie is.
Ik mag hopen dat het net zo’n briljante auto wordt als het origineel.
Niet dat het de verkopen hier zal helpen, hier gaat men immers blind voor een kever, zonder hem een proefrit te gunnen….
@tupperware: Dat komt omdat de auto’s in Nederland in deze categorie allemaal bijna even duur zijn in tegenstelling tot VS, waar de Nissan GT-R, Corvette etc een stuk goedkoper zijn dan de 911.
Hell yeah! Produceren dat ding!!
Hebben!!! Alleen dan zonder die velgen en Amerikaanse knipperlichten
Ik vind niet veel honda’s mooi maar mijn god deze is mooi !
So, ziet er netjes uit
Wow!
Ziet er in iedergeval mooi uit!
Mwoahh, doe maar een oude Nsx…
Wat een overdaad aan lijnen en tierelantijntjes zeg. Ongelofelijk.
Pas als ik de NSX bij de dealer zie staan, dan geloof ik pas, dat hij er echt is.
Ik word hier niet echt warm van en dat heeft te maken met ingewikkeld uit te leggen verwachtingen. De vorige NSX was namelijk laag en lang, net als bijvoorbeeld een Diablo/Murcielago, XJ220.. Op de één of andere manier doet dit meer denken aan een R8 concurrent. Dat is hij met ~550pk ook, maar ik vind dit uiterlijk ‘meh’.
@phaeton:
Maar dat vind jij van alles dat niet uit de Vaag koker komt dus dat is niet echt representatief..
Het origineel was destijds een concurrent voor de Ferrari 348 en de Porsche 911, wat dat betreft is er dus niets veranderd.
Dat je nu technisch een iets tammere LaffeArie of 918 krijgt voor waarschijnlijk 911 turbo centen kan ik alleen maar toejuichen.
Een koopje was het nooit en dat zal nu niet anders zijn..
@tupperware: Zucht
A) ”Moeilijk uit te leggen verwachtingen” die ik had. Dus ja, als die vaag overkomen komt dat niet als een verrassing.
B) Ik heb het alleen over de vorm, niet over vermogen of verkoopprijs. Sterker nog, met die 550pk bevestigde ik het als zijnde concurrent van R8 (en dus ook 911 etc.).
@phaeton: eens! De originele is echt tijdloos. Dat kan ik van deze ook niet zeggen, het mooi boy gehalte is wel erg hoog.
Dikke bak…ga nu al sparen en hoop over 7-8 jaar eentje te kunne. Kopen…ja is lang maarja moet wat he :d
Op eerste gezicht wel het wachten waard lijkt me.
Meh, wordt er niet direct warm van. Niet echt mooi IMO en tevens daarbij de bruutheid missend om dat weer goed te maken zoals een LFA doet bijvoorbeeld.
Dan ook nog een motor met stofzuigers en batterijen waardoor ‘ie ongetwijfeld zwaar wordt en ondanks dat de jongens van Honda handig zijn, waarschijnlijk niet aan voelt als een NA lichte sportwagen.
Het wordt een beetje de i8 van Honda zo te lezen, alleen dan met iets meer powah. Aan een kant logisch dat juist die twee merken op de markt komen met dit soort moderne sportievelingen, aan de andere kant een typisch gevalletje remmende voorsprong op dit moment, want van de ‘old skool’ AMG GT, F Type et cetera krijgt de gemiddelde autoliefhebber volgens mij een aanzienlijk grotere glimlach op het gezicht.
‘Hij is namelijk nogal Amerikaans – zowel de ontwikkeling als de bouw vinden er plaats’
Hier krijg ik een slappe lul van.
@towi1989: daar hebben ze viagra voor!
Jay Leno en Jerry Seinfeld willen allebei de optie op de allereerste Acura NSX hebben.Puur reclame uiteraard, maar ik zie ze die auto wel kopen.
http://www.youtube.com/watch?v=mEiwq_pBUZc
Eerste auto met electro meuk die ik eigenlijk wel mooi vind
Ziet er niet verkeerd uit, maar wordt er niet direct hebberig van. Het interieur daarentegen vind ik wel prachtig. Mooie middenconsole. Ben benieuwd naar de prestaties.
Op de eerste aanblik weinig spectaculair. Tot je wat langer kijkt, er zitten toch wel erg mooie details aan deze NSX en in real live zal hij alleen maar mooier zijn. Laat maar komen!
Strakke coupé maar door al die jaren heen is dit totaal geen verrassing meer, dus kan er niet zo enthousiast van worden. Die ‘snor’ in de grille vind ik trouwens erg lelijk. Deed Mazda ook met de vorige 3. Ben meer benieuwd naar de prestaties, de looks vind ik anno 2015 niet echt overtuigend.
Snap overigens niet waarom ze 2 elektromotoren gebruiken, als Tesla het ook kan met 1 motor voor elke as (met bijna 700 pk)
@stfu: torque vectoring zonder een differentieel of LSD te hoeven monteren.
Doe maar!
http://www.cars.com/vehicledetail/detail/626116225/overview/
Ik heb toch liever de oude. Vind dat een prachtig design. Erg clean. Japanse merken hebben op het moment een erg drukke design stijl vind ik. Ik heb er weinig mee. 90ties Supra of een 90ties NSX por favor.
Wat een leuke bak ik hoop dat die dit keer wel goed verkocht wordt
Is die NSX zo klein of zijn de portieren zo groot? In beide gevallen, tof ding!
Mwoah. Doe mij maar n mk1
Wauw !!!!!!
Moet er nog even aan wennen maar het ziet er strak uit. Het gaat vast goed van zijn plek met zoveel power.
Tuurlijk, lang niet zo geweldig als de ‘ekte’ NSX van de 90s. Maar ik word er zeker warm van!
Niet NSX waardig!
Hij ziet er weliswaar stoer uit, maar ik vind het nou niet een ode aan de echte nsx.
Had hem dan een andere naam gegeven.
ik las in de laatste alinea: ‘de onderbroeken gaan open …’
Honda is back on track
Komt er toch wel wat te laat. Maar ben blij dat het nu toch eindelijk de definitieve versie is. Is nog steeds mooi hoor
Volgens wat ik begrijp, is het dus geen permanente 4-wiel aandrijving, maar een systeem dat ingrijpt “wanneer nodig”? Ergens wel een opluchting, want een auto maken met 4-wiel aandrijving en het dan NSX noemen, is meer dan een aanfluiting.
Heeft even geduurt voordat die uitkwam, maar hij ziet er wel errug goed uit, ben benieuwd wat de prijs wordt.
Wauw! Prachtig
Het is nog niet zeker maar is 550 pk niet een beetje weinig voor een v6 bi-turbo met 3(!!) elektromotoren? Of ben ik de enige die dat vind?
@87sandyd: Niet per se. Je weet toch niet hoeveel vermogen de verbrandingsmotor levert? Plus ook, de elektromotoren zijn nog steeds helpend. Moest het een elektrische auto zijn, is het een ander verhaal.
Ziet er prachtig uit.
Ik mis maar 1 ding en dat is de schakelpook
Tering Honda! Jullie verrassen ons!
Ik wil nog maar 2 dingen weten:
– Prijs?
– Gewicht? Moet wel veel zijn met 3 elektromotoren en wat batterijen, benieuwd of de sportiviteit de looks kunnen evenaren…
Ligt het aan mij? Ik zie iets van een p1 lijn in de koplampen
Jay Leno gaat aardig wat geld moeten uitgeven dit jaar. Een nieuwe NSX , een nieuwe Ford GT,…..
Hopelijk wordt het origineel nu wat betaalbaarder.
Het eerste wat in me opkomt: ‘mwa’
Jammer dat ze die achterlichten niet hebben doorgetrokken, net als bij de vorige NSX. Een beetje wat de Aston Martin 77 heeft, alleen dan meer in de lijn van de nieuwe NSX achterlichten.
De voorkant lijkt op een lelijke vogelkop, geef mij de nieuwe Ford GT maar, miljoenen keer mooier.
De nieuwe Honda NSX is een schitterende auto geworden en is een waardige opvolger van de legendarische NSX.