Hier rijdt de (hevig gecamoufleerde) BMW M2

Auteur: , 76 Reacties

Volgend jaar komt BMW met de M2 op de markt, een Coupé die na de 1M grote schoenen te vullen heeft. In Beverly Hills werd gisteren een gecamoufleerd exemplaar gespot.

BMW M2 spyshot

Niet alles dat tegenwoordig uit de poorten van München komt rollen kan op ons enthousiasme rekenen, maar de M2 is zo’n model waar we heel erg benieuwd naar zijn. De M4 (ex- M3 Coupé) werd door de jaren heen steeds groter, dus mensen die zich meer senang voelen bij het formaat van een ‘oude’ M3 kijken reikhalzend naar deze release uit. Daarnaast is de 2 Serie Coupé naar mening ook gewoon een zeer knappe auto.

De M2 wordt qua looks een M235i, maar dan extra aangedikt. In combinatie met een DCT wordt gemikt op een 0-100 tijd in de buurt van die van de M5, 4,4 seconden dus.

Om dit te bewerkstelliggen krijgt de M2 (codenaam F87) naar verwachting de beschikking over ongeveer 370 pk uit zijn geblazen (N55) 3.0 zescilinder. Aangezien BMW met de laatste generatie M4 meer focus op het gewicht heeft gelegd – in zijn lichtste vorm weegt de M4 nét geen 1.500 kg (DIN) – zijn we ook erg benieuwd hoe lichtvoetig de M2 gaat worden.

Gezien het voorspelde tijdpad gokken we op een M2 Concept in Geneve of New York (maart-april), en een productieversie die aan het eind van 2015 (Los Angeles wellicht?) wordt getoond. Voor nu moeten we het even doen met spybeelden, die door een nietsvermoedende Instagrammert gemaakt werden. HIER zie je de M2 op de Ring boenderen.



76 reacties

Waarom zou je dit kopen als er ook een M4 is?
@alcantara: Ik dacht dat ik een argument hiervoor al in de tekst had gezet.

In hetzelfde straatje: waarom een X4 kopen als je ook een X6 kunt kopen? Waarom een Macan kiezen, als er ook een Cayenne is? Waarom voor een C-Klasse gaan als je ook een Maybach S-Klasse kunt kopen?

De verkoopcijfers zeggen genoeg..
@sir_smokalot: De verkoopcijfers van de 1 serie coupe en 2 serie zijn nu niet echt overtuigend te noemen.
@sydney:
Wat mij betreft is dat een pre, leuke auto’s verkopen nu eenmaal slecht in dit land maar dat houdt ze wel exclusief….
@sydney: Omdat het een luxeproduct is dat vooral in Nederland te duur is voor de meeste mensen. Voor die hoge prijzen koop je dan liever een praktischere 1- of 3-serie.
@sydney: in Nederland misschien niet nee. Maar dat zegt niet iets over de hele wereld en zeker niet iets over of het een winstgevende serie is.
@sir_smokalot: Omdat tussen een Macan/Cayenne of C/S-klasse een flink prijsverschil zit. Een 428i kost 3000 euro (5% meer) dan een 228i, dan snap ik echt niet waarom je dan voor de (imo veel lelijkere) 228i zou kiezen. Voor de prijs hoef je het niet te doen en de 228i en rijeigenschappen zal ook weinig uitmaken, zo veel compacter is een 2-serie ook weer niet. Ik was eerst enthousiast over de komst van een 2-serie (als opvolger van de E46 coupé), maar ik vind hem tegenvallen qua looks en de prijs scheelt bijzonder weinig met die van de 4. No deal.
@alcantara: Ok, daar heb je een (goed) punt. Wist niet dat het verschil zo klein was, en dan krijg je er bij de 4 Serie nog lichtmetaal en Xenon bij ook, in basistrim.

Maar bij de M-versies zal het gat een stuk groter zijn neem ik aan. Daarnaast zou ik liever een M2 hebben dan een M4, omdat ik de ruimte (en het gewicht dus) niet nodig heb. Kan je voor het prijsverschil je coupe nog aan laten scherpen ook.
@alcantara: Het prijsverschil is overigens 4.000 euro geloof ik. Maar je hebt het nu over de normale modellen. Ik gok dat het prijsverschil tussen de M2 en M4 zomaar wel eens 20.000 euro verschil kan zijn. Dat is andere koek.
@berlinetta: Klopt, prijsverschil zal tussen de M’s inderdaad wel groter zijn. Omdat ik tot de minderbedeelden behoor die zich geen M kan veroorloven en ligt mijn focus voornamelijk op de x28i/x35i.
@berlinetta:
Klopt en dat blijft tot en met de 35i zo, hij heeft het over de verschillen in België.
Na al die jaren heeft onze Belg nog immer niet door dat hij op AB.na zit….
@jrk68: Is dit serieus Autoblog Namibië?
@alcantara:
Ehh nee, al denkt m’n autocorrect van wel….
@alcantara: compacter hoeft ie ook niet zozeer te zijn, al is die dat wel, maar wellicht is hij speelser afgesteld en zorgt hij voor een andere beleving. Auto’s kunnen zoveel van elkaar verschillen qua rijbeleving.
@alcantara: Omdat een M4 minder een rijdersauto is dan een 235i. Dus de M2 belooft veel goeds. Daarom.
@gtwillem: Hoeveel % van de M-kopers is ook een echte ‘rijder’, met circuitervaring die ook perfect de verschillen in handling kan aanvoelen? Deze auto’s worden sowieso niet meer als rijdersauto verkocht, kijk ook hoeveel er met automaat worden besteld…
@alcantara: dat er een (sport)automaat inzit wil niet zeggen dat het geen rijdersauto is… Die bak schakelt en koppelt in de manuele stand waarschijnlijk vlugger dan jij en ik kunnen.

Ik begrijp overigens je punt en geef ook de voorkeur aan een handbak. ;)
@alcantara: iemand met circuitervaring is een coureur. Een rijdersauto is een auto waar mensen met een gewoon rijbewijs plezier in kunnen hebben.
@ettie: maar dan blijft z’n punt staan dat voor die mensen waarschijnlijk niet waarneembaar is wat het verschil tussen beide auto’s is. Het is niet alsof de ene een hoogtoerige atmo is en de ander een geblazen koppelmonster.
@ettie: circuitervaring kan je simpel op de nurburg. BMW-days op spa is er jaarlijks met je eigen wagen
@alcantara: ///M wordt veel voor imago gekocht.
Een CSL met airco, parkingsensors en radio in optie is net zo hypocriet. Voor BMW tellen de dollars…
@alcantara:
Doe mij maar de M2 hoor, niets leuker dan snelle lichtvoetige auto’s. Helaas ligt dat niet in mijn budget…
@bmw-e30-7bh: om je een beeld te geven: de huidige M235i is qua gewicht bijna gelijk aan de E39 (met zescilinder), en die weegt circa 1500 kg (net iets eronder). De M235i zit er maar circa 50 kg onder. Laat de M2 circa 1400 kg wegen, dan vind ik dat nog steeds niet bepaald een lichtvoetige wagen…
@e1000bmw523i:
Daar heb je helemaal gelijk in, jammer dat BMW niet weer iets E30igs maakt.
@bmw-e30-7bh: hou die e30 maar. Ik binnenkort opnieuw, en deze hou ik absoluut
@e1000bmw523i: akkoord. Een mini met een 3 cilinder die voldoet aan de huidige veiligheidsnormen zit aan 1200kg. Nu een geblazen 6 cilinder en toch een grotere wagen v circa 1400-1500kg is moeilijk te vermeiden zonder exotische materialen natuurlijk.
Ook zijn de mensen niet meer tevreden zonder airco radio sensoren en ander dood gewicht. BMW moet hier helaas rekening mee houden. Een GTS is andere koek, maar ook een compleet ander bedrag :-)
@alcantara: dit is een heel stuk leuker om in te rijden dan een m4. Veel speelser karakter. Al heb je met een m4 ook weinig te klagen!
Toch wel het M-model dat ik het liefst wil hebben. Ik hoop dat het een lekkere compromiloze auto wordt.
@berlinetta: hopelijk een manueel. De mechanische LSD moet er traditie getrouw standaard in :-)
Waarschijnlijk de leukst sturende BMW voor de komende jaren..
De auto voor hen die een opvolger zoeken voor de E46.
@tupperware: yep, kans is groot dat de volgende FWD is…..
@grrrrommmmm: no way
@tupperware: Na de Z4…
Maken!! Heerlijk smijtkarretje!
via Android app
“De M2 krijgt de looks van een 235i” maar dan anders.
Voor dat geld en qua vergelijkbare zaken zou ik een alfa 4C kiezen
@ghost: De Alfa zal qua prestaties en rijeigenschappen wel vergelijkbaar zijn inderdaad en tevens is die een heel stuk exclusiever en specialer in mijn ogen. Maar zo’n M2 lijkt me wel praktisch genoeg om elke dag in te rijden, de Alfa daarentegen niet.
@ghost: de 4C heeft maar rond de 200pk. Die is dan wel weer een stuk lichter natuurlijk. De 4C zit meer op het Lotus Exige terrein.
@e1000bmw523i:
240 pk zo rond de 200??
Daarnaast heeft hij het over prijs en voor de prijs van een kale 235 koop je ook een 4C.
@jrk68: *zet bril goed op de neus*
@e1000bmw523i: exact. Appels met peren vergelijken. De M2 is daarboven discreet…discreter?
In Beverly Hills? Omdat het langzaam rijden in villawijken te testen? Dat is minstens zo belangrijk als de rondetijd op de Nürburgring.
Al vind ik een M235i al begeerlijk genoeg, ik ben toch wel nieuwsgierig naar deze M2!
Aaiit dat wordt een super bakkie dus
Ben zeer benieuwd. De M235i is een er vermakelijke auto, dus een beetje extra M kan het wel een heel leuke maken. Hopelijk wel met een handbak. Automaten zijn de toekomst, blah, blagh,maar het is niet leuk…
Leuke track auto, niet meer niet minder
Perfect als je een leuk sturende auto wilt en looks je niks uitmaken. Echt mooi kunnen we de 2-serie immers niet noemen.

Edit, red.: ‘vind ik de 2 Serie niet’ bedoel je. Zie dit als vriendelijke hint dat je je onderhand op glad ijs begeeft.
@kapiteinaudi: velen gaan me voor gek verslijten, maar ik moet je gelijk geven. De neus van de 1-serie vind ik er persoonlijk beter uit zien.
Valt me nog mee dat er n zes-in-lijn in komt. Had me niet verbaast als er n 4 pitter in had gekomen.
@s62b50:
Als het dan een 2,5 4cil. zou zijn….
Zou leuk zijn, eindelijk een echte E30 M3 opvolgert….
@jrk68: dat had sowieso meer onderscheidend geweest dan dit. Wel een atmosferisch blok dan uiteraard…
@jrk68: alsof dat de beste/snelste motor was in de e30? Hangt er sterk vanaf wat je zoekt in een BMW.
De sound was voor mij de enige teleurstelling, waar alpina met de 3.5S kwam
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar….
1250kg max, dan heb je dr een lekker afgetraind ding staan. Wordt lastig aangezien de 2 serie geen lichtgewicht is. Maar dat zou wel een mooi bommetje geven.
@E34M5Touring: en anders halen we zelf het overbodige gewicht eruit… ;)
@E34M5Touring: ze zouden hier beter pronostieken maken :-) ik zet €50 op 1300kg
zal wel zeker rond de 70-80000 euro gaan kosten, ik koop dan liever zo’n slk55 amg in duitsland, alfa romeo 4c of een lotus exige. en als we helemaal gek gaan doen een caterham r620, dat zijn de echte kanonnen.
@henkhupelschoten: zijn totaal andere wagens. Wat zoek je eigenlijk? De M2 is zowat de allesdoener die net niet zo goed is voor de ski vakantie als de RS3.
SLK 2 zitter, 4C opvallend, caterham, …
@tombe: je moet je benen laten amputeren wil je achterin een 2 serie willen, dus zeg maar gewoon dat het een 2 zitter is, dan heb ik toch liever zo’n slk of een 4c (spider)
@henkhupelschoten: De 2-serie is een compromis, dus: 2+2. ;)
Subaru BRZ iemand? Goedkoper dan de BMW M2, meer fun, lichter, achterwielaandrijving en zal heerlijk sturen zijn, tja en de heerlijke boxer. Ik zou het wel weten en zeg Subaru.
@badboys: Als ze het vermogen zouden verdubbelen heb je gelijk.
@badboys: tot het moment dat je hopeloos zoekgereden wordt door een gemiddelde leaseauto bij het stoplicht…
@ettie:
Je gewoon niet laten verleiden tot iets kinderachtigs als een stoplicht sprintje….
Als BRZ rijder weet je wel beter, je hoeft je immers niet in zo’n sneu leasehok te verplaatsen….
Ben wel benieuwd naar deze auto. Ik vind dit echt een mooie auto en hoop dat de M2 nog wat lichtvoetiger aanvoelt dan de M4.

Ik zou misschien wel liever een M2 dan een M4 als 2e auto willen hebben. Kleiner en hopelijk vinniger om op zondag ff de bochten aan te vallen :)
Dat zou dan de allereerste M zijn met aluminium raamomlijsting… Ik geloof er dus weinig van.
@cupsport: bij een prototype kan BMW dat natuurlijk als afleiding monteren.
@mashell: zou kunnen maar dat is niet des BMW’s. Bovendien vind ik de auto op de foto niet breed genoeg en heeft deze een reguliere achterbumper. Ik denk dat er eerder een nieuwe motorvariant van de 2 Serie Coupe wordt getest eventueel al in combinatie met het facelift uiterlijk…
@cupsport: kan, maar een facelift strekt zich bij mijn weten nooit tot in de daklijn
Vertekent het beeld door de decals, kijk ik verkeerd of heeft deze auto een andere daklijn? Zie deze foto’s: http://www.motorauthority.com/news/1095928_mysterious-bmw-2-series-based-mule-spy-shots
@automat: Mwa.. misschien toch niet. De achterste zijruit is te groot…
Als een 340i al die vermogenswaarden gaat krijgen, dan zal een M2 toch met meer moeten uitpakken…
Ik zeg gewoon meteen bouwen!
Juistem bmw snapt het
Gewoon onder de 1000kg houden, geen snufjes erop, zo kaal mogelijk. Echte rijdersauto. Maar dat zal wel weer te optimistisch zijn.
@Thijsj: veeeeel te optimistisch :-)
De 4C met Carbon chassis enz met 4 pitter 8-900kg.
Een BMW 6 cilinder aan 1000kg, zogezegd de GTS-RS moet dan wel €150.000 zijn :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).