• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe bruut! Citroen AX Turbo met 500 pk

Auteur: robbie, gepost 4 mei 2011 om 19:04 – 47 Reacties

Citroen AX Turbo


Getunede kleine boodschappenauto’s zijn niet zo heel erg bijzonder, maar deze getunede AX gaat toch echt een stapje verder. Een paar gekke Grieken voorzagen zo’n lichtgewicht koekblik van een tot 500 pk opgevoerde viercilinder en laten ook nog even zien hoe snel dat is.

Onder de motorkap ligt het bekende Peugeot/Citroen XU motorblok, dat in dit geval 1.8 liter groot is en voorzien van een turbo en 16 kleppen. Zo’n configuratie zien we ook bij de 205 Turbo16, maar die perst er slechts 200 pk uit. Deze AX maakt daar gewoon 500 pk van. Hoe bruut dat allemaal is kan je zien in de gelinkte video’s.

Citroen AX Turbo - Video 1

Citroen AX Turbo - Video 2

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ax, Citroen, tuning, turbo, Video

Vorig bericht: « Tussenverslag Tulpenrallye 2011
Volgend bericht: Herinner je de Willys nog? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pulizano zegt

    4 mei 2011 om 19:09

    gek, gewoon gek!

    Login om te reageren
  2. mightymike zegt

    4 mei 2011 om 19:10

    Waren ook de gekke Grieken die een paars/blauwe s3 bouwde met 800pk? Wat een bak die Audi, maar waarom geld uitgeven aan een franse auto?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 mei 2011 om 19:26

      @mightymike: Yep:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/18/bommetje-audi-s3-met-800-pk

      Login om te reageren
    • nibor zegt

      4 mei 2011 om 19:40

      @mightymike: Waarom niet? Franse auto’s hebben tenminste emotie…

      Login om te reageren
      • blackie zegt

        4 mei 2011 om 21:58

        @RRenault: Van dat geld kan je het wel vertellen..
        Ze betalen geen belasting! Alleen van die franse auto kan ik niet verklaren

        Login om te reageren
      • mightymike zegt

        5 mei 2011 om 11:52

        @RRenault: ja jij als fransoos vind franse auto’s natuurlijk fantastisch. maar als je realistisch ben en kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding. een megane rs of een golf/ sirocco R of gti. was op de RAI en stond een megane rs voor iets meer dan 40 ruggen dacht ik. stoffe bekleding en niet erg speciaal ofzo. verder een prima bak hoor maar een sorrt gelijke sirocco of golf gti/ R is in dit soort opzichten veel meer waard voor z’n geld. cognac lederen bekleding en alles er op en er aan voor om en na de zelfde 40 ruggen. niet dat ik de VAG groep een hart onder de riem wil steken maar franse auto’s blijven een beetje belapperd als je ze vergelijkt met een tegenhanger

        Login om te reageren
        • sjonniek zegt

          6 mei 2011 om 08:20

          @mightymike: ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt? Maar toen de fransen al abs, electrische ramen en lederen bekleding hadden, moesten ze bij Audi nog de rembekrachtiger en raamslingers uitvinden.

          Volgens mij als je een Megane Rs neemt, draait alles om gewicht. Neem een DS3R, 35 mille..Full Option, daar heb je net aan een kale a3 1.4 voor.

          OT: die 1.8 motoren van PSA zijn onverwoestbaar, deze werd ook in de Xsara WRC gebruikt!

          Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      5 mei 2011 om 08:17

      @mightymike: Gewoon; omdat het kán ! ;)

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        5 mei 2011 om 10:01

        @TSI-tje: Inderdaad! Dé drijfveer van vooruitgang.

        Login om te reageren
  3. roestvrijstaal zegt

    4 mei 2011 om 19:14

    Inderdaad bruut, maar heb je weinig aan als je niet zonder wielspin de 200 kan halen :P
    Zal qua cijfers ook wel niet heel spectaculair zijn XD

    Login om te reageren
  4. RickB zegt

    4 mei 2011 om 19:29

    @Citrofiel: Waar zit je?! :P

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      6 mei 2011 om 23:58

      @RickB: Pff, snelheid is overrated. ;) Doe mij maar een langzame hydraupneumatische sloep. Zo’n AX, heb ik niets mee.

      Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    4 mei 2011 om 19:29

    Wat een lelijk hok.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      4 mei 2011 om 20:25

      @alcantara:

      Who gives a fuck?

      Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    4 mei 2011 om 19:34

    In griekenland kom je wel vaker van zulke projecten tegen. Mensen daar zijn niet snel tevreden qua vermogen volgens mij hehe.

    Login om te reageren
  7. Repsac2712 zegt

    4 mei 2011 om 19:42

    Respect! Heb een flinke tijd in een AX gereden nadat ik mn rijbewijs had gehaald. Hij staat er nog steeds. Heeft me nooit in de steek gelaten ondanks de leeftijd.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 mei 2011 om 21:10

      @Repsac2712: Serieus? Hoe zit dat met onderhoud? En ik bedoel daarmee, heb je vaak last van kleine mankementjes?

      Login om te reageren
  8. OverSoft zegt

    4 mei 2011 om 19:42

    Ik snap dit soort mensen nooit. Waarom zo’n bak geld aan zo’n lelijk hok uitgeven als je voor hetzelfde geld een veel mooiere (jongere) auto kan kopen die ongetwijfeld even snel kan zijn…
    Want het maakt een hoop lawaai, maar het is continu wielspin en wielspin != snelheid.

    Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      5 mei 2011 om 21:06

      @OverSoft: ik gok dat ze niet veel meer dan 5000 euro of zo hebben uitgegeven. Beetje handig rondneuzen op internet naar gebruikte spullen en dan zelf je handigheid op de auto los laten met monteren ;-)
      Zelfs al moet je die auto nog kopen, wat kost (zelfs in Griekenland) nu een AX? En al zouden ze het dubbele hebben uitgegeven: voor 10.000 euro heb jij geen auto met 500 pk laat staan voor 5000 euro.

      Login om te reageren
  9. NicoLauda zegt

    4 mei 2011 om 19:45

    De AX, een meesterlijk wagentje… echt waar.
    Ik heb erg genoten van mijn GTI met 100pk op 780kg.
    Het rijdt als een kart en geeft meer plezier dan auto’s die geroemd worden om hun weglegging. Weight is just a waste of fun word er ook wel gezegd.

    Login om te reageren
  10. jeremyclarkson zegt

    4 mei 2011 om 19:49

    Wat een misselijk lelijk Frans gedrocht !!

    Login om te reageren
  11. E320cdi zegt

    4 mei 2011 om 19:56

    Man, dat ding is echt HONDSlelijk :-D

    Login om te reageren
  12. okartal zegt

    4 mei 2011 om 19:57

    Met zulke camera angles lijkt mijn 140pk ook snel..

    Login om te reageren
  13. zondagsrijder zegt

    4 mei 2011 om 20:01

    Repsect.
    Ik heb een AX en het is écht een leuk autotje om te rijden. Wordt wel doodsbenauwd als ik die 500pk hun werk zie doen, dat geluid ook. Ben benieuwd naar de overbrenging en ophanging. Ax is trouwens ook een leuk autotje om te zijn. Met een jong exemplaar met donkere metallic lak is helemaal niks mis. Keurig en vriendelijk ogend autootje dat ik zou verkiezen boven menig nieuw koekblik

    Login om te reageren
  14. zondagsrijder zegt

    4 mei 2011 om 20:01

    om te ZIEN, niet zijn.

    Login om te reageren
  15. zondagsrijder zegt

    4 mei 2011 om 20:16

    @mezelf
    schaam me voor dat tijdstip.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 mei 2011 om 20:42

      @zondagsrijder: dat zou ik ook doen als ik jou was…

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 mei 2011 om 21:13

      @zondagsrijder: Huh?

      Login om te reageren
  16. rufctr01 zegt

    4 mei 2011 om 20:20

    Ik vond destijds de AX-GTi een leuk wagentje om te zien. Het zag er iig stukken beter uit dan de Polo of de Corsa uit die periode.
    Ze reden ook nog erg goed en waren best snel. Ik ben ook een Citroën liefhebber maar ik vind dit niet echt mooi. Het is wel bruut om 500 pk uit zo’n motor te persen maar het doet me niks.

    Login om te reageren
  17. tjorque zegt

    4 mei 2011 om 20:30

    ik dacht ff dat ze d’r een turbine hadden ingepleurd :)

    Op het eerste filmpje is wel te zien dat de turbo niet goed aangesloten is op de luchttoevoer…
    Heb zo ook meer dan een jaar rondgereden, leuk turbo geluidje maar niet bevorderlijk voor de staat van je turbo.

    AX met 120 pk lijkt me al fun genoeg eigenlijk. :)

    Login om te reageren
  18. Megakix zegt

    4 mei 2011 om 20:35

    Zonder stoer muziekjes had NIEMAND er iets aan gevonden…hahaha, die radiator voorop, geweldig kinderlijk (en noodzakelijk)…maar wat een rofl hier zeg !

    Login om te reageren
  19. Nico94 zegt

    4 mei 2011 om 21:06

    Waarom? Omdat het kan! Het is eigenlijk waanzin, maar wel leuk!

    Login om te reageren
  20. NicoLauda zegt

    4 mei 2011 om 21:37

    AX met 120pk? Lepel er een 1.6 16v in van een Saxo/C2 VTS.
    Dat is serieus snel als je nagaat dat de Saxo VTS al een dikke 150kg meer weegt dan een AX.

    Login om te reageren
  21. ThomasBol zegt

    4 mei 2011 om 22:16

    De wegen in Griekenland zijn wel echt bizar glad door de olijfbomen. Dat maakt de auto natuurlijk nog meer wheelspin maken. Desalnietemin echt bizar.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      5 mei 2011 om 00:04

      @ThomasBol: De olijvenoogst vindt in het late najaar plaats. Eerst wordt een kleed onder de boom gelegd, waarna de boom wordt geschud. Met een soort harkje worden de olijven van de takken losgemaakt. Het kleed wordt daarna samengevouwen en de olijven worden in een mand of krat geschud.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        5 mei 2011 om 21:17

        @T16: Dank u wel voor deze info.

        Echt, ik meen het. Weer iets bijgeleerd vandaag dat niet met auto’s te maken heeft (mag ook wel eens) …

        Login om te reageren
  22. drake zegt

    4 mei 2011 om 22:38

    Het is geen XU maar een Tu5j4 met een stroker kit

    Ik heb zelf een iets minder extreme versie
    [img]http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1010850.JPG[/img]

    [img]http://www.wijfjes.demon.nl/first/DSC02019.JPG[/img]

    Maar met 140 pk nog steeds snel genoeg :P (0-100 6.4 sec)

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      4 mei 2011 om 23:41

      @drake: Fixed.. ;)

      OT: Wat een bruut ding zeg. Wel jammer dat het niet “stealth” paste.. dat was nog cooler geweest. Maarre.. wat is dat met die tape all over de koplampen?

      Login om te reageren
      • drake zegt

        4 mei 2011 om 23:47

        @Freewarefreak:
        Thanx!

        2e reply is dubbel overigens ;)

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 mei 2011 om 21:20

      @drake: Hoe oud is dat bakske van jou? En ben je er tevreden van? Ik ben nogal een liefhebber van Underdog-Bakskes…

      Login om te reageren
  23. drake zegt

    4 mei 2011 om 22:41

    Er ligt geen XU in maar een TU5J4 met een stroker kit.

    Login om te reageren
  24. SimonMc zegt

    5 mei 2011 om 00:26

    Lijkt wel alsof die in elke versnelling vol in de toerenbegrenzer knalt?

    Is dit nog steeds voorwielaandrijving dan? Zoja, totaal belachelijk.

    Login om te reageren
  25. KoFFiE zegt

    5 mei 2011 om 00:30

    hehe,1 keer verkeerd schakelen en ze kunnen overal stukjes aandrijflijn oprapen… het schakelen lijkt me niet echt vlot en snel te gaan :p Hadden ze beter een sequentiële bak in gestoken :)

    Login om te reageren
  26. Mpower zegt

    5 mei 2011 om 01:37

    hou niet van het woord, maar…awesome

    Login om te reageren
  27. vali1992nl zegt

    5 mei 2011 om 17:36

    Tapetuning!!!

    Login om te reageren
  28. pizzakoerier zegt

    5 mei 2011 om 19:17

    De single frame grille staat hem wel…o nee :-)

    Ot: een ax is standaard al een grappig en vlot karretje maar is 500 pk niet een beetje teveel van het goede?

    Login om te reageren
  29. janklaassen zegt

    7 mei 2011 om 08:00

    0-100? Deze auto gaat 4m mee en dan boem.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North