Niet eens op een praktisch aspect, een ‘snelheids’-aspect. Handige kroegpraat voor Mitsubishi Space Star-eigenaren.
Ook al geldt het voor meer auto’s, de Mitsubishi Space Star bewijst dat sommige mensen gewoon uit zijn op droog op hun werk komen en niet veel meer van een auto vragen. Je moet van de 71 pk sterke 1.2 liter driecilinder in ieder geval niet verwachten dat het een strepentrekker is. En toch is er een ‘snelheidstest’ waar de Mitsubishi Space Star helemaal bovenaan staat en zelfs Porsches en BMW’s achter zich laat.
Onderzoek
Dit met dank aan een onderzoek van Car & Driver. Het onderzoek probeert uit te zoeken welke auto’s het meest en minst direct zijn qua acceleratie. Acceleratie klinkt namelijk aardig zwart-wit. Een Volkswagen Golf die er negen seconden over doet is langzamer dan een Porsche die er vier seconden over doet. Maar C&D heeft een variabele gevonden die relevanter is voor de ‘echte’ wereld. Acceleratiecijfers zijn namelijk gemeten met hulpmiddeltjes als Launch Control, waar de auto het ideale toerenbereik vindt en zelfs de turbo’s voorbereidt. Wat C&D doet is de auto laten sprinten vanaf 5 mijlen per uur (8 km/u) om hem dan te planken. Dan ‘snapt’ de auto niet dat je een sprintje doet en moet het hele proces, van het opspoelen van de turbo’s tot eventueel het reageren van de automaat, nog beginnen. Waarom? Omdat dat beter nabootst wat je kan verwachten in het alledaagse verkeer. Afijn, hoe veel reactietijd van de auto kost het?
Floppers
De slechtste auto’s in dit onderzoek zijn auto’s waarvan de 0-96 km/u sprint die de fabrikant zegt dat ‘ie haalt het ergst afwijken van de test van Car & Driver. Het is een Amerikaans onderzoek, maar met auto’s die wij ook kennen. Zo staat op plek 5 van de floppers de Porsche Cayenne Turbo GT, waar de opgave van 2,8 seconden verandert naar 4,5 seconden. Zo’n zelfde afwijking geldt voor de Ford Bronco, Range Rover Velar P250 en BMW M235i xDrive Gran Coupé. De ergste afwijking is zoals in de titel verklapt: de Porsche 718 Cayman T met handbak, waar de sprint volgens Porsche 4,4 seconden is maar Car & Driver hem tot 6,4 seconden kreeg, een verschil van 2 seconden.
Turbo
Zoals verwacht is de boosdoener bij vrijwel al deze auto’s de turbo (of turbo’s). Een turbo moet kunnen spoelen voordat deze de vermogensboost kan bieden. Bij een sprintje kan je dat eigenlijk alleen doen middels launch control of wanneer de auto weet dat je hem op zijn lazer gaat geven. Maar zoals gezegd, dit onderzoek vindt een manier om de motor te verrassen met een sprintje en dan moeten de turbo’s nog hun werk doen. Toch betekent een turbomotor niet automatisch dat een auto slecht scoort in deze test. De top vijf meest reactieve turbomotoren bestaat uit de Hyundai Sonata, Mazda CX-90, Volkswagen Golf GTI, Subaru Legacy en Subaru Outback. Allemaal met een verschil van 0,2 en 0,3 seconden ten opzichte van de fabrieksopgave.
Beste
De echte winnaars zijn echter de natuurlijk ademende motoren. Op zich logisch, want een directere verbinding tussen gaspedaal en motor krijg je eigenlijk niet. De Kia Telluride, Honda Pilot en Chevrolet Blazer, modellen met nogal oude motoren, wijken nog niet eens marginaal af van de fabrieksopgave. En de Honda Odyssey en Mitsubishi Mirage (het model dat wij Space Star noemen)? Die zitten 0,1 seconden ONDER hun fabrieksopgave.
Conclusie
Wat hebben we geleerd? Eigenlijk helemaal niks. Het lijkt ons vrij evident dat de fabrieksopgave (eventueel met launch control) niet perse de stand is waarmee je elk stoplicht verlaat, dus daar zit afwijking in. Ook verwachten we nu niet dat elk dragrace-evenement nu gevuld wordt met Space Stars. Maar goed, opvallende cijfers zijn opvallende cijfers en je weet nu meer dan je deed voorheen.
Johanneke zegt
Ze kunnen het nog wel. De gestaalde perfectie, en helemaal niks anders. Dit is het begin van de wederopstanding.
cdlop01 zegt
Hoewel erg grdateerd ontwerp, rijdt zo’n spacestar niet verkeerd, eigenlijk best oke. Stil, zuinig, behoorlijk pittig en relatief goedkoop. Pas 1 als rental gehuurd op vakantie, waren verbaasd hoe goed het reed. En afwerking ook degelijk.
mashell zegt
Car and driver heeft een onzin test bedacht omdat er een redacteur een voorkeur heeft voor atmosferisch ademende motoren?
Binnenkort is deze werkzaam bij een klassieker magazine.
Tractie2000 zegt
Leuk stuk.
Ik heb circa 14 turbo jaren erop zitten, en ik rij nu weer met een natural aspirated rond.
Na 14 jaar aan de turbo te zijn geweest, mis ik de turbo niet perse. Als de auto maar vlot is, dan vindt ik het prima.
De van 0 naar 100 tijden boeien me enorm. Door de jaren heen heb ik mooie lijstjes gezien met mooie cijfers.
Gek genoeg nooit een auto gekocht om de rede dat de machine na 5 seconden de 100 aantikt vanuit stilstand.
Wel de auto’s laten staan die niet vooruit te branden waren volgens de venijnige lijstjes.
Dus als ik nu een S3 naast me zie staan, dan is het mogelijk dat hij wint van mij, maar ik toch niet in zijn achterspiegel snel een klein stipje wordt.
Toen ik met een turbo aan de gang was, viel me wel op dat een Q5 echt aan het werk moest om mij toch voor te blijven.
Uiteindelijk gaat het er toch om om droog van A naar B te komen als het regent.
tjorque zegt
Ik heb nog een test.
Vervoer 4 personen van Antwerpen naar de luchthaven van Brussel.
Wedden dat er geen wat super en HyperCars het moeten afleggen tegen Dacia’s en andere goedkope dingen?
Doe dezelfde (acceleratie) test met een EV en wellicht presteren die nog een heel pak beter