Al vanaf 2007 horen we met een zekere regelmaat iets over de PAL-V, een vrolijke variatie op het altijd terugkerende thema ‘de vliegende auto’. We zijn er alleen nog nooit een tegengekomen. Reden genoeg om eens te informeren hoe het gaat bij het bedrijf.
‘Het gaat allemaal voorspoedig,’ zegt woordvoerster Monique Habets, ‘maar helaas is een testrit nog niet mogelijk. Op dit moment kan alleen in de simulator gevlogen en gereden worden en is ons prototype te bezichtigen. We zijn gestart met de verkoop (90 stuks) en leveren eind 2017. In dat jaar start dus ook de productie.’ Die verkoop vindt niet plaats vanuit een aftands schuurtje achter het huis van een knutselaar, maar in een gerenommeerde autotempel: Munsterhuis in Hengelo, ook bekend van merken als Ferrari, Maserati en Jaguar.
‘Vanaf begin februari zijn we weer bij Munsterhuis,’ voegt CEO Robert Dingemanse toe. En om te laten zien dat het project van Dingemanse & Co meer is dan luchtfietserij, kun je HIER even een filmpje bekijken waarin je onder meer een testvlucht kunt zien. Van de 90 gelimiteerde edities zullen er 45 bestemd zijn voor de Europese markt. Voor Nederland is men blij als ze aan tien zitten, dan gaan we heroverwegen of we doorgaan. Die kant gaat het nu op, zo zei hij onlangs tegenover BNR.
Maar hoewel we vermoeden dat de PAL-V méér is dan luchtfietserij: we wachten vanaf het voorjaar van 2015 al op onze (toegezegde) uitnodiging om eens te komen kijken. To be continued…
“Luchtfietserij”, no pun intended ;-)
Helicopterblog?
@poar: nee, autoblog
@autoblogger: munsterhuis heeft er wel eentje binnen staan.
@poar: Misschien nog eens verdiepen in wat de PAL-V wou zijn.
HINT: het hoort wel degelijk op Autoblog.
@poar: azijnpisserblog?
Neem aan dat de “blades” opvouwbaar zijn? ?
@driver28: Opzich is dat wel te zien op de foto’s of niet soms? ?
@f0rza: haha ja nu zie ik het ook.. Kon vanmiddag alleen de topic foto zien
Het is een grappig concept, maar als veel mensen er een kopen is het (vlieg)verkeer niet meer in de hand te houden
Weet je, met een skateboard of hoverboard mag je nog niet de openbare weg op. Een drone laten vliegen in de openbare ruimte is ook Verboten. En dit ding krijgt wel die kans? Ik geloof er niks van.
@RRRobert: Zie dit meer als een helicopter die toevallig ook de weg op kan. Je zult dus gewoon een helicopter/vlieg brevet moeten halen, alsmede in het bezit zijn van een normaal rijbewijs. En daarnaast zal hij alleen mogen opstijgen en landen op prive-terrein of op de daarvoor bestemde plekken..
@EFB: voor elke keer als je op wilt stijgen moet je de gemeente bellen, logbook invullen, pre-flight checks enz enz. Niet zo makkelijk als je denkt.
@janjansen: gewoon opstijgen als je een file ziet aankomen mag dus niet? Aah jammerman :)
@driver28: maar wie houdt je tegen….
@meneer: stadshandhaving?
-edit: tips kunnen via de mail aub-
Regelgeving?, vergeet het maar in de EU en zeker in NL.
Ik denk niet dat het ooit echt wat word. Mensen hebben al zoveel moeite met het besturen van een auto….
maak ‘m autonoom en ik zie mogelijkheden. Eigenlijk is het een Drone die op zo’n heli / automobiel uit het verleden wil lijken. Daar.
@insomnia: lekker makkelijk. In de huidige burgerluchtvaart is compleet autonoom al uitgesloten. Zoals iemand eerder al zegt, het is al een ramp met drones bestrijden nu. Zie je over 5 jaar F35’s deze dingen neerhalen bij het niet naleven van de regels.
@fmgarcia: f35? Als ze het doen over 5 jaar zijn ze al verouderd en worden ze door drones uit de lucht geschoten ipv andersom.
Dit soort ondernemers heb ik wel bewondering voor.
Dit zijn mensen die een idee voor een product hebben waar velen niets in zien, maar waar zij zelf wel in geloven… Mensen die zich niet tegen laten houden door enige obstakels die ze tegenkomen wanneer ze het product verder uitontwikkelen en op de markt zetten…
Zoals een oude wijsheid luidt: Nulla tenaci invia est via!
Kan me voorstellen dat dit een handig alternatief is voor een gewone kleine helikopter, met als voordeel dat je vanaf de locatie waar je kan en mag landen, over de weg het laatste stuk kan rijden. Hoef je geen taxi te regelen.
@ar156sw: je haalt me de woorden uit mn toetsenbord
LOL ..
Nog geen testrit kunnen doen maar de verkoop is al begonnen ..
Ach joh .. Hebben ze toch weer effe gelachen met de subsidie voor een “uitvinding” die al 50 jaar bestaat ..
@lincoln:
50 … ben je de autogyro vergeten?
@Hupke:
Whahaha .. 1923 ..
Only in Holland dat je daar subsidie op kan vangen ..
In dat filmpje: “It drives like a sportscar” Uh ja, never nooit dus met zo’n constructie. Hoezo verkeerde verwachtingen scheppen? Verder leuk ding, die je vooral als marketingtool kunt gebruiken denk ik zo. Niet om serieus de A2 over te rijden. Beter vlieg je eroverheen ;)
Houdt er rekening mee dat het productiemodel echt heel anders en veel moderner oogt en is! Ik heb het gezien bij Munsterhuis Sportscars…
@masterik: foto’s?
Wat MasterRik al zegt, het model wat je hier ziet is een “testmodel” daar hebben ze mee getest om te laten zien dat de techniek er klaar voor is…wat er nu op de markt gaat komen is een veel strakker ontwerp en je zit ook naast elkaar. In 2017 gaan de eerste exemplaren naar de klanten. Hou de komende de maanden de website van Munsterhuis in de gaten want we gaan het nieuwe model snel onthullen!!
Ben benieuwd of er ook een militaire versie is bedacht. Voor rapid response teams lijkt me dit de natte droom.