Deze Alfa Spider kost een ton, maar is elke cent waard

Auteur: , 56 Reacties

Liefhebbers hebben aan één woord genoeg: 'Alfaholics'. Voor de onwetende volgt de uitleg na de klik.

Klassieke Alfaatjes uit de 105-serie, geliefd bij liefhebbers om hun looks, maar vooral ook om die lekkere Nord-blokjes die zich prima laten kietelen. Of je legt er gewoon een iets modernere Twin Spark in natuurlijk, zoals in het geval van deze Spider ‘Coda Tronca’. Schuldige is de Britse Alfa-tuner Alfaholics, met name bekend van hun GTA-replica’s op basis van Giulia GT/GTV’s.

Alfaholics is een tuner van de oude stempel. Geen quick fixes aan het motormanagement of uitlaatsysteem, maar elk moertje en boutje van de auto lichter en beter maken. Wat te denken van een Twin Spark-onderblok, voorzien van lichtere zuigers, een kleppendeksel dat op die van een Nord-blokje lijkt en een vermogen van 216 pk? Maar niet alleen motorisch worden de Alfa’s aangepakt, ook onderstel, remmen, uitlaat, interieur en zelfs plaatwerk wordt aangepast, verbeterd en lichter gemaakt.

Normaliter doen ze dus vooral veel coupé’s en normale Giulia’s, maar Alfaholics wilde laten zien dat ook een Spider zich uitstekend leent voor een flinke upgrade. Ze gingen helemaal los op deze Spider, die tot aan het laatste schroefje uit elkaar ging. De carrosserie werd gerestaureerd, verstevigd en lichter gemaakt met glasvezel motorkap en kofferklep. De motor is een tweeliter met elektronisch bediende gasklephuizen, het onderstel en remmerij komen onder de zalige Alfaholics GTA-R vandaan, net als de magnesium GTA-wielen. En dan dat interieur, met schitterende rode Recaro’s en fijn Momo-stuurtje… mama mia!

Dat moois heeft natuurlijk zijn prijs: 80.000 Britse ponden, circa 103.000 euro. Dat is flink aan de prijs voor een Spider, maar dan heb je ook wel het mooiste, snelste en best rijdende exemplaar te pakken. Niet zeuren, gewoon kopen.



56 reacties

Jezus wat mooi!!!
RHD….. ik pas.
@sanderm3: hij wordt aangeprezen als ideale trackday-auto en dan is RHD wel handig, aangezien de meeste circuits rechtsom draaien. Sportieve Italiaanse auto’s hadden het stuur tot ver in de jaren ’50 dan ook rechts zitten.
@Dizono: kan best, maar schakelen met mn linkerhand vind ik gewoon niks. Misschien als ik linkshandig zou zijn.. met automaat zou ik er al minder problemen mee hebben, maar in zo’n auto als dit hóórt gewoon een handbak.
@sanderm3: toen je begon met rijles kon je toch ook niet schakelen, dat heb je toen geleerd met rechts. Met links schakelen is gewoon een kwestie van tijd en oefenen.
Wat maken die gasten mooi spul! Alleen helaas onbetaalbaar. Hun Giulia Sprint GTA’s zijn ook geweldig.
Aan die dingen moet je altijd veel vernieuwen ..

Heb ooit eens een roestvrij exemplaar gezocht ..
Zoek nog steeds ..
@lincoln: een keer goed onderhanden nemen, de tijd nemen om het goed te doen(als je tijd hebt), en je hebt best een betrouwbare auto. En een hele leuke.
@lincoln: come again? Hier een spider, 1e eigenaar 60k gelopen en geheel roestvrij. Geen behoefte aan verkoop 😇
@Bisazza: inderdaad.. mijn spider uit 1972 heb ik in 1992 helemaal uit elkaar gehad… sindsdien geen roest en ellende meer… is ook niet te koop trouwens..
Oef, wat is het toch een prachtige wagen! Wel zou ik deze laten staan en die gasten vragen eentje speciaal voor mij te bouwen, zodat ik een LHD krijg.
Interieur is over the top en hoerig.
Gave alfa erg mooi gemaakt zo
Neh, koop liever wat anders van dat geld. Maar mooie auto!
Van dat geld koop ik 10 159’s..
Leuk, maar blijft een Alfa.
@michaelb: *zoekt dislike knop*
@agera: ach, iemand moet hier het lelijke werk doen. Je zal je verbazen hoeveel mensen met een autohart helemaal niets moeten hebben van een Alfa.
Gaaaaaf!
Ze hebben er ook een gemaakt met een Busso V6, die staat wel in mijn top 3 van droomauto’s
@tvklarenbosch: lijkt mij qua gewicht in de neus niet prettig, opgevoerde viercilinder lijkt me om te rijden leuker
@tvklarenbosch: http://www.alfaholics.com/our-cars/completed-builds/alfaholics-spider-r-v6-013/
Erg mooie Spider met koppelrijke 3,0 liter V6.
Deze spider is bedoeld als grand tourismo (GT) en met zo’n dikke V6 hoeft niet zo veel te schakelen hard te werken om toch op te schieten. Perfecte cabrio, met heel stijl en meer dan voldoende power.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gran_Turismo_(auto)
@tvklarenbosch: https://www.youtube.com/watch?v=DA5o6VXfBUw
Deze is ook erg mooi gemodificeerd, met 3,7 V6 voor extra pit.

Hier is zijn build op de site stanceworks.com.
http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=13411
die achterkant, dat ziet er toch niet uit?

of ben ik de enige?
@naamloos3: ja, jij bent de enige.
@trustmeiamanengineer:

Nee ……

http://www.classicitaliancarsforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/22.jpg
@desjonnies: Zo’n Duetto heeft een van de mooiste achterkanten allertijden. Een en al elegantie, alhoewel ik deze ook wel kan waarderen:

http://farm5.static.flickr.com/4097/4942567941_f3de84907c.jpg

Deze Spider kon je zien in de originele verfilming van The Day Of The Jackal (boek van Frederick Forsythe). Film is alleen al vanwege de Spider de moeite waard. In de Hollywood remake met Bruce Willis en Richard Gere had ie deze:

http://www.imcdb.org/i004296.jpg

Amerikanen ook altijd…
@gtwillem:

Giulietta Spider.

Kocht je een jaar of vijf geleden voor weinig in de States, wat de markt was voor sportwagens.
Inmiddels zijn die lieden goed wakker geworden.
Ook de Coupé is een schatje om te zien

http://www.simoncars.co.uk/alfa/slides/Alfa%20Romeo%20Giulietta%20Sprint%20front.jpg
@naamloos3: Kennis van me heeft een Spider uitgedost met de Amerikaanse bumpers en spoiler, daarmee vergeleken is zo’n kale kont om van te kwijlen.
@naamloos3:
Nee, zonder bumper ziet het er net uit als een mens zonder wenkbrauwen, beetje androgyne.
liefhebbers hiervan (ik) zoeken op youtube naar ‘een hele snelle brievenbus’
@doewap: ik had al zo’n vermoeden dat ik bij de brievenbus van ErwinGTA zou uitkomen. Da’s echt een wereldding! Goeie kleur ook, dat Pino Verde.
Ik ben normaal niet van de alfa, maar dit is toch super mooi?! Zou hem wel willen
Technisch schitterend maar ik zou carosserie normaal gehouden hebben
Ik heb diep respect voor het vakmanschap en oog voor detail. Maar twee dingen vind ik iets minder. Ten eerste, en dat is echt een doorn in mijn oog, is dat stuur! Past totaal niet bij deze auto imo. Daarbij vind ik de achterkant net wat te minimalistisch. Maar dat is iets waar ik mee zou kunnen leven.

Doe mij uiteindelijk dan toch maar een Giulia sprint. Geen GTA maar een gewone. Wel iets verlaagd en technisch aangepakt.
@lekbak: na nog een keertje kijken mag dat hele dashboard veranderd worden. Iets met een klassieke look. Hout en leer ofzo.
@lekbak:
Dit is het klassiek dashboard van de eerste en tweede serie Spider
Nix geen hout, gewoon geverfd blik !
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/d4/d1/28/d4d128a678b514ef51b3c774c7e4ff10.jpg
@desjonnies: ziet er prima uit. Maar dat alcantara achtige spul (of wat het ook mag zijn) vind ik echt helemaal niks.
@lekbak:
Nee dat dashboard op die Alfaholics is geflockt, iets wat je altijd doet bij een rallywagen tegen hinderlijke schittering in je interieur

http://www.flocken.nl/
@desjonnies: ik blijf het lelijk vinden maar vooruit, het is tenminste wel nuttig.

Ik had nog nooit van flocken gehoord trouwens. Toch nog wat nuttigs geleerd vandaag!
Het laatste dashboard :

http://40.media.tumblr.com/ef1698dbe8316d46d0aeb1a53d404ad5/tumblr_mju95hXHOQ1roi5yvo1_1280.jpg

Ok die dingen zijn langer geproduceerd dan de Kever de Mini en de Range Rover bij elkaar !
@desjonnies: ik heb hetzelfde dashboard in serie 3 uit 1987. Is een 2.0 ltr, zonder QV package, geen stuurbekrachtiging, airco, electrische ramen of kat…
@spidermann:

Och ’t zijn echt schatjes die Spiders, niets mis mee.
En toen al een vijf-bak, iets waarbij de Engelse concurrentie tegen meerprijs ! slechts een overdrive kon aanbieden.
Hmmm vorige week als “tip” doorgestuurd naar [email protected] is dat het correcte emailadres?
Standaard 130pk is genoeg voor een Spider, daar heb je toch niks mee te zoeken op het circuit. Met een Spider moet je met je vriendin toeren langs de Rivièra.
Heb toch liever mijn Spider uit 1976 weer terug ..origineel….Wel zonder roest graag..
Kun je beter een wat hoger karaats klassieker kopen om je geld in te zinken denk ik dan. Dit exemplaar heeft overigens alle hoeken van de ‘ring gezien.
Erg mooi! Zo oud heb ik de Spider bijna nooit gezien. Doet me denken aan de keer dat ik een 1600 Junior Spider bij college vond. 2,5 jaar gelee. De 83-BU-47.
Liever een originele Spider met bumpers(europese).en 2.0ltr.Nordblok of Duetto natuurljk
Giulia Spider onbetaalbaar.
Wat zou Singer met zo’n spider doen?
Dit is een tweedehandsje… Een nieuwe Alfaholics
GTA-R kost ruim GBP 2 ton…
Doe mij maar gewoon een normale, hoe zeer ze ook geprobeerd hebben de looks na te apen, een echt Nord blokje is wat mij betreft esthetisch een van de mooiste motoren ooit gemaakt. En ik ben niet eens een Alfa-fan, ik hang een andere vorm van automobiel masochisme aan.
wauw deze is echt prachtig en ik hou niet eens van wit
Leuk wat ze met de motor hebben gedaan, maar voor de rest totaal vern**kt
Prachtig ben verliefd, ga direct een kopen. Ooh wacht heb nog een origineel Nederlandse zilver metallic spider 2.0 uit ’85 in de winterstallong staan😀

Nb: zonder roest (af fabriek getectyleerd)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).