• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe liggen de verhoudingen in autoland?

Auteur: robbie, gepost 30 maart 2008 om 12:12 – 55 Reacties

Who owns who, small

Het zal je niet ontgaan zijn dat er in autoland constant merken worden gekocht, verkocht of failliet vallen. Zo verkocht Mercedes onlangs Chrysler en zette Ford niet alleen Aston Martin, maar ook Jaguar en Land Rover in de etalage. En laten we niet vergeten dat Porsche inmiddels grootaandeelhouder is bij Volkswagen. En wist jij dat het Chinese SAIC (bekend van Roewe) eigenaar is van SsangYong?

De hoogste tijd dus om de boel eens overzichtelijk in beeld te brengen. Ik zou zeggen volg de lijntjes en kom tot nieuwe inzichten. Helaas is het plaatje niet meer helemaal uptodate, maar het is volgens mij duidelijk genoeg. (via: Jalopnik)

Who owns who
(Klik voor een groter exemplaar)

En om het nog verwarrender te maken ook nog een plaatje met alle samenwerkingsverbanden tussen de verschillende fabrikanten.

Hoe liggen de verhoudingen
(Klik voor een groter exemplaar)

Ook interessant!

  • Deze Lexus heeft officieel het grootste scherm
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Dacia Jogger zevenzitter is helemaal officieel!
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur

Vorig bericht: « Video: Stuhlrider to the rescue!
Volgend bericht: Koninklijke Bentley: State Limousine »

Lees Interacties

Reacties

  1. victor zegt

    30 maart 2008 om 12:23

    van die onderste krijg ik hoofdpijn

    Login om te reageren
  2. W!d zegt

    30 maart 2008 om 12:24

    hmm.. erg leuk om te zien! eigenlijk is het one big happy family ;)

    Login om te reageren
  3. hans zegt

    30 maart 2008 om 12:25

    wauw

    ik wist dat het vaag lag, maar dit had ik niet verwacht?
    nissan is dus eigenijk renault?
    mogen ze wel iets van die japanse kwalitiet naar frankrijk overhevelen..

    en in een lotus zit je dus eigenlijk in een dure golf?

    verbazingwekknd veel oosterse invloeden ook

    over 10 jaar nog eens kijken hoe het dan verschoven is

    Login om te reageren
  4. AppieFlappie zegt

    30 maart 2008 om 12:30

    Dat van Kia en Hyundai wist ik niet :O

    Login om te reageren
  5. RenesisHP zegt

    30 maart 2008 om 12:30

    Is s’wereld meest gefrustreerde cad-tekenaar hier aan de gang geweest?

    Login om te reageren
  6. Apache zegt

    30 maart 2008 om 12:32

    dat aandeel van Porsche in VW mag geüpdated worden.

    Login om te reageren
  7. Dagg zegt

    30 maart 2008 om 12:33

    En dan moet je je nog voorstellen dat lang niet alle bedrijven er op staan. Op de tweede pic staan bijvoorbeeld wel Spyker en Carver maar geen Donkervoort. En deze drie staan weer niet op de eerste pic. Leuk om te zien in ieder geval.

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    30 maart 2008 om 12:33

    +1 voor dat onderste plaatje! :D

    Login om te reageren
  9. Apache zegt

    30 maart 2008 om 12:34

    Zo grappig dat in ChinaSeat en Isuzu samendoen en daar Soyat noemen :D

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    30 maart 2008 om 12:38

    Ik durf te zweren dat als je bij het paarse pad rechtsboven begint dat je bij het eindpunt België uitkomt.

    Of is dat niet het eindpunt?

    Login om te reageren
  11. victor zegt

    30 maart 2008 om 12:43

    @rick dos, net gedaan en het eindpunt is inderdaad belgie

    Login om te reageren
  12. Birger zegt

    30 maart 2008 om 12:45

    Dit is eens een handig schema, het eerste toch. Wat duidelijkheid tussen al dat samenzijn van de merken. :)

    Login om te reageren
  13. IlCuoreSportivo zegt

    30 maart 2008 om 12:46

    De fiat groep is duidelijk het interessanste,
    De rest mag vergaan de komende tien jaar voor mijn part

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    30 maart 2008 om 12:49

    @AppieFlappie, heb je ooit een Sportage & Tuscon naast elkaar gezet?

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    30 maart 2008 om 12:50

    @victor

    Zie je nou wel! ;)

    Er staat trouwens een foutje (als je het al zo mag noemen) in het eerste schema. De samenwerking op basis van hybridetechniek is niet alleen tussen BMW en GM maar ook met Mercedes.

    Wie gaat het ‘m vertellen? Want ik durf het eerlijk gezegd niet….

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    30 maart 2008 om 12:54

    @IlCuoreSportivo: Echt niet! GM is de beste! De rest moet weg! :? Om maar even een non-discussie te starten.

    Login om te reageren
  17. Lancia Lover zegt

    30 maart 2008 om 12:55

    Gek dat er wel al in verwerkt is dat Ford Aston Martin verkocht heeft (deels) maar niet dat GM zijn aandeel in Fiat verkocht heeft. Dat laatste gebeurde toch echt eerder…

    Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    30 maart 2008 om 12:55

    Er kloppen al een paar dingen niet meer, het verandert ook de hele tijd.
    Tata is nu eigenaar van LR en Jag, en VW is nu hoofdeigenaar in Scania CV…

    Als Spijker en Donkervoort meetellen, dan moeten er nog zo een pakweg 150 andere kleine fabrikanten bij…

    Login om te reageren
  19. dekster zegt

    30 maart 2008 om 12:56

    De groene lijn van de 2e belgische automaker (niet Gillet dus) loopt plots dood. Weer een foutje

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    30 maart 2008 om 12:56

    mwah .. wist ik allemaal al ..
    voor de beginnende autoblogger misschien wel leerzaam ..

    Login om te reageren
  21. M Freak zegt

    30 maart 2008 om 12:56

    Renault levert toch ook diesels aan Mercedes of niet?
    En Wiesmann hoort nog bij het BMW concern.

    Login om te reageren
  22. Pomoek zegt

    30 maart 2008 om 12:57

    Lotus is een dochter van Proton wat dus een samenwerkingsverband met VW is aangegaan. Een Elise is dus geen Golf. Ook grappig, Volvo Trucks is een dochter van Renault!

    Login om te reageren
  23. robbie zegt

    30 maart 2008 om 13:11

    @M Freak, Wiesmann koopt alleen maar motoren bij BMW. BMW is geen eigenaar van Wiesmann.

    Login om te reageren
  24. D. B? zegt

    30 maart 2008 om 13:14

    dan van de grotere autotjes (vrachtwagens) was bij mij al bekend maar dat Daimler aandelen/samenwerking had met mitsubischi wist ik niet ‘o.O

    grappig om dit zo op je zondag middag te doen…

    Login om te reageren
  25. Willy zegt

    30 maart 2008 om 13:23

    Haha en Lada heeft een Joint venture met GM. Misschien wat Amerikanen die teveel geld geleend hebben en daarom een Lada kopen?

    Login om te reageren
  26. M Freak zegt

    30 maart 2008 om 13:24

    @ robbie

    Oh, dat wist ik niet, maar alsnog, Wiesmann staat dan alsnog niet op die hele kaart.

    En overigens, die onderste kaart, holy f*ck, dat lijkt wel een metrokaart van Tokyo, Manhattan en Mexico Stad bij elkaar!

    Login om te reageren
  27. arjontje zegt

    30 maart 2008 om 13:26

    @ M Freak Mercedes gebruikt geen renault blokken.
    En er moet nog een lijntje van lotus naar Opel lopen.
    Die werken veel samen met ontwikkeling van motoren.

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    30 maart 2008 om 13:37

    @Willy, en inmiddels heeft Renault 25% van Lada gekocht!
    @M Freak, het heeft denk ik geen zin om onafhankelijke fabrikanten op te nemen in het eerste plaatje. Die hebben namelijk geen connecties ;)

    Login om te reageren
  29. ed zegt

    30 maart 2008 om 13:59

    hoe zit het dan met de sprinter van mercedes en de crafter van vw?

    Login om te reageren
  30. W!d zegt

    30 maart 2008 om 14:04

    @ed.. dat zijn eenmalig samenwerkingen. Zoals ooit de galaxy en de sharan, fiat fiorino, peugeot bipper en finding nemo.

    Login om te reageren
  31. ed zegt

    30 maart 2008 om 14:06

    @W!d
    Het is niet eenmalig, zijn al aan de 2e versie bezig…
    toch?

    Login om te reageren
  32. Greg zegt

    30 maart 2008 om 14:08

    Oldsmobile staat er bij GM niet bij??

    Login om te reageren
  33. lincoln zegt

    30 maart 2008 om 14:13

    @Greg .. dat GM tuig moest zonodig het kaarsje uitblazen van het oudste automerk ter wereld .. 3 jaar terug ..

    Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    30 maart 2008 om 14:40

    Hoezo autoporno? Aanschouw hier s’werelds grootste gangbang. :lol:
    Als die gelovigen eens wisten waar ze voor betaalden… :twisted:

    Login om te reageren
  35. SimonMc zegt

    30 maart 2008 om 14:57

    Wat?Renault bezit nissan?Dat kan niet kloppen…Wist wel dat ze samenwerkten, maar dat is toch niet hetzelfde.

    Login om te reageren
  36. Jaguar zegt

    30 maart 2008 om 14:59

    @arjontje, werkten ze echt samen in de ontwikkeling van motoren? Lotus kocht ze toch alleen voor bepaalde modellen. Bijvoorbeeld de elise, opel duratec.. toch?

    Login om te reageren
  37. DeletedItem zegt

    30 maart 2008 om 15:05

    Kan iemand nog de toeleveranciers intekenen / kleuren???
    Dan is het samenwerkingsverbandverhaal nog completer ;-)

    Login om te reageren
  38. Jaguar zegt

    30 maart 2008 om 15:11

    @simonmc, Renault is idd geen eigenaar van nissan, nissan heeft juist 15% van de aandelen in renault gekocht..

    Login om te reageren
  39. rikkon zegt

    30 maart 2008 om 15:21

    @ Jaguar
    Nissan heeft 15% in Renault, maar Renault heeft 44,5% in Nissan. Renault is dus wel degelijk grootaandeelhouder van Nissan.
    (Altijd even op Wikipedia kijken voor je wat roept! ;-) )

    Login om te reageren
  40. Toran Korshnah zegt

    30 maart 2008 om 15:29

    Leuk, dus het maakt niets meer uit welk merk je koopt.Een Renault met wielen van Landwind, een motor van Kia, remmen van Fiat, lichten van Donkervoort, een dash van Toyata, koppeling van Dodge…Eigenlijk is het naamplaatje niet echt van belang meer.Vind je Ford maar niks?Koop een Mazda!

    Login om te reageren
  41. Greg zegt

    30 maart 2008 om 15:30

    @lincoln
    Thanks! Wist ik niet man… Zonde idd.

    Login om te reageren
  42. Toran Korshnah zegt

    30 maart 2008 om 15:32

    Of beter. Betaal voor een Renault, krijg een Dacia. Betaal voor een Dacia. Krijg een Renault. Autowereld is toch om te gieren. En het zijn niet alleen banden die gieren…

    Login om te reageren
  43. Rovvel zegt

    30 maart 2008 om 16:05

    @Toran Korshnah: en daar komt nog eens bij dat de belangrijkste componenten van toeleveranciers komen (Delphi & Bosch voor elektronica en inspuitsystemen, Monroe voor ophangingen etc) en de assemblage vaak extern gebeurt (bv. Born). Je kan je de vraag stellen wat eigenlijk nog rest van een automerk. Volgens mij is de core-bussiness van een automerk de marketing ervan.

    Login om te reageren
  44. Rick zegt

    30 maart 2008 om 16:54

    3% suzuki bij GM komt denk ik door de Wagon R+

    Login om te reageren
  45. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 17:36

    @ Arjontje en Jaguar

    Eigenlijk moeten er van Lotus naar bijna alle andere merken een lijntje lopen.

    Lotus (Engenering) is namelijk een van de belangrijkste ontwikkeling- en adviesbureaus in de autowereld en in bijna elk model dat op dit moment op aarde rijdt (ja ook japaners, amerikanen en duitsers) zit wel Lotustechniek verwerkt.
    Dat van die Opel-motoren in de lotus klopt wel een beetje, maar dat is net als bij Donkervoort en Spyker alleen maar motoren-inkoop. Voor de Opel (GM) motoren hadden ze Rover-motoren en nu zijn de motoren van Toyota-origine. In de nieuwe Esprit komt waarschijnlijk een BMW-blok.
    Voor veel kleine fabriekjes is het niet rendabel om een motorblok te ontwikkelen, dus ga je shoppen.

    Login om te reageren
  46. MDA zegt

    30 maart 2008 om 17:46

    Daimler aandelen/samenwerking had met mitsubischi wist ik niet ‘o.O

    —

    Mitsubishi Colt en Smart Forfour deelde een aantal onderdelen en dezelfde fabriek, dat laatste zorgde voor een belang van voormalig DC in Mitsubishi.

    Login om te reageren
  47. Jan C. zegt

    30 maart 2008 om 18:16

    en dit overzicht geeft nog niet een fractie weer van hoe gecompliceerd het werkelijk is.

    Login om te reageren
  48. Jan C. zegt

    30 maart 2008 om 18:18

    Mathomobile staat op dit overzicht, maar bestaat bij mijn weten al een tijd niet meer… Toen Spyker bestond was Mathomobile al opgehouden. Interessant overizcht, nonetheless.

    Login om te reageren
  49. GoldenSample zegt

    30 maart 2008 om 19:51

    @Apache, idd ’t Porsche logo en die van VW kunnen wel omgedraaid worden :P

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    30 maart 2008 om 21:11

    Ha! En PSA staat er toch mooi als een redelijk onafhankelijke en kleine fabrikant tussen :D (hoewel het helaas steeds minder wordt, met Mitsu en Toyo :( ).
    Heel interessante plaatjes iig. Als ze nou up to date gehouden zouden worden zou ik het erg waarderen!

    Login om te reageren
  51. Jesko zegt

    30 maart 2008 om 21:23

    Ik mis Toyota? Die bezit ook weer een hoop, en ook wel een aantal samenwerkingen denk ik.

    Login om te reageren
  52. Jesko zegt

    30 maart 2008 om 21:28

    Oh laat maar, al gevonden… gewoon overheen gekeken :S

    Login om te reageren
  53. wilco zegt

    31 maart 2008 om 11:52

    Een mooi en ingewikkeld schema, vooral 2e schema is idd hoofdpijn verwekkend.

    Tegelijkertijd geven beide schema s ook de situatie aan zoals ie nu is. Dat er dus eigelijk heel veel samenwerkingen en ook groepen merken samengegaan zijn. Een vooruitgang in sommige gevallen, een achteruitgang in andere.

    Login om te reageren
  54. marco zegt

    31 maart 2008 om 16:30

    aston martin is ook al niet meer van ford (godzijdank)

    Login om te reageren
  55. autoblogger zegt

    7 december 2008 om 14:08

    Ook leuk: http://www.autoblog.nl/images/wp2008/big/worldproduction-swedish.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North