Hoe Max gisteren € 25.000 verloor

Auteur: , 71 Reacties

De jonge Nederlander had het effe zwaar, maar dat kost hem de nodige euro's.

Hoe Max gisteren € 25.000 verloor

F1-coureurs hebben meer verplichtingen dan alleen zo snel mogelijk rondjes rijden over een paar van de gaafste circuits ter wereld. Die mannen worden tijdens GP-weekends van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat geleefd en dat heeft vooral te maken met sponsorverplichtingen.

Daar komt nog eens bij dat de coureurs om de beurt verplicht deel moeten nemen aan nietszeggende persconferenties op de donderdag voor de race, maar ook ná de race moet het journaille de kans krijgen om een paar vragen te stellen die alle andere journo’s ook al hadden gesteld. Coureurs moeten hun neus verplicht in het zogeheten vierkantje laten zien na de race op straffe van een boete à 25.000 euro per geval.

Nu raad je natuurlijk al waarom Max zich gisteren een bescheiden jaarsalaris door de neus boorde. Hij had namelijk zo de balen van zijn uitvalbeurt dat de Nederlander nog tijdens de race naar het hotel is gevlucht. Geen persmomentje, wel een schriftelijke verklaring naderhand, maar daar neemt de raceorganisatie geen genoegen mee.

Voor wie z’n innerlijke jurist aan het werk wil zetten: in artikel 19.4 van de Sportieve Reglementen vind je de regel waar het om gaat, inclusief de hoogte van de boete.

Dank aan Dennis voor het tippen!



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dat was te verwachten.
@bassx: wat een onzin, zijn ook mensen van vlees en bloed. Is toch begrijpelijk dat je er helemaal niet aan moet denken tegen de pers te praten als er ff niet mee bezig bent…
@goodolddays: dat betekend niet dat je geen boete krijgt. Of het begrijpelijk is of niet doet er niet toe.
@bassx: neem aan dat als je jezelf het ziekenhuis inrijd je niet deze boete krijgt en Max was er ziek van, dus waar trek je de streep?
@bitd: Die streep staat duidelijk in het reglement. Het is geen middelbare school waar je mentor even een oogje dichtknijpt voor het laatste uur dat je gespijbeld hebt.
@bassx: hoort erbij op jou werk vind je ook niet alles leuk maar je doet het toch
@bassx: Ik denk dat Red Bull of misschien Helmut persoonlijk deze wel voor hun rekening nemen. Misschien zelfs wel gezegd: “Laat het vierkantje maar zitten, wij betalen wel.” 25.000 euro is dan een schijntje af wegend tegen eventuele imago schade (bijvoorbeeld in verband met sponsors)
@quincy: Zo is het denk ik ook wel gegaan, het zal eerder het team zijn dat hem bij de pers weg wilde houden dan Max zelf, die had namelijk nog wel wat noten op de zang.
Tja. De F1 heeft geen bestaansrecht zonder fans. En die fans willen graag de coureurs horen. Logisch dus dat ze dit moeten doen. Anders wordt het een NL elftal persmomentje. Alleen Robben en Sneijder komen opdagen, de rest heeft geen zin.

Aan de andere kant kan ik mij de frustratie van Verstappen verschrikkelijk goed voorstellen. Het afkopen van het persmoment met 25k is dan denk ik een goede oplossing.
Tja, Alonso heeft al 3j frustratie maar komt ook gewoon bij de persmomenten. Ik vind het een beetje slap eerlijk gezegd. Maar goed, hij is er voor beboet.
@E34M5Touring: Eens.

Hoewel het natuurlijk wel wat prijzig zou worden om drie jaar lang na iedere race 25k in te leveren.
Voor een normale sterveling dan.
@baardmijt: Alonso kan waarschijnlijk met zn wisselgeld alle interviews afkopen de komende 10j, buiten het raceverhaal heb ik weinig medelijden met em ;)
@e34m5touring: Als ik het jaar salaris van Alonso zou ontvangen, zou ik mijn ook niet zo heel druk maken of die McLaren-Honda het wel of niet doet.
Ik verwacht toch dat het zijn laatste jaar in F1 is, die gaat naar mijn mening volgend jaar naar INDY Cars.
@baardmijt: 20x 25000 euro is 500.000 euro. Zijn salaris is zonder sponsorgeld al 40.000.000 dus dan houdt hij nog 39.500.000 per jaar over. Als Alonso wil kan hij makkelijk al die persevenementen skippen :)
@hiostu: Excuus, 30.000.000 per jaar.
@e34m5touring: Tja mentaliteit he…
@e34m5touring: Daar zie je ’t verschil in (levens)ervaring, VER is nog heel jong. Dan hebbie je emoties vaak wat minder strak onder controle. Los van dat heb je gelijk, da’s verder geen discussie.
@amghans: Tuurlijk, ben ik wel met je eens. Maar je moet wel oppassen dat je straks geen ‘moeilijk mee te werken’ label krijgt. T’is toch een sport waar een bepaalde etiquette wordt verwacht. Als je dan teveel negatief bent over alles wordt je ‘dat drammertje’. Betekent niet dat je alles moet slikken, maar je hoeft ook niet elke week alles maar af te fakkelen. Kan me niet voorstellen dat het team dit soort dingen bewust verkloot ofzo.
@e34m5touring: Eensch !
@amghans: Ja inderdaad. Levenservaring is erg belangrijk. Dat zie je wel aan Vettel hoe hij verleden jaar in de auto zat te piepen en gisteren nog een werkelijk belachelijke actie uitvoerde ……
@ruud1954: en dat heeft te maken met Max want?
@meritocraat: Het is cynisch bedoeld. Want het hoeft helemaal niets met levenservaring te maken te hebben. In elk geval (grotendeeld) niet bij Max. Want kijk maar hoe Vettel reageerde gisteren. Ik mag toch wel aannemen dat hij geacht wordt veel meer levens- en F1-ervaring te hebben en toch reageerde hij gisteren als een 10-jarige rookie en jad zijn emoties absoluut niet inder cintrole; net zo min als zijn tirades verleden jaar. Ik ben het dus helemaal niet eens met amghans dat Max gisteren reageerde zoals,hij reageerde en dat zijn geringe levenservaring hierndebet aan was.
@E34M5Touring: alonso krijgt het meest betaald voor het minste werk. Tuurlijk staat hij daar
@rolov: Nou, Max heeft ook nog niet veel ronden hoeven rijden voor z’n salaris dit seizoen.
@E34M5Touring: of je doet het als Kimi : mmmhhhhlaaaa, mmmmmhh Yes, no , leave me alone, i know what i’m doing…….

En je loopt weg naar je hotel, scheelt weer 25k
Eens… niet leuk, maar het is part of the job. Desalniettemin… met zijn talent en racepotentie die hij iedere keer wederom bewijst, kan ik mij het echter wel voorstellen dat hij het even gehad heeft om in 6 races 4 keer uit te vallen. Wederom in, self-induced, zeer kansrijke positie… geen weggevertjes, gewoon zelf geweldig rijden. Wel persmomentje had karakter getoond (idd kudos voor Alonso) maar ook Max is menselijk. Ik ga er wel vanuit dat het team die 25m op een of andere wijze zal gaan compenseren, linksom of rechtsom. Als ze een rijder als VER willen houden, zullen ze toch hun sh*t op orde moeten gaan krijgen.
Had vettel maar een boete gegeven
Joh, dit zijn de momenten waarop het een knaap van 19 is. En dan nog: beter een keer teleurgesteld naar huis, niks zeggen en een boete pakken dan als een Vettel tekeer gaan voor een camera en later spijt hebben. ..
@baasbas: beste naamgenoot, denk dat je daar helemaal gelijk hebt!
Max – of de mensen om hen heen – hebben er denk ik verstandig aan gedaan om Max niet met zn neus voor microfoons en camera’s te plaatsen, waar je in zo’n bui toch alleen maar verkeerde dingen zal zeggen die je team, de sponsors en jezelf schaden.

De pers is precies op zoek naar een scoop en een ‘vervelende opmerking’ had zomaar de mooie overwinning van zn teamgenoot kunnen overschaduwen.

@ukbob: cool, nog iemand die uk heet! Dacht dat ik alleen was!

Anyway, naamgenoot, goed punt: misschien heeft een coach bij RBR hem juist wel geadviseerd om niet te gaan. De verkeerde woorden op dit moment zouden duurder uit kunnen pakken dan een boete. Voor Verstappen, RBR én Renault. ..
Ik denk dat hij er verstandig aan gedaan heeft niet te komen. Hij was begrijpelijk zwaar gefrustreerd en zou dingen hebben gezegd die hij niet moet zeggen.
Eén ding pleit voor hem : Het is geen gemaakte gozer, geen pratende pop, geen door de media coaches geïndoctrineerde No-No en dat lieverds vind ik heel wat meer waard, de man heeft een hart, een ziel, passie en heeft -om vervelende ruk-uitspraken te voorkomen- er vanaf gezien de confrontatie aan te gaan en om olie op het vuur te gooien.
Maar hij heeft wel gelijk : Het is tot nog toe één groot RUK seizoen voor VES !
Het enige dat die boete zegt is dat F1 bestuurders een hele hoop verdienen.
Deze 25k worden sws door het team overgenomen; dat moeten ze we.
Als ze (FIA etc) het echt belangrijk vinden dat men de bestuurders kan interviewen; geef de bestuurder dan gewoon 3 plaatsen straf als je zoiets mist. Dan slaan ze niks over!
Ok 25k… zoiets doe je dan een keer, maar niet 3 keer per seizoen. Dat loopt hard van je af zo.
Tja, 90% van de bevolking moet hard werken voor dat bedrag. Weinig tot geen medelijden bij.
Zat me opeens te bedenken. Verstappen heeft sinds Spanje 10 punten gescoord. Ricciardo 70(!). Verstappen is ook sinds Spanje duidelijk de snellere van de twee. In de kwalificatie en in de race. En toch staat Ricciardo ver voor in het kampioenschap. Zou het kunnen zijn, in de laatste 2 races althans, dat Ricciardo gewoon beter weet om te gaan met de wagen en de motor? ‘M wat minder vaak op de limiet rijdt waardoor het ding heel blijft? Dat het niet geluk is wat ie heeft maar dat hij gewoon slim rijdt?
@pomoek: Je ziet hier wel vaker meningen dat VES niet kan omgaan met de auto, daardoor zou ie breken.
Of dat echt zo is, zullen we nooit horen van het team. Maar het is wel aan het team om die auto zo te programmeren dat VES zn rijstijl (gasgeven, remmen, hobbels, etc) die auto niet kapot laat gaan.

Je hoort bij redelijk wat coureurs dat ze op moeten passen hoe ze rijden. Temperaturen, slijtage. Terwijl bij RB, waar ze graag met de vinger wijzen, je eigenlijk nooit hoort dat VES zich op dit of dat moet passen.

3 van de 4 keer valt ie vrij aardig aan het begin uit door het falen van die auto (de andere keer door op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn). Na kortere stukjes dan tijdens de trainingen waar dat ding wel heel blijft. Het is volgens mij nog steeds gewoon pech.
@pomoek: vind het ook wel een klein beetje overdreven als je na 4 uitvalbeurten zo boos ofso bent, alonso heeft maar een paar races gefinisht en die uit het toch ook niet zo heel erg
@peterpann3nkoek: dat klopt wel, maar Alonso zijn teamgenoot wint dan ook niet de race…
Sukkeltje, net alsof hij de wereldtitel verloren heeft. Mika viel zelfs in zijn allerlaatste ronde en nog wel paar honderd meter voor de streep uit en bleef normaal doen. Max begint steeds meer op zijn vader te lijken. Jos reed ook bij Benetton. Terwijl Schumi daar 2 wrtrldtitels mee won viek Jos ook uit. En ALTIJD lag het aan de auto, ander coureur of een onverklaarbare bovennatuurlijke kracht…….max gaat straks ook Grind coureur worden
@dillinger2016: Ook ik heb de wijsheid niet in pacht en kan de toekomst niet voorspellen maar me dunkt dat je over 1 of 2 jaar deze reactie van jou nog eens moet nalezen. Tot nog toe hij is te verwaarlozen keren “in de grindbak gereden”. Voor mijn gevoel zeker niet vaker dan anderen, laat staan op die leeftijd.
@dillinger2016:
Mika Hakkinen? Die zat naast de baan te janken toen hij uitviel in Monza (1999). Alle coureurs hebben hun momenten dat ze de controle verliezen. ‘Vroeger’ zochten ze elkaar nog wel eens op in de pits om een klap uit te delen (ja, ook de perfecte coureur Michael Schumacher). Opzich weet Verstappen zich dan best goed in de hand te houden, helemaal als je ziet hoe jong hij nog is.
@dillinger2016: als je de geschiedenis erbij haalt haal hem dan ook op de juiste manier erbij. Toen Verstappen Sr. bij Benetton reed was die auto in de basis altijd opgebouwd voor de rijstijl van Schumacher. Dat is niet iets wat Verstappen heeft verteld maar deze uitspraak komt bij Briatore vandaan. De Benetton is daarmee de meest moeilijke wagen geweest waarmee hij in zijn gehele carrière heeft gereden.
@dillinger2016: Als je de Formule 1 dit weekend had gevolgd, was het je opgevallen dat toevallig deze vraag over de Benetton van Schumacher die anders zou zijn tov zijn teamgenoten, bevestigend werd beantwoord door Hebert, ook een teamgenoot van Schumacher in de Benetton tijd.
Gewoon bij Renault neerleggen die boetes.. zij zijn verantwoordelijk. En anders nog meer kritiek op Renault live op TV… “Kies maar”.
@w0o0dy: Dus Renault is er voor verantwoordelijk wie interviews geeft of niet? Da’s nieuw.
@luxaeterna: als zij graag iedere keer publiekelijk afgefakkeld willen worden dan kan dat… Of ze accepteren dat Max de schijt heeft van hun gekloot en dat het terecht is en betalen als hij wijselijk zijn mond houdt.
Misschien moet Max op iedere vraag na een uitval zeggen :” I wish our engine supplier would finally give us a reliable engine”.
Botweg 10 keer herhalen per interview.
@w0o0dy: Ja zou ik zeker doen. Dat zorgt echt voor een goeie verstandhouding… Wordt je megapopulair van en zo…
Je zult maar gewoon even € 25k kunnen aftikken zonder blikken of blozen…
@jack_abarth: als je briefjes van €500 (dat zij de grootste, meest luxe velletjes) als WC papier gebruikt dan stelt zo’ boete ook niet veel voor. Max moet nu gewoon wat gebruikt WC papier naar libery global opsturen.
Misschien niet de meest volwassen reactie van Verstappen, maar Senna is ooit ook uuuuren verdwenen nadat hij crashte in de GP van Monaco.

Enneuh… Bij Senna was het zijn eigen schuld.

Bovendien, het is idd sterk dat Alonso wel steeds tijd maakt voor de pers, maar vergeet niet dat bij Max er ook nog de frustratie bij komt dat als de techniek heel zou blijven, hij waarschijnlijk op het podium had gestaan.

Alonso weet ondertussen dat dit seizoen voor hem een ramp gaat blijven…
@rohrl-fan: Als de auto van Alonso heel blijft, kan hij ook voor een topklassering gaan. Maar dat kan hij niet, wat zeer frustrerend is, maar hij lost probleem anders op. Zoals de race in Canada, gaat hij gewoon het publiek opzoeken, daarmee trek je meer bekijks, dan gefrustreerd niemand te woord staan.
Geef Max de tijd, om lering te trekken uit zijn optredens, want ieder persoon gaat anders om met zijn frustraties.
Geld is het probleem niet, die €25.000 betaald hij waarschijnlijk ook wel met een glimlach, hij heeft er tenminste ook van kunnen genieten en andere zaken te gaan doen.
Was Mariah Carey soms mee naar het hotel, dan kan ik die 2 uur naar de race ook plaatsen?
Van de persvertegenwoordiger van Max :

I was hoping to have a good start and let everybody smell a poepie and run ahead in the first roundjes. Unfortunately this cut engine that Renault had given me had a will of its own and I was forced to retire early in the race, which only makes my feelings about this ruck season stonger. My engine was running like tramline 4 and there was no way to get speed back into the engine.
Fortunately I was able to hinkle back into the pits where they told me it was over and out because the engine had given the ghost. I entered this race to drive strongly and aggressively from the start and my motto was the death or the gladioles, unfortunately this time it was the death and not the gladioles
Ik moest lachen! :D
@desjonnies: death or the gladioles :’)
@desjonnies: hahaha kom niet meer bij…humor!!
Terecht dat-ie een boete krijgt. Sponsoren stoppen niet voor de lol miljoenen in de F1.

Hier zie je uitstekend het verschil tussen een ervaren wereldkampioen (Alonso) en een racend jochie (VER).
@lalancia: Sponsoren stoppen geheel vrijwillig geld in F1.

Max gaat gewoon anders om met zijn frustraties, dat kan en mag, het kost wat, maar hij heeft er ook wat voor terug, namelijk vrijtijd en aangezien Mariah Carey op hem wachten in het hotel, was de keuze snel gemaakt, bij Max.
@orichy: Ahh Max heeft z’n motor opgeblazen zodat hij snel het circuit kon verlaten en hij bij de liefde van zijn leven kon zijn, volkomen logisch. Hij is 19, dan gaan die hormonen nog erg wild tekeer. Dat Max met een vrouw gaat die z’n oma zou kunnen zijn, daar vinden we niks van, dat is gewoon zo.
@Orichy: tja die Mariah Carry laat hem even alle hoeken van de kamer zien denk ik…..dan is het gewoon weer een mannetje van 19 en een ervaren MILF
Dit zijn nare trekjes van hem. De appel valt niet ver van de boom…
We vinden er nogal veel van, samen. Nietwaar?
Ik kan me de regel goed indenken: Het enige geld dat de sport ‘maakt’ is PR. Met sponsors, pers of kijkers. Logisch dat met de pers omgaan erbij hoort.
Maar als Max wel was komen opdraven, had hij met de frustratie in zijn hoofd makkelijk meer dan 25K PR schade kunnen maken.
Het bedrag zal zijn leven niet veranderen. Wel kan ik me indenken dat RB hem als troost of als bedankje voor het niet belasteren van het team het geld terugstort.
Wat een debiel ..
Zou per direct stoppen met racen en alleen nog maar de pers te woord staan ..

Een pet kopen zo groot als een parasol en loonsverhoging eisen ..
@lincoln: je valt in herhaling met die pet…heel origineel ben je niet hè?
@rhellema: heeft Lincoln al eerder opgemerkt dat Max er een beetje met de pet naar gooit de laaste tijd?
Part of the job…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).