Dat de Mini niet meer klein was wisten we natuurlijk al, maar maken ze het nu met de Countryman niet een beetje te dol?
Het enige wat nog klein te noemen is aan de Countryman is de motor. Met of zonder turbo, diesel of benzine, is die altijd 1,6 liter groot (of klein). Wil je echt een kleine 4×4, dan blijft de Terios onverslagen. Nauwelijks korter, maar een stuk smaller.
Het wachten is nu dan ook op een deskundig oordeel over de besturing van de auto. Bij de Clubman sloeg Mini de plank een beetje mis, maar misschien dat ze van dit gezwellige wagentje weer wat moois hebben gemaakt. Moet wel, want als hij niet goed op de weg ligt wint hij ook geen rally’s. Dan hadden ze die vierwielaandrijving beter in een ‘gewone’ Mini Cooper kunnen monteren. In groter formaat staat het plaatje ook op Autojunk.
Die Countryman ziet er gewoon niet uit…vergeleken met de echte mini die ernaast staat. Het is een soort Polo Cross, Golf Plus of anderssoortig gepeupel om ‘van alles wat in huis te hebben’. ‘Nee’ durven verkopen als merk is gewoon nèt wat sjieker…
Het verschil tussen de nieuwe en de oude is ENORM!
hij blijft lelijk en de clubman is echt strak. dit niet
Raar bericht. Kon toch ook besproken worden toen ie officieel werd? Er is immers ook recent nieuws wat continue maar genegeerd word. En in andere tests komt de Clubman er gewoon goed uit..
toch heeft die countrman ies ‘stoers’ ‘gemeens’, waar de kleine mini gewoon lief is
Het is een Koreaan geworden!!
Wat een gedrocht.
Jammer dat Mini z’n eigen heritage aan het verkrachten is.
De countryman wordt gewoon hip ;-)! Ieder zijn smaak natuurlijk… Hij is wel veel mooier in Cooper S dan in Cooper/One… maar daar zullen ze ook wel een aeropakketje voor uitbrengen wss :d
Waar de gewone Mini, en ook de Clubman, het moet hebben van behoorlijk cleane lijnen, is deze Countryman mij veel te overgestyleerd. En profil vind ik hem nog wel leuk (dat 3e zijruitje vind ik wel grappig gedaan al lijkt het gejat van de Panda). De achterkant ziet eruit alsof ze halverwege het designproces zijn gestopt en ze daarna aan de voorkant zijn begonnen, waar ze weer teveel hebben gedaan…
Ik moest er even aan wennen maar hoe meer foto’s ik zie hoe leuker hij wordt. Vooral die met zwarte velgen.
Alle auto’s worden groter, dus in absolute termen is hij echt niet “te” wat afmetingen betreft. Jammer dat sommige bloggers zo conservatief zijn en elke verandering of aanwinst negatief behandelen.
Die countryman had al ronde koplampen moeten hebben…
Diegene die er nu op zitten zijn totaal niet passend…
Mja eigenlijk niet alleen de koplampen… De rest is ook niet zo geslaagd…
dit is geen Mini meer, maar een hippie BMW
dus hak die grill door midden en een ander logoje erop.
Na de Mini, nu dus de Maxi, straks de Mixi (hybride), daarna de Traxi (alleen in 4-wielaandrijving) en tot slot de Trixi (omgebouwde crossover). Bij deze dus de geheime launch calendar tot 2017.
hij staat wat hoger op de poten , is iets breder
maar bijft van mij betreft een mini . omdat het nog steeds de zelfde lijnen heeft als een clubman of een Mini one enzo. en daar blijf ik bij
hoe MINI is de countryman? die countryman is net zo min een mini als de “One”. Allebei een totale verkrachting van het gedachtengoed van Alec Issigonis, de ontwerper van de enige echte mini. Het is in en in triest dat die over designde nichten bak van bmw dezelfde naam mag dragen.
Nou die zwarte ziet er beter uit dan het exemplaar inhte promofilpje. wat was die lelijk. Nu is hij niet veel erger dan de gemiddelde SUV.
staat toch leuk naast de X5/X6 op de oprit!
Geef mij maar de echte mini, die is leuker.
Op zich vind ik de countryman echt geen lelijk bak. Heel herkenbaar als mini.Het enige wat mini wel zo moeten doen is onder de cooper een mini uitbrengen met de voormate van de oermini. Want dat zijn echt coole bakkies. Na elke drempel met je kop tegen het plafond. Heerlijk
De Clubman is harstikke gaaf, vind ik veel leuker dan de cooper of de countryman..
“Hoe MINI is de Countryman?” – Lelijk?
De “oude mini” kan naar hedendaagse maatstaven en regels niet meer. Ik heb er twee gehad en je hebt nul ruimte, nul comfort en nul bescherming. Twee keer total-loss, omdat de tegenpartij ertegen aan reden met best wel lage snelheid. Dus aan al die figuren die steeds lopen te janken dat de “oer mini” zo geweldig is, dat was hij NIET naar huidige maatstaven. En als de huidige Mini zo slecht was, dan zou hij niet zo bovengemiddeld verkopen mensen. En vwb deze Mini SUV, hijis eel herkenbaar Mini en ziet er echt niet verkeerd uit voor een auto van slechts 4,05 meter. Ja dat is nog steeds klein.
@rwd:
Als fanatiek Ex Inno Cooper bezitter ben ik het dus niet met je eens.
Idd, een ontwerp uit 1958 geeft qua passieve veiligheid weinig bescherming, echter de actieve bescherming van de Cooper (wegligging, Brembo remmen op de Italiaan) staan hede ten dage nog steeds in mijn geheugen gegrift.
Daarnaast de stabiliteit van de oer Coopers.
Of de New Mini goed of slecht is, daar kan en wil ik geen oordeel over vellen.
Dit omdat ik een hekel heb aan retro-meuk; het is teruglinken naar een roemrucht verleden door een zootje marketing jongens, waarbij wel goed te zien is hoe mensen zich graag in de maling laten nemen
Een van de ontwerpers die lef hebben, Patrick le Quement (oer-Twingo) heeft het ooit goed verwoord :
Retro ontwerpen zijn een gebrek aan fantasie, een gebrek aan visie en een gebrek aan lef. Mijn ontwerpen moeten vooruitstrevend zijn, of u ze mooi of lelijk vindt, dat is aan u.
MBT de opmerking in het stukje over de Terios als enig overgebleven klein alternatief: de Jimny is ook een klein formaat terreinwagen die, hoe gedateerd ook, nog steeds gewoon leverbaar is.
Een grote Mini kan in mijn ogen nog steeds niet, en al helemaal nu niet!
als de naam Mini is waarom zou je dan een grote versie maken?