Hoe PON-medewerkers op eigen houtje fraudeerden

Auteur: , 56 Reacties

Vrij kort na alle politieperikelen heeft Pon een nieuw hoofdpijndossier op het bureau liggen.

Hoe PON-medewerkers op eigen houtje fraudeerden

Daar moeten we wel meteen even een sidenote bij plaatsen, want in dit geval gaat het (voor zover bekend) niet om Pon zelf. Medewerkers van het bedrijf dat onder meer VAG-auto’s importeert hebben namelijk op eigen initiatief en buiten de officiële boekhouding om onderdelen verkocht van Caterpillars. Je weet wel, die gele graafmachines die je geregeld ziet bij wegwerkzaamheden en dergelijke.

Met deze stiekeme handel zou een bedrag van 75 miljoen euro gemoeid zijn. Hoe het hele verhaal in de praktijk werkte? Pon is een zogenaamde Platinum-dealer voor het Amerikaanse Caterpillar, wat wil zeggen dat de Nederlandse toko een van de grootste handelaren in Caterpillar-materiaal is. De handel in dergelijke zaken is gebonden aan regels van zowel Pon als Caterpillar.

Tegen deze regels in werden onderdelen verhandeld met hulp van tussenpersonen en daar werd door Pon-medewerkers lekker aan verdiend. Zo reed een (parttime!) accountmanager van Pon elke dag met een Ferrari naar z’n werk, werd er geschoven met flinke geldbedragen en gingen de interessante cadeautjes over en weer. Denk daarbij aan auto’s, scooters, vliegtickets en snoepreisjes richting Dakar-rally’s.

De rol van Pon zelf is in dit verband (nog) niet geheel duidelijk. Volgens de importeur zelf gaat het om medewerkers die fraudeerden en valsheid in geschrifte pleegden, maar anderen vermoeden juist dat de importeur zelf ook niet helemaal vrijuit gaat. Zo zou Pon hebben toegestaan dat onderdelen tegen de regels in aan landen als Spanje en Portugal werd verkocht, omdat de importeur daar meer aan de verkoop kon verdienen.

Het verhaal wordt smeuïger, want de accountmanager in de Ferrari heeft onder ede verklaard dat Pon prima op de hoogte was van de praktijken en dat de handel volgens de hoge heren alleen verborgen moest worden gehouden voor Caterpillar zelf. Met andere woorden: hier is het laatste woord nog niet over geschreven. (via: FD)



56 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mooie verhalen weer deze morgen. Ik ben benieuwd hoeveel lijken er nog komen….
Oh kom er eens kijken, wat ik in mijn schoentje vind. Alles gekregen van die beste pon
@keeper1: Ik heb vroeger geregeld een hijskraan gevraagd. Dat was iets te veel voor de schoen. Vandaar de uitspraak: kraan in de zak vinden. Ironisch dat zij uiteindelijk de zak krijgen van Pon en niet van de sint. Tenzij hij deze illegaal naar Spanje heeft laten komen. Zwarte pieten streken dit.
En maar VAG-jes blijven kopen, want je wilt PON niet het eten uit de mond stelen. Met garantie is alles ook al slecht geregeld bij PON. Het gaat PON alleen maar om zoveel mogelijk winst te maken en de klant te beduvelen.
Kunnen ze nu ook de fabrikant beduvelen aan het lijstje toevoegen.
@rufctr01:

Nederlanders zijn een slaafs en goedgelovig volk geworden, we zijn murw gemaakt.
@desjonnies: Niet geworden maar altijd al geweest. Beste voorbeeld is dit: overal ter wereld waar politiek een structurele bijdrage aan het leveren is voor een omroep noemt de Nederlander het ‘staatstelevisie’. Een frame dat de nasmaak geeft van afhankelijkheid en vooringenomenheid doch hier in Nederland alles wat door de staat betaald wordt aan media niet ‘staatsomroep’ of ‘staatstelevisie’ heet maar ‘publieke omroep’. Een duidelijk frame om het te laten lijken alsof er onafhankelijkheid is.
@rufctr01: Op zich heeft PON niets met vagwagens te maken, daarmee bedoel ik dat je toch geen auto koopt om PON te plezieren maar omdat je die wagen graag zou willen of niet? Het probleem is gewoon dat PON een arogant bedrijf is waar echt alleen de cijfers belangrijk zijn. Als je kijkt naar D’ieteren bij ons dan hoor ik toch heel andere dingen ivm coulances (positief). Als merk kan je altijd problemen hebben maar het is hoe je het aanpakt en daar is PON triestig in. Gr
@rufctr01: blijkbaar werkt het nogsteeds erg goed… Helaas
@rufctr01: soms vraag ik mij ook af waar die voc-mentaliteit is gebleven.
@contender: VOC-mentaliteit als in slavernij en de halve wereld plunderen om er zelf beter van te worden?
@MauritsH: kom kom je mag best trots zijn op swerelds eerste multinational
@rolov: Oh maar ik was er ook zeker trots op! Tot ik me erin ging verdiepen ;)
@MauritsH: ja gelukkig heb ik mij nooit ingelezen . Azië ligt vol met graven waar mijn achternaam op staan . Maar je vergeet dat handel typisch Nederlands is. En wij het geperfectioneerd hebben. Afrikanen verkochten rivaliseerden stammen. En goed we zaten 250 jaar in Indonesië. Maar onze mensen daar bekeerden zich wel tot de islam om handel te kunnen drijven. Vergeet niet dat elk land zich misdroeg om hun zin te krijgen. Het was de tijd. Nu is dat niet meer goed te praten maar toen was dar eenmaal zo
Je hebt helemaal gelijk :)
M’n grootouders komen uit Indonesië, zonder de VOC lag ik nu nog onder een palmboom op een ukulele te tokkelen.
@MauritsH: hahaha nou nou dat is wel erg overdreven. Ik wil gewoon zeggen dat je we in die tijd als Hollanders gewoon erg goed waren in wat we deden. Als kleinste landje van de wereld. En als ik in Afrika Australië of Azië ben en ik kom Nederlandse woorden of plaatsen tegen heb ik wel enige trots. Het misdragen hoorde helaas erbij maar dat is in elke oorlog Zo. Zelfs tegenwoordig nog.
Kan Autoblog hier geen soap over maken? De naam GISI lijkt me dan wel wat (Goede Importeurs Slechte Importeurs).
Zo stiekem is het allemaal niet als je dagelijks met een Ferrari naar je werk gaat. Hoe dan ook dan komen er vragen…
@flutterby: dat inderdaad… onder dit type accountmanager is “wat rij je nu?” vaak ook nog hét onderwerp bij de koffieautomaat, dus lijkt me sterk dat niemand dat heeft opgemerkt :’)
@flutterby: ja, maar die beste man wilde onafhankelijk zijn van Pon en koos specifiek niet voor een VAG prduct, Franse was te lage kwaliteit, Jap te saai, en een andere Duitser daar rijdt bijna iedereen in…..blijft weinig over, hij moest wel in een Ferrari rijden…….
Goed stukje copy/paste
Als PON medewerkes dit doen en samenspannen is PON toch per definitie op de hoogte? Het lijkt me ook niet dat dergelijke geldstromen en blijkbaar zichtbare uitgavenpatronen onopgemerkt blijven. Anders heb je als manager je hoofd wel heel erg in het zand of smeer je teveel naïeviteitsboter op je boterham.
@stephane8200: Je begrijpt het niet. PON is simpelweg NOOIT op de hoogte.

– Illegale import Caterpillar onderdelen: Wij weten nergens van.
– Omkoping bij aankoopprocedure Politie en Defensie auto’s: Wij weten nergens van.
– Sjoemeldiesels? Wij weten nergens van.
– Gare distributiekettingen? Wij weten nergens van.
– Oliezuipende TFSI’s? Wij weten nergens van.

Het is gewoon een verrot bedrijf, het zit gewoon in de bedrijfscultuur.
@fanboy: er zit een heel groot verschil tussen iets niet weten of zeggen iets niet te weten en er mee denken weg te komen.

Wat je bij PON ziet is dat het graaiers zijn en dat is in de basis korte termijn werk. Heeft minder met loyaliteit naar je klanten en leveranciers toe te maken.
@stephane8200: Ik denk dat je het stukje sarcasme hebt gemist in zijn comment.
@pesu: het was meer een aanvulling op mijn eigen punt dan een reactie.
@fanboy: Tja, ze importeren zoveel uit Duitsland, daar kon “wir haben es nicht gewust!” ook nog wel bij…
@fanboy: Vergeet de falende remmen van de RS3 niet?
@fanboy: het is inderdaad een ziek bedrijf. Ik werk in de binnenvaart en een aanzienlijk deel van mijn familie zit in het boerenleven en aanverwante bedrijven. Beide sectoren werken best veel met caterpillar en van beide kanten komt er werkelijk geen goed woord uit over pon. Goede producten maar het bedrijf is helemaal de weg kwijt. Al vele jaren trouwens, dit is niks nieuws.
@lekbak:
Rigoureus kappen met dit soort bedrijven,
als je ze niet kan vertrouwen zijn ze je geld niet waard.
Andere bedrijven maken ook goede spullen, anders waren ze er niet.
@vorsprungdurchbetrug: caterpillar is soms gewoon een goed product. Volgens een hoop is hebben ze zelfs de aller beste motor voor de binnenvaart. Beetje jammer dat je dan via pon moet kopen. Maar er zijn ook andere bedrijven dealer van cat dus de slimmere mensen gaan daar naartoe. Wij inmiddels ook. Gelukkig maar.
@lekbak:
Caterpillar is altijd al een sjoemel bedrijf geweest.
Mijn vader kocht ooit een Cat in één van de binnenvaartschepen en die Cat was van slechte serie.
Importeur Geveke kwam ineens met een inruilactie.
Mijn vader was echt slim, slimmer dan ik en vertelde Geveke dat ze het bos in konden omdat hij via familie die in de VS woonde had vernomen dat Caterpillar alle gebruikers van dat type motor 100% compenseerde, m.a.w. Geveke wilde er een slaatje uit slaan
Geveke heeft destijds ALLES betaald aan Pa, onder voorwaarde dat hij zijn mond dicht hield.
@desjonnies: Dus nu mag ‘ie weer terugdokken? :)
@fanboy: Bedrijfscultuur? Denk eerder aan de hele sector. Zogenaamd allemaal vlotte jongens, maar als puntje bij paaltje komt, dan wordt er overal geschoven met getallen/producten. Of het nou een lokale dealer is die je naait bij de aankoop van een auto of een groot imperium: het is en blijft verrot.
Integriteit bestaat in ieder geval niet binnen de auto industrie, dat is onderhand wel duidelijk.
@fanboy: zolang ze het maar lang genoeg blijven herhalen gaat het kuddevolk het vanzelf geloven..
@fanboy: de nieuwe slogan word waarschijnlijk ook iets van; “bekennen is hangen”.
@fanboy: PON is een handelsonderneming, ze verzinnen niks & produceren niks, het is een simpele dozen schuiver. En elke markt heeft weer andere marges, zo waren (of zijn nog steeds) auto’s in NL het aller goedkoopste van heel de EU, let op, zonder BPM en BTW. Zo zal catterpillar ook verschillende marges hebben per land. Daar zag PON dus wel geld in als oude handelaar.

Heel dat PON mag je voor mij part opheffen, laat die Duitse fabrikanten hun auto’s lekker per internet verkopen….waarbij je zelf je auto bij de Duitse fabriek mag ophalen……
Kommaarop met die volvo’s
Een bekend persoon, een wetenschapper ofzo, zei misschien zo’n 10 jaar geleden dat het in Nederland wel op een bananen republiek leek. Jaren later zei een ander bekend persoon dat bepaalde dingen in bananenrepublieken beter geregeld zijn dan in Nederland. Geen van beide heren werd er echt serieus genomen. Laten we nu eens terugdenken aan alle schandalen die in Nederland, de afgelopen 15 jaar aan het licht zijn gekomen. Van bouwbedrijven, banken, politici, studenten, de politieleiding, het koninklijk huis tot de legerleiding. De lijst gaat nog veel verder maar dit soort dingen gebeuren alleen in Griekenland toch of een bananenrepubliek.
En de volgende is van Mossel, Daar gaat in 2017 ook de beerput open
@drdrift:
Maak ons nou niet nieuwsgierig,
tipje van de sluier??
@drdrift: ow, dat weet ik wel zeker idd
Tijd dat het importeurschap eens aan iemand anders wordt gegeven dan de familie Pon. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het beter kunnen.
Ik snap het nut, de drijfveer van graaierij op dat niveau niet. Met 100 miljoen kun je al 10 jaar lang ruim 25k per dag verbrassen.
Laat staan met de 1.7 miljard waarmee Ben Pon in de Quote staat. Waanzin.
@gezondverstand: rupsje nooit genoeg weleens gelezen? Rupsje Caterpillar…
Door en door verrot bedrijf, dat hun klanten, de overheid, jouw en mijn longen elke dag opnieuw belazerd. Nuke dr op, en die Ferrari van te voren wegslepen graag.
Als je als CAT een beetje ethiek hebt trek je gelijk dat importeurschap weg. Doen ze niet, want zij worden er onderaan de streep ook beter van natuurlijk. Maar goed, dat Pon geen keurige familietoko is wordt nu wel pijnlijk duidelijk zo. Toch grappig dat de overheid het geen enkel probleem vind zaken te doen met zo’n bedrijf. Want je maakt mij niet wijs dat de rest van het bedrijf hier niet van op de hoogte was. Je houdt geen 75miljoen uit de belangstelling. Wat, bij de Plus Supermarkt gaat er bij 250k al een belletje rinkelen….
@E34M5Touring: het gaat om 75 miljoen over 10 jaar. Met die enorme omzetten die pon draait kan ik me voorstellen dat hun post voor verloren onderdelen al groter is.

Waarschijnlijk zelfs nu ik er over nadenk…
@lekbak: ik ken de factor waarmee Pon de CAT spareparts mee berekent; die €75 miljoen hebben ze in veelvoud verdiend op de rest van de parts.
Jij als CAT gebruiker hebt misschien ook wel zo’n contract met het CSC in Papendrecht; Beetje telemetrie er op en Pon weet wanneer jij nieuwe filters/olie/injectors e.d. nodig hebt; kost je maar een paar cent per kW per draaiuur. Ondertussen wordt de grootheidswaanzin bij Pon steeds erger.
@406_v6: wij doen tegenwoordig geen zaken meer met pon. Allemaal dolderman uit dordt. Onderhoud doen we voornamelijk zelf. Soms komt er eens een overall aan boord die de kleppen stelt en goed naar de machine kijkt. Gelukkig is dolderman wel een capabel bedrijf.

Maar wat doen ze op onderdelen dan? Ik zou zeggen gooi het lekker op het www!
@lekbak: Dolderman is een prima toko om zaken mee te doen.
@e34m5touring: “Als je als CAT een beetje ethiek hebt ” dan waren er dit soort onzinnige handels regeltjes niet (waarom zou je niet aan Spanje moegen doorverkopen). Het probleem is niet gedrag van de Pon medewerkers, dat zijn in dit geval eigenlijk de vrijheidsstrijders van de vrije handel. Het probleem is dat die bedrijven zulke onzinnige en prijsopdrijvende regeltjes opleggen.
@mashell: jij snapt echt niks van handel en een distributie netwerk zeg…..elk land heeft een eigen importeur en per regio een dealer. Je zet toch ook geen 3 x BMW dealers naast elkaar……en concurreer elkaar maar lekker dood
@slickrick: dus eigenlijk is Nederland te klein voor PON.
@kvgorp: dat vinden ze zelf ook al jaren, dus ook actief in Scandinavië, de US of A enz.
@slickrick: ik snap zelfs heel veel van handel. Weet zelfs dat dit soort marktverdeelpraktijken zeer onwenselijk zijn en eigenlijk gewoon verboden.
@mashell: je snapt het helemaal, ik denk een ideale werknemer voor PON, komt binnenkort een vacature vrij voor sales manager zuid Europa

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).