• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Renault een nieuw record pakte op Bonneville

Auteur: RubenPriest, gepost 20 augustus 2016 om 11:57 – 24 Reacties

Afbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op BonnevilleAfbeelding Hoe Renault een nieuw record pakte op Bonneville

Hoe Renault een nieuw landrecord pakte op Bonneville
Renault ging onlangs op een nostalgische toer en keerde terug op de zoutvlakte van Bonneville.

Het is 5 september 1956 wanneer Renault op de bekende uitgestrekte zoutvlakte in Utah met een Étoile Filante 308,9 km/u binnen een kilometer aantikt. Op die dag pakte de Franse autofabrikant vier nieuwe wereldrecords. Twee van de vier records zijn tot op de dag van vandaag nog niet verbroken. Geen enkele andere gasturbine auto raasde sneller over de zoutvlakte dan de Étoile Filante van Renault. De conceptauto weegt slechts 950 kilo en heeft een top van 320 km/u.

Het is binnenkort 60 jaar geleden dat Renault het record pakte. Ter gelegenheid van de Bonneville Speed Week keerden de Fransen afgelopen week terug met de turbine racer en een Dauphine.

Met de Dauphine werd een nieuw record gevestigd. De klassieker knalde met 123,1 km/u over de zoutvlakte. Met Formule E-coureur Nicolas Prost achter het stuur is de Dauphine de snelste auto in de categorie Classic Gas Coupe (CGC). Dit zijn auto’s geproduceerd tussen 1928 en 1981 met een motorinhoud tussen 754 cc en 1.015 cc. Daarnaast maakte Renault van de gelegenheid gebruik om nog enkele toffe plaatjes te schieten van het duo, inclusief wat retro beelden. Deze check je in de gallery.

Ook interessant!

  • Dit is nu officieel het nieuwe logo van Renault
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

bonneville, gas, Klassiekers, Lichtgewicht, Racing, record, Renault, turbine

Vorig bericht: « AMG GT S Edition 1 maakt klapper in Heerhugowaard
Volgend bericht: Bieders vechten om Jag: geveild voor meer dan 20 mln »

Lees Interacties

Reacties

  1. leemster zegt

    20 augustus 2016 om 12:35

    Ik weet niet glad dat oppervlak is maar volgens mij is een rolkooi en helm beetjes overdreven voor 123km/u. Maar verder pracht plaatje .

    Login om te reageren
    • leemster zegt

      20 augustus 2016 om 12:35

      @leemster: *hoe glad

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      20 augustus 2016 om 12:47

      @leemster: met 50km per uur komt het dak al aardig naar binnen als.je over de kop gaat.
      Spreek uit ervaring als passagier

      Login om te reageren
    • basvspr zegt

      20 augustus 2016 om 12:49

      @leemster: wel eens met 123 km/h op een motor gezeten, zonder helm? Dacht ik al. Waait best hoor, succes om je ogen open te houden!

      Login om te reageren
      • leemster zegt

        20 augustus 2016 om 14:42

        @basvspr:ik weet niet of ik het goed lees maar volgens mij heeft die auto die 123 km/u heeft gereden een dak, zijramen en HU wat is dat??? Een voor ruit?!?…… nouja zeg

        Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      21 augustus 2016 om 06:40

      @leemster: safety first..

      Login om te reageren
  2. bartjeeh zegt

    20 augustus 2016 om 12:35

    123,1 kmh?
    Pff wel snel hoor

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 augustus 2016 om 12:53

      @bartjeeh: voor een auto uit 1956 wel….

      Login om te reageren
    • nvn1993 zegt

      20 augustus 2016 om 12:54

      @bartjeeh: sneller dan de meeste huidige Renaults kunnen

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        20 augustus 2016 om 13:38

        @nvn1993: jij bent zeker de grappigste thuis?

        Login om te reageren
        • jarnobakker zegt

          20 augustus 2016 om 16:48

          @thefmanl: die van mij heeft er anders knap moeite mee

          Login om te reageren
      • aramae zegt

        20 augustus 2016 om 20:58

        @nvn1993: onze Renault Trafic bestelbus uit 2005 haalt zelfs de 160 nog, Renaults zijn best rappe dingen hoor

        Login om te reageren
    • snolvos70 zegt

      20 augustus 2016 om 12:55

      @bartjeeh: het gaat hier meer over beleving en nostalgie volgens mij? En trouwens, ik denk dat 123 km/h in een dauphine een beleving geeft van 200 km/h. Haha

      Login om te reageren
    • willemseles zegt

      20 augustus 2016 om 15:16

      @bartjeeh: 123km/u top op de 1km is heel wat anders dan de fabriekstopsnelheid na meer meters.

      Login om te reageren
  3. thefmanl zegt

    20 augustus 2016 om 13:39

    Toch weer iets geleerd over Renault, blijft een prachtig merk.

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    20 augustus 2016 om 13:48

    Overigens betekent Etoile Filante vallende ster, vandaar die ster op de neus van de wagen.
    Helaas voor Renault stierf hun Frans-Joodse directeur (nu CEO geheten), Pierre Dreyfus in een auto ongeluk, de Dauphine was een geduchte Kever concurrent en Dreyfus zat persoonlijk achter deze recordwagen om Renault in de VS te promoten.
    De op de Dauphine gebaseerde ‘sportwagen’ heette niet voor niets Floride naar de staat Florida.
    Helaas begrepen Dreyfus’ opvolgers niets van de VS en werd Renault er een debacle !

    Login om te reageren
  5. coenijn zegt

    20 augustus 2016 om 13:59

    Voor wie een geweldige film over Bonneville wil zien kan ik The Worlds Fastest Indian aanraden. Mag dan wel een motor zijn maar echt fantastische film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Veel humor, motor/autogeweld, prachtige landschappen en Anthony Hopkins is altijd een plus.

    Login om te reageren
  6. ikbenmnzus zegt

    20 augustus 2016 om 14:13

    Hoe kan daar zoveel sneeuw liggen?

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      20 augustus 2016 om 17:57

      @ikbenmnzus: briljant hahaha

      Login om te reageren
  7. utregcity zegt

    20 augustus 2016 om 14:32

    Prachtig!

    Login om te reageren
  8. RazorHead zegt

    20 augustus 2016 om 15:55

    Waanzin om te zien hoe gelijkend de blik van Nicolas is met die van z’n vader!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    20 augustus 2016 om 17:38

    Lekkere sfeerplaatjes!

    Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    21 augustus 2016 om 06:42

    Leuk voor Renault..

    Login om te reageren
  11. cthijs zegt

    22 augustus 2016 om 00:39

    123 een beetje brommer rijd dit al

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North