• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe schreeuwend duur wordt deze McLaren F1 GTR?

Auteur: jaapiyo, gepost 22 maart 2020 om 20:12 – 16 Reacties

McLaren F1 GTR

Hoeveel Eckermen heb je nodig voor deze McLaren F1 GTR?

Supercars met heumig veel vermogen, tegenwoordig heb je er ontzettend veel van. In een wereld met steeds meer miljonairs is de markt voor exclusieve exoten groter dan ooit. In de jaren ’90 was dat een heel ander verhaal. Na de excessen van de jaren ’80 was het klimaat niet bepaald gunstig voor super- of hypercars. Auto’s als de Jaguar XJ220 zouden nu binnen twee tellen uitverkocht zijn. Destijds probeerde jan en alleman hun bestelling voor de auto af te zeggen.

Desondanks, of misschien juist dankzij deze supercar-armoede zag in nineties een van de meest iconische sportwagens ooit het daglicht. Medio jaren ’90 kwam McLaren op de proppen met de door Gordon Murray ontworpen F1. Het was een ruimteschip met de bestuurderstoel in het midden. Geen wonder dat Elon Musk er eentje kocht. De ruimte waar de motor in de lag was bekleed met goud, de motor zelf was van puur goud. Dit waren de hoogtijdagen van BMW. Er zijn niet voldoende superlatieven om de genialiteit van de atmosferische V12 met een specifiek vermogen van meer dan 100 pk per liter te beschrijven.

Toch wordt de McLaren F1 ook niet in de oplage gebouwd die oorspronkelijk gepland was. Dat heeft niet alléén te maken met gebrek aan vraag overigens. McLaren ging in zee met Mercedes en uit pure nijd voor de geniale V12 van BMW was er daarna geen plek meer voor de Macca F1. Maar ja, de beperkte oplage waarin de F1 gebouwd is, die helpt nu de prijs van een F1 alleen maar nóg verder omhoog te stuwen. Je legt tegenwoordig zomaar een bedrag van acht cijfers neer voor de gaafste Macca (de enige gave Macca?) ooit.

De F1 GTR die nu te koop staat zal hierop geen uitzondering zijn. Het is namelijk de eerste GTR Longtail die ooit gebouwd is. De langstaart ontstond speciaal voor de racerij, maar later is deze unit (chassis 19R) omgebouwd voor gebruik op de straat door Lanzante. Je weet wel, dat team dat in 1995 de 24 uur van Le Mans won met de McLaren. Het is een van de tien bestaande F1 GTR Longtails.

Mocht je de auto kopen, dan krijg je er alle onderdelen bij om ‘m weer terug te bouwen naar racespec mocht je dat willen. Tevens krijg je een boekje van Gordon Murray himself erbij over de historie van dit specifieke exemplaar. Alleen dat is al een miljoen of tien waard, niet? KOOOOP DAN!!1!

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

f1, f1-gtr, gordon-murray, McLaren, occasion

Vorig bericht: « Je auto stilzetten vanwege Corona? Zo spaar je ‘m!
Volgend bericht: En jawel, ook F1 Grand Prix van Azerbeidzjan uitgesteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. dawwg zegt

    22 maart 2020 om 20:27

    Nou, ik heb betalingsuitstel van de belastingdienst gekregen, dus ga meteen kijken of dit een interessant alternatief voor m’n cash-flow is ! Die 90s neon-kleurige stickers op zwart staan ‘m wel goed eigenlijk :)

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    22 maart 2020 om 20:40

    Snel verpatsen voordat de bubble barst.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      22 maart 2020 om 20:58

      @harrie: die barst niet

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 maart 2020 om 11:30

        Ik kan me voorstellen dat die bubbel ooit nog wel eens barst als het verboden wordt om met brandstofauto’s te rijden. Niet dat er nu zoveel gereden wordt met deze auto’s, maar een verbod zou ze wel flink minder interessant maken.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          23 maart 2020 om 12:12

          @berlinetta: de f1 is de daddy of all hypercars. Die zal nooit minder waard worden. Maar idd de gewonere auto’s zou het ooit kunnen gebeuren.

          Login om te reageren
  3. mennok zegt

    22 maart 2020 om 20:41

    Ik vind de F1 een van de mooiste auto’s ooit ontworpen maar de longtail heeft mij nooit zo kunnen bekoren. De verhoudingen kloppen totaal niet meer.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      22 maart 2020 om 21:47

      @mennok: en die plakplaatjes maken het er ook niet mooier op.

      Login om te reageren
  4. woudloper zegt

    22 maart 2020 om 22:13

    Hopeloos toch soms deze app. Enkel mini fotootjes

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      22 maart 2020 om 22:27

      @woudloper: bij mij niet. Ik heb Android. Misschien ligt het daar aan.

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      22 maart 2020 om 23:04

      @woudloper: bij mij ook. Irritant

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      23 maart 2020 om 09:36

      @woudloper: ik lees ook minder en gebruik altijd de app. Onlangs las ik ergens dat Willeme zei; de app gebruikers zijn in verre minderheid dan de website lezers en krijgen dus minder aandacht. Maakt mij verder niet uit, irritant blijft het en ik geef het dus ook minder aandacht…

      Login om te reageren
  5. arjan916 zegt

    22 maart 2020 om 22:17

    Geweldig exemplaar met veel bijzondere details. Het is niet de eerste Longtail geweest op kenteken, wel eerste waarvoor een zeer ingrijpende modificatie gedaan om dit voor elkaar te krijgen. Zo is er compleet nieuw bodywork en wielophanging voor gemaakt om grotere veerweg te kunnen realiseren.

    Login om te reageren
  6. ericd zegt

    23 maart 2020 om 07:53

    Ah kijk, nou weet ik waar Muller het idee van een exposed schakelstang voor de Spyker vandaan heeft gehaald.

    Login om te reageren
  7. Stylez zegt

    23 maart 2020 om 08:36

    Ik had mijn bankier bijna gebeld om een bedrag te reserveren voor de veiling maar toen zag ik pas dat het een longtail, met die vreselijke verhoudingen, betreft.
    Laat dan maar zitten.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    23 maart 2020 om 10:40

    Deze bestickering is zo lelijk, dat noemen we een livery.

    Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    23 maart 2020 om 17:25

    Holy shit…Exact dit model neemt me terug naar toen ik nog naar de basisschool ging. Jarenlang had ik een poster op m’n kamer hangen uit het magazine “Zonnekind” ( verwacht niet dat iemand dit hier kent ). Pas jaren later ontdekte ik dat het een Mclaren F1 was…en nu pas dat het een GTR Longtail is !

    De poster heb ik niet meer, maar ik heb nog een foto gevonden, die ik er van met m’n gsm getrokken heb in 2005.

    Sorry voor de kwaliteit !

    https://imgshare.io/image/FVoft

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North