
Stel, je geeft zestig duizend euro uit aan een Mercedes met AMG-badge. Dan wil je weten hoe snel dat apparaat gaat, én hoe lang je erover doet om die Vmax te bereiken. Wouter testte het onlangs.
Het is bij de AMG even wennen. Het is immers een auto met ‘maar’ een viercilinder. Echter, wel eentje met 181 pk per liter die ondergebracht is in een hatchback waarin het fijn sturen is. Hij gooit 360 pk en 450 Nm op het 4Matic-systeem, en met een geactiveerde Race Start betekent dit een sprinttijd naar de honderd van 4,6 seconden. In de onderstaande video lijkt dat alleen iets langer te duren.
Oh, en die gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u – let op de tellerafwijking – is voor een luttele €2.299 om te zetten in een stop op 270 km/u. Geen geld, als je toch al minstens 60k hebt stukgemept op een hatchback.





Doe mij maar die Toyota GT-86 cabrio. Ipv van deze turbo 4matic
@burninrubber: Die A45 AMG is eerder binnen handbereik, dan een officiële Gt86 Cabrio, want die gaat niet gemaakt worden.
OT: Het oogt best leuk zo’n A-klasse, deze AMG zal het niet minder leuk doen en als je met €2300 het nog leuker kan maken, waarom niet.
Ach, tijden zijn niet zo belangrijk, het is de fun van het rijden zelf, het sturen en het snelheidsgevoel, de beleving van het geheel, wat het leuk maakt, om een hot hatch te rijden.
Top snelheid ? Nou 130 moet in 5 seconden wel mogelijk zijn?
@norge: Haha of 80,90,100 of 120. Hangt ervan af welke snelweg je rijdt.
Rs3 met 20 pk minder heeft dezelfde sprint tijd als deze a klasse amg zo snel vind ik die a45 ook niet echt.
@madridsta: Inderdaad die amg a klasse is niet zo snel…. Wat rij je nu?
@sjaakk: Audi a8 4.2
@madridsta: Als ik je taalgebruik zie, zie dat je Bilal heet en 23 jaar bent, begin ik toch mijn twijfels te trekken bij die Audi A8 4.2. Weet je zeker dat het geen Audi 80 met een 4.2-badge van de Halfords is?
@Edge: Die dingen zijn voor een habbekrats te koop dus waarom niet?
@Edge: Lol een A6/A8 4.2 met 2-3ton plus heb je voor een appel en een ei tegenwoordig.
Stelt niets meer voor, enkel het onderhoud lopen alle paupers op stuk ;)
@Edge: Volgens mij is iemand hier jaloers…
@roemeen013: Nee hoor. Ik hou gewoon beide benen op de grond. Ik weet dat ik als student geen dikke auto kan betalen dus ik rijd rond in een Ford Ka. Maar ik weet ook dat als ik mijn diploma haal en hard werk, ik voor mijn 35e dat soort auto’s nieuw kan betalen. Dus nee, niet echt jaloezie.
@Edge: Ja, maar nu rijd je nog een Ford Ka. Wat jij zegt kan iedereen zeggen, maar oke.
@Edge: dus aan iemand de taalgebruik en naam kan jij weten wie wat rijdt ?
@r32turbo: Ik heb zelf gemerkt dat hoe meer spel- en interpunctiefouten, hoe lager het opleidingsniveau. Vandaar die opmerking.
@Edge: Wat mij is opgevallen. Hoe hoger het ”ik ben student” gehalte, hoe arroganter de berichtjes worden..
Tevens is het natuurlijk een loze voorspelling die je nu maakt. Mijn ervaring zegt dat de echt succesvolle, goed verdienende Nederlanders vooral mensen zijn met een hele goeie babbel en zakelijk inzicht. Ook mensen die vele jaren voor een bedrijf werken kunnen zich makkelijker opwerken tot goed verdienende functies. Opleidingsniveau is in beide gevallen van ondergeschikt belang.
Juist de mensen met een goede gerichte opleiding komen nog steeds moeilijk aan een baan op het gewenste niveau. Vooral door het gebrek aan (werk)ervaring.
@Edge: misschien wel iemand met dyslexie… Of gewoon rijk geboren…. Zegt helemaal niks iemand zijn taalgebruik over succes in de maatschappij…
@madridsta: en dan noem ke een a45 amg langzaam..
@madridsta: geloof ik geen rét van..
@madridsta: Nou mooi dat jij dat rijdt. Ik hoef hem niet. Maar die is nog steeds langzamer als de a klasse amg. Ohja en ik hoef al helemaal geen diesel.
@madridsta: “Niet zo snel”… Al zou je die A8 4.2 hebben en is het de meest recente versie (dat is de snelste 4.2) en die zit pas in 5,7 seconden op de 100, dus is die A45 AMG sneller dan jouw auto, als je die al hebt.
@sjaakk: En nu jij, wat rij jij? Toch niet dat gedrocht dat je ava is of wel?
@roemeen013: Oh die rij ik niet meer, maar ik rij nog steeds een Mazda MX-3 1.8 V6. Heeft maar 136PK. Ik vind de A klasse wel snel. Als jij hem lelijk vindt mag jij dat. Als we allemaal de zelfde smaak hadden zouden we allemaal de zelfde auto rijden.
@sjaakk: Ik ben juist fan van Mercedes en vind de A echt een bloedmooie auto, laatst een A45 nog gespot. Maar vind het wel een beetje tegenvallen die 0-100 tijd.
@roemeen013: Tja voor zo’n klein autotje vind ik het toch wel best snel. Er zijn er niet veel die hem dat na doen.
@sjaakk:
En toen was het ineens erg stil…
@heidi: Hoezo erg stil? Sommige mensen moeten gewoon werken.
@heidi: Ohja als je denk dat ik daardoor mijzelf gedist voel, nee hoor. Ik was benieuwd wat hij zou rijden als hij een a klasse amg langzaam vond. Het was alleen weer een vag fan boy.
@madridsta: Ja en de RS3 is zo erg onderstuurd dat hij voor bredere banden heeft dan achter. Doe mij dan toch maar een A45.
@berlinetta: bredere voorbanden schijnt niet zo te zijn.
@madridsta: ja want nog geen 10% verschil in pk ga je enorm merken in een sprint, vergeet vooral dingen als koppel, gewicht en versnellingsbak verhoudingen niet -_-‘
@darkpluisje: en als je tank bijna leeg is gaat ie ook harder want dan is ie wel lichter:O :P
voor degene die dit ding sloom vinden hij trekt 99% van heel autoblog eruit waarschijnlijk..
Ik vind hem nog best goed klinken ook.
Gewoon ergens anders die begrenzer eruit laten slopen dus, toch iets te duur voor een hatchback dan maar even doorsparen voor een bmw 335i of audi s4.
In deze tijd is topsnelheid helemaal niet belangrijk…
Heb laatst een filmpje gezien op JijBuis waar de A45 sneller was dan de CLS SB AMG.. Zelfs het Mercedes mannetje was verbaasd..
@laulau: zou ik ook zijn als er een CLS Black series voor me neus zo staan…
@nicktexel: waar zie jij Black Series staan?
@laulau: sb>bs?
@laulau: oooh laat maar lool ik zit fout sb > is natuurlijk shooting brake
@nicktexel: Het is je vergeven :D
@laulau: gelukkig maar:D
@laulau: dragrace tegen een CLS AMG, geen Black Series, 4,0 s op 60 mph,
deze 4-cilinder AMG doet het in 4,1 s maar wint gewoon de 1/4 mijl race. Kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=gPzCbTNpPWg
@T16: waar zie jij Black Series staan? En dat filmpje bedoelde ik ja.. Thanks
Vind ik altijd zo suf. Zetten ze eerst een begrenzer er op, en om hem er weer af te halen moet je 2300 euro betalen? Zet hem er dan gewoon niet op vanaf het begin!
@Vincegail: Er is een herenakkoord in een deel van de Duitse autoindustrie dat de men de snelheid op 250 begrensd. Onder voorwaarden, tegen flinke betaling en vaak na een rijvaardigheidstraining mag die er ook af. Marketingtechnisch is dat briljant.
@mashell: Ik weet het. Is inderdaad briljant. 2300 euro in the pocket voor helemaal niets…. Kaching!
@Vincegail: nu wordt ook wel duidelijk waarom ze in Frankrijk Mercedessen willen verbieden #vivaHollande
@mashell: alsof je geen rijvaardigheidstraining nodig hebt om 250 te rijden.. :’)
@rnej: Ik hoop het niet voor je..
Je stuur recht houden en voor je kijken is idd een opleiding voor nodig…
@kaasboerin: als je op een vrijwel lege autobahn rijdt heb je helemaal gelijk hoor… maar ik denk dat die rijvaardigheidstraining niet echt ingaat op het bedienen van de auto, maar meer op het overig verkeer…
ben vergeten dat dit autoblog is en iedereen driving god is :’-)
@rnej: Wie gaat er dan ook 250 rijden als er veel verkeer is..
@kaasboerin: er is maar 1 hollander nodig die niet goed spiegelt en ‘m ervoor gooit op de autobahn.. maargoed, ik ga de discussie maar niet meer voeden. 250 kmu rijden op de openbare weg is hartstikke verstandig en iedereen kan dat.
@rnej: Dat heeft te maken met niet kunnen rijden en dus of geestelijk beperkt of geen rijbewijs/ervaring..
Niets te maken met een rijvaardigheidstraining dus.
@mashell:
Dat dus.
Maar ook de banden spelen mee:
Standaard worden deze Duitse auto’s afgeleverd op banden met een snelheidsmarkering voor + 250km/h. (W > max 270 km/h).
Deze marge wordt er naar mijn idee redelijk bewust ingehouden, om problemen met banden te voorkomen. Als de begrenzer naar 270 wordt gezet (=max banden, meestal niet max auto), dan zit de topsnelheid dus gelijk aan die van de auto.
2290 euro om een kabel in dat ding te steken en het getal 250 naar 270 te veranderen in een computer.
Omfg wat een oplichters.
@azenomei: Nja dat is niet de eerste keer.
Ik vraag me alleen wel af of er geen tuners zijn die voor 100 euro het zelfde voor je doen.
@reistje:
Yep, in Duitsland is er een levendige handel in Vmax chips.
Die prijs betaal je dan ook niet zozeer voor het verwijderen van de begrenzer maar voor de verhoogde rijvaardigheidstraining. Vraag eens bij de rensportschool op Zandvoort wat ze daar rekenen….
@jrk68: Hmm oke dat wist ik niet beken ik.
Zit in de gentlemen’s agreement dan ook dat je bij een auto die harder dan 250 loopt een training moet of niet?
@reistje:
Ik heb het Gentlemen’s Aggrement nooit gelezen, maar het zou zomaar kunnen.
Bij mijn weten is dit bij de Duitse 3 gebruikelijk als de begrenzer eraf gaat.
Correct me if i’m wrong.
@jrk68: heb ik voor 270 ipv 250 zoveel meer rijvaardigheid nodig dan?
Het gaat mij om het principe. Koop ik een auto, dan wil ik dat hij ophoud met versnellen omdat hij op het eind zit. Niet omdat een paar lullo’s vinden dat de auto op 250 begrenst moet zijn.
Power to the people!!
@reistje: waarschijnlijk bij een tuner als ziptuning ofzo trekken ze dat sing er voor €600 uit en kleine software upgrade er bij. Blijft slim om er 2300 voor te vragen:p
Chris Harris vond hem ook zeer snel, en die is wel wat gewend. Toch oogt het zeker boven de 160 niet echt supersnel meer. Heeft misschien ook te maken met de lage revlimit. Waardoor je niet echt het idee krijgt dat ie ervoor moet werken. Geluid valt me echt tegen, dat geplof klinkt echt belachelijk vind ik. Wel 1 van de mooiste hot hatches.
@E34M5Touring: Inderdaad, had ‘m ook gezien.
Wachten op de 1M/2M, die vreet deze wss wel op op niet-rechte stukken.
@kaasboerin: Grote kans dat ie 0-100 nog steeds langzamer is. Maar op elk ander punt wel meer entertaining zal zijn. Vond trouwens dat de M135i het best goed deed ondanks het lagere vermogen. Zie je toch wat een balans dat ding heeft . Hij was er ook erg positief over.
@kaasboerin: Ik denk dat de A45 met zijn 4matic sneller door de bochten gaat. Het plezier zal waarschijnlijk in de M groter zijn..
@solmatje: Als dat je doel is kun je ook een M135i met xdrive overwegen ;) Die is ook nog eens nagenoeg net zo snel op 100 en kan je ook nog als 3 deurs krijgen…
Ik telde mee met de 0-100 en kwam uit op 5,5 seconde.
@dutchiehd: same here, ongeveer 5,4 op mijn klokje
@dutchiehd: 4,7 s 0-96 km/u, 5,3 s 0-104 km/u (+ 0,4 seconden stilstand).
Ik ben wel echt een Mercedes fan, maar ik moet toegeven dat ik toch liever wacht op de nieuwe Audi RS3. De oude mag wel 20 paardjes minder hebben, maar hij zit wel in 4,6 sec. op de 100. En dat is even snel als deze A45.
@roemeen013: en heerlijk ondersturend de bochtjes door.. Puur genieten..
Hoop trouwens niet dat Wouter 270 heeft gereden op dat bospaadje. Lekker onverantwoord!
Toch raar dat de A45 AMG in dit filmpje ’traag’ is. Meerdere tests hebben al aangetoond dat de A45 AMG sneller is dan de opgegeven 4.6 seconden.
@Pordon: Misschien reed Wouter zonder launch-control?
@Edge:
Hij reed in elk geval in de automaat stand, manueel schakelt hij sneller op (lees kortere schakelmomenten).
Hebben jullie het wijzertje van de brandstofmeter ook gezien?
@vinceb1: Ja mooi, boven de 165 krijg je er een kwart benzinetank bij ;).
@n54coupe: Haha nu zie ik het idd, ach doen ze bij Autoblog niet moeilijk over. Gewoon in de komkommertijd even een filmpje in elkaar plakken van een A45 en net alsof doen je in 1x door accelereert.
@n54coupe: Het is ook een ruime 7 uur vroeger na de 165km/h. Zal wel iets met de tijdszones te maken hebben oid.
@Donstil: daarna loopt de wijzer weer zichtbaar omlaag, zal wel wat lusten zo’n opgefokte 2-liter
Nou dit vind ik toch echt wel bitter tegenvallen 3x schakelen voor je op de 100 zit.. en dat voor een AMG..
Het geluid van deze A valt me ook wel tegen. De scheetjes klinken echt heel erg gemaakt en erg storend. Op hoge snelheid klinkt hij als een Dyson. Toch zou ik deze auto verkiezen boven de concurrentie. Totdat de 1M komt..
@berlinetta: Een Golf GTI klinkt mooier vind ik, en een Audi S3 ook.
Haha dat geluid man, wat een flater is dat!
De reactiee tonen wel weer aan dat de gemiddelde autoblogger geen auto heeft, danwel geen leuke auto.
Zeiken over topsnelheden is voor kindjes.
Het gaat hier om de handling i.c.m snelheid.
@jeffreym3: mhah denk dat ik die merc de snot voor zijn ogen rij met mijn ruim 2 ton zware diesel.
Heb meerdere tests gelezen dat de 0-100 tijd wel gehaald wordt in 4.6 sec.
Wellicht is dit exemplaar niet helemaal los gereden nog? en dan nog, geen enkele motor van hetzelfde type geeft dezelfde prestaties. Sommige zijn sneller en andersom.
en wat dan nog dat hij ietsje langzamer zou zijn? tussensprintjes lijken me geweldig met deze wagen :)
Heel dik !!
Let op benzine meter !
Mooi dat gezanik over geluid. Beste geluid komt nog altijd vanaf de inlaat. Laat daar nu net wat in de weg zitten. #De tijd van open kelken is voorbij# (insert GTST-tune) Daarbij is het een viercilinder en verwacht menig reageerder hier een soort V8 roffel? Klinkt heus niet verkeerd dit, zie het maar beter te krijgen zou ik zeggen. Zonder blikken pot van Raceland welteverstaan!!
@davelepeef: het kan een stuk beter qua geluid. Maar goed, dan zul richting VTEC (aftermarket turbo) of boxer moeten.
@ej20g: Sinds wanneer bepaald de turbo het motorgeluid?
Een goed catback uitlaatsysteem zal het geluid al heel anders maken. Laat staan een systeem vanaf de turbo.
@jeffreym3: dat hoor je mij niet zeggen. Maar om het vergelijkbaar te houden haalde ik een VTEC met turbo aan, imdat een atmosferische motor niet te vergelijken is met een turbogeblazen motor. Mij hoef je niks over het geluid van turbomotoren te vertellen hoor, ben Subaru’s gewend.:) Helaas denken veel mensen nog altijd dat een turbo gelijk staat aan een minder goed geluid.
@ej20g: of de 5 cilinder van Rs3 klinkt ook erg heerlijk.
Waar was Sasha? Of was deze AMG instapper te min voor hem…
Moet toegeven de nieuwe A klasse ziet er beter uit als de vorige maar nog steeds een lelijk eendje. Als ik in de klasse mag kiezen word het de Rs3. Het geluid daarvan vele malen beter en interieur vind ik mooier en diegene die mee op het circuit rijden zijn er goed over te spreken.
Noem me maar ouderwets, maar een AMG is geen AMG als je niet met acht aan tafel zit.
Al zit het beestje in 20 sec. op 250, blijft een beetje behelpen met Renault techniek en 4 cilindertjes..
Arme AMG jongens; wat een prestatie dat ze van niets zoveel weten te maken..
@spylegion:
Tis geen ctr maar een rct (964 Carrera RS basis) met 6bak..,
@spylegion:
http://youtu.be/MpVNu05C1E
@spylegion:
There’s no school like the old school and i am the f#cking headmaster!
http://youtu.be/MpVNu05C1E