
Niet zo vaak, maar het gebeurt wel.
Terwijl in Nederland alleen op de A270 kleinschalig wordt getest met zelfrijdende auto’s, rijden er in Californië al 48 auto’s rond die zich zonder menselijke input door het verkeer kunnen begeven. De toekomst, aldus Elon, Google, Uber en vrijwel de gehele auto-industrie. Maar ook de autonome automobiel komt er niet altijd zonder kleerscheuren vanaf.
4 ongelukken
Persbureau AP heeft cijfers in handen gekregen van het aantal ongelukken met deze bestuurdersloze brikjes. Van de 48 auto’s zijn er 4 betrokken geweest bij een ongeluk. Drie auto’s waren van Google (Lexus RX 450h), één van onderdelengigant Delphi Automotive. ‘ZIE JE WEL!1’, is wat we de Skynet-vrezende meute al horen roepen, maar het lijkt mee te vallen. Van heftige crashes zou geen sprake zijn geweest.
‘Niet de schuld van computers’
Van de vier gecrashte auto’s zouden er maar twee door computers zijn bestuurd op het moment van impact, en bovendien lag de snelheid onder de 16 km/u. Bij de andere twee klappers zaten er wel mensenhanden aan het stuur. Er schijnen ook geen gewonden te zijn gevallen, het bleef bij blikschade. Google heeft de crashes tegenover AP bevestigd, maar zegt er meteen bij dat het door “menselijk falen of onoplettendheid” komt. Dus óf de bestuurders maakten fouten, óf ze zijn aangereden door anderen in het verkeer.
Dus ja, autonome auto’s komen ook wel eens in botsing, maar dan wel door toedoen van incapabele bestuurders van vlees en bloed. Nu is het vooral wachten op de eerste crash tussen twee autonomen.
Update: volgens experts is het aantal aanvaringen groter dan gemeld. Een onderzoeker reageert op de eerdere berichtgeving: de genoemde 4 crashes zijn sinds september 2014, over het gehele traject is zelfs sprake van 11 ongevallen.
Update 4 juni 2015
Gisteren gaf Google nóg een aanrijding toe, waardoor het totaal dus op twaalf zou komen. Sergey Brin zei dat het ongeluk afgelopen week plaats had. De zelfrijdende auto stond stil voor een stoplicht toen het voertuig van achter werd aangereden. De schuld lijkt dus niet bij de autonome auto te liggen.





Demolition Man doet het beter in dit verband, dan Skynet aanhalen….But why zouden ‘we’ onszelf willen verplaatsen zonder bewustwording ? Behoudens vermakelijkheid (zie reclamelink hieronder) is het een extra stukje afsterving van de mensch…
https://www.youtube.com/watch?v=eu2ewxZ9IbY
@Megakix:
Zelf rijdende auto’s kunnen ze allemaal via GPS afstellen op een bepaalde snelheid en ze instellen om een bepaalde afstand van elkaar te rijden. Zeg nu zelf hoeveel files zouden we kunnen vermijden als we enkel vrachtwagens zelf rijdend maakten?
@shiva: och, zolang ze de tijdsinterval tussen kopgroep en peloton tijdens de Tour nog niet exact kunnen vaststellen….is de kans zeer klein dat het met complete trucks lekker gaat lukken. En een klein beetje tunnel of gebergte en het signaal gaat los, zodat we leuke klappers rond de Brenner kunnen verwachten, of de Coentunnel etc.. :)
Stop maar meteen. Ik rij liever zelf.
Precies wat ik dacht, die dingen crashen niet. Er wordt hooguit tegen ze aan gereden. Google en de rest zijn als de dood dat hun zelfrijdende auto iemand verwondt of doodrijdt. De gevolgen van de negatieve PR die dat geeft zijn vergelijkbaar met die van het vergiftigde melkpoeder in China.
Die onwetende Amerikanen beginnen alweer moord en brand te schreeuwen zonder dat ze weten wat er überhaupt gebeurd is.
Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die mensen er ook in om dat op te vangen. En daar zit ook meteen een probleem, de mens is namelijk niet erg geschikt om controlerend en afwachtend op te treden, dus mocht zich een fout voordoen wordt er te laat gereageerd en ingegrepen.
@trustmeiamanengineer: het schreeuwen beperkt zich bij amerikanen tot het “OMG” of “Worldstarrrr ” of “Lets bomb it”…toch ?
@Megakix: en ‘Muricaaaa’!
@Megakix: +’je voor worldstar. Wat een debielen daar. Wel vermakelijk.
@trustmeiamanengineer: Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die mensen er ook in om dat op te vangen.
Je bedoelt: Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die computers er in, omdat mensen niet kunnen auto rijden….
Al was het wel de schuld van de computers, dat maakt niet uit.
Als ze gemiddeld beter rijden dan echte mensen, gaan we er dus op vooruit.
Het hoeft niet perfect te zijn, enkel beter dan nu.
Negatieve gedoe altijd… Of je nu voor- of tegenstander bent, het is prachtige techniek en, eenmaal ontwikkeld, een stuk veiliger op de weg.
Ja. Ik denk dat autonome vehikels arm in arm kunnen gaan met zelf-stuurders. Gewoon even op wachten.
Om antwoord op de titel te geven: niet vaak genoeg.
Ik zou dolgraag zien dat die dingen een paar serieuze aanrijdingen veroorzaken (uiteraard zonder zware gewonden of erger). Dan duurt het misschien wat langer totdat het gemeengoed wordt. Ooit zal het komen maar van mij mag het zo lang mogelijk duren.
@lekbak: hopen dat ze een keerte zelf wegrijden zonder iemand erin…
De ongevallen gebeurde alleen maar door menselijk falen. Ja natuurlijk. ‘Wij van WC eend….
Het is goed dat ze de techniek ontwikkelen.
Dan kunnen we zometeen allemaal zelf gewoon lekker rijden en kunnen ze door de ontwikkelde technieken alle veiligheids snufjes inzetten om ongelukken te voorkomen.
Zie het als elektrisch rijden, het is mooie techniek. Maar het zal het nooit helemaal worden.
Snelheid onder de 16km… Dat kunnen dus ook gemene lage paaltjes zijn, bij het achteruit rijden! Ik kan niet wachten om te gaan stappen, wat pilsjes soldaat te maken en dan in m’n zelfrijdende auto langs die belazerende taxi chauffeurs, al toeterend en wel. :)
Interessant zou zijn het aantal ongevallen per 10.000 km oid. En dat dan afzetten tegen de score van mensen.
Alles heeft een leercurve en die van de zelfrijdende auto is nog maar net begonnen. Niet zo gek dat dat dan een keer gebeurt