• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe vaak crashen zelfrijdende auto’s eigenlijk? [updated]

Auteur: ricardo, gepost 11 mei 2015 om 20:46 – 19 Reacties

Nerd herd


Niet zo vaak, maar het gebeurt wel.

Terwijl in Nederland alleen op de A270 kleinschalig wordt getest met zelfrijdende auto’s, rijden er in Californië al 48 auto’s rond die zich zonder menselijke input door het verkeer kunnen begeven. De toekomst, aldus Elon, Google, Uber en vrijwel de gehele auto-industrie. Maar ook de autonome automobiel komt er niet altijd zonder kleerscheuren vanaf.

4 ongelukken

Persbureau AP heeft cijfers in handen gekregen van het aantal ongelukken met deze bestuurdersloze brikjes. Van de 48 auto’s zijn er 4 betrokken geweest bij een ongeluk. Drie auto’s waren van Google (Lexus RX 450h), één van onderdelengigant Delphi Automotive. ‘ZIE JE WEL!1’, is wat we de Skynet-vrezende meute al horen roepen, maar het lijkt mee te vallen. Van heftige crashes zou geen sprake zijn geweest.

‘Niet de schuld van computers’

Van de vier gecrashte auto’s zouden er maar twee door computers zijn bestuurd op het moment van impact, en bovendien lag de snelheid onder de 16 km/u. Bij de andere twee klappers zaten er wel mensenhanden aan het stuur. Er schijnen ook geen gewonden te zijn gevallen, het bleef bij blikschade. Google heeft de crashes tegenover AP bevestigd, maar zegt er meteen bij dat het door “menselijk falen of onoplettendheid” komt. Dus óf de bestuurders maakten fouten, óf ze zijn aangereden door anderen in het verkeer.

Dus ja, autonome auto’s komen ook wel eens in botsing, maar dan wel door toedoen van incapabele bestuurders van vlees en bloed. Nu is het vooral wachten op de eerste crash tussen twee autonomen.

Update: volgens experts is het aantal aanvaringen groter dan gemeld. Een onderzoeker reageert op de eerdere berichtgeving: de genoemde 4 crashes zijn sinds september 2014, over het gehele traject is zelfs sprake van 11 ongevallen.

Update 4 juni 2015
Gisteren gaf Google nóg een aanrijding toe, waardoor het totaal dus op twaalf zou komen. Sergey Brin zei dat het ongeluk afgelopen week plaats had. De zelfrijdende auto stond stil voor een stoplicht toen het voertuig van achter werd aangereden. De schuld lijkt dus niet bij de autonome auto te liggen.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, crash, google, Verkeer

Vorig bericht: « Red Bull: ‘Als Audi niet meedoet stappen we uit de F1’
Volgend bericht: De Tesla die €30.000 moet gaan kosten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    11 mei 2015 om 20:49

    Demolition Man doet het beter in dit verband, dan Skynet aanhalen….But why zouden ‘we’ onszelf willen verplaatsen zonder bewustwording ? Behoudens vermakelijkheid (zie reclamelink hieronder) is het een extra stukje afsterving van de mensch…

    https://www.youtube.com/watch?v=eu2ewxZ9IbY

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      11 mei 2015 om 20:58

      @Megakix:
      Zelf rijdende auto’s kunnen ze allemaal via GPS afstellen op een bepaalde snelheid en ze instellen om een bepaalde afstand van elkaar te rijden. Zeg nu zelf hoeveel files zouden we kunnen vermijden als we enkel vrachtwagens zelf rijdend maakten?

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        11 mei 2015 om 22:44

        @shiva: och, zolang ze de tijdsinterval tussen kopgroep en peloton tijdens de Tour nog niet exact kunnen vaststellen….is de kans zeer klein dat het met complete trucks lekker gaat lukken. En een klein beetje tunnel of gebergte en het signaal gaat los, zodat we leuke klappers rond de Brenner kunnen verwachten, of de Coentunnel etc.. :)

        Login om te reageren
  2. philipf zegt

    11 mei 2015 om 20:52

    Stop maar meteen. Ik rij liever zelf.

    Login om te reageren
  3. knipperlichtje zegt

    11 mei 2015 om 20:52

    Precies wat ik dacht, die dingen crashen niet. Er wordt hooguit tegen ze aan gereden. Google en de rest zijn als de dood dat hun zelfrijdende auto iemand verwondt of doodrijdt. De gevolgen van de negatieve PR die dat geeft zijn vergelijkbaar met die van het vergiftigde melkpoeder in China.

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    11 mei 2015 om 20:52

    Die onwetende Amerikanen beginnen alweer moord en brand te schreeuwen zonder dat ze weten wat er überhaupt gebeurd is.
    Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die mensen er ook in om dat op te vangen. En daar zit ook meteen een probleem, de mens is namelijk niet erg geschikt om controlerend en afwachtend op te treden, dus mocht zich een fout voordoen wordt er te laat gereageerd en ingegrepen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      11 mei 2015 om 20:55

      @trustmeiamanengineer: het schreeuwen beperkt zich bij amerikanen tot het “OMG” of “Worldstarrrr ” of “Lets bomb it”…toch ?

      Login om te reageren
      • dillon zegt

        11 mei 2015 om 23:06

        @Megakix: en ‘Muricaaaa’!

        Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        12 mei 2015 om 00:31

        @Megakix: +’je voor worldstar. Wat een debielen daar. Wel vermakelijk.

        Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      11 mei 2015 om 20:56

      @trustmeiamanengineer: Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die mensen er ook in om dat op te vangen.

      Je bedoelt: Uiteraard zullen er wat foutjes gebeuren, daarom zitten die computers er in, omdat mensen niet kunnen auto rijden….

      Login om te reageren
  5. av_diver zegt

    11 mei 2015 om 21:09

    Al was het wel de schuld van de computers, dat maakt niet uit.
    Als ze gemiddeld beter rijden dan echte mensen, gaan we er dus op vooruit.
    Het hoeft niet perfect te zijn, enkel beter dan nu.

    Login om te reageren
  6. meneer zegt

    11 mei 2015 om 21:20

    Negatieve gedoe altijd… Of je nu voor- of tegenstander bent, het is prachtige techniek en, eenmaal ontwikkeld, een stuk veiliger op de weg.

    Ja. Ik denk dat autonome vehikels arm in arm kunnen gaan met zelf-stuurders. Gewoon even op wachten.

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    11 mei 2015 om 21:41

    Om antwoord op de titel te geven: niet vaak genoeg.

    Ik zou dolgraag zien dat die dingen een paar serieuze aanrijdingen veroorzaken (uiteraard zonder zware gewonden of erger). Dan duurt het misschien wat langer totdat het gemeengoed wordt. Ooit zal het komen maar van mij mag het zo lang mogelijk duren.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      12 mei 2015 om 15:41

      @lekbak: hopen dat ze een keerte zelf wegrijden zonder iemand erin…

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 mei 2015 om 22:03

    De ongevallen gebeurde alleen maar door menselijk falen. Ja natuurlijk. ‘Wij van WC eend….

    Login om te reageren
  9. jrsmoke zegt

    11 mei 2015 om 22:36

    Het is goed dat ze de techniek ontwikkelen.

    Dan kunnen we zometeen allemaal zelf gewoon lekker rijden en kunnen ze door de ontwikkelde technieken alle veiligheids snufjes inzetten om ongelukken te voorkomen.

    Zie het als elektrisch rijden, het is mooie techniek. Maar het zal het nooit helemaal worden.

    Login om te reageren
  10. jorden zegt

    11 mei 2015 om 23:01

    Snelheid onder de 16km… Dat kunnen dus ook gemene lage paaltjes zijn, bij het achteruit rijden! Ik kan niet wachten om te gaan stappen, wat pilsjes soldaat te maken en dan in m’n zelfrijdende auto langs die belazerende taxi chauffeurs, al toeterend en wel. :)

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    12 mei 2015 om 07:59

    Interessant zou zijn het aantal ongevallen per 10.000 km oid. En dat dan afzetten tegen de score van mensen.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    12 mei 2015 om 08:19

    Alles heeft een leercurve en die van de zelfrijdende auto is nog maar net begonnen. Niet zo gek dat dat dan een keer gebeurt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North