• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe veel heb jij over voor een ‘Opel Omega’ met 7.0 V8?

Auteur: Loek, gepost 22 juli 2020 om 17:55 – 38 Reacties

Opel Omega V8

Een tuner durfde het destijds aan om de Amerikaanse Opel Omega te voorzien van een extreem dikke V8. En er staat één te koop!

Amerikanen en sportsedans: dat is allemaal zo gek nog niet. Bij de huidige/vorige generatie kon of kun je als alternatief voor de E63, RS7 of M5 best nog een CTS-V overwegen. Het is niet op alle fronten een betere auto dan de Duitse drie. Maar die hebben dan weer niet een 6.2 liter V8 van een Corvette voorin. Het is maar waar je interesse ligt. De CTS-V is trouwens een wat nieuwer idee, zo’n twintig jaar terug had je bijvoorbeeld nog geen V-versie van de plaatselijke Opel Omega.

Amerikaanse Omega

Opel Omega? In de VS? Dat kan natuurlijk helemaal niet. Officieel gezien kan het wel. GM vond het een goed idee om de Omega naar de VS te halen en als Cadillac Catera in de markt te zetten. Het was een goed aanbod qua luxe/prijs verhouding, maar met assemblage op dezelfde band als de Europese Omega was hij een beetje te Europees.

Groter

De enige motor voor de Catera was daarom een V6 die we kennen uit diverse auto’s uit de klasse van de Catera. Geen V8 dus. Dat had anders kunnen zijn als de Opel Omega V8 iets was geworden, maar goed. Omdat meer altijd beter is, helemaal in de VS in de jaren ’90 en ’00, zijn er altijd mensen in staat om dat soort eerste wereldproblemen op te lossen.

Catera V8

Want er is altijd wel een GM V8 beschikbaar om in elke auto te lepelen. Helemaal een product van GM zelf. Waarom dan niet gelijk voor de dikste gaan? In dit geval bood de GM LS7 uitkomst. Die werd in 2002 in de Catera gelepeld. Het gaat naar verluidt om een teruggetuned blok uit de Corvette C5.R, de goede versie die vanaf 1999 werd gebruikt. Daarin was het blok 7.0 liter groot. Goedenmiddag!

Cadillac Catera Lingenfelter

Lingenfelter

Zoals je ziet past het allemaal prima en het is ook niet schuurtjeswerk van een Amerikaan. Nee, het is gedaan door de firma Lingenfelter Performance Engineering. Zij hebben ervaring op het gebied van dit soort projecten en dus is de hele auto aangepakt. Zo heeft de auto een limited slip-differentieel, aangepaste vering door Steinmetz en Eibach, nieuwe 17 inch velgen van Steinmetz en schijfremmen. Ook de transmissie is onder handen genomen en schakelen gaat in de Catera V middels een handgeschakelde zesbak van Tremec.

Krachtpatser

De Amerikaanse Opel Omega kan dus de brute kracht van de 7.0 liter grote LS7 V8 aan, maar hoe veel brute kracht dat is, dat is niet bekend. De verkoper zegt zelf naderhand in de reacties:

[…] As stated by one of the comments LS7 production engines did not exist, so ported LS6 heads and an LS 6 intake were used. Current LS-7’s make 505 HP. This engine made more than that. Total engine build cost at the time was 25K.

Reken dus op flink meer dan de krachtpatsers uit zijn tijd, zoals de BMW M5 (E39) en Mercedes E55 AMG (W210 en W211).

Sleepereffect

Wat zowel de Catera en Omega hebben: een wat laf imago. Voor de opa die zichzelf nog in luxe wil hijsen. Voor degene die niet zo wil schreeuwen dat hij een luxe auto heeft. Iedereen die een Catera ziet zal dus denken met een slome duikelaar te maken te hebben. Met deze ‘Omega’ kun je dat soort mensen flink verrassen.

Te koop

Zoals je misschien al hebt gemerkt is deze Cadillac Catera, voorzien van toch wel toepasselijke ‘V’-logo’s, te koop in de VS. In Michigan, waar Lingenfelter gevestigd zit. De papieren zijn allemaal aanwezig, en voor de leuk een editie van het magazine GM High Tech Performance waarin de Catera V aan de tand gevoeld werd. Een volledig werkende versie van de doodverklaarde Opel Omega V8, dus. Je slag slaan (import moet je zelf doen) kan op Bring a Trailer: momenteel is er net iets meer dan 7.530 dollar voor geboden.

Ook interessant!

  • duurste Opel Omega B
    Dit is de duurste Opel Omega B van Nederland
  • Koop de tofste Opel Manta van Marktplaats
  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, occasion, omega, Opel, V8

Vorig bericht: « ‘Vrouwen hebben parkeerschaamte’
Volgend bericht: Wederopstanding TVR: aan pogingen geen gebrek »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    22 juli 2020 om 18:00

    Begint nu wel te kriebelen hoor. lijkt mij wel wat om zoiets op het pad te hebben staan.

    Login om te reageren
  2. bruinwerker zegt

    22 juli 2020 om 18:05

    Ennuh, garantie aan tot aan de deur? Want dit is wel een stukje rijden!!!

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    22 juli 2020 om 18:06

    1500-2500 euro voor transport, nog eens minimaal 1000-1500 euro om de auto in Nederland op kenteken te krijgen (bepalen van rest BPM zal een leuke discussie met de RDW kunnen opleveren) plus de aanschaf zelf. Reken dus maar op minimaal 10k euro, en 12-13k als het een beetje tegenzit.

    Leuk project, maar nee dank je wel.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      22 juli 2020 om 18:25

      @RRRobert: €0 BPM omdat dit ding al bijna 20 jaar is.
      Transport kost maximaal €1250, in een container met andere auto’s. Kan nog goedkoper.

      Registratie, kenteken blabla is zo’n €450 (ten minste 2 jaar geleden).

      Dan moet je wellicht nog wat ombouwen (lampen, mistlicht) maar het is een Omega dus die onderdelen kun je cheap ass van de sloop halen.
      Laten we gek doen €500 voor alles als je geen 2 linker handen hebt.

      Aanschaf $10,000 is momenteel €8.600.

      Zit je totaal op zo’n €11.000.
      Heb je wel een vet ding.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        22 juli 2020 om 19:38

        @okdoei: 0% BPM it is, my bad…

        Het ombouwen hoeft in dezen inderdaad niet veel te kosten (want Europese basis), maar mijn ervaring met >20 jaar oude is, dat de onderdelenvoorziening, rap slechter wordt. Ebay biedt trouwens nog ruim voldoende aan voor de Omega B, heb ik net gecheckt. Transport inschatten op € 1250 vind ik tamelijk optimistisch. Vergeet niet dat als je deze eenmaal in de haven van Rotterdam hebt staan, deze (zeer waarschijnlijk) ook nog op een auto-ambulance naar je huis of werkplaats moet transporteren.

        Al met al kom je met de 11k toch aardig in de buurt van mijn schatting…

        Login om te reageren
        • matter zegt

          22 juli 2020 om 23:02

          @RRRobert: vergeet niet de invoerrechten, 10% over aanschafprijs+transport en uiteindelijk nog 21% btw.

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        23 juli 2020 om 02:41

        1.250 voor Transport is weinig hoor. Ik denk dat je vergeet dat ‘ie ook nog van Michigan naar een haven moet (wss NY). Ik heb mijn 944 paar jaar geleden laten halen en dat was voor transport (+verzekering) iets meer dan 2K.

        Wat vervelend is bij deze auto is dat het nog geen klassieker is. Bij auto’s van 30+ betaal je alleen 6% BTW over de waarde van de auto. Bij jongere auto’s betaal je de volle mep BTW over de auto + over het vervoer en nog de 10 procent extra. Dat haalt de fun er wel een beetje vanaf, tenzij je iets heel speciaals haalt wat hier nooit geleverd is IMO.

        Voor sommige Duitse auto’s van 30+ is het op zich wel interessant nog steeds. Transaxles zijn daar bijvoorbeeld veel meer geleverd en dikker uitgevoerd (airco). Zelfde voor E30 cabrio. Ondanks de vervoerskosten kan dat leuk zijn. Ondanks/dankzij de side markers en dikke bumpers. Hoewel het wel roulette blijft natuurlijk. Het bedrijf waardoor ik mijn auto heb in laten voeren zei (achteraf ;)) dat ik wel mazzel had met mijn auto, omdat er ook weleens een bak ellende aankomt…

        Login om te reageren
    • 911targa zegt

      22 juli 2020 om 18:43

      @RRRobert: bpm is discussie met de Bepastingdienst en idd, die hoeft niet lang te duren, want 0% van heel veel is nul.

      Zo goed kunnen ze wel rekenen.

      Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    22 juli 2020 om 18:19

    Heel gaaf! Zou m best wel willen hebben

    Login om te reageren
  5. spyderweb zegt

    22 juli 2020 om 18:30

    Een Lotus Omega kost al 50k, dus de prijs zal nog wel flink stijgen voor de veiling is afgelopen.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      22 juli 2020 om 22:31

      @spyderweb: nee man! De lotus omega is een icoon. Dit was een nogal slecht verkopende Cadillac variant van de Opel Omega, dat daar nu een dikke V8 in zit is leuk maar totaal niet vergelijkbaar met de lotus

      Login om te reageren
  6. superhans zegt

    22 juli 2020 om 18:32

    Is de Opel Omega ook niet door Holden met V8 geleverd als Commodore?

    Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      22 juli 2020 om 18:37

      @superhans: of als ‘ute’ met omega basis?

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      23 juli 2020 om 08:57

      Klopt, van 1997 tot 2006 was de Commodore op Omega B basis. Het grote verschil is alleen dat de Holden breder was om het monteren van de V8 makkelijker te maken.

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    22 juli 2020 om 18:36

    Erg leuk en eigenlijk een koopje voor wat je krijgt…

    Maar zou met dit budget zelf toch liever voor een 2e generatie CTS gaan, óf een dikke STS gaan als het een Cadillac zou worden. Misschien wat minder bijzonder, maar hier in Nederland ook nog aardig zeldzaam. En beter in te zetten als daily driver. Dat blok van 7 liter in deze is eigenlijk net iets teveel van het goeie.

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      22 juli 2020 om 19:00

      STS is toch FWD? Vind ik in dit segment echt een no-go.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        22 juli 2020 om 19:20

        De generatie van 2005-2011 heeft gelukkig weer de aandrijving op de achterwielen. Die daarvoor had inderdaad wel voorwielaandrijving. Maar die is sowieso bij lange na niet zo mooi als zijn opvolger.

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        22 juli 2020 om 19:24

        @ stalensnuitje

        STS heeft achterwielaandrijving de Seville SLS had wel voorwielaandrijving.
        Heb zelf een CTS 3,6 , heerlijk autootje.

        Login om te reageren
        • p3r0x zegt

          22 juli 2020 om 20:32

          @monsieurleloure: toch allebei FWD volgens mij hoor. Afhankelijk van de generatie kan er wel verschil zitten tussen een dwars- of in lengte geplaatste motor.

          Login om te reageren
          • monsieurleloure zegt

            23 juli 2020 om 09:10

            @ p3r0x,

            Als jij wil dat de STS FWD heeft dan heeft ie FWD, alleen in het echt heeft ie RWD (-;

            Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          22 juli 2020 om 22:10

          @monsieurleloure: ha cool, ben ik niet de enige op AB. Ik heb een ook een CTS

          Login om te reageren
          • c5z06 zegt

            22 juli 2020 om 23:30

            @detroitv8: leuk!! Ik rij ook een CTS gen 2. Je ziet ze helaas te weinig.

            Login om te reageren
            • monsieurleloure zegt

              23 juli 2020 om 09:08

              @ c5z06,

              Welke motorisering heb jij in je CTS?

              Login om te reageren
              • c5z06 zegt

                23 juli 2020 om 09:38

                @monsieurleloure: Ik heb een model uit 2010 met de 3.6 AWD

          • monsieurleloure zegt

            23 juli 2020 om 12:00

            @ detroitv8,

            Welke motorisering heb jij in je CTS?

            Login om te reageren
  8. sudbina zegt

    22 juli 2020 om 18:36

    Dan heb je dus wel de laatste achterwiel aangedreven Opel in huis! (De Speedster tellen we even niet mee).

    Ik vind hem vet en zou hem best willen hebben. Hoewel ik denk dat het verbruik echt niet te harden is, maargoed..

    Login om te reageren
  9. v6ti zegt

    22 juli 2020 om 19:53

    De verkoop slofan van toen: Caddy Catera, the Caddy that zigs.

    Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    22 juli 2020 om 20:15

    Hey!!!!! Autoblog!!! Zie ik nu weer een gallery? Super!

    Login om te reageren
  11. volvo480gtt zegt

    22 juli 2020 om 20:16

    Vet ding zeg! Ik zou m wel willen zo.
    Is de foto van de kop van het artikel wel dezelfde auto? Het lijkt net alsof de 1e foto een auto is met xenon verlichting en in de advertentie een met halogeen verlichting

    Login om te reageren
  12. mpgc zegt

    22 juli 2020 om 20:28

    Dit apparaat spreekt me wel aan. Lingenfelter is een tuner van naam in de VS. Tuning zal dus wel goed zijn gedaan. Dit type Omega’s waren ook fijne auto’s. Heb er zelf ooit ook een gehad. Reed hellemaal niet verkeerd en zo degelijk als een tank. Toen het model uit productie ging kochten engelse politiekorpsen en de duitse snelweg politie grote voorraden in zodat ze er nog een paar jaar mee konden rijden. Dat zegt wel iets.

    Login om te reageren
  13. scrmeagle zegt

    22 juli 2020 om 21:07

    Ik vind dit fantastisch! Zelf ooit een Omega 3000 gehad! Begeerlijke auto net als de Lotus/Omega!

    Login om te reageren
  14. vaakbenjetebang zegt

    22 juli 2020 om 23:27

    De prijs is al aardig aan het oplopen. Voor een duizendje of 12 all in op NL kenteken was het een leuke drift missile geweest. Nu wordt het al zo duur dat je er dan net zo goed zelf eentje kunt bouwen. Misschien wel een leuk project. Eens kijken of ik voah wenagh wat bij elkaar kan scharrelen.

    Login om te reageren
  15. carmasterr zegt

    23 juli 2020 om 09:00

    Ik heb zelf een 2.5 V6 van ’95, dus ik word hier wel hebberig van.

    En even voor de goede orde: de C5.R is de raceversie van de Corvette. Hier logt dus een Le Mans-winnende GT1 motor in.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    23 juli 2020 om 09:09

    Hij is fijn! Maar dan wel even ombouwen naar Omega look van voor de facelift. Deze achterlichten maken hem echt heel lelijk.

    Login om te reageren
  17. AudiRS zegt

    23 juli 2020 om 09:16

    13k nu…

    Login om te reageren
  18. mopar zegt

    23 juli 2020 om 09:27

    Leuk weetje is dat de Cadillac versie zo’n 150-200kilo zwaarder was dan de Europese Omega versies vanwege de toen geldende veiligheidseisen in de VS. Geloof het of niet maar die waren ooit strenger dan in Europa.

    Daar moest je destijds zonder gordel om een aanrijding van een bepaalde snelheid (weet niet precies meer hoeveel) kunnen overleven. Daarvoor moesten er verschillende aanpassingen gedaan worden aan de Europese Omega om hem geschikt te maken voor verkoop in de VS.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      23 juli 2020 om 13:27

      Niet alleen destijds. Voor zo ver ik weet is ‘unbelted’ nog altijd een dingetje.

      Login om te reageren
  19. cossiekiller zegt

    24 juli 2020 om 20:10

    Heel dik dit, maar met 500pk en 17″ velgen gaat er geen al te geweldige remmenset onder zitten…

    Heel waarschijnlijk die van de MV6 met ca 200pk die toen al onderbemeten waren. Hmmm…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North