• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe zit het eigenlijk met een elektrische kever?

Auteur: willeme, gepost 17 februari 2022 om 12:00 – 7 Reacties

elektrische kever

Laten we eerlijk zijn: een elektrische kever is eigenlijk toch een topidee?

De Volkswagen New Beetle is een van de meest vreemde auto’s uit de recente geschiedenis. Uiteraard weten we allemaal dat de auto een eerbetoon was aan de originele Kever. Daar is op zich niets mis mee. Echter, de vorm van de Kever werd gedicteerd door de layout van de auto die Porsche bedacht. Stiekem was het overigens de Joodse ingenieur Hans Ledwinka die de layout bedacht, maar dat was in de jaren ’30 en ’40 nog niet bon ton in Wolfsburg.

De Kever had namelijk een viercilinder boxermotor. Deze werd achter de achteras gemonteerd. Hierdoor had je (relatief) veel ruimte in het interieur én grip in gladde omstandigheden. Echter, de New Beetle was in technisch opzicht een Golf. Dus met een overdwars voorin geplaatste viercilinder lijnmotor én voorwielaandrijving. Toch werden de proporties van de Kever gebruikt op dat Golf-platform. Als je erin zit, kun je dat ook zien. Je ziet relatief voor naar achteren, het dashoard loopt enorm ver naar voren en de ruimte achterin is krap.

elektrische kever

Ironisch (en iconisch)

De Beetle liep mee tot 2019. Ironisch, want sinds dat moment werd ook de Volkswagen ID.3 geïntroduceerd. Een C-segment hatchback met achterwielaandrijving en een motor op de achteras. Als je dan toch een kever gaat maken, dan lijkt het MEB-platform de ideale basis, toch?

elektrische kever

Welnu, de deur is niet helemaal dicht. Dat laat Volkswagen CEO Herbert Diess los in een Reddit interview-sessie. De aanstelling van Diess zorgt voor de EV-transitie bij VW en dat de modellen en managementcultuur ietsje relaxter is. Denk aan het dragen van spijkerbroeken of gebruik maken van sociale media. Piëch en Winterkorn wisten niet eens wat spijkrbroeken überhaupt zijn, laat staan social media.

  • elektrische kever
  • elektrische kever

Komst elektrische kever

Enfin, terug naar Diess. Hij bevestigt namelijk dat de nieuwe schaalbare platformen ervoor zorgen dat er meer variatie mogelijk is. Volgens Herbert Diess is de Microbus de meest emotionele auto in de geschiedenis van Volkswagen. Die auto heeft de grootste prioriteit om terug te keren. Maar, daarnaast is er nog ruimte voor meer iconen.

elektrische kever

Het is overigens niet de eerste keer dat Herbert Diess niet onwelwillend staat ten opzichte van een elektrische Beetle. Al enkele jaren geleden (in 2018) bevestigde hij dat een Kever met gemak op het MEB-platform te plaatsen is. Wanneer de elektrische Kever dan daadwerkelijk gaat komen, is niet duidelijk.

Meer lezen? Check hier onze special over de Volkswagen New Beetle!

Ook interessant!

  • Video: New Beetle begrijpt zwaailicht niet, crasht
  • Maken of kraken? Retro EV doet Volkswagen Kever na
  • Dururste Kever van Marktplaats
    Dit is de duurste Kever van Marktplaats
  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

beetle, Elektrisch, herbert-diess, kever, new-beetle, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Gespot – De enige Infiniti FX Vettel Edition van Nederland
Volgend bericht: Video: Porsche Boxster ervaart het lokale luchtruim »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    17 februari 2022 om 12:33

    Benieuwd of drie keer dan wel scheepsrecht is. De New Beetle en het meest recente model Beetle waren nou niet het geslaagde retro-design zoals de Mini of Fiat 500 dat wel zijn.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 februari 2022 om 12:51

      Mini is inmiddels ook een parodie op de eerste New Mini.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 februari 2022 om 13:42

        Hmm. De 911 is al sinds 1963 continue op de markt, die is ongeveer vergelijkbaar gegroeid en groter geworden als de MINI tov de briljante Issigonis mini.

        Login om te reageren
  2. baserace zegt

    17 februari 2022 om 12:38

    Ik zeg: Direct doen! De mini Electric is volgens mij ook best een succes (zie ze iig regelmatig) en de doelgroep die een beetle wil (empty nesters) kan hem nog betalen ook..

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      17 februari 2022 om 13:30

      “ik zeg”

      we begrijpen dat jij dit zegt, je naam staat erboven

      Login om te reageren
  3. gekketurbo zegt

    17 februari 2022 om 13:23

    Kever cabrio meteen introduceren. Zou een mega hit zijn in California en Florida! Ook in Europa is er nog steeds geen EV cabrio…

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    17 februari 2022 om 15:17

    In Amsterdam heb ik al meermalig een omgebouwde kever 1200 zien rijden die elektrisch aangedreven is. Wel geinig !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North