Hoeveel afgedankte Audi’s tel jij hier?

Auteur: , 135 Reacties

Dat zijn er veel he! Het bizarre is dat al deze (zo goed als nieuwe Audi's) binnenkort de shredder in zouden gaan.

Afgedankte Audi's

Wat we hier zien is een opslagplaats (oud vliegveld?) ergens in de buurt van Ingolstadt. Het zou hier gaan om zo goed als nieuwe Audi’s die niet meer te slijten zijn. Zoals we weten staan de autoverkopen in Europa zwaar onder druk en in Duitsland is dat niet anders.

Om de markt niet verder te overspoelen schijnt het zo te zijn dat deze auto’s uiteindelijk gesloopt worden, hoe vreemd dat ook klinkt. En voordat alle Audi haters beginnen te lachen: grote kans dat jouw favoriete merk ook ergens zo’n opslag heeft.

Een Duitse krant ging nog op onderzoek uit, maar kwam niet verder dan een woordvoerder die niks wilde zeggen. Hoe het exact zit zullen we wellicht nooit weten, maar een vreemd verhaal is het wel. Speculeren kan in de comments! (bron: zerohedge.com, via jalopnik.com)

Een grotere foto kan je HIER zien, of je neemt zelf een kijkje op Google Maps.

UPDATE: blijkbaar weer een onzin-verhaal uit de Amerikaanse/Duitse roddelpers. Deze Audi’s zouden namelijk niet de shredder in gaan. De locatie (Probfeld, nabij Ingolstadt) op deze foto is een centrale plek waar auto’s worden opgeslagen van alle Audi productielocaties wereldwijd, die wachten op aflevering aan eindklanten die hun nieuwe Audi ophalen bij het Audi Forum in Ingolstadt.

Deze locatie in Probfeld wordt tevens gebruikt als buffer voor auto’s die worden uitgeleverd aan autoverhuurmaatschappijen of worden ingezet als company cars voor werknemers van Audi AG. Gemiddeld 13.500 auto’s – afhankelijk van het seizoen – staan tijdelijk geparkeerd op deze locatie. Alle auto’s op deze locatie zijn reeds verkocht, of worden verkocht. De auto’s worden dus NIET vernietigd.



135 reacties

Voor een tientje per auto wil ik er wel wat over kopen
@Lucb: Dat willen ze dus juist niet. Ze willen het liever weg gooien dan het goedkoop van de hand doen.

Of je het er mee eens bent of niet het doel is om het imago ‘duur’ te houden en daar hoort je voorraad goedkoop dumpen dus niet bij. Logisch, maar pijnlijk idd.
@911GT2: … dat je mijn reactie ook nog serieus neemt
@Lucb: Sorry, op AB blijf je je verbazen soms… ;)
@911GT2: Haha, dat klopt ;)
@911GT2: triest is het. Direct al die groene labels intrekken!!! Duurzaamheid is óók milieuvriendelijk…
@Svenska_Aeroplan_AB: daarom zijn slaat heel die oldtimer heisa nergens op. Het is veel milieu vriendelijker om een oude auto te blijven rijden dan een nieuwe ‘schonere’ te kopen. Bij de productie van een auto wordt zoveel verbruikt dat je dat nooit meer inhaalt.
@sketcher: Na een tijdje gaat je oldtimer toch kapot, en wat komt er dan in de plaats? Een nieuwe auto, waardoor je een tijdlang met een onzuinigere auto hebt rondgereden om dan toch maar extra te vervuilen met het produceren van een nieuwe auto.
@Yeelen: Dit slaat natuurlijk nergens op. Als jij langer doorrijd met je auto hoef je minder snel een nieuwe te kopen. Dat je op een later tijdstip alsnog een nieuwe moet kopen heeft daar niks mee te maken omdat een ander die sneller nieuwe auto’s koopt dan al zijn 3e of 4e auto koopt.
@Yeelen: Wat johanz911 ook al zegt. Hoe langer je met je auto blijft rondrijden hoe minder nieuwe auto’s je hoeft te produceren. Ik ben mijn met 13 jaar oude Land Rover een stuk milieu vriendelijker dan mijn buurman die elke 3 jaar een nieuwe auto koopt. Gewoon cradle to cradle berekening. Ik blijf nog lang met mijn auto doorrijden dus dat verschil wordt alleen maar groter.
@sketcher: Ik heb het meer over de overstap maken van een oude en meer vervuilende wagen naar een moderne en efficiëntere wagen, waarmee je dan wel langer dan 3 jaar mee rondrijdt :) Overigens heb ik niets tegen klassiekers en oldtimers, maar je rijdt er niet mee rond om onze lucht te redden.
@sketcher: Wat precies ‘duurzamer’ is laat ik maar in het midden. Maar gebruik in het kader van langer of korter in je auto rondrijden ajb niet de term ‘Cradle to Cradle’. Elke dag een nieuwe auto kopen kan namelijk (in theorie) hartstikke Cradle to Cradle zijn. En een “cradle to cradle berekening”? Misschien dat je een LCA bedoelt…
Klok en klepel.
Dit doet beetje pijn
Maximaal moeite doen om een 2e hands overpriced model te kunnen kopen
En de fabriek … Hoppa zo de schreddert in
@st33fie: shredder, zonder t
@545e60: Welkom in 2013…
@dawwg: Dankje, maar we zitten al in mei. Beetje voor een welkom laat vind je niet?
erg jammer dat streetview het niet doet, anders had ik er even een uitgezocht!
Ik dacht al, die blijven in Brussel maar exemplaren bouwen van de geflopte A1. Daar staan ze dus…
@Carreza: Zo erg is die niet geflopt. Meer dan 10% van Audi’s verkopen is een A1

Wel raar dat ze deze auto’s niet gebruiken voor onderdelen of iets. Er zal toch wel iets beters te bedenken zijn dan deze allemaal te slopen..?
@BRT: Dan moeten ze al die auto’s uit elkaar halen.. Zo’n audi monteurtje kost al gauw €100 per uur. Reken maar uit. Oh ja, eerst moeten ze 3 uur zoeken voor dat ze eindelijk weten wanneer en waar ze kunnen beginnen.
@BRT:

Een nieuw onderdeeltje is één druk op de knop, demonteren niet…
Lijkt me sterk dat er zo ook een vliegveldje lambo’s bestaat. Maar toch, zonde!

Gewoon voor een prikkie laten misbruiken! een mega grote distruction derby houden ofzo!

Dan kan je ze altijd nog schredden!
@lamdi:
Zou geweldig zijn voor topgear! om daar gewoon een derby oid te houden :P
Dit is wel bizar, er zal toch wel een betere reden te bedenken zijn. Afgedankt na quality control ofzo?
@towi1989: Zulke grote parkeerplaatsen bestaan niet…
@norge: De enige reden dat Hyundai dit niet heeft is omdat ze geen quality control doen…
@norge: hahaha, af en toe ben je toch best wel een held.
@norge: Ooit al naar Disney World geweest? :p
@towi1989: Nee, hier staan de Audi’s die door de kwaliteitscontrole kwamen.
Zijn dit niet toevallig de auto’s die productie fouten hebben. Lijkt me erg onzinnig om zulke hoeveelheden auto’s af te schrijven in de schredder. En volgens mij is Audi niet een merk die om klanten verlegen zit. Zowel nieuw als gebruikt gaan ze lekker over de spreekwoordelijke toonbank. Ben benieuwd naar het hele verhaal wat hierachter zit.
@zeevink: dan hadden er nog veel meer gestaan
@zeevink: Dan zouden bijna alle Audi’s fabriek af er staan…Uit de testen is namelijk gebleken dat Audi’s fabriek af meer dan 1 fout bezitten. Dus wie een Audi koopt koop een auto met gemiddelde meer dan 1 fout bij de levering.
als er niet teveel beveiliging is kan je er gewoon eentje stelen haha
@@ut0: En waarom dan specifiek hier? Overal staan auto’s die je ‘gewoon’ kan stelen.
@towi1989:
omdat deze minder snel gemist zouden worden?
@RazorHead: Omdat je met een auto van deze parkeerplaats nogal snel opvalt. Er zit namelijk geen kenteken op…
@RazorHead: was niet naar jou bedoelt
@towi1989: lijkt je dat dan niet duidelijk …
@@ut0: Dit soort organisaties hebben hun zaken meestal behoorlijk in orde dus het zal de heus niet ontgaan. Daarbij moet je nog maar eens op het terrein zien te komen, laat staan onopgemerkt met een auto weg zien te komen.

Er zijn betere opties.
@towi1989: ja maar het was eigenlijk maar om te lachen , ik meende dat niet
Ik vind het verschrikkelijk. En nee, niet omdat het Audi’s zijn…maar omdat het een verspilling van grondstoffen en energie is.
Terwijl ik toch meende iets te hebben geleerd bij de opleiding/cursus BKC over vraag & aanbod, kostprijs, productie en ‘break-even’…
@FrankypankyV8: Gelijk heb je! Dat dit anno 2013 nog bestaat (en zeker niet alleen bij Audi) is gewoon absurd.
@FrankypankyV8: +1 pure verspilling die nergens voor nodig is.
Volgens mij worden deze ook nog wel verkocht. Voor onderdelen dat zie je wel meer.
De opslag van “mijn” merk kan nooit zo groot zijn…, er staan er daar meer dan “mijn” merk er in zijn gehele geschiedenis heeft gebouwd….
M’n andere merk heeft zeker in het verleden ook zoiets gehad, De laatste Roadsters zijn van 2005 en er zijn er in 2007 nog “nieuwe” op kenteken gezet.
@jrk68: Fiat Multipla? Past perfect bij de grootste internetheld!
Mijn favoriete merk is Pagani. Waar is die opslag zegt u?
@rikus: mijne Spyker…hoeveel auto’s hadden zij ook alweer gebouwd in 2012? :-)
Als je deze auto’s goedkoop van de hand doet daalt de goede restwaarde van de reeds verkochte auto’s natuurlijk direct. Wel begrijpelijk dus, zij het wel zonde…
Een verspilling zou je zeggen, maar niet van geld helaas. Omdat deze auto’s daar wachtend op een parkeerplaats en de waarde van de voorraad dagelijks afschrijft (stock obsolenscense met een mooi woord) levert het voor Audi meer geld op door ze te schredderen en nieuwe wagens te verkopen dan veel moeite te steken in het verkopen van “oude” auto’s zonder marge. Daarnaast is het parkeren van en onderhouden van de voorraad niet goedkoop. Toevallig ben ik nu onderzoek aan het doen naar o.a. de kosten van voorraden in de automotive industrie daaruit blijkt ook dat zulke voorraden voor enorme kostenposten zorgen en eigenlijk niets opleveren. Jammer maar helaas.
En toch vind ik het zonde! Het is mijn merk totaal niet maar je kunt er wel een hoop mensen gelukkig mee maken door de auto’s dan maar goedkoper weg te doen.
@rufctr01: Straks rijdt iedereen een premium Audi. Dan krijgen té veel mensen een te hoog status gehalte!
@flin95: ben ik even blij dat ik iedereen niet ben
Dit komt inderdaad veel vaker voor:
http://krystyne20.hubpages.com/hub/Automakers-Too-Proud-to-Slash-Prices

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1263548/Now-did-say-left-car-The-28m-backlog-perfectly-driveable-vehicles-waiting-SCRAPPED.html
@empyreum: dat artikel van Daily mail was om de mensen in een zuinige en schone auto te krijgen. Die komen dan niet meer de weg op. Blijft zonde!
@rufctr01: Een afschuwelijke en ronduit belachelijke regeling. Heeft niets met milieu te maken, maar met economie en, vooral, belastingen. Maar politici mogen dat natuurlijk niet zeggen, dus hangen ze er een groen strikje rond.

Groener dan die Polo’tjes, 206’jes en consorten die daar staan ga je het toch niet krijgen…
Zonde een enorme verspilling van energie dat deze wagens gebouwd zijn.

Ik zou ze niet laten shredden maar ze laten vernielen bij gebruik in films en promo activiteiten. Dan hebben er mensen tenminste nog iets aan.
Bij het uitbreken van de crisis in 2008-2009 zagen we dit soort luchtbeelden ook; duizenden auto’s in de havens, op oude vliegvelden, enz. Ook toen rees na een jaar of anderhalf, twee de vraag waar die dingen waren gebleven. Sloop lijkt het meest waarschijnlijk. Bizarre vorm van kapitaalvernietiging.
@RRRobert: je had een jaartje of twee geleden in de haven van Antwerpen eens een kijkje moeten nemen en het aantal Cadillacs tellen. Dat hou je ook niet voor mogelijk. Ik weet niet of er nu nog (zoveel) staan, maar toen had ik echt een WTF-moment…
Mooi, hoe meer er daar staan hoe minder op de weg.
@norge: zou zeggen, doneer er een paar aan mij, gebruik ik ze wel voor demolition derby’s
Er stonden toch ook ergens in nederland een stapel saabjes ?
Het schijnt iets met afgedankte leasers te zijn, maar toch…

http://www.geoin.de/donaumoos/images/impressionen/audi4400.jpg
@Tschilpje: Kijk, daar hebben we meer aan.
Ik zie Audi TT’s, Een A6 Avant van circa 2004, een A2, een A6-sedan van een paar generaties terug etc etc.

Allemaal auto’s die zeker niet NIEUW zijn, maar ook niet zo oud dat ze per definitie ‘schroot’ waardig zijn. Als ’t auto’s zijn van zo rond de wisseling van het millenium, dan zijn ze toch stuk voor stuk al weer een jaar of 10 oud. In de jaren 70 vielen na 10 jaar de gaten in de bodem, maar bij die verzinkte Audi’s zit dat er tegenwoordig niet meer in.

Anyhoe: hoe schokkend ’t ook mag lijken, ’t is de realiteit.
@sjamp: Ik durf trouwens niet met zekerheid te zeggen dat deze foto actueel is. Het lijkt erop dat de auto’s die er staan nog regelmatig verplaatst worden. Ook valt deze foto niet ergens in de luchtfoto te plaatsen. Maar het geeft toch een leuke impressie :)!
@Tschilpje: Echt wel is die foto goed te plaatsen bij de Google foto.

Links, rood dak, net daarboven, slootje, met kleine bocht. Zeg maar een stukkie onder de ballon met de A op de kaart. T-splitsing s12048 en Brandheimerweg. Duidelijk vanaf deze plek genomen: openbare ruimte.

In de verte zie je de rijen breder worden (ipv 2 rijden een stuk of 6 en veel verder aan de horizon staan er gigantisch veel.
https://maps.google.de/maps?q=48%C2%B040%2751.27%22N+11%C2%B022%2714+.09%22E&ie=UTF8&ll=48.679804,11.363887&spn=0.002749,0.008256&hnear=0x479ef99dbf666c95:0x18adaf5140ad7a05,%2B48%C2%B0+40%27++49.04%22,+%2B11%C2%B0+21%27+51.48%22&gl=de&t=h&z=18
@sjamp: sta je ook raar te kijken, midden op het platteland staan ineens 10.000 audi’s geparkeerd
http://www.geoin.de/donaumoos/images/impressionen/audi4400.jpg " alt="Image" />
@Tschilpje: Oke, in ieder geval een plaatje met iets meer zicht op de gestalde voertuigen :)
En waarom zou dit niet gewoon een distributiecentrum zijn waar de auto’s (tijdelijk) wachten op transport.
Zo te zien zijn de auto’s nderdaad nieuw, de meeste zitten in het witte plastic.
Maar er is geen reden om te denken dat de auto’s “onverkocht” zijn.
Bij mijn weten worden auto’s pas geproduceerd als de order van de dealer binnen is.
Kan ook niet anders met alle opties. kleuren etc.
Uizondering zijn de “specials”, aanbiedingen met extra opties en uiterst beperkte keuze (twee kleuren) die voor een relatief lage prijs woren aangeboden. Maar die gaan altijd samen met een (reclame) campagne en worden wel verkocht. Bovendien zijn de aantallen redelijk gelimiteerd, het is niet zo dat de fabriek die dag in dag uit maakt.
Hier in Nederland vind je ook zulk soort parkeerterreinen, waar de schepen uit het verre oosten aankomen en uitgeladen worden.
Zie hier: http://goo.gl/maps/wwO5a
@Dino2400: Exact, geen enkel modern bedrijf zal zulke grote voorraden aanhouden. Ga maar na, ze maken misschien 50% winst op een auto in het hele proces. Voor elke auto die ze voor niets produceren moeten ze nog een extra andere auto verkopen voor dit uit kan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Just_in_time_(business)
@Dino2400: dan is het wel een heeeeeel erg slecht gekozen locatie
@Dino2400: Je zou inderdaad zeggen dat autofabrikanten Built-to-Order (BTO) zouden produceren. Dit is echter helemaal niet het geval. De laatste jaren is er wel een verschuiving van Built-to-Stock naar BTO maar nog lang niet alle fabrikanten doen het op die manier en al helemaal niet voor het grootste deel van hun productie. Het nadeel van BTO is namelijk de langere levertijd, de auto moet vanuit niets worden gebouwd. Ook dat is een reden waarom nog steeds voor de voorraad wordt geproduceerd. Overigens is dit vooral voor volumemerken een groot probleem, de wat duurdere auto’s zijn vaker geïndividualiseerd en worden dus vaker BTO geproduceerd. Ik weet toevallig dat BMW een aantal jaar geleden flink heeft geinvesteerd in het online kopen van een auto om vervolgens de wagen vanuit niks te gaan bouwen. Dat leverde zowel minder voorraad vorming en ook een kortere levertijd.

De wagens worden pas gemaakt als de orders van de dealers binnen zijn inderdaad, maar een dealer bestelt zijn wagens op basis van voorspellingen. De fabrikant gaat vervolgens aan het bouwen en de dan nog “blanco” wagens worden dan gespecificeerd a.d.v. de wensen van de klant. Maar als niet alle modellen verkocht zijn moet de dealer zelf wagens samenstellen die lang niet altijd verkocht worden.
@roeliusmaximus:
Klopt, toen ik er een bestelde werd ik een week later teruggebeld door de dealer met de vraag of ik een overjarige voorraad auto wilde. Als ik daar op was ingegaan leverde dat meer korting op en slechts 2 weken levertijd t.o.v. 3 maanden BTO.
Dan had ik wel met raamslingers achter gezeten en had ik nog wat zaken gemist.
@roeliusmaximus: Exact. Tel daar bij op dat grote autofabrikanten ook nog te maken hebben met enorme werknemersaantallen die ze niet eventjes, als de automarkt een magere periode doormaakt, van de ene op de andere dag op straat kunnen zetten. Dus produceren we maar verder en zetten we de overproductie maar ergens op een paar velden…

Ziek maar inderdaad niets nieuws. Zodoende heeft het dus ook helemaal geen zin om op het energieverbruik voor de productie van een auto te letten…
@lemans96: Precies, ik denk dat dat zelfs de primaire reden is waarom dit gebeurt. Die werknemers in de auto-industrie in Europa en (tot voor kort) in Amerika hebben zo’n sterke vakbonden dat het bijna onmogelijk is om de loonkosten terug te schroeven als de vraag inzakt. Tsja en als je die lonen dan toch al moet betalen (natuurlijk in de westerse wereld sowieso al een aanzienlijk deel van de kostprijs van een auto), denken sommige bedrijven laat ze dan ook maar auto’s bouwen, want dan kunnen we hopelijk nog een deel van de kosten terugverdienen (met korting of als de economie toch weer aantrekt).

Gaat dat echter te lang door krijg je een situatie als deze natuurlijk, teveel onverkochte auto’s die wanneer je ze op de markt brengt de prijs van zowel nieuwe als tweedehands auto’s van je merk enorm onder druk zet. Bij een volumemerk kan je nog wat langer ervoor kiezen om de auto’s te verkopen tegen bodemprijzen om dan in ieder geval volume te maken (krijg je weer inkomsten voor onderhoud voor terug en als je een beetje redelijk product bouwt een ‘customer base’ die misschien de volgende keer weer terugkomt). Bij een marketing merk als Audi komt echter ook nog de imago-schade om de hoek waardoor dat minder een optie is.

Ik weet nog dat GM op een gegeven moment ook hele parkeerplaatsen en loodsen vol met Tahoe’s/Suburbans/Escalades had staan, denk dat die ook vernietigd zijn.
@roeliusmaximus: OK, klinkt als een redelijk verhaal, maar toch blijft het vreemd.

Bij BTO is er geen sprake van “blanco” auto’s die vervolgens worden opgetuigd met specs van de klant, de bestelbrief hangt aan de auto vanaf het begin van het productieproces tot aan het eind. De stickers met barcodes vindt je vaak nog terug, onder de stoelen, de motorkap of onder bekleding.

Verder is Just In Time zo’n beetje uitgevonden in de auto industrie. Er worden pas bumpers, schroefjes en uitlaten aangeleverd precies op het moment dat het nodig is. Voorraad kost nou eenmaal geld. Dan blijft het vreemd dat een autoproducent modellen blijft produceren terwijl er zoveel voorraad is dat ze ze tien kilometer verderop op een parkeerterrein moeten dumpen.

Anyway, ze doen maar.
Alles voor de “aandeelhouderswaarde”
@Dino2400: Voor verkoop binnen Europa zullen ze inderdaad ‘op klantbestelling’ produceren. Maar voor de export naar Azie en de Amerika’s gebeurt dat niet omdat het transport simpelweg te lang duurt. Voor dergelijke markten wordt doorgaans op importeursbestelling gebouwd, en alleen bij heel specifieke wensen (en evt. de topmodellen) op klantbestelling.

Maar afgezien daarvan willen veel producenten, als de vraag even inzakt, nog wel eens een voorraadje opbouwen van populaire modellen en configuraties, die raken ze normaal gesproken toch wel kwijt. Met name dat is de laatste paar jaar wel een paar keer fout gegaan, zodat voorraden gedumpt of gescrapped moe(s)ten worden.
gewoon de boel verloten onder de fans!
Zijn ze er inneens van af en zijn die fanboys ook blij zijn!
@RazorHead: Dan krijg je ineens wel hééééél vééééél fans!
“Im Ort ansässig ist ein Logistikunternehmen, das sich hauptsächlich mit der Lagerung und dem Umschlag neuer Automobile der im benachbarten Ingolstadt ansässigen Audi AG beschäftigt.”

Nu is Wikipedia niet de meest betrouwbare bron, maar het klinkt aannemelijk.
Staat er geen mooie A5 meer tussen? ;-)
@320ci: nee, die bestaan niet.
@rufctr01: persoonlijke mening dunkt mij
Genoeg DSG bakken (sorry S-tronic) voor iedereen! (die nog wel goed zijn)
Dit is geen ongewoon beeld, gebeurd ook met bijvoorbeeld LCD tv’s en andere producenten. Er zijn bedrijven in gespecialiseerd, er moet ook bewijs geleverd worden dat elk product niet meer bruikbaar en totaal vernietigd is. Met het goedkoop dumpen van je producten verzadigd de markt en ben je je eigen concurrent. Kortom niet in het belang van bedrijven die dure goederen maken die je niet ieder jaar nieuw koopt, bijvoorbeeld een TV of auto.
Ik vraag me af waar zijn die Audi boys …. hor niemand over deze artikel …. Hahahaha
@adii: deze artikel? Jij niet Nederlands kunnen? Ga jij maar weer in je golfje uit 1990 met een te dikke uitlaat eronder, a.k.a. Petjes bakkie.

Je mag nog wel even verder dromen om een Audi boy te worden:D
@flin95: hahahaha dombo ben geen VAG boy …… En ook geen Hollander ….. Die met een dikke uitlaat onder z’n wagen ….. De groente Audi boy ….. Hahahaha
@adii: Haat aan VAG/Audi boys. Zolang je zelf een Audi koopt vind ik het anders dan dat je er een van de zaak krijgt. Dan heb je de zuinigste versie met wieldoppen etc. BAH!
@flin95: dat wil je een mens toch niet aandoen? Audi is niks meer dan een rammelvrije VW.
@rufctr01: hahahaha
@rufctr01: Yeah right man, die Audi’s van tegenwoordig lijken teveel op elkaar. Iemand uit de straat (heeft eigen Audi dealer) rijdt altijd een andere Audi. Kan ze niet eens meer uit elkaar houden. Vorige maand een a4, bleek het een a8 te zijn. Die lijken echt zoveel op elkaar hallelujah

Overigens is het wel heel erg kicke als hij met een r8 aan komt rijden. Dan vind ik Audi’s opeens wél leuk, eveneens een (r)s6 ;)
Doodzonde
Nu doet mijn hartje wel heel veel pijn hoor.
@kapiteinaudi: als fan van Audi kan het gelukkig niet je ‘autohart’ zijn ^^
Gebeurd helaas niet alleen met auto’s. Ondanks dat dat redelijk stukjes kapitaal per stuk zijn.
Maar heb misschien een jaar geleden een docu. gezien. Ging toen over kleding.
Hoe de ‘top’ merken niet te goedkoop op de markt willen komen omdat het ‘premium’ image kan schaden.

Draait allemaal om vraag en aanbod, en anders een kunstmatige schaarste.
Totdat er een andere speler op de markt komt en laat zien dat het wel goedkoper kan tegen weinig/geen kwaliteit verlies.
Oei, dat zijn een hoop heitjes voor een karweitje als je die mag wassen :-)
Gewoon een groot bedrijf met veel werknemers en een hele grote parkeerplaats ;)
@edj44: en dat bedrijf is Audi zeker?
Lijkt erop dat het gewoon een overslag terrein is. Deels met gebruikte Audi’s die uit de lease terugkomen en nog verkocht en vervoerd dienen te worden. Ook nieuwe Audi’s zouden er staan om nog vervoerd te worden. Zie: http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/wochennl432010-Die-Blechlawine-vom-Donaumoos;art1735,2339107
@mrr: goed artikel dan van AB!
@mrr: Top, dit artikel verklaart met mysterieuze terrein. Wat wel opvalt, is dat gezien de dagproductie van Ingolstadt van 2.500 auto’s, het relatief nog meevalt hoeveel stuks er zijn opgeslagen. Het meeste gaat (moet) direct op de trein.
@SummerSky: Het zou nogal vreemd zijn als dat niet zo was, een bakker bakt ook geen brood om vervolgens zéker te weten dat hij het weg gaat gooien… Een beetje zonde.
@mrr: Een soort transit-zone als het ware?
Weet je wat ik met die auto’s zou doen als ik Audi was? Zorgen dat alle fabrieksarbeiders er eentje krijgen. Het klinkt toch niet als iemand je vraagt waar je werkt en wat je rijdt dat je moet zeggen; “Ik werk bij Audi, en ik rijd in een oude Fiat Punto”. Iedereen die geen Audi rijdt eentje geven, en wat overblijft verdelen onder de fabrieksarbeiders die wel Audi rijden (en dus kunnen vernieuwen). Eventueel kunnen ze er zelfs iets regelen dat als een van de kinderen van zo’n fabrieksarbeider zijn rijbewijs haalt, Audi een overgebleven klein autootje (A1 of A3) doneert.
@Edge: tuurlijk, Sinterklaas. Jij bent zeker ook lid van de vakbond? Dat werkvolk moet je uitknijpen en opjagen, meer niet.
Dit werpt wel een ander licht op de winstmarges die gehanteerd worden. Als er zo een hoop autos kunnen weggegooid worden moet er wel enorm winst gemaakt worden op de verkochte exemplaren.
En dan maar zeggen dat de verkoop zo goed gaat! Niet Audi??
(maar wie het schoentje past trekke het aan)
@Edge: Dat kan waarschijnlijk ook wel. Bij MB in ieder geval wel. Een keer per jaar mag je, met korting, een nieuwe Benz uitkiezen. Deze “Jahreswagen” zijn bijzonder gezocht onder tweedehandskopers, en de arbeiders (en overige medewerkers) krijgen er ongeveer evenveel voor terug als ze er zelf voor betaald hebben.

“Werks- und Dienstwagen von Mercedes-Benz

Nicht selten wünschen sich viele Menschen einmal, stolzer Besitzer eines Mercedes-Benz zu sein. Häufig erfüllt sich dieser Traum durch den Erwerb eines Mercedes-Benz Jahreswagen , denn diese kosten dabei nicht soviel wie ein vergleichsweiser Neuwagen . Mercedes-Benz Jahreswagen stammen immer von Mitarbeitern und Angestellten des Unternehmens, die die Neuwagen vergünstigt angeboten bekommen und dann nach spätestens 12 Monaten weiterverkaufen. So erhält der Käufer eines Mercedes-Benz Jahreswagens ein erstklassiges Modell in einem Top-Zustand inklusive zahlreicher Extras”
@Dino2400:
Is bij BMW idem.
In het personeelsblaadje bieden werknemers aan om een BMW volgens jouw wensen te bestellen en die kun je dan na een jaar van hun overnemen.
Ruikt naar een broodje aap. Alsof ze die dingen niet via een of andere schimmige handelaar of dictator kwijt kunnen.
Sorry Robbie, maar zo kloot men Frederik! Niks shredder, niks “zo goed als nieuwe Audi’s die niet meer te slijten zijn”. Waar haal je die onzin toch vandaan? Of haal je 1 mei en 1 april door elkaar? In ieder geval verwacht ik zulke onware sensatieberichten niet van je en kan dit zeker niet waarderen.
Hmmm… wat mij betreft idd een vaag nepverhaal. Ff Googlen toont dit over het plaatsje Probfeld met exact dit parkeerterrein als je naar de map kijkt:

“Economie
Inwoner van de plaats is een logistiek bedrijf dat zich vooral bezig met de opslag en overslag van nieuwe auto’s, gevestigd in het naburige Ingolstadt Audi bezig.”

Opslagterrein dus voor te vervoeren nieuwe Audi’s per trein over Europa…

Pfff…

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=de&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FProbfeld
aan alle oost-europese autodieven: ga daar eens je slag slaan op een nacht! Geen kat die het merkt en bij Audi zullen ze er geen traan om laten.
& de gewone mensen hun auto word niet meer gestolen!

Ik wil nu niet de milieu-hippie uithangen, maar dit vind ik schandalig!!
Doe er iets nuttig mee! Verkoop de onderdelen ofzo, er zijn zo veel nuttige dingen te doen met auto’s!
Degsnoods geef je ze aan TopGear en laat ze er hun gang mee gaan, dan hebben we er op z’n minst nog eens mee kunnen lachen. Maar niet gewoon de auto-pers in en weggooien aub!!

Waar zitten die EU-bobo’s nu? ipv het gewone volk te belasten op elke co2 die ze uitstoten, kunnen ze beter deze zaken aanpakken!

Maar ach, bij europa doen ze alleen het makkelijke en polulaire werk, echte problemen aanpakken? nee toch! Dan krijgen ze geen gratis reisjes meer van de industrie…
@vale46:
Sorry hoor! Maar je verhaal slaat echt nergens op. Lees eens de link, die @mrr om 20:19 heeft geplaatst. Dan weet je, dat het één groot onzinverhaal is. Het zijn allemaal auto’s, die op transport staan te wachten.
Mag topgear er geen bommetje plaatsen ofzo? Dan hebben we er tenminste nog iets aan :)
@jrk68: tuurlijk is de opslagplaats van jouw merk zo groot niet.. smarts nemen nog de helft van de plaats van de doorsnee audi niet in :D
Kan geen reacties lezen op iphone 5
Schande. Dat het gerecht hier niet in tussenkomt.
Zouden deze auto’s moeten weggeven aan liefdadigheidsinstanties. Rood kruis, Artsen zonder grenzen, WWF,…..
Nieuwe auto’s vernielen om de verkoopprijs hoog te houden. Wat een energieverspilling bij het vernietigen.
Vakbonden, hallo, wakker worden…. Oh,ja, in Duitsland leunt de vakbond nogal sterk aan bij het bestuur ipv de werkmens.
Sommige merken houden bewust geen voorraad aan in hun supplychain (Toyota). Daarmee zou je dit dus grotendeels kunnen voorkomen.
@vluggejapie:
Alle merken doen dat tegenwoordig. Just in time productie is een uitvinding van de vorige eeuw door Japanse autobouwers. Je hebt geen opslag nodig voor je voorraad, je voorraad ligt niet te verpieteren voordat je het gaat monteren en je houdt niets over wanneer je overgaat op een ander model. Dat scheelt een hele hoop kosten. Echter, als er een verstoring in de aanvoer van één onderdeel is, staat gelijk de hele productie stil en beginnen de overige onderdelen gelijk op te stapelen omdat de productie daarvan wel gewoon doorgaat. Dat is wat er gebeurde door de aardbeving in Fukushima.
Dat heet economie.
Vergeet niet, het zijn lange of korte termijn “leaserts “geweest die deels hun geld al hebben opgebracht en deels afgeschreven zijn.

Zo zit er in NL een grijze bestelbus importeur, waar wij kopen.

Voorbeeld : Siemens in Duitsland heeft ineens 200 Sprinters nodig voor eonbepaalde tijd.
Die worden geleverd door Mercedes, wit, standaard en anoniem. (geen reclame)
Siemens heeft ze niet meer nodig, Mercedes neemt ze terug.

Dan moet Mercedes ze slijten; en omdat geen enkele dealert zgn Sprinters op de “Hof” wil hebben staan (want waarom zou je dan een nieuwe kopen???), moeten die dingen geruisloos in de markt verkocht worden, zonder Mercedes imago te schaden.

Dan een vriend van me, moet Mercedes gaan rijden, kiest een C.
Krijgt een tijdelijke C diesel van Mercedes.
Belt Benz op en zegt “ik houd deze wel, makkelijk, hoef ik geen kleur, uitvoering en andere onnozelheden uit te zoeken (hij lijkt op mij )
Geen sprake van zegt Mercedes, u komt langs en gaat met de verkopert zitten voor de auto en de opties.
Hij heeft de verkopert doen blozen door zijn uitvoering bijna standaard te bestellen.
Want juist in de extra’s zit de winst.
@desjonnies: Nee, dat zijn geen leaserts geweest. Volgens de post betreft het auto’s die nog het eigendom van Audi zijn. Waarschijnlijk fabrieksvoorraad die een paar maanden heeft gestaan, zodat het de modelserie vorig jaar betreft.
Tsja als je geen fabrieken mag sluiten.. :’)
Ik zag laatst een vrachtwagen helemaal vol met melkpakken bij de AH staan.
Ik denk dat het slecht gaat met AH!!!
Het is een perverse wereld waarin bruikbare producten worden vernietigd om de economie draaiende te houden…
Van alle merken die ‘premium’ wilden worden – en dat zijn er nog al wat – is het eigenlijk alleen Audi snel gelukt. En dat heeft hier alles mee te maken.
Premium = hogere nieuwprijs, maar lagere afschrijving.
En voor dat laatste is het nodig de inruilwaarde hoog te houden. En dat als fabrikant te ondersteunen.
Tip 1: geen radicale wijzigingen in uiterlijk, zodat je occasion niet te ouderwets oogt.
Tip 2: Een paar jaar lang actief een bodemprijs in stand houden, door leasemaatschappijen inruil te garanderen, en zo nodig zelfs occasions aan de onderkant vd markt weg te kopen en te verschroten.
Tip 3: Nooit nieuwe auto’s scherp in prijs verlagen.
Tip 4: Garanderen dat onderdelen voor oude types probleemloos verkrijgbaar blijven, zodat ze op de weg kunnen blijven. Het zal de indruk bevestigen dat de modellen degelijker zijn. Als dat waar is, maar ook als dat niet waar is.
(Voorbeeldje niet premium: Mijn 11 jaar oude Mits staat nu bij de garage met versnellingsbakproblemen. Levertijd voor onderdelen 3 weken. Prijs voor set lagers: 650 ex. Voor schakelmoffen (3 stuks) 2200 ex. Voor setje synchroringen 800 ex.)

Wat je hier ziet is het gevolg van tip 3. Ze kunnen best nog een aardige prijs krijgen voor deze voorraad. Maar de korting die ze moeten geven is niet leuk voor de klanten die dit jaar gekocht hadden, en de restwaarde van de hele range zet je ermee onder druk (al valt dat met deze hoeveelheid best een beetje mee).
@mout:

Quote: “Mijn 11 jaar oude Mits staat nu bij de garage met versnellingsbakproblemen. Levertijd voor onderdelen 3 weken. Prijs voor set lagers: 650 ex. Voor schakelmoffen (3 stuks) 2200 ex. Voor setje synchroringen 800 ex.)”

Eh?!
Zou het niet goedkoper zijn om er een andere bak onder te schroeven? Of ben je geïnspireerd door Atkinson en zijn compleet opnieuw opgebouwde McLaren F1?
@FrankypankyV8: Ronde 1 (2010): Nwe koppeling. All in €1000, grotendeels arbeid
Een maand of drie later kwam er een lichte jank…
Ronde 2 (2012): Jank was al te dol geworden. Keuze tussen revisie en sloop-exemplaar. Keuze valt op revisie – duurder, maar je weet wat je hebt (…).
Vervangen: lagers plus wat kleine delen. All in €1500. In eerste instantie gevraagd ook de synchro’s preventief te doen. Tot ik de prijs hoorde.
Paar maanden later schiet ie uit zijn 1. En blijft dat doen. Beroep op garantie. Diagnose: 1 Schakelmof en 1 tandwiel. Zou nieuwe schade zijn… 1 mof: €800. 1 tandwiel: €250.
Nu heb ik inderdaad een bak vd sloop gehaald voor mof en tandwiel. Maken van twee bakken een: €490 hele bak.
Deze auto’s worden bijna allemaal gebruikt voor car bombing. Een nette Audi voor de deur van een diplomaat of minister valt tenslotte veel minder op dan een oud busje.
Ik tel exact 4783 voertuigen
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ik tel er 10.672

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).