• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel airbags heeft een auto nodig?

Auteur: robbie, gepost 7 juni 2008 om 12:07 – 37 Reacties

Toyota airbags


Sinds de jaren ’70 kennen we airbags. En begon het eerst nog voorzichtig met alleen en bestuurderairbag, maar inmiddels zit er in een beetje middenklasser al 6 airbags. Maar voor Toyota is dat nog niet genoeg.

Want Toyoda Gosei (erfgenaam van Toyota) vindt dat er nog wel ruimte is voor meer airbags. En dan niet alleen aan de binnenkant, maar ook op de motorkap. Want stel je toch eens voor dat een voorganger iets overkomt…

Het moet niet gekker worden. Straks ontploffen er bij een aanrijding zoveel airbags dat je de inzittenden niet eens meer kan zien. Of zullen we maar gewoon rondrijden in een reuze strandbal? (via: autoblog.com)

Toyota airbags

Ook interessant!

  • Subaru en Toyota
    Subaru en Toyota maken auto die wél in NL scoort
  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's
  • kogelwerende Camry
    Kogelwerende Camry is ideaal survival auto
  • Toyota gaat je auto drie keer opnieuw maken

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, Toyota

Vorig bericht: « Audi steunt oranje!
Volgend bericht: Video: Secret SuperCar Sunday Society »

Lees Interacties

Reacties

  1. Audiofreak zegt

    7 juni 2008 om 12:09

    wtf, krijg je ongeluk, kan je niet meer ademhalen ! heey, ook fietser airbag!

    Login om te reageren
  2. RenJie zegt

    7 juni 2008 om 12:11

    zolang het de veiligheid bevordert, heb ik er geen problemen mee. Het voelt toch veilig om tussen luchtkussens te zitten als je ergens tegenaan botst of wat? ;)

    Login om te reageren
  3. KenDM zegt

    7 juni 2008 om 12:14

    Het is in de EHBO wereld echt een paradoxaal middel dit. Er zijn wel eens mensen die gesneuveld zijn door de impact van zo’n airbag, ik heb het dan over hulpverleners.

    Login om te reageren
  4. Mr. J zegt

    7 juni 2008 om 12:17

    denk niet dat die airbags bij deze auto helpen
    want er zitten niet eens deuren in
    en autogordels waren ook te duur zo te zien

    Login om te reageren
  5. Audiofreak zegt

    7 juni 2008 om 12:19

    @REnJie, daar heb je wel gelijk in, maar zo’n ding klapt met 320km/h deruit, en als die van alle kanten kome lijkt me da ongezond, moet je bedenken als er een kleuter in de bijrijderstoel zit, krijg 3 van die airbags tegen z’n bakkens!

    Login om te reageren
  6. Audiofreak zegt

    7 juni 2008 om 12:20

    btw, Toyoda, hoort dat niet gewoon Toyota te zijn?

    Login om te reageren
  7. RenJie zegt

    7 juni 2008 om 12:30

    @Audiofreak

    beter dan vol tegen het dashboard o.i.d. aan ;)

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    7 juni 2008 om 12:31

    hoeveel airbags heb je nodig ??

    ligt er aan .. als je in angst handelt is de sky the limit ..
    ik handel niet in angst maar heb nog wel een partijtje lucht in de aanbieding ..

    Login om te reageren
  9. RenJie zegt

    7 juni 2008 om 12:36

    @Audiofreak

    als je maar 1 airbag hebt(bestuurder), dan knal je vol tegen de airbag aan van het stuur, vervolgens is de kans heel groot dat je terugstuitert en een whiplash krijgt. Als je ook nog eens een airbag aan beide zij kanten hebt en verbeterde hoofdsteunen, dan voel ik me toch wel wat veiliger. En een airbag voor voetgangers is al helemaal top.

    Login om te reageren
  10. a_tomba zegt

    7 juni 2008 om 12:39

    @Audiofreak schrijft,

    7 June 2008 om 12:20
    btw, Toyoda, hoort dat niet gewoon Toyota te zijn?

    Nee

    Login om te reageren
  11. jela zegt

    7 juni 2008 om 12:43

    Meer airbags zijn vaak goed, maar niet altijd (denk ik toch)… Elke airbag die geen hulp biedt, klapt toch open en vergroot samen met alle andere airbags de druk in de auto op een korte tijd, natuurlijk is dit niks tegenover de veiligheid die de airbag eventueel kan bieden (kan verschil zijn tussen leven en dood)… maar toch, té veel is nooit goed.

    Login om te reageren
  12. Arie zegt

    7 juni 2008 om 12:44

    Een goede rolkooi en een 5 punts gordel blijft altijd nog het veiligste!
    Dan heb je al die rommel niet nodig, scheelt weer in kosten, electronica, diefstallen enz enz. Trouwens met een goeie rolkooi blijft de auto nog in vorm als hij een keer over zn kop gaat.

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    7 juni 2008 om 12:47

    Neeeeeee! Geen airbags aan de voorkant! Wnat dat is toegeven aan de fietsersbond!

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/21/fietsersbond-wil-airbag-in-de-voorruit
    :lol:

    Maar goed, waarom niet? Ik bedoel, als dit helpt om die belachelijke voorkanten van auto’s van tegenwoordig tegen te gaan. Then, hell yeah!

    Login om te reageren
  14. Luc zegt

    7 juni 2008 om 12:49

    volgens mij wordt het juist onveiliger met zoveel airbags

    Login om te reageren
  15. bramwillemse zegt

    7 juni 2008 om 12:51

    en dan de voetganger nog 5m. verder weg lanceren, omdat de airbags explosief ontpoppen.

    ik zie ze al vliegen :D

    Login om te reageren
  16. Patrick2002 zegt

    7 juni 2008 om 12:55

    Waarom zo sceptisch Robbie?

    Ik zou als ik over een zebra pad heen loop met alle plezier in een wolk van kussens terechtkomen i.p.v. een harde motorkap, geef toe wanneer heb jij voor het laatst fatsoenlijk voorrang gekregen of verleend bij een zebrapad?

    Als hierdoor een familielid of kennis niet blijvend verlamd zou raken piepen jullie wel anders…

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 juni 2008 om 13:08

    LOL @ Lincoln: wederom cudo’s voor je reactie!

    Daar draait het nl. om. En geloof me: ik zit liever in een Saab zonder airbags, dan in een Panda met 7891258 airbags! ‘Tuurlijk, het helpt mee, maar het moet wel geintegreerd zijn in een totaal veiligheidspakket.

    Maar idd: een korte remweg of goede wegligging (actieve veiligheid) verkoopt een stuk minder makkelijk…

    Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 juni 2008 om 13:10

    Trouwens, heb een filmpje gezien van iemand die een blikje cola aan het drinken was toen de airbag afging….

    Sindsdien drink ik niet meer in de auto!! Het blikje konden ze uit de left-overs van zn schedel pulken…

    IEW

    Login om te reageren
  19. De Glijbaan zegt

    7 juni 2008 om 13:12

    Robbie!!

    Schiet eens op met bloggen! We hebben je auto nodig, moeten ff een partytent scoren..!!

    Login om te reageren
  20. .Memphis. zegt

    7 juni 2008 om 13:22

    Leuk, even een klein ongevalletje, *bang* 35 airbags die langs alle kanten ontploffen. Laat die dan maar vervangen tegen een paar 100€ ’t stuk.

    Login om te reageren
  21. Muilie zegt

    7 juni 2008 om 13:27

    Voetgangers zijn nog beter beschermd dan je passagiers achterin. Wat een onzin.

    En net zoals memphis zegt. Heb je een knullig ongelukje of wat en dan ineens alle airbags an de voorkant eruit, direct auto totalloss.

    Overdrijven is ook een vak met al die airbags

    Login om te reageren
  22. Stijn zegt

    7 juni 2008 om 13:39

    @ Robbie…

    Ik vind dat je nogal denigrerend doet over zwakke weggebruikers. Misschien is het helemaal je bedoeling niet, wie weet.

    Maar als dat wel zo is, kan je misschien even opnieuw een tekst plaatsen als je (net zoals mij) getuige bent geweest van een ongeluk voetganger-auto én (net zoals mij) , nadat je zou gezien hebben dat je niets meer kon doen om het slachtoffer te redden, temidden van stromend bloed en verhakkelde hersenen er bij was toen het slachtoffer zijn laatste adem uitblies.

    Ik ben die “fietsersbond en voetgangers” reacties hier dan ook grondig beu.

    Login om te reageren
  23. RobertJ zegt

    7 juni 2008 om 13:46

    ik ga geen cent meer betalen voor airbags die de inzittende van mijn auto niet ten goede komen, laat staan een kilogram extra meenemen.
    Als fietser vind ik het belangrijk om goed op andere weggebruikers te letten, hetgeen tegenwoordig vaak niet gebeurt. (geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, mp3, etc).

    Login om te reageren
  24. Bas zegt

    7 juni 2008 om 14:15

    Als ze zuurstof injectsystemen gaan aanleggen om de inzittenden bij een aanrijding te voorzien van zuurstof tussen de airbags….dan zijn er genoeg airbags.
    Als er 1 fietser / voetganger aan aanrijding klaagt dat die kut airbag wel erg hard ontplofte en dat toch wel voor een trauma heeft gezorgd…..dan zijn we GOED BEZIG!
    Auto’s kunnen niet veilig genoeg zijn….luchtzakken zijn daarin onmisbaar.
    Dat dit zo is hebben de afgelopen wat 30 jaar (?) aan gebruik inmiddels wel bewezen….dus wie ben ik om daar aan te twijfelen?
    Voor hulpverleners valt er nog wel wat te verbeteren. Airbags zouden een antiplof systeem kunnen hebben die door hulpverleners op alle ongeplofte airbags in werking gesteld zou kunnen worden.
    Anyway….over veiligheid moet je niet discusieren …. daar hebben slachtoffers namelijk helemaal niks aan en dat snap je pas als je zelf op straat ligt en je wordt door omstanders “wakker” gehouden.

    Login om te reageren
  25. Pim zegt

    7 juni 2008 om 14:23

    Het lijkt mij verstandiger voetgangers en auto’s uit te rusten met omhulsels van tegengestelde magneten. Kenne ze nie ene mer boatsen joh!

    Anyway(s): ik vind op zichzelf de ontwikkeling niet slecht, maar fabrikanten zouden zich meer moeten richten op informatie (aandeel van letsel in type aanrijdingen etc; zie Volvo met City Safety) of althans dergelijke berichten gefundeerder moeten brengen. Wat zijn de snelheden, wat is het type letsel? Ik kan me slecht voorstellen dat een airbag iets helpt als je daarna alsnog ’t dak op vliegt. Maak dan betere remmen/banden…. Daarnaast zijn de huidige veiligheidssystemen compleet afhankelijk van elkaar; airbags werken beduidend beter met gordels, beiden hebben weinig zin als de stoel de terugslag niet fatsoenlijk kan verwerken, etc. Wat ik maar wil zeggen: dat ze eens zacht asfalt maken!

    Login om te reageren
  26. Dr. jur. Rudy Pladijs zegt

    7 juni 2008 om 15:11

    Geachte,

    enkele minieme correcties:

    Want Toyoda Gosei (erfgenaam van Toyota) vindt dat er nog wel ruimte is voor meer airbags. En dan niet alleen aan de binnenkant, maar ook op de motorkap. Want stel je toch eens voor dat een voorbijganger iets overkomt…

    Het moet niet gekker worden. Straks ontploffen er bij een aanrijding zoveel airbags dat je de inzittenden niet eens meer kan zien. Of zullen we maar gewoon rondrijden in een reuze strandbal? (via: autoblog.com)

    Goede groet,

    dr. jur. Rudy Pladijs

    Login om te reageren
  27. kevin zegt

    7 juni 2008 om 15:18

    het is wel best cool zoveel airbags veilig maar die voetganger airbag gaat wel ver.

    Login om te reageren
  28. xavier zegt

    7 juni 2008 om 15:41

    Er moet inderdaad op alle vlakken aan veiligheid gedaan worden, zowel actief al passief. Airbags zijn zeer goed als het om intelegente airbags gaat zodat niet alles ontploft bij een licht zijdelinkse botsing.

    BTW: Hier zijn ze nog de gordijnaribags vergeten!!

    Login om te reageren
  29. jampa zegt

    7 juni 2008 om 16:24

    @ stijn

    oee touchy!

    Login om te reageren
  30. RenJie zegt

    7 juni 2008 om 18:37

    @Dr. jur. Rudy Pladijs

    Offtopic: een vraagje, waarom ben je Doctor als je jurist bent? Verkeerde opleiding gekozen?

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    7 juni 2008 om 18:52

    @Renjie .. ach je kent ze wel .. gesjeesde studenten/klaplopers ..
    wie gaat nou serieus met een titel rondlopen ??

    heeft best wel leuke/grappige/duidelijke internetsite ..

    Login om te reageren
  32. Jan zegt

    7 juni 2008 om 19:37

    het wordt nog zoals in die film, demolition man met Sylvester Stallone
    daar wordt heel die binnenkant van de auto schuim

    Login om te reageren
  33. Nederland Hater zegt

    7 juni 2008 om 20:09

    Je hebt zo weinig kans geblesseert te raken door het raken van een zijspiegel!

    Login om te reageren
  34. Dotternetta zegt

    9 juni 2008 om 09:36

    Ik heb net een autoongeluk gehad en ben voor meer airbags, vooral 1 tussen de beide voorste stoelen, bvb vanuit het dak. Mijn vriendin is met haar hoofd, tijdens de zijdelingse crash tegen mijn schouder geklapt en heeft nu al 3 maanden last van whiplash-achtige klachten. Dat had voorkomen kunnen worden met een goeie airbag.

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    9 juni 2008 om 13:07

    Die voetgangers-airbag is zeker geen slecht idee hoor. Een auto komt hard aan.

    Volgende stap is misschien een airbag in de voor- en achterbumpers. Die springen dan open net voor je in iemands gat rijd. Beetje zoals botsautootjes. Zo veel blikschade sparen. Als je niet te snel rijdt tenminste.

    Login om te reageren
  36. cheese dippers zegt

    9 juni 2008 om 16:35

    @kendm:

    Ik ga even in het woordenboek opzoeken wat ‘paradoxaal’ betekent.

    Login om te reageren
  37. maurits zegt

    2 oktober 2008 om 12:35

    hoeveel airbags kan een auto wel nie hebben

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North