B8 vs B9: hoeveel is de Audi S4 Avant veranderd?

Auteur: , 69 Reacties

Is de leukste wolf in schaapskleren van Audi eigenlijk wel door het kopieerapparaat gehaald?

B8 vs B9

De Audi S4 is al jaren een hebbedingetje voor veel mensen. Waar de RS4 vooral schreeuwt dat ‘ie het sterkste jongetje van de klas is, is de S4 altijd wat meer ingetogen gebleven. Zonder echt onder te doen qua prestaties. Zeker als je het blokje een beetje kietelt, dat is iets waar de motor zich zeer graag voor laat lenen. De nieuwe S4 B9 sprint al in 4,7 (4,9 s voor de Avant) seconde naar de honderd, dus wat mij betreft hoeft dat allemaal niet veel sneller. Haal hooguit die moeder van een begrenzer bij 250 km/u eraf.

Interieur
Maar genoeg geluld over kietelen, we zijn aan het vergelijken. De B8 werd in 2012 gefacelift, met als grootste verschil… uh, tja de ledjes. Het interieur werd minimaal aangepakt, nieuw stuurtje, idem MMI systeem, dat soort koek. Met de komst van de nieuwe S4 (B9) zijn de meest in het oog springende veranderingen het navigatiescherm, die er als een soort iPad uitziet. Verder werd het hele design strakker, uitgerekt en overzichtelijker. Dit is de enige plek in de S4 waar je de oude haast niet meer in terug ziet.

Interieur

The ass
Zoals je op de titelfoto al zag, schelen de S4’en qua silhouet eigenlijk helemaal niets. Toch krijgt de achterkant een vrij andere uitstraling door de uitgerekte achterlichten. En ja, de bovenste foto staat in spiegelbeeld.

Kontje

Smoeltje
Je moet het Audi wel nageven, ze weten wél hoe je een model kunstig laat evolueren. Noem het kopiëren of niet. De overeenkomsten zijn zeer groot, en tegelijkertijd ook zeer klein; alles is veranderd, maar minimaal. De scherpere grill, de uitgesneden koplampen met imposanter (full-)LED design zijn de key changes.

Front

Motorisch werd het feest ook wat aangepast. Beide modellen putten hun kracht uit een drieliter V6. De B8 is supercharged, de B9 turbocharged. De B8 (rijtest) deed het met 333 pk, de B9 met 354 pk. Een groot verschil is de double kluts versnellingsbak, welke in de B8 zo geprezen werd om zijn snelheid en soepelheid. De huidige S4 moet het doen met een 8-traps automaat van ZF. Ook zeker geen straf. Dus roept u maar, welke verkies je?



69 reacties

Nee voor mij niet. Vind de B8 een stuk mooier. Van binnen en van buiten. Vooral die nieuwe achterlichten kan ik niet aan wennen.
@branko: doet me denken aan de nieuwe Opel
@boomhauwer: inderdaad. En dat vind ik niet best.
@branko: dat zeggen we straks bij de b10 ook weer.
Mooi ding
Als ze naast elkaar staan is de nieuwe S4 toch een stuk scherper en volwassener.
Ik vind dat ie erop achteruit is gegaan
Doe maar de oude jas met het nieuwe interieur en de nieuwe techniek. Die ZF-bak is echt heerlijk!:)
Een verlopen lease contract is in alle gevallen beter dan een bestaande ..

Dus doe die ene maar waar jij van zegt dat ie ouwer is dan die andere ..
@lincoln: Ja een S4 is een echte leaseslet.
@mikkeloentje: Er worden ook Lambo’s geleased, dus waarom geen S4?
De B9 zal vast beter zijn dan de B8, in beide geen ervaring. Wel vind ik de B8 mooier, vooral de kont. Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe achterlichten en de hoekige koplampen.
Het front van de B8 is bij de facelift compleet om zeep geholpen, althans dat vind ik, gelukkig hebben ze het nu weer rechtgezet. Strak, snel, mooi en praktisch, wat wil je nog meer?
@knipperlichtje:

Een Volvo V90 ..
@lincoln: daar ben ik dan weer te jong voor. Doe mij die S4 dan maar ;-.)
@gtwillem:

Ook al ben je 16 jaar jong ..
Als je een auto kiest wat zich wil associeren met “sport” dan ben je een ouwe lul ..
@lincoln: S4 is niet echt ‘sport’. Het is gewoon een nette en vlotte auto.

Schoonzwemmen. Dat is pas sport.
Voor mij dan de B9. Ik vind de nieuwe A/S4 een stuk volwassener geworden. De aanpassingen zijn minimaal, maar wel genoeg om het model er beter uit te laten zien. Spannend wordt het natuurlijk allemaal niet, maar je zal echt helemaal niets tekort komen.
De nieuwe is te scherp vormgegeven. Geef mij maar de oude.
@rynnus: de motor in de S4 heeft een supercharger en geen turbo. Een supercharger is natuurlijk een soort turbo, maar voor de volledigheid zou je het even kunnen veranderen
@matje140: de B8 heeft wen Supercharger, de huidige een turbo.
@gtwillem: @rynnus: o, dat wist ik niet. Dan is dat misschien een verschil dat de moeite waard is om te vermelden, toch? Het verandert toch het karakter van de auto.
@matje140: Zoals @gtwillem al zegt, alleen in de B8. Thanks, heb het even aangepast! ;)
Beide ontwerpen vind ik:

– Weinig vernieuwend.
– Weinig onderscheidend.
– Weinig inspirerend.

De verschillen onderling zijn dan ook subtiel.
De B8 is naar mijn mening het lelijkste A4 model evâh. B9 stuk beter
Doe mijn de B9 maar vind hem weer wat strakker.
nieuwe is blauw.
De oude voor mij
Beide zijn toppers. Altijd een zwak gehad voor de S4. Ook de 2.7 en 4.2 waren erg leuk. Geen circuitmonsters als een M3, maar wel fantastisch capabele auto’s voor elke dag. Jammer dat een handbak niet meer leverbaar is. Bij alle andere S4’s was de automaat altijd een optie. Maar dat was bij de B8 ook al een tijdje het geval.

Voor mij een donkerblauwe S4 sedan graag. Met standaard zwart alcantara/leer interieur. Standaard 18″ wielen. Alleen uitgebreide Navi en skiluik als optie. Dan bij MTM even kietelen, remmen upgrade en Öhlins dempers eronder en ik ben helemaal tevreden.
@gtwillem: sportdifferentieel niet vergeten! (nog altijd niet standaard)
@knipperlichtje: heb zelf een B5 maar een sper heb je echt niet nodig bij Quattro.
@JanJansen: het is geen sper, maar een ingewikkeld systeem met koppelingen dat torque vectoring op de achteras verzorgt, werkt zelfs met gas los. Ik heb begrepen dat het op de B8 een optie was die je absoluut wilde hebben.
Eindelijk een mooie A4. T/m de B8 kon het mij niet bekoren.
Mag het ook de B5 zijn? Als je dan echt een wolf in schaapkledij zoekt…. Leent zich ook prima voor vermogensupgrades…. En als je een S4 B8 kan betalen, dan lukt een RS4 B5 ook wel. En die is dan nog relatief bescheiden qua uiterlijk.
Je maakt het ons wel héél moeilijk door de 2 generaties boven en onder af te wisselen ;)
Verder spreekt het oude interieur mij veel meer aan
@Captain: die opmerking is alleszeggend!
Saaie auto. Ik zie op die paar details na geen verschil. Echt jammer want Audi maakte altijd fraaie wagens.
@ontploffer: Als er amper verschil is, hoe kun je de nieuwe dan niet fraai vinden?
@ontploffer:
als je de opwinding in je leven moet halen uit hoe je auto er uit ziet doe je wel iets mis.
Bij BMW en MB hadden/hebben de 3 en C vaak iets moderns en sportiefs tov hun taxi-size grote broer. Dat was echt het einige waarom ik me er in kon interesseren. Daar lijken ze nu een beetje vanaf te zijn gestapt.
Audi heeft dat al eerder gedaan. En nu me de B9, die naar mijn mening nog meer op een A6 lijkt, zie ik helemaal geen reden om me nog in een A4 te interesseren. Dus het is maar mooi dat iedereen m in het grijs bestelt; valt ie ten minste ook niet op.
@gregorius: de nieuwe A4 lijkt meteen een stuk minder op de huidige A6, al helemaal in het echt.
Draaischijf en knoppen voor media achter de pook? Dat is niet praktisch toch als je armsteun gebruikt.. :)
Dan kies ik voor geen van beide. Ze laten me allebei koud.
Doe mij maar de B1-0-0; ze moeten ook altijd mij hebben 😢
@dsdh: magnifiek! In ’t rood met geel graag
“De overeenkomsten zijn zeer groot, en tegelijkertijd ook zeer klein; alles is veranderd, maar minimaal.”

Alles tot in de puntjes verzorgd noem ik dat, detaillering van een niveau waar andere merken alleen maar een puntje aan kunnen zuigen.
@stephanotis:

Bij die hoge detaillering, hoort wat mij betreft in dit geval ook een hoog niveau van datering.

Ondanks, wat kleine optische verfijningen, lijken audi’s veel op elkaar, maar op het eerste gezicht ook op meerdere voorgaande generaties.

Deze generaties vind ik er ook beiden best wel verouderd uitzien, en ook nog eens lijken op de sub-premium skoda’s.
Doe mij maar een 156 GTA
volgens mij zjin de portieren en heel het daklijn exact overgenomen
@arashrsf:

Portieren ruiten en rubbers zijn heeeeeel duur om opnieuw te ontwikkelen en keuren ..
Regelrecht dom om die niet 1op1 over te nemen ..
@arashrsf: er zit echt wel een duidelijk verschil in: de naad loopt strakker naar boven bij het nieuwe model en ook onderaan is het verschil duidelijk.
C43? Of anders de B4 in het geel of rood.
Begrijp ik nu goed dat Audi, het premium paradepaardje van VAG, pionier en voorvechter van de niet geheel probleemloze doppelschaltgetriebe, nu af stapt van de DCT?

Watskeburt? Vallen Pasen en Pinksteren dit jaar op één dag?
@Silverarrow: ik denk dat voor de bak van ZF is gekozen vanwege de brandstofbesparing door het extra verzet. Er is namelijk wel een DSG beschikbaar die het koppel kan hebben, zie bijvoorbeeld de A6 3.0 TDI met 580 Nm en een DSG.
@knipperlichtje: Ah natuurlijk, brandstofbesparing op een 300+ pk S4. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb…
@silverarrow: Voor je het weet gaan we nog beweren dat een S4 niet echt “sport” is, maar gewoon een nette vlotte auto…

Oh wacht…
Krijgt deze nu ook al zo’n lelijke Ipad op zijn dashboard?
@choi: Ja, wat is dat toch steeds tegenwoordig met die kort-door-de-bochtoplossing van het pontificaal op het dashboard plaatsen van een iPad lookalike als infotainmentscherm bij Mercedes, BMW en Audi? Mooi is anders vind ik.
Stel je voor dat jij je koffie op de middenconsole morst.
@nidlaobud: Of je flesje Cola, wellicht nog erger.
Voorkant van de nieuwe en de achterkant van de oude en dan is hij perfect.
Met die nieuwe achterlichten vind het maar op een Koreaan lijken.
Gespiegelde afbeelding van achterzijde maakt vergelijk een stuk makkelijker. Nou volgende keer ook even consequent oud boven en nieuw onder want dat is nogal verwarrend zo….
Tja….
Dat hele Audi laat mij echt volstrekt koud, ik zal zo eerlijk zijn dat dat al jaren zo is, dus al houd je mij eerst de ene voor en dan de andere zou ik echt niet kunnen zeggen welke de nieuwe is. Whatever, ik heb geen zin om met een vergrootglas over een foto te kruipen om de verschillen te zoeken, dat vind ik gewoon dom en zonde van de tijd. Mijn conclusie is dat de lampen anders zijn, thats it. Welke beter zijn maakt me geen klap uit.
Oftewel: Het is allebei niks, simpel zat. Qua interieur ook niet, ze moeten zo nodig ook een tablet monteren, want dat doen de Grote Jongens in dit segment ook, nou poeh, ik ben onder de indruk.
Not.
Doe eens iets eigens, en iets origineels.
geef mij toch maar weer de vertrouwde V8. terug naar de B7 dan maar
@eugene01: Of de RS4 B8?
@berlinetta: natuurlijk, we hadden het over de S4. vandaar
Ik hou wel van het strakke design van Audi, maar toen ik de nieuwe A4 op de Leidsegracht voor het eerst irl zag moest ik echt twee keer kijken of het geen ouwe A4 was.En ik heb een geoefend oog en een grote haat aan mensen die roepen dat alle Audi’s op elkaar lijken maar het is dat auto vlak bij parkeerde en ik de nieuwe koplampen en het digitale instrumentarium kon zien.Voor de rest; knappe auto.Maar liever een 3 serie.
Vind het interieur minder mooi . Buitenzijde is net wat strakker en oogt wat moderner.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).