• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

B8 vs B9: hoeveel is de Audi S4 Avant veranderd?

Auteur: rynnus, gepost 4 maart 2016 om 10:46 – 69 Reacties

B8 vs B9


Is de leukste wolf in schaapskleren van Audi eigenlijk wel door het kopieerapparaat gehaald?

De Audi S4 is al jaren een hebbedingetje voor veel mensen. Waar de RS4 vooral schreeuwt dat ‘ie het sterkste jongetje van de klas is, is de S4 altijd wat meer ingetogen gebleven. Zonder echt onder te doen qua prestaties. Zeker als je het blokje een beetje kietelt, dat is iets waar de motor zich zeer graag voor laat lenen. De nieuwe S4 B9 sprint al in 4,7 (4,9 s voor de Avant) seconde naar de honderd, dus wat mij betreft hoeft dat allemaal niet veel sneller. Haal hooguit die moeder van een begrenzer bij 250 km/u eraf.

Interieur
Maar genoeg geluld over kietelen, we zijn aan het vergelijken. De B8 werd in 2012 gefacelift, met als grootste verschil… uh, tja de ledjes. Het interieur werd minimaal aangepakt, nieuw stuurtje, idem MMI systeem, dat soort koek. Met de komst van de nieuwe S4 (B9) zijn de meest in het oog springende veranderingen het navigatiescherm, die er als een soort iPad uitziet. Verder werd het hele design strakker, uitgerekt en overzichtelijker. Dit is de enige plek in de S4 waar je de oude haast niet meer in terug ziet.

Interieur

The ass
Zoals je op de titelfoto al zag, schelen de S4’en qua silhouet eigenlijk helemaal niets. Toch krijgt de achterkant een vrij andere uitstraling door de uitgerekte achterlichten. En ja, de bovenste foto staat in spiegelbeeld.

Kontje

Smoeltje
Je moet het Audi wel nageven, ze weten wél hoe je een model kunstig laat evolueren. Noem het kopiëren of niet. De overeenkomsten zijn zeer groot, en tegelijkertijd ook zeer klein; alles is veranderd, maar minimaal. De scherpere grill, de uitgesneden koplampen met imposanter (full-)LED design zijn de key changes.

Front

Motorisch werd het feest ook wat aangepast. Beide modellen putten hun kracht uit een drieliter V6. De B8 is supercharged, de B9 turbocharged. De B8 (rijtest) deed het met 333 pk, de B9 met 354 pk. Een groot verschil is de double kluts versnellingsbak, welke in de B8 zo geprezen werd om zijn snelheid en soepelheid. De huidige S4 moet het doen met een 8-traps automaat van ZF. Ook zeker geen straf. Dus roept u maar, welke verkies je?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
    Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
  • Audi PHEV
    Audi breidt PHEV-range lekker uit
  • Nieuwe generatie Audi A4
    Nieuwe generatie Audi A4: 'zowel EV als S4 TDI'
  • Bruine Audi RS6 Avant
    Bruine Audi RS6 Avant is eindelijk weer cool

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, avant, s4, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Het uiterlijke verschil tussen de Techrules AT96 en GT96
Volgend bericht: FAB Design Mercedes S500 Coupé: verrassend smaakvol »

Lees Interacties

Reacties

  1. branko zegt

    4 maart 2016 om 10:50

    Nee voor mij niet. Vind de B8 een stuk mooier. Van binnen en van buiten. Vooral die nieuwe achterlichten kan ik niet aan wennen.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      4 maart 2016 om 12:07

      @branko: doet me denken aan de nieuwe Opel

      Login om te reageren
      • branko zegt

        4 maart 2016 om 14:15

        @boomhauwer: inderdaad. En dat vind ik niet best.

        Login om te reageren
    • markjor zegt

      4 maart 2016 om 12:21

      @branko: dat zeggen we straks bij de b10 ook weer.

      Login om te reageren
  2. landcruiserprado zegt

    4 maart 2016 om 10:50

    Mooi ding

    Login om te reageren
  3. gkspot zegt

    4 maart 2016 om 10:51

    Als ze naast elkaar staan is de nieuwe S4 toch een stuk scherper en volwassener.

    Login om te reageren
  4. hight96 zegt

    4 maart 2016 om 10:53

    Ik vind dat ie erop achteruit is gegaan

    Login om te reageren
  5. steef2 zegt

    4 maart 2016 om 10:53

    Doe maar de oude jas met het nieuwe interieur en de nieuwe techniek. Die ZF-bak is echt heerlijk!:)

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    4 maart 2016 om 10:54

    Een verlopen lease contract is in alle gevallen beter dan een bestaande ..

    Dus doe die ene maar waar jij van zegt dat ie ouwer is dan die andere ..

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      4 maart 2016 om 12:38

      @lincoln: Ja een S4 is een echte leaseslet.

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        4 maart 2016 om 16:11

        @mikkeloentje: Er worden ook Lambo’s geleased, dus waarom geen S4?

        Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    4 maart 2016 om 10:54

    De B9 zal vast beter zijn dan de B8, in beide geen ervaring. Wel vind ik de B8 mooier, vooral de kont. Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe achterlichten en de hoekige koplampen.

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    4 maart 2016 om 10:56

    Het front van de B8 is bij de facelift compleet om zeep geholpen, althans dat vind ik, gelukkig hebben ze het nu weer rechtgezet. Strak, snel, mooi en praktisch, wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 maart 2016 om 10:59

      @knipperlichtje:

      Een Volvo V90 ..

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 maart 2016 om 11:32

        @lincoln: daar ben ik dan weer te jong voor. Doe mij die S4 dan maar ;-.)

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          4 maart 2016 om 11:38

          @gtwillem:

          Ook al ben je 16 jaar jong ..
          Als je een auto kiest wat zich wil associeren met “sport” dan ben je een ouwe lul ..

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            4 maart 2016 om 11:41

            @lincoln: S4 is niet echt ‘sport’. Het is gewoon een nette en vlotte auto.

            Schoonzwemmen. Dat is pas sport.

            Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    4 maart 2016 om 10:57

    Voor mij dan de B9. Ik vind de nieuwe A/S4 een stuk volwassener geworden. De aanpassingen zijn minimaal, maar wel genoeg om het model er beter uit te laten zien. Spannend wordt het natuurlijk allemaal niet, maar je zal echt helemaal niets tekort komen.

    Login om te reageren
  10. W115 zegt

    4 maart 2016 om 11:00

    De nieuwe is te scherp vormgegeven. Geef mij maar de oude.

    Login om te reageren
  11. matje140 zegt

    4 maart 2016 om 11:02

    @rynnus: de motor in de S4 heeft een supercharger en geen turbo. Een supercharger is natuurlijk een soort turbo, maar voor de volledigheid zou je het even kunnen veranderen

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      4 maart 2016 om 11:05

      @matje140: de B8 heeft wen Supercharger, de huidige een turbo.

      Login om te reageren
      • matje140 zegt

        4 maart 2016 om 11:18

        @gtwillem: @rynnus: o, dat wist ik niet. Dan is dat misschien een verschil dat de moeite waard is om te vermelden, toch? Het verandert toch het karakter van de auto.

        Login om te reageren
    • rynnus zegt

      4 maart 2016 om 11:20

      @matje140: Zoals @gtwillem al zegt, alleen in de B8. Thanks, heb het even aangepast! ;)

      Login om te reageren
  12. martinus zegt

    4 maart 2016 om 11:02

    Beide ontwerpen vind ik:

    – Weinig vernieuwend.
    – Weinig onderscheidend.
    – Weinig inspirerend.

    De verschillen onderling zijn dan ook subtiel.

    Login om te reageren
  13. JamesBond007 zegt

    4 maart 2016 om 11:03

    De B8 is naar mijn mening het lelijkste A4 model evâh. B9 stuk beter

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    4 maart 2016 om 11:07

    Doe mijn de B9 maar vind hem weer wat strakker.

    Login om te reageren
  15. super zegt

    4 maart 2016 om 11:09

    nieuwe is blauw.

    Login om te reageren
  16. scottishcarspotter2000 zegt

    4 maart 2016 om 11:10

    De oude voor mij

    Login om te reageren
  17. gtwillem zegt

    4 maart 2016 om 11:10

    Beide zijn toppers. Altijd een zwak gehad voor de S4. Ook de 2.7 en 4.2 waren erg leuk. Geen circuitmonsters als een M3, maar wel fantastisch capabele auto’s voor elke dag. Jammer dat een handbak niet meer leverbaar is. Bij alle andere S4’s was de automaat altijd een optie. Maar dat was bij de B8 ook al een tijdje het geval.

    Voor mij een donkerblauwe S4 sedan graag. Met standaard zwart alcantara/leer interieur. Standaard 18″ wielen. Alleen uitgebreide Navi en skiluik als optie. Dan bij MTM even kietelen, remmen upgrade en Öhlins dempers eronder en ik ben helemaal tevreden.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      4 maart 2016 om 14:49

      @gtwillem: sportdifferentieel niet vergeten! (nog altijd niet standaard)

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        4 maart 2016 om 15:10

        @knipperlichtje: heb zelf een B5 maar een sper heb je echt niet nodig bij Quattro.

        Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          4 maart 2016 om 15:24

          @JanJansen: het is geen sper, maar een ingewikkeld systeem met koppelingen dat torque vectoring op de achteras verzorgt, werkt zelfs met gas los. Ik heb begrepen dat het op de B8 een optie was die je absoluut wilde hebben.

          Login om te reageren
  18. flowdesign zegt

    4 maart 2016 om 11:12

    Eindelijk een mooie A4. T/m de B8 kon het mij niet bekoren.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    4 maart 2016 om 11:15

    Mag het ook de B5 zijn? Als je dan echt een wolf in schaapkledij zoekt…. Leent zich ook prima voor vermogensupgrades…. En als je een S4 B8 kan betalen, dan lukt een RS4 B5 ook wel. En die is dan nog relatief bescheiden qua uiterlijk.

    Login om te reageren
  20. Captain zegt

    4 maart 2016 om 11:16

    Je maakt het ons wel héél moeilijk door de 2 generaties boven en onder af te wisselen ;)
    Verder spreekt het oude interieur mij veel meer aan

    Login om te reageren
    • geertvn zegt

      4 maart 2016 om 11:59

      @Captain: die opmerking is alleszeggend!

      Login om te reageren
  21. ontploffer zegt

    4 maart 2016 om 11:22

    Saaie auto. Ik zie op die paar details na geen verschil. Echt jammer want Audi maakte altijd fraaie wagens.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 maart 2016 om 11:48

      @ontploffer: Als er amper verschil is, hoe kun je de nieuwe dan niet fraai vinden?

      Login om te reageren
    • super zegt

      4 maart 2016 om 12:10

      @ontploffer:
      als je de opwinding in je leven moet halen uit hoe je auto er uit ziet doe je wel iets mis.

      Login om te reageren
  22. gregorius zegt

    4 maart 2016 om 11:29

    Bij BMW en MB hadden/hebben de 3 en C vaak iets moderns en sportiefs tov hun taxi-size grote broer. Dat was echt het einige waarom ik me er in kon interesseren. Daar lijken ze nu een beetje vanaf te zijn gestapt.
    Audi heeft dat al eerder gedaan. En nu me de B9, die naar mijn mening nog meer op een A6 lijkt, zie ik helemaal geen reden om me nog in een A4 te interesseren. Dus het is maar mooi dat iedereen m in het grijs bestelt; valt ie ten minste ook niet op.

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      4 maart 2016 om 12:37

      @gregorius: de nieuwe A4 lijkt meteen een stuk minder op de huidige A6, al helemaal in het echt.

      Login om te reageren
  23. driver28 zegt

    4 maart 2016 om 11:37

    Draaischijf en knoppen voor media achter de pook? Dat is niet praktisch toch als je armsteun gebruikt.. :)

    Login om te reageren
  24. toyotafortuner zegt

    4 maart 2016 om 11:41

    Dan kies ik voor geen van beide. Ze laten me allebei koud.

    Login om te reageren
  25. dsdh zegt

    4 maart 2016 om 11:44

    Doe mij maar de B1-0-0; ze moeten ook altijd mij hebben ?

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      4 maart 2016 om 12:09

      @dsdh: magnifiek! In ’t rood met geel graag

      Login om te reageren
  26. stephanotis zegt

    4 maart 2016 om 11:44

    “De overeenkomsten zijn zeer groot, en tegelijkertijd ook zeer klein; alles is veranderd, maar minimaal.”

    Alles tot in de puntjes verzorgd noem ik dat, detaillering van een niveau waar andere merken alleen maar een puntje aan kunnen zuigen.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      4 maart 2016 om 11:57

      @stephanotis:

      Bij die hoge detaillering, hoort wat mij betreft in dit geval ook een hoog niveau van datering.

      Ondanks, wat kleine optische verfijningen, lijken audi’s veel op elkaar, maar op het eerste gezicht ook op meerdere voorgaande generaties.

      Deze generaties vind ik er ook beiden best wel verouderd uitzien, en ook nog eens lijken op de sub-premium skoda’s.

      Login om te reageren
  27. siswanto zegt

    4 maart 2016 om 11:48

    Doe mij maar een 156 GTA

    Login om te reageren
  28. fconderkantlat zegt

    4 maart 2016 om 11:50

    volgens mij zjin de portieren en heel het daklijn exact overgenomen

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 maart 2016 om 12:05

      @arashrsf:

      Portieren ruiten en rubbers zijn heeeeeel duur om opnieuw te ontwikkelen en keuren ..
      Regelrecht dom om die niet 1op1 over te nemen ..

      Login om te reageren
    • poeperman zegt

      4 maart 2016 om 12:11

      @arashrsf: er zit echt wel een duidelijk verschil in: de naad loopt strakker naar boven bij het nieuwe model en ook onderaan is het verschil duidelijk.

      Login om te reageren
  29. henkhupelschoten zegt

    4 maart 2016 om 12:22

    C43? Of anders de B4 in het geel of rood.

    Login om te reageren
  30. Silverarrow zegt

    4 maart 2016 om 12:23

    Begrijp ik nu goed dat Audi, het premium paradepaardje van VAG, pionier en voorvechter van de niet geheel probleemloze doppelschaltgetriebe, nu af stapt van de DCT?

    Watskeburt? Vallen Pasen en Pinksteren dit jaar op één dag?

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      4 maart 2016 om 14:59

      @Silverarrow: ik denk dat voor de bak van ZF is gekozen vanwege de brandstofbesparing door het extra verzet. Er is namelijk wel een DSG beschikbaar die het koppel kan hebben, zie bijvoorbeeld de A6 3.0 TDI met 580 Nm en een DSG.

      Login om te reageren
      • Silverarrow zegt

        4 maart 2016 om 19:04

        @knipperlichtje: Ah natuurlijk, brandstofbesparing op een 300+ pk S4. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb…

        Login om te reageren
        • Silverarrow zegt

          4 maart 2016 om 19:08

          @silverarrow: Voor je het weet gaan we nog beweren dat een S4 niet echt “sport” is, maar gewoon een nette vlotte auto…

          Oh wacht…

          Login om te reageren
  31. choi zegt

    4 maart 2016 om 12:24

    Krijgt deze nu ook al zo’n lelijke Ipad op zijn dashboard?

    Login om te reageren
    • meximal zegt

      4 maart 2016 om 13:06

      @choi: Ja, wat is dat toch steeds tegenwoordig met die kort-door-de-bochtoplossing van het pontificaal op het dashboard plaatsen van een iPad lookalike als infotainmentscherm bij Mercedes, BMW en Audi? Mooi is anders vind ik.

      Login om te reageren
  32. nidlaobud zegt

    4 maart 2016 om 12:40

    Stel je voor dat jij je koffie op de middenconsole morst.

    Login om te reageren
    • nidlaobud zegt

      4 maart 2016 om 12:41

      @nidlaobud: Of je flesje Cola, wellicht nog erger.

      Login om te reageren
  33. audiisthebest zegt

    4 maart 2016 om 12:55

    Voorkant van de nieuwe en de achterkant van de oude en dan is hij perfect.

    Login om te reageren
  34. s.j._content zegt

    4 maart 2016 om 13:19

    Met die nieuwe achterlichten vind het maar op een Koreaan lijken.

    Login om te reageren
  35. vroaaar zegt

    4 maart 2016 om 13:24

    Gespiegelde afbeelding van achterzijde maakt vergelijk een stuk makkelijker. Nou volgende keer ook even consequent oud boven en nieuw onder want dat is nogal verwarrend zo….

    Login om te reageren
  36. stationcar zegt

    4 maart 2016 om 13:27

    Tja….
    Dat hele Audi laat mij echt volstrekt koud, ik zal zo eerlijk zijn dat dat al jaren zo is, dus al houd je mij eerst de ene voor en dan de andere zou ik echt niet kunnen zeggen welke de nieuwe is. Whatever, ik heb geen zin om met een vergrootglas over een foto te kruipen om de verschillen te zoeken, dat vind ik gewoon dom en zonde van de tijd. Mijn conclusie is dat de lampen anders zijn, thats it. Welke beter zijn maakt me geen klap uit.
    Oftewel: Het is allebei niks, simpel zat. Qua interieur ook niet, ze moeten zo nodig ook een tablet monteren, want dat doen de Grote Jongens in dit segment ook, nou poeh, ik ben onder de indruk.
    Not.
    Doe eens iets eigens, en iets origineels.

    Login om te reageren
  37. eugene01 zegt

    4 maart 2016 om 13:38

    geef mij toch maar weer de vertrouwde V8. terug naar de B7 dan maar

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 maart 2016 om 13:43

      @eugene01: Of de RS4 B8?

      Login om te reageren
      • eugene01 zegt

        4 maart 2016 om 14:43

        @berlinetta: natuurlijk, we hadden het over de S4. vandaar

        Login om te reageren
  38. sydney zegt

    4 maart 2016 om 14:40

    Ik hou wel van het strakke design van Audi, maar toen ik de nieuwe A4 op de Leidsegracht voor het eerst irl zag moest ik echt twee keer kijken of het geen ouwe A4 was.En ik heb een geoefend oog en een grote haat aan mensen die roepen dat alle Audi’s op elkaar lijken maar het is dat auto vlak bij parkeerde en ik de nieuwe koplampen en het digitale instrumentarium kon zien.Voor de rest; knappe auto.Maar liever een 3 serie.

    Login om te reageren
  39. potjak zegt

    5 maart 2016 om 00:58

    Vind het interieur minder mooi . Buitenzijde is net wat strakker en oogt wat moderner.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North